• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » فرودگاه سقز قلب توسعه منطقه؛ پروژه ای ناتمام و نیازمند اعتبار
    کد خبر : 2006192

    فرودگاه سقز قلب توسعه منطقه؛ پروژه ای ناتمام و نیازمند اعتبار

    فرودگاه سقز قلب توسعه منطقه؛ پروژه ای ناتمام و نیازمند اعتبارReviewed by on Feb 11Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گولان سقز،  امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های استان های کردستان و آذربایجان غربی از جمله بانه، مریوان و دیواندره، سردشت،…

    فرودگاه سقز قلب توسعه منطقه؛ پروژه ای ناتمام و نیازمند اعتبارReviewed by on Feb 11Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گولان سقز،  امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های استان های کردستان و آذربایجان غربی از جمله بانه، مریوان و دیواندره، سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب؛ نزدیکی به مرز عراق و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب کشور، دوری از مرکز استان، جمعیت بالای منطقه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری در این مناطق در آینده ای نزدیک و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای تسریع در ساخت این پروژه ملی می باشد.

    تاریخچه ساخت فرودگاه
    پروژه فرودگاه سقز، یکی از ۹۹ فرودگاه مصوب طرح جامع حمل و نقل هوایی کشور مصوب سال ۱۳۷۱ می باشد که انجام مطالعات آن به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال ۱۳۷۵ از سوی معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه ها، به مهندسان مشاور ایمن راه واگذار گردید و بارها ساخت آن به مردم شهرستان سقز در دهه ۷۰ و ۸۰ داده شد.

    نهایتاً با پیگیری مسئولین و مدیران شهرستانی و استانی، زمین آن در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ خریداری و حاصل این مطالعات، در سال ۱۳۸۶ به مناقصه گذاشته شد که از میان ۹ شرکت صاحب صلاحیت، شرکت ساختمانی و راه سازی هیوا لرد به عنوان پیمانکار منتخب جهت انجام عملیات سیویل عوامل میدان پرواز فرودگاه سقز، شامل: باند پرواز، آپرون (توقفگاه هواپیما)، تاکسیوی و جاده گشت زنی و فنس کشی محدوده فرودگاه انتخاب گردید.

    پس از گذشت بیش از دوسال از عملیات اجرایی، از آنجایی که طراحی اولیه فرودگاه سقز در سال ۱۳۷۵ بر اساس هواپیمای طرح «فوکر» 28" انجام پذیرفته استو با عنایت به تغییرات به وقوع پیوسته در نوع هواپیماهای ناوگان هوایی کشور، دیگر امکان بهره برداری از این هواپیما را میسر نمی نماید، لذا پس از طراحی مجدد مطالعات تکمیل و توسعه فرودگاه سقز توسط مهندسان مشاور ایمن راه انجام و رده فرودگاه به کلاس A100 که امکان بهره برداری از هواپیماهای بزرگتر را فراهم می آورد، ارتقاء یافت.

    مشخصات فرودگاه سقز

    الف) باند پروازی که در طراحی اولیه ۲۲۵۰ متر طول و ۴۵ متر عرض داشت؛ پس از ارتقای رده فرودگاه، طول ان به ۲۹۶۰ متر و عرض ان به ۶۰ متر افزایش پیدا کرد.

    ب) تاکسیوی به طول ۱۳۰ متر و عرض ۳۳ متر که اپرون (توقفگاه هواپیما) را به باند ارتباط می دهد.

    ج) اپرون (توقفگاه هواپیما) به ابعاد ۱۱۰* ۱۳۰ متر.

    د) جاده گشت زنی به طول ۹۱۰۰ متر که فنس حفاظتی نیز در حاشیه آن به همان طول اجرا می گردد.

    ه) استریپ ها که در طرفین باند و به طول باند اجرا می گردد.

    متاسفانه در طی سالهای گذشته اعتبارات استانی عمدتاً صرف پروژه های کوچک و کم اهمیتی مانند آسفالت جاده و… گردیده است، هرچند که این نیز به جای خود نیکوست، ولی این پروژه حیاتی نیاز به تخصیص اعتبارات جهشی جهت به انجام رسیدن آن است؛ کما اینکه در سال ۹۳، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتباری که برای این پروژه از محل فروش اوراق مشارکت در نظر گرفته شده بود در واپسین لحظات با اعمال نفوذ از این پروژه گرفته شد؛ که اگر غیر از این اتفاق می افتاد اکنون این پروژه وضعیت دیگری داشت.

    رکود حاکم بر پروژه

    آمارهای متناقضی در مورد میزان پیشرفت این پروژه یعنی از ۱۰ تا ۵۰ درصد ارائه می شود، اما آنچه مشخص است رکود خاصی بر این پروژه حاکم بوده و مجموعه گسترده مطالبه جویی ها، پیگیری های متعدد مسئولان و مردم محلی و نماینده مجلس و وعده های داده شده توسط مسئولان استانی و کشوری تاکنون چندان اثرگذار و عملیاتی نبوده است و قرارداد پیمانکار فعلی و ۲۵ درصد مازاد آن نیز به پایان رسیده است و اگر مناقصه بعدی برگزار نشود باید به خوابی زمستانی فرو رفت.

    مشکلات اساسی پروژه

    از جمله مشکلات عمده این طرح کمبود شدید اعتبار، طولانی شدن زمان اجرای پروژه، عدم جابجایی دکل های فشار قوی در محدوده عملیاتی طرح، عدم احداث جاده جایگزین مسیر سقز– مریوان، برخی ساخت و سازها، عدم تمایل سرمایه گذاران بخش های غیردولتی و خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح، نیاز به اعتبارات برای تملک طرح مطالعاتی جدید و … اعلام شده است.

    راهکار چیست و چه باید کرد؟

    راه چاره اصلی این پروژه نیز مثل همه ی پروژه های دیگر به تأمین اعتبار کافی و وافی و تخصیص یافتن آن بر می گردد. در یک حساب سر انگشتی این پروژه جهت به سرانجام رسیدن به مبالغ زیر نیاز دارد که باید حداکثر طی ۳ سال آتی به آن تزریق شود:
    ۱ ـ مبلغ حدود ۷ میلیارد تومان جهت جابجایی دکل های برق فشار قوی موجود در انتهای محدوده تطویل باند که مانع پروازی محسوب می گردند؛
    ۲ ـ حدود ۱۰ میلیارد تومان جهت تملک حداقل ۵۰ هکتار از زمین های مجاور فرودگاه به منظور تطویل و تعریض باند پروازی؛
    ۳ ـ مبلغ حدود ۱۵ میلیارد تومان جهت تکمیل عملیات اجرایی سیویل فرودگاه؛
    ۴ ـ مبلغ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان جهت احداث ساختمان های ترمینال مسافری، تکنیکال بلاک، برج مراقبت، خرید تجهیزات، ناوبری هوایی و… و همچنین احداث بلوار ورودی فرودگاه از جاره سقز سنندج.

    نیاز ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل فرودگاه سقز

    نتیجتاً جمع کل این هزینه ها مبلغی در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ پس لازم است طی حداکثر ۳ تا ۴ سال آینده هر سال اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یابد تا در بازه ی زمانی ۴ تا ۵ سال آینده شاهد بهره برداری از این فرودگاه باشیم، در غیر این صورت، با اعتبارات سالیانه ۲ تا ۳ میلیارد تومان هرگز این پروژه به سرانجام نخواهد رسید.

    آخرین تصمیمات اداری برای فرودگاه سقز

    در آخرین رایزنی و مذاکرات مسئولان استانی و شهرستان و نماینده مجلس، اداره کل راه و شهرسازی درخواست ورود شهرداری و شورای شهر برای حمایت از این پروژه ملی و کمک به تملک زمین ها و  شروع عملیات عمرانی نموده، امری که اگر چه الزامی قانونی ندارد، اما شورای شهر و شهرداری با اشاره به نقش کلیدی فرودگاه در توسعه شهرستان سقز و محیط پیرامونی، برای انجام این کار اعلام آمادگی نموده اند و خواستار همکاری و تسهیل گری برای پیشرفت کار و تعامل فی ما بینبا وزارت راه و نهادهای مربوطه از جمله: سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت فرودگاه ها شده اند.

    لزوم تقویت مطالبه جویی و پیگیری مساله فرودگاه سقز

    برای به ثمر نشستن این پروژه نیاز به یک عزم همگانی و ملی است، این کار نیاز به پیگیری مجدانه و مطالبه جویی و گفتمان سازی حول مساله توسط مدیران محلی و استانی، نخبگان و رسانه ها و تبدیل آن به یک خواست همگانی در بین شهروندان دارد.

    مردم منطقه امیدوارند مسئولین با رفع کمبود اعتبارات، برنامه ریزی مناسب برای هماهنگی و تسریع در روند تخصیص اعتبارات بصورت جهشی، جلب همکاری و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی و تسریع در امورات اداری، جذب فاینانس و… زمینه اتمام پروژه و بهره برداری از آن را برای مردم منطقه فراهم نمایند.

    گزارشگر: فردین مصطفایی

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.