• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » طاغوت از تحصیل علم و توسعه اندیشه روشنفکران اسلامی بیم داشت/ آمار تحولات شگرف علمی با پیروزی انقلاب در گیلان
    کد خبر : 2004519

    طاغوت از تحصیل علم و توسعه اندیشه روشنفکران اسلامی بیم داشت/ آمار تحولات شگرف علمی با پیروزی انقلاب در گیلان

    طاغوت از تحصیل علم و توسعه اندیشه روشنفکران اسلامی بیم داشت/ آمار تحولات شگرف علمی با پیروزی انقلاب در گیلانReviewed by on Feb 9Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد کریم معتمد عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج…

    طاغوت از تحصیل علم و توسعه اندیشه روشنفکران اسلامی بیم داشت/ آمار تحولات شگرف علمی با پیروزی انقلاب در گیلانReviewed by on Feb 9Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد کریم معتمد عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از گیلان با اشاره به وضعیت علم آموزی و سطح سواد مردم گیلان در دوران قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تصریح کرد: رژیم طاغوت از تحصیل علم و توسعه اندیشه های روشنفکران اسلامی در سطح آحاد مردم جامعه بیم داشت و همواره در صدد جلوگیری از یادگیری، توسعه و تعمیق دانش بود.

    معتمد فضای علمی حاکم در گیلان قدیم را تحت تأثیر نظام اجتماعی- اقتصادی ارباب رعیتی یا فئودالیسم دانست و اذعان داشت: با توجه به اقتصاد کشاورزی محور گیلان، اکثر جمعیت فعال آن را زارعینی تشکیل می دادند که در نواحی گسترده روستایی زندگی و بر روی اراضی ملاکین و اربابان خودکامه و دست نشانده رژیم منحوس طاغوت اشتغال به کار داشتند.

    وی ادامه داد: عدم وجود مدارس کافی در این مناطق، فقر حاصل از ظلم اربابان، جلوگیری مالکین از روی آوری فرزندان رعایا به کسب دانش، مختص نمودن کسب تحصیل برای ارباب زادگان، ترس از افزایش سطح سواد رعایا و پی بردن به مسائل روز کشور و … همگی از عوامل عدم توسعه علمی گیلان قدیم بود.

    معتمد با اشاره به اینکه مردم گیلان همواره در پرتو دین مداری و تابعیت از علما و روحانیون اسلام مسیر سعادت را در پیش گرفته اند، گفت: با وجود همه فشارها و محدودیت های ایجاد شده از طرف رژیم، مردم گیلان همواره به طرق مختلف از آموزه های دین اسلام به واسطه روحانیون آزاده و انقلابی بهره مند می شدند و در این آموزه ها به مراتب سفارش به علم آموزی و پشت سر نهادن مرزهای دانش با وجود همه دشواری ها می شد.

    معتمد با اشاره به وضعیت تحصیلات تکمیلی در استان گیلان، خاطرنشان نمود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک دانشگاه در استان تأسیس شده بود که آن هم در تعداد محدودی رشته اقدام به پذیرش دانشجو می نمود.

    وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۶ مدرسه عالی بازرگانی در گیلان فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود و پس از گذشت هشت سال یعنی در سال ۱۳۵۳ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و در سال های ۱۳۵۵ در چارچوب قرارداد بین دولت های ایران و آلمان غربی سابق، دانشگاه گیلان تأسیس و از سال ۱۳۵۶ فعالیت های آموزشی خود را با پذیرش ۱۵۵ دانشجو در ۹ رشته تحصیلی آغاز نمود.

    معتمد افزود: در سال ۱۳۵۶ مدرسه عالی مدیریت گیلان در شهرستان لاهیجان و مدرسه عالی بازرگانی رشت که تنها مراکز آموزش عالی در استان محسوب می شدند با دانشگاه گیلان ادغام شده و فعالیت های آموزشی این واحد دانشگاهی تا پایان سال تحصیلی ۱۳۵۸ با تعداد ۶۰۵ نفر دانشجو در ۱۴ رشته تحصیلی ادامه یافت.

    عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به تحول عظیم ایجاد شده در بخش تحصیلات تکمیلی و پژوهش گیلان پس از انقلاب، گفت: بعد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه ویژه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به حوزه های خودکفایی در بستر دانش و فناوری، دانشگاه گیلان بطور مستقل و بدون وابستگی به آلمان، فعالیت های آموزشی خود را در ۸ رشته تحصیلی و با حدود ۵۰۰ دانشجو از سرگرفت و با رشد و گسترش آموزش عالی در کشور، دانشکده های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی ساخته شد و پس از آن نیز دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده منابع طبیعی و معماری و هنر تاسیس شدند.

    وی ادامه داد: این دانشگاه در حال حاضر با ۹ دانشکده و یک واحد پردیس، دو پژوهشکده تحقیقاتی (حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی)، حدود ۵۷۰ عضو هیأت علمی و ۱۷۰۰۰ هزار دانشجو به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و سالانه حدود ۶۰۰۰ هزار نفر دانشجو را در ۴۹۴ رشته گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دوره های روزانه، شبانه، پردیس و مجازی پذیرش می نماید. و در آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC حائز رتبه هشتم در بین دانشگاه های جامع کشور شده و همچنین در دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد.

    معتمد با اشاره به اینکه هم اکنون در هر شهرستان استان گیلان به طور میانگین حداقل دو دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱ و دانشگاه پیام نور در سال ۶۷ در استان و گسترش واحدهای آموزشی آنها در سراسر شهرستان های گیلان در کنار ایجاد و توسعه دانشکده های فنی و حرفه ای، گیلان را به یکی از قطب های علمی کشور مبدل ساخته است.

    معتمد با بیان اینکه یکی از نقاط قوت دانشگاه ها بر اساس تولیدات علمی سنجیده می شود و تحقیق جزء جدای ناپذیر و اساسی علم است، گفت: یکی از شاخص ترین پشتوانه های علمی دانشگاه ها و به طورکلی تعلیمات کشوری، وضعیت علمی و تحقیقاتی کادر آموزشی آن کشور است. تعداد مقالات تولیدی دانشگاه گیلان تنها در سال ۹۴ بالغ بر ۱۲۵۵ مقاله بوده و حاصل فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان نیز انتشار حدود ۳ هزار و ۶۰۰ مقاله از ابتدای تاسیس تاکنون می باشد.

    وی ضمن اشاره به وضعیت تاسف بار بهداشت و درمان و علوم پزشکی در دوره طاغوت، اذعان داشت: استان گیلان، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود شدید پزشک و مراکز درمانی مواجه بود و پزشکان موجود اغلب غیر ایرانی بودند و بسیاری از بیماران به علت بی لیاقتی و اطلاعات اندک پزشکی جان خود را از دست می دادند. این وضعیت در نواحی روستایی استان به مراتب نمود بیشتری داشت.

    وی در ادامه افزود: با افتتاح دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۶۶، تحولی عظیم در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی استان رخ داد. هم اکنون تعداد ۲۶ بیمارستان، ۹۴ مرکز بهداشتی درمانی شهری، ۹۶ مرکز بهداشتی درمانی روستایی و تعداد ۹۵۶ خانه بهداشت در مناطق روستایی استان فعالیت می‌کنند و در ارتقای سلامت موثر هستند.

    معتمد با اشاره به صنعت دریانوردی استان گیلان، گفت: پیش از انقلاب نیروی دریایی شمال کشور مستقر در بندرانزلی تحت آموزش و نظارت مستقیم مستشاران آمریکایی و انگلیسی قرار داشت و صنعت کشتی رانی گیلان کاملا وابسته به بیگانگان بود. ولی با پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دست بیگانگان از این نیروی راهبردی رفته رفته مسیر پیشرفت و تعالی با اتکا به امکانات و ظرفیت های درون زاد کشور طی شد و هم اکنون شاهد شکوفایی این صنعت در استان گیلان هستیم.

    وی ادامه داد: کارخانجات صنایع کشتی سازی شهدای هفتم آذر وابسته به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و مجموعه آموزشی شهید نامجوی فرماندهی آموزش تخصص‌ های دریایی باقرالعلوم (ع) نداجا در حسن ‌رود نمونه هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه نیروی دریایی در استان هستند که سالانه پژوهش ها و محصولات نوین راهبردی آنها موجب افزایش توان دفاعی کشور می گردد.

    معتمد کشاورزی گیلان پیش از انقلاب را کشاورزی خرده مالکی، غیر علمی، سنتی، کم بازده و پر از ضعف خواند که قادر به برطرف نمودن نیازهای داخل نبود. وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزایش تحقیقات علمی در زمینه کشاورزی، دامپروری و شیلات رویکرد کشاورزی استان به شیوه ای علمی تغییر و با روش های روز جهان همگام شد، تصریح نمود: امروزه گیلان قطب تولید محصولات متنوع کشاورز و باغی ایران از جمله برنج، چای، فندق و بادام زمینی است.

    عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان وجود پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه های مختلف را نشان از پیشرفت و توسعه علمی استان پس از پیروزی انقلاب دانست و افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی؛ پژوهشکده چای کشور؛ موسسه تحقیقات برنج کشور؛ ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی؛ مرکز تحقیقات اورتوپدی؛ مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان؛ موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر و … همگی نمونه هایی از توسعه و گرایش به پژوهش و تولید علم در گیلان هستند.

    معتمد در پایان با تأکید به این که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد بیشترین تحولات در حوزه های فرهنگی، علمی، اقتصادی و … در گیلان هستیم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران منجر به برقراری نظامی مقتدر و عدالت محور شد که با پرورش عظم ملی و روحیه خودباوری در میان ایرانیان و نیز مهیا نمودن بستری مساعد رشد، منجر به شکوفایی استعدادهای ملی در مسیر حفظ استقلال و سربلندی کشور شد./

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.