• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » فرهنگی و هنری » مسأله حل نشده «کمبود معلم» در مدارس آشتیان
    کد خبر : 1993973

    مسأله حل نشده «کمبود معلم» در مدارس آشتیان

    مسأله حل نشده «کمبود معلم» در مدارس آشتیانReviewed by on Jan 29Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش ایران ویج به نقل از دیار آفتاب؛ به نقل از سفیر آشتیان، آموزش و پرورش یکی از بنیان های اساسی تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و البته متعهد در هر…

    مسأله حل نشده «کمبود معلم» در مدارس آشتیانReviewed by on Jan 29Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش ایران ویج به نقل از دیار آفتاب؛ به نقل از سفیر آشتیان، آموزش و پرورش یکی از بنیان های اساسی تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و البته متعهد در هر جامعه ای است و اگر به دنبال ریشه کن کردن بسیاری از مشکلات امروز کشور باشیم همه پاسخ ها به در پایان سمت آموزش نونهالان و نوجوانان در مدارس معطوف می شود.

    در این مقوله دو مولفه امکانات مناسب آموزشی مدارس و مهم تر از آن نیروی متخصص و با تجربه نقش کلیدی ایفا می کند و پایه و ستون همه فعالیت های دیگر آموزش و پرورش را تشکیل می دهد.

    اما در شهرستان آشتیان به نظر می رسد به کارگیری نیروی متخصص و با تجربه، نیاز به تجدید نظر جدی دارد زیرا اگر از دانش آموزان یک دهه گذشته آشتیان نام معلم‌شان را بپرسید به این موضوع می رسید که بسیاری از این دبیران مجرب، در شهرهای دیگری مشغول به کار هستند و به نوعی پس از کسب تجربه در مدارس آشتیان به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

    البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بشر به لطف کمال طلبی وجودی همواره خود را سمت پیشرفت در محیط های بزرگ تر سوق می دهد و نمی توان بر معلمان مهاجرت کرده این خورده را گرفت که «شما به چه حقی از شهر ما رفته اید؟» اما به نظر می رسد در این موضوع می توان با مدیریت بهتر نیروهای تحت اختیار و توجه به خواسته های آنان در خصوص پیشرفت کاری نظرشان را در خصوص عدم مهاجرت به شهرهای دیگر جلب کرده و شرایط را برای بهبود امر آموزش آماده کنیم.

    ضربه دیگری که این مهاجرت بر بدنه آموزش شهرستان آشتیان وارد کرده؛ این است که پس از رفتن معلم های با تجربه از مدارس آشتیان، درخواست نیرو روند کُندی را به خود می گیرد و پس از اعلام نیاز آموزش و پرورش آشتیان به استان و جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره‌های ۲ تا ۴ ساله، ماشین مدارس آشتیان باید با یک چرخ کمتر به راه خود ادامه دهد.

    اما وقتی دانشجوی فارغ التحصیل شده در دانشگاه فرهنگیان به آشتیان می آید هم تا با پروسه تدریس و هماهنگی با محیط مدرسه و شرایط کاری بسیار سخت آموزشی هماهنگ شود حداقل یکی دو سالی طول می کشد و در این اثنا دانش آموز تا بخواهد از معلمی که ۲ سال دیگر قرار است تجربه کسب کند بهره ببرد از آن کلاس رفته و قطعاً آموزش کیفی را هم نیاموخته‌اند.

    اگر به اینها برخی مدارس قدیمی شهرستان آشتیان و واگذاری برخی از این مدرسه ها به بخش های دیگر شهری را اضافه کنیم در می یابیم که شرایط آموزشی آشتیان نیاز به تجدید نظر جدی و کمک بیشتر مسئولین به اداره آموزش و پرورش دارد.

    کمبود نیروی مجرب آموزش در مدارس آشتیان چالشی جدی

    عبدالله آقانوری رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان آشتیان در این خصوص به خبرنگار سفیر آشتیان گفت: کمبود نیروی انسانی و مدرسه در شهرستان آشتیان یکی از دغدغه های اصلی اداره آموزش و پرورش شهرستان است.

    وی اضافه کرد: در مقطع ابتدایی نیاز به ۲۵ نفر معلم در مدارس آشتیان احساس می شود، ضمن اینکه در مقطع دبیرستان نیز کمبود دبیر فیزیک، شیمی و ریاضی داریم.

    رئیس اداره آموزش و پرورش آشتیان از حضور تعدادی از نیروهای بومی آشتیان در مدارس دیگر شهرهای استان خبر داد و افزود: ۶ نفر از معلمان بومی شهرستان آشتیان در شهرستان ساوه و یک نفر نیز در شهرستان تفرش فعالیت می کنند. در صورتی که اداره کل آموزش و پرورش استان رأی به بازگشت آنها به آشتیان بدهند می توانند در بُعد آموزشی کمک وافری به مدارس این شهرستان داشته باشند.

    حضور پُررنگ دبیران حق التدریسی در مدارس آشتیان

    وی تعداد دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان را که سال آینده به چرخه آموزشی این شهرستان اضافه می شوند ۱۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۸ نفر معلم حق التدرسی نیز در مدارس آشتیان به کارگیری شده اند ضمن اینکه از دبیران حاضر در شهرستان نیز به صورت حق التدریسی استفاده می کنیم.

    آقانوری در خصوص مهاجرت معلم های شهرستان به شهرهای دیگر نیز اظهار داشت: طبق قانون تعهد خدمتی دبیران آموزش و پرورش ۵ ساله است و بعد از ۵ سال از آغاز خدمت می توانند درخواست انتقال به شهرهای دیگر را داشته باشند که متأسفانه با روند استخدامی موجود و حضور معلم های غیر بومی همواره با نداشتن نیروی تخصصی در حوزه آموزش و پرورش مواجه هستیم.

    وی اضافه کرد: راهکار موجود برای از بین بردن این ضعف استخدام معلم های بومی در منطقه است که پس از پایان دوره تعهد خدمتی، خودشان تمایل به سکونت در شهرستان آشتیان را داشته باشند.

    ساخت ۳ مدرسه دیگر در آشتیان ضروری است

    آقانوری در خصوص کمبود مدرسه در شهرستان آشتیان نیز گفت: جمعاً ۵۲ مدرسه در شهر و روستاهای آشتیان فعالیت می‌کنند که با توجه به تعداد دانش آموزان نیاز به ۳ مدرسه جدید وجود دارد.

    وی ادامه داد: با قول و مساعدت خیرین شهرستان آشتیان ساخت یک باب مدرسه ۹ کلاسه در دستور کار قرار گرفته است که پس از تحویل به اداره آموزش و پرورش مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.