• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اخبار پربازدید , اخبار خودرو , اقتصادی » نمایش سنت و مدرنیته در تقابل پیکان با فِراری
    کد خبر : 1998180

    نمایش سنت و مدرنیته در تقابل پیکان با فِراری

    نمایش سنت و مدرنیته در تقابل پیکان با فِراریReviewed by Aryan on Feb 2Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، تعاریف متفاوتی از فیلم جاده‌ای وجود دارد. برخی معتقدند فیلم‌های جاده‌ای عموماً درباره آدم‌هایی بدون مسئولیت اخلاقی و پشت رل ماشین‌هایشان است که گویی با هنجارهای اجتماع مسابقه می‌دهند و…

    نمایش سنت و مدرنیته در تقابل پیکان با فِراریReviewed by Aryan on Feb 2Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، تعاریف متفاوتی از فیلم جاده‌ای وجود دارد. برخی معتقدند فیلم‌های جاده‌ای عموماً درباره آدم‌هایی بدون مسئولیت اخلاقی و پشت رل ماشین‌هایشان است که گویی با هنجارهای اجتماع مسابقه می‌دهند و درک قهرمان داستان را از تجربیات زندگی نمایش می‌دهند.

    با این تعریف، فیلم «فِراری»‌ را باید یک شبه‌اثر جاده‌ای دانست، چرا که تنها وجه تشابه پشت رُل‌نشینی است اما راننده داستان به شدت مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌گراست.

    داستان از جایی شروع می‌شود که دختری نوجوان و شهرستانی به نام «گلنار» است که به عشق دیدن خودروی گرانقیمت «فِراری» و صاحب آن به تهران آمده، اما پس از چهار روز اکنون بدون پول و درمانده شده است.

    «نادر» با بازی محسن تنابنده که صاحب یک پیکان قدیمی و از رزمندگان دفاع مقدس است،‌ دلش به حال دخترک می‌سوزد، او را سوار می‌کند و قرار می‌شود تا عصر گلنار را به آرزویش برساند. در این ده ـ دوازده ساعت، تماشاچی با نادر و گلنار همراه می‌شود و با او به مکان‌های مختلف سرک می‌کشد و با شخصیت‌هایی فرعی آشنا می‌شود. شخصیت‌هایی که بعضاً اگر از داستان هم حذف شوند، آب از آب تکان نخواهد خورد، مانند آن زن احتمالا فاحشه که بود و نبودش کمکی به گره‌گشایی از داستان نمی‌کند.

    تیتراژ فیلم به گونه‌ای است که یک اثر معمایی ـ کارآگاهی را نوید می‌دهد، حتی تم بازجویی از شخصیت‌های فرعی نیز این موضوع را در ذهن تقویت می‌کند اما پایان فیلم، پایان همه این حدس و گمان‌هاست و استفاده از فیلم واقعی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی این احتمال را به ذهن متبادر می‌کند که شاید این اداره، سرمایه‌گذار فیلم بوده است!

    درونمایه فیلمنامه «فراری» متأثر از دو داستان واقعی است که هر دو در آخرین روز فروردین ۱۳۹۴ رخ داد. در یک حادثه، تصادف خودروی بی‌ام‌و کروک در بزرگراه همت به مرگ ۳ سرنشین از ۴ سرنشین آن منجر شد. در حادثه دیگر، پورشه زردرنگ به حاشیه خیابان شریعتی برخورد کرده و دو سرنشین آن فوت کردند. این دو سرنشین یک دختر و یک پسر جوان بودند که پسر جوان، نوه یک چهره فقید سیاسی- مذهبی و مالک خودرو بوده است.

    در فیلم فراری، نادر که اصطلاحاً «گودمَن» قصه است، همچنان در گذشته سیر می‌کند، خودروی قدیمی پیکان دارد، گوشی تلفن ساده‌ای دارد، زن و فرزندی ندارد و خود را به همرزم قدیمی‌اش دلخوش کرده است.

    در مقابل، گلنار دختری به روز است، مدام از شبکه‌های ماهواره‌ای حرف می‌زند، گوشی آیفون دارد، عاشق طلا و خودروهای لوکس است. تقابل این دو نسل که به نوعی تقابل سنت و مدرنیته است در برخی دیالوگ‌ها و نماها خوب از آب در آمده است. بیننده بارها در فیلم صحنه دنده عقب گرفتن نادر و بازگشت به خیابان اصلی را تماشا می‌کند تا این احساس به او منتقل شود که نادر از مسیر درست منحرف نمی‌شود و سعی دارد گلنار را هم از مسیرهای انحرافی نجات دهد، اما در آخرین پلان فیلم، نادر کوله‌پشتی دخترک را جا می‌گذارد و تنهایی دنده عقب می‌گیرد تا فیلمساز نشان دهد انحراف از مسیر درست، عاقبت خوشی ندارد.

    «فِراری» گرچه بیستمین فیلم علیرضا داودنژاد در مقام کارگردانی است، اما قطعاً نمره بسیار کمتری از بیست دریافت می‌کند. فیلمی چندپاره که در حد یک اثر صرفاً هشدار دهنده تنزل می‌کند.

    یادداشت: محمد کلهر

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.