• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » بهداشت و سلامت » سد مجلس نباید اجازه قانون گریزی دهد/نظارت در مجلس ضعیف است/ ملاحظه کاری های ناصحیح در مجلس حاشیه امن برای افراد ایجاد کرده
    کد خبر : 2010417

    سد مجلس نباید اجازه قانون گریزی دهد/نظارت در مجلس ضعیف است/ ملاحظه کاری های ناصحیح در مجلس حاشیه امن برای افراد ایجاد کرده

    سد مجلس نباید اجازه قانون گریزی دهد/نظارت در مجلس ضعیف است/ ملاحظه کاری های ناصحیح در مجلس حاشیه امن برای افراد ایجاد کردهReviewed by on Feb 16Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، رهبر معظم انقلاب بارها در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی…

    سد مجلس نباید اجازه قانون گریزی دهد/نظارت در مجلس ضعیف است/ ملاحظه کاری های ناصحیح در مجلس حاشیه امن برای افراد ایجاد کردهReviewed by on Feb 16Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، رهبر معظم انقلاب بارها در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مقوله نظارت بر قوانین تاکید فرمودند و اظهار داشتند: یکی از ضمانت های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت مجلس بر خویش است.
    رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ادامه دیدار با نمایندگان مجلس به موضوع قانونگذاری خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: مجلس بر خودش نظارت کند مجلس اگر نظارت کرد، جلوی لغزش نماینده را گرفت و نماینده توانست این پاکیزگی و طهارت خودش را در طول این چند سال حفظ کند، آن وقت زبانش باز خواهد بود. آن وقت می تواند اگر چنانچه نقطه ی اشکالی در هرجا دید آن را بیان کند، این را باید مجلس رعایت بکند، این را حفظ بکنید.
    نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در حوزه راه سیستان و بلوچستان کم کاری کرده است، گفت: اگر کاری هم انجام شده مربوط به دوره های قبل می باشد که تقریبا متوقف مانده است.

    سد مجلس اجازه قانون گریزی نمی دهد
    حسینعلی شهریاری در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی را قانونگذاری دانست و اظهار داشت: مجلس مسئولیت های نظارتی را نیز بر عهده دارد که در این راستا استیضاح وزیران، حق تذکر کتبی، بررسی و دادن رای اعتماد به هیات وزیران، تصویب قراردادها، موافقت نامه ها و غیره از جمله وظایف نظارتی نمایندگان در مجلس به شمار می رود.
    وی با بیان اینکه جایگاه مجلس در دو بعد قانونگذاری و نظارت بسیار رفیع است، گفت: نمایندگان در برنامه ریزی و سیاست گذاری های کلان جامعه از قدرت و توانایی های لازم برخوردار هستند.
    این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت راه های استان نیز بیان کرد: علاوه بر اینکه از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه " در سیستان وبلوچستان کم کاری زیادی در این حوزه انجام شده است" سوال کرده ایم در مجلس نیز استیضاح وی امضا و پیگیری شده است.
    وی با بیان اینکه در این دولت در حوزه راه و شهرسازی استان کار مهمی انجام نشده است، افزود: اگر کاری هم شده مربوط به دوره های قبل است که تقریبا متوقف مانده است.
    نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نظارت در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: یکی از مشکلات عمده استان در این حوزه نبود و کمبود پزشک در مراکز بهداشتی درمانی روستاها بود که در طرح نظام تحول سلامت این مهم حل شد بر همین اساس اکنون در نقاط دور افتاده روستایی استان شاهد حضور پزشک در مراکز بهداشتی درمانی هستیم.

    خانه ملت عرصه نظارت را هیچ گاه خالی نمی کند
    وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: افزایش تعداد متخصصین و بازسازی، نوسازی و افتتاح بیمارستان ها از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت، درمان و سلامت است.
    شهریاری با بیان اینکه مجلس محل لاوی گری است، ادامه داد: ممکن است نماینده ای یک سوال از وزیر یا حق تحقیق و تفحص داشته باشد که اینها در صحن علنی مجلس رای گیری می شود که بعضی مواقع وزرا لاوی گری کرده یا دولت اقدامی می کند و یا نمایندگان به اهداف خود نمی رسند که در این راستا آنچه مهم و ارزشمند است مطلع شدن مردم از موضوعات پیرامون می باشد.
    نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خالی کردن عرصه نظارت از سوی مجلس انجام نخواهد شد، گفت: وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است.
     
    نظارت حق ذاتی و قانونی مجلس است
    عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه نظارت حق ذاتی و قانونی مجلس است، اظهار کرد: طبق قانون، وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت است و بعد از تصویب قانون باید با نظارت کارآمد نسبت به اجرای دقیق آن مصوبه تلاش کنند.
    علی کرد با بیان اینکه باید کلیه اطلاعات نمایندگان مجلس برای نظارت به روز و دقیق باشد، تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرده اند که از حقوق مردم در مقابل تمام ناملایمات دفاع کنند و با نظارت دقیق باید نگذارند این حق ملت ضایع شود و حق و رسالت خود را انجام دهند.
     
    نمایندگان نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی جهت "نظارت بر قوانین" قرار بگیرند
    وی با بیان اینکه نمایندگان نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی جهت نظارت بر قوانین قرار بگیرند، گفت: بدون شک هرچه نظارت مجلس قوی تر باشد میزان تخلفات کمتر است و نخستین شاخصه نظارت صحیح، نظارت با انگیزه خیرخواهی است و نباید قصد مچ گیری داشته باشند بلکه باید با نگاهی دقیق این وظیفه را انجام دهند.
    کرد با بیان اینکه باید در نظارت ها موضوع و مسئله مدنظر رو بررسی کنیم نه افراد، تصریح کرد: نظارت از مسئله قانون گذاری بسیار مهم تر و تاثیرگذار تر است و اگر قانونی در مسیر اجراء منحرف شود برای کشور ضرر و زیان های بسیاری را به بار می آورد.
    نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان باید برای نظارت وقت بگذارند و اگر این نظارت همیشه ادامه داشته باشد و مستمر صورت گیرد نتایج بسیار خوب و مثبتی را در پی دارد.
     
    کمیسیون های تخصصی مجلس از ابزارهای بسیار مهم جهت نظارت هستند
    وی بیان کرد: کمیسیون های تخصصی مجلس نیز از ابزارهای بسیار مهم جهت نظارت هستند و اگر این کمیسیون ها به نحو احسنت قوانین را اجراء کنند بسیاری از مشکلات بعد از تصویب و اجرای قانون حل می شود.
    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظارت مجلس باید زنده، بازدارنده و پویا باشد و سوال و استیضاح نیز از ابزارهای بسیار مهم نظارتی محسوب می شوند که نمایندگان باید از این فرصت به خوبی بهره بگیرند.
    کرد گفت: وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح سوال و تذکر به صورت کارشناسی و درخواست مطالبات مردم با ادب و ادبیات درست به وزرا به دنبال رفع مشکلات مردم باشند نه صرفاً جهت تبلیغات بلکه برای رضای خدا و انجام رسالت خود مشکلات ملت را حل کنند.
    وی با بیان اینکه شرح وظایف ذاتی نمایندگان نظارت بر اجرای قوانین و نظارت بر عملگرد دستگاه های اجرایی است، تصریح کرد:نمایندگان می توانند با طراح سوال از وزارتخانه و در کل از هیأت دولت و رییس جمهور، آن ها را به صحن مجلس بیاورند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.
    کرد ادامه داد: وزرا و هیأت دولت اگر در اجرای قانون کوتاهی کنند و حقوق ملت را ضایع کنند نمایندگان به آنها تذکر می دهند و باید افرادی که تذکر می گیرند نتیجه را نیز به نمایندگان ابلاغ کنند.
    وی اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مهمترین ابزارها برای نظارت نمایندگان مجلس هستند و اجرای تحقیق و تفحص مواد ۲۳۹ و ۳۳ آیین نامه داخلی مجلس نشانه تمامیت نظارت مجلس بر دستگاه های اجرایی است.

    رخ دادن اتفاقات و تخلفات انتخاباتی در گرو عدم نظارت صحیح
    نماینده مردم سراوان، مهرستان و سیب و سوران با بیان اینکه اگر نظارت صحیح نباشد امکان رخ دادن اتفاقات و تخلفات انتخاباتی وجود دارد، گفت: استعلامات چهار گانه مهم ترین ابزار نظارت است و به دنبال آن نیز هیئت اجرایی است .
    محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستان های سراوان، مهرستان و سیب و سوران و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با شستون از امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر و کیخا نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تشکر و قدر دانی کرد و ادامه داد: هیئت نظارت هر استان از سه نفر تشکیل شده است که یک نفر به عنوان رئیس و دونفر به عنوان عضو انتخاب می شوند.
    وی اضافه کرد: هیئت نظارت استان یک نفر را به عنوان دبیر و چهار نفر را به عنوان کارشناس دبیر خانه انتخاب و سپس این هیئت، ناظران شهرستان، بخش مرکزی و دیگر بخش ها را انتخاب می کند.

    استعلامات چهار گانه مهم ترین ابزار نظارت
    رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیئت نظارت بر هیئت اجرایی و نحوه برگزاری انتخابات که توسط ستاد انتخاباتی کشور انجام می شود، نظارت دارد، اذعان داشت: آنچه که دارای اهمیت است برگزاری انتخابات به نحو احسن و سلامت انتخابات است که‌ از مهم ترین رسالت های اصلی هیئت است که‌ دیدگاه و انگیزه هیئت این است که مردم عاقلانه، عادلانه، فراجناحی، فراحزبی و فراگروهی در انتخابات شرکت کنند.
    درازهی افزود: اگر نظارت صحیح نباشد قطعا تبعاتی را به دنبال خواهد داشت و امکان دارد اتفاقات، حوادت ناشایست و تخلفاتی صورت گیرد که حق یک شهر با یک حوزه انتخاباتی ضایع شود.
    وی مهم ترین ابزار نظارتی را استعلامات چهار گانه برشمرد و ادامه داد: در مرحله بعد هیئت اجرایی قرار دارد که‌ نقش اجرایی انتخابات را بر عهده دارند و دو هیئت نظارت بر انتخابات و هیئت اجرایی تقریبا یک کار مشترک و تلفیق گونه ای را انجام می دهند.

    نظارت در مجلس ضعیف است
    نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان معتمدترین و معتبر ترین تأیید کننده را استعلام های چهارگانه عنوان کرد که از سیستم‌های امنیتی، استعلامی و حراستی گرفته می‌شود.
    نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظارت در کشور و به ویژه در مجلس شورای اسلامی ضعیف است که این یک ضعف بزرگ به شمار می رود.
    سید باقر حسینی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا ابراز داشت: متاسفانه نظارت در مجلس نه تنها ضعیف بوده بلکه تنها تحت عنوان تعامل از آن استفاده می شود اما نماینده مجلس باید به وظیفه ی قانونی خود عمل کند.

    دولت در قوانین دست کجی می کند
    وی اظهار داشت: متاسفانه ملاحظه کاری های غیر منطقی و ناصحیحی که در مجلس انجام می شود حاشیه ی امنی درست کرده که آقایان به هر شکلی که بخواهند عمل کنند و راحت باشند.
    حسینی ادامه داد: متاسفانه کوتاهی های زیادی دیدیم و هرچه کوتاهی ها بیشتر باشد به همان نسبت صدمه به کشور بیشتر می شود.
    ملاحظه کاری های ناصحیح در مجلس حاشیه امن برای افراد ایجاد کرده
    نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه قوانینی که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید می کند و حتی ضرب الاجل است دولت در آن دست کجی می کند که در این راستا می توان به قانون عدم بکارگیری بازنشستگان که کماکان ادامه دارد اشاره کرد.
    حسینی در پایان گفت: اگر مجلس محکم پای مصوباتش بایستد و از دولت توضیح بخواهد و بدون تعارف وزرا را استیضاح کند آنجاست که دولت قانونمند خواهد بود.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.