• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار پربازدید , حوادث » پلاسکو و «بحران رسانه»/ نقص مدیریت اطلاعات دولتی در بحران
    کد خبر : 1993140

    پلاسکو و «بحران رسانه»/ نقص مدیریت اطلاعات دولتی در بحران

    پلاسکو و «بحران رسانه»/ نقص مدیریت اطلاعات دولتی در بحرانReviewed by Aryan♥ on Jan 28Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، شهرفردا نوشت: "ساختمان پلاسکو فرو ریخت" شاید بدبین ترین فرد وقتی این خبر را شنید باور نمی کرد که وقوع آتش سوزی در بخشی از طبقات فوقانی ساختمان…

    پلاسکو و «بحران رسانه»/ نقص مدیریت اطلاعات دولتی در بحرانReviewed by Aryan♥ on Jan 28Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، شهرفردا نوشت: "ساختمان پلاسکو فرو ریخت" شاید بدبین ترین فرد وقتی این خبر را شنید باور نمی کرد که وقوع آتش سوزی در بخشی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو در ساعت ۸ صبح پنج شنبه ۳۰ دی ماه سبب شود تا کمتر از سه ساعت یکی از بزرگترین قطب های صنف پوشاک با خاک یکسان شود.
    حادثه پلاسکو بدون شک یک تراژدی بود و عمق فاجعه آنقدر عمیق که جامعه را در شوک فرو برد. 
    بمب خبری پلاسکو در کمترین زمان همه نگاه ها را در اقصی نقاط ایران و جهان متوجه چهار راه استامبول کرد و به محض مخابره خبر بازار شایعه و اخبار ضد و نقیض داغ شد. اگرچه در کمترین زمان ممکن مسئولان تصمیم گرفتند که سخنگوی سازمان آتش نشانی را به عنوان مرجع اعلام اخبار بحران پلاسکو اعلام کنند اما کم نبود خبرهایی که از زبان مسئولان در رسانه ها نقل شد و در همان رسانه ها تکذیب شد. از تعداد کشته ها و مفقودی ها گرفته تا علت آتش سوزی و تخریب ساختمان.
    وضعیت اطلاع رسانی یا به عبارت بهتر "مدیریت افکار عمومی" در هنگام بحران در مورد حوادثی همچون پلاسکو، حادثه قطار در سمنان و کمی دورتر زلزله بم هیچگاه از شیوه ای واحد و مناسب برخوردار نبوده و هر بار همان آَش است و همان کاسه. خبر منتشر می شود و مثل بمب صدا میکند و کمی بعد مسئولی دوان دوان می آید و از اساس آن را تکذیب می کند.

    به راستی مشکل کجاست؟ چرا حادثه ای مانند ریزش معدن سن خوزه شیلی اتفاق می افتد و هیچ یک از اخبار مربوط به آن تکذیب نمی شود ولی در کشور ما قضیه کاملا برعکس است؟

    " به عنوان کسی که بارها در متن بسیاری از رخدادهای بزرگ در کشور بوده ام و آن را تجربه کرده ام با اطمینان می گویم که نه مدیریت اطلاعات رسانی ما درست است و نه روش اطلاع رسانی."

    این را دکتر مجید رضائیان پژوهشگر ژورنالیسم و استاد دانشگاه به خبرنگار ما می گوید و ادامه می دهد: خبری مانند بالارفتن قیمت ارز اگرچه ارزش خبری بالایی دارد و مدتها افکار عمومی را به دنبال خود می کشد اما بحران زا نیست و پس از مدتی از تب و تاب می افتد اما خبرهایی مانند حادثه پلاسکو از جمله رویدادهایی است که بحران ایجاد می کند و در اینجاست که پوشش خبری آن در گزینه دوم مطرح می شود. یعنی پوشش خبری در کنار مدیریت بحران.

    "وقتی با بحران مواجه می شویم باید افکار عمومی را مدیریت کنیم یعنی اخبار صحیح به شیوه ای منتقل شود که بهداشت روانی مخاطبان به خطر نیفتد نه آنکه موضوع را بزرگ کنیم."

    به اعتقاد رضائیان هر آنچه در چنین حوادث هولناکی اتفاق می افتد را نمی توان خیلی عریان مطرح کرد چون احساسات عمومی را جریحه دار می کند، بلکه باید به شیوه ای رفتار کرد که هم اخبار به شیوه صحیح نقل شود و هم در افکار عمومی ایجاد آمادگی کند.

    وی می گوید: وقتی می خواهیم بحرانی را مدیریت کنیم دو بخش دخیل هستند. یکی دستگاه متولی و دیگری رسانه. مسئولیت این دو بخش در مدیریت بحران از یک جنس است اما از نظر تکنیک متفاوت است.

    "منظور از دستگاه متولی آن بخشی است که مسئولیت سامان بخشی به این رخداد متوجه اوست، مانند شهرداری در حادثه پلاسکو، و باید بداند که نگاه پرسشگر افکار عمومی مستقیم به دهان اوست و در برابر اطلاعاتی در مورد حادثه مسئول بوده و این بخش مدیریت اطلاعات برعهده اوست"

    رضائیان بخش دوم را رسانه می داند که وظیفه آن کسب اطلاعات است نه مدیریت اطلاعات که اگرچه این دو بخش موازی یکدیگر حرکت میکنند اما در واقع مکمل یکدیگرند.

    "دستگاه متولی از یک سو اطلاعات را مدیریت می کند اما آن را حبس نمی کند و از سوی دیگر اطلاعات را مدیریت می کند اما بی پرده ارائه نمی کند بلکه بهداشت روانی را هم باید در نظر بگیرد به عبارتی باید بداند که همه چیز را نباید گفت یعنی رعایت اعتدال و حد وسط"

    این استاد دانشگاه با اشاره به تجربیات شخصی اش در رویارویایی با حوادث اعتقاد دارد که "مدیریت اطلاعات در کشور ما متاسفانه نه "ارتباطاتی" بلکه "دولتی" و در جهت "حبس اطلاعات" است. مشکل اینجاست که همیشه اطلاعات از جایی درز می کند و کار سخنگو تنها این است که به سرعت اخبار منتشره را تکذیب کند."

    رضائیان این روند را یک ضعف فاحش در مدیریت اطلاع رسانی می داند و ادامه می دهد: حال رسانه باید چه کند. در چنین بحران هایی رسانه باید یک ستاد خبری تشکیل دهد نه مانند آنچه در دستگاه دولتی تشکیل می شود بلکه ساختاری که در رسانه به "سرویسِ سنتز" مشهور است.

    وی توضیح می دهد: سرویس سنتز، یک گروه جدید خبری است که با توجه به ابعاد حادثه از بخش هایی همچون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی ورزشی تشکیل می شود. سرویسی که دبیر آن مطلقا جزو هیچ یک از دبیران این سرویس ها نیست بلکه سردبیر و نهایتا معاون اوست.

    " با تشکیل این سرویس که در هر بخش خبرنگاری متخصص به عنوان کارشناس را به کار گرفته است ابعاد حادثه به تفکیک شناخته شده و ورود به آن بخش از بحران آغاز می شود. اطلاعات به محض آنکه به دست می آید و شرایط آن با توجه به استاندارهای مربوط به صحت و سقم مورد تایید قرار می گیرد به صورت مستند با عکس منتشر می شود."

    رضاییان بر این تاکید می کند که اگر این خبر با شرایطی که گفته شد در یک خبرگزاری منتشر شد دیگر رسانه حق تکذیب آن را ندارد زیرا تکذیب به معنای زیر سوال بردن کار رسانه است.

    اما چرا رسانه های ما در مدیریت بحران دچار مشکل می شوند و به اصطلاح "کم می آوردند"؟

    این سوالی است که رضائیان علت آن را آفتی به اسم "وی گفت؛ وی افزود" در رسانه می دادند؛ سالها پیش هشدار دادم که این آفت موجب شده خبرنگار خود به دنبال کسب اطلاعات نرود و تنها به دنبال این است که ببیند فلان مسئول چه گفت. در صورتی که خبرنگار خود میتواند با کسب "اطلاع درست" یا براساس مشاهدات خود از یک رخداد، اخبار آن را منتشر کند.

    " حال اگر مسئولی آمد و این اخبار را تکذیب کرد بلافاصله می توان اعلام کرد که مسئولیت خبر بر عهده ماست و اطلاعات آن قطعی است. رسانه حق ندارد خبری را که از صحت آن مطمئن است تکذیب کند. بلکه در چنین مواقعی می توان نوشت؛ با وجود اینکه این اطلاعات از نظر آن خبرگزاری معتبر است ولی فلان مقام مسئول آن را تکذیب می کند."

    به گفته این پژوهشگر ژورنالیسم، تولید، کارکرد سرویس سنتز است. آن هم تولیدی که براساس یافته و مشاهدات خبرنگار متخصص باشد ولی تا زمانی که دچار رویه " وی گفت و وی افزود" هستیم هرگز نمی توانیم اطلاع رسانی حوادثی همچون زلزله بم و حادثه پلاسکو را مدیریت کنیم.

    مولفه سرعت مخابره خبر، مسئله دیگری است که رضائیان در مورد آن می گوید: در پوشش خبری قانونی به اسم سرعت وجود دارد و اصلی ترین مسئله در پوشش خبری سرعت است. این مقوله آنقدر اهمیت دارد که خبرنگار باید آنقدر حرفه ای باشد که ضمن رعایت آن به پارامتر دیگری به نام صحت خبر لطمه نزند.

    "صحت نباید قربانی سرعت شود ولی در اینجا سرعت فوق العاده مهم است، اگر در همه جا، سرعت و صحت در کنار هم مطرح هستند. در مواقع بحران سرعت ارجح است."

    به عقیده این استاد دانشگاه در کشور ما مدیریت افکار عمومی در مواقع بحران در هر دو بخشی که گفته شد دچار آسیب جدی است. از یک نظر در حوزه مسئولان و متولیانی که باید اطلاعات را مدیریت کنند در حوادث مختلف ضعیف عمل می کنند و از سوی دیگر رسانه هایی که در چاله های "وی گفت و وی افزود" گرفتارند و به جای خبر تولیدی و استناد به اخبارشان باید به حرف این و آن بپردازند.

    حال در این میان عملکرد ضعیف این دو بخش در بحث اطلاع رسانی، چه آسیب هایی مردم یا همان افکار عمومی را تهدید می کند؟

    رضاییان در این مورد نیز متذکر می شود که مردم ما همانهایی هستند که اگر در هنگام حادثه به دنبال سلفی گرفتن و فیلم برداری از لحظات آتش سوزی هستند اما در مقابل برای انجام امور خیر مانند اهدا خون صف می کشند.

    به گفته وی مردم چنانچه از اطلاع رسانی مناسب بهره مند شوند و اطلاعات درست و مدیریت شده در اختیار آنها قرار گیرد کاملا پخته عمل خواهند کرد و هیچ مشکلی ایجاد نمی شود اما تناقض آنجایی شروع می شود که ما جای جای شهر در بیلبوردها از آتشنشانان به عنوان قهرمان یاد می کنیم اما مردم را از سرنوشت این افراد آگاه نمی کنیم که سرانجام چه برسرشان آمده و چگونه این اتفاق افتاده است.

    این پژوهشگر ژورنالیسم، پلاسکو را درس عبرتی برای آینده تهران و فرصتی برای جزم کردن عزم همگانی برای تقویت وحدت و همدلی می داند و خاطر نشان می کند: اکنون باید دست به دست هم دهیم تا مردم را از این بحران خارج کنیم. خطر زلزله، فرونشست ها و حوادثی مانند پلاسکو مردم را به شدت نگران کرده است.

    "رخداد پلاسکو را بهانه ای برای یافتن راه حلی برای سامان بخشی وضعیت موجود قرار دهیم.ولی اکنون باید مردم را برای خروج از بحران فعلی کمک کنیم و پس از بازگشت شرایط به وضعیت عادی به سراغ هر نهادی و مسئولی که باید پاسخگو باشد برویم."

     

    مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

    بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.