• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » ورزشی » اصلاح روحیه کودکان مهم‎ترین هدف تربیت‎بدنی
    کد خبر : 1978959

    اصلاح روحیه کودکان مهم‎ترین هدف تربیت‎بدنی

    اصلاح روحیه کودکان مهم‎ترین هدف تربیت‎بدنیReviewed by on Jan 15Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری فارس از منوجان، سمیه سیوندی صبح امروز در دوره ضمن خدمت کیفیت‎بخشی درس تربیت‎بدنی در جمع دبیران تربیت‎بدنی این شهرستان اظهار داشت: مدیران در مدارس ابتدایی نباید بیش از اندازه سخنرانی کنند، زیرا دانش‎آموزان در این سن…

    اصلاح روحیه کودکان مهم‎ترین هدف تربیت‎بدنیReviewed by on Jan 15Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری فارس از منوجان، سمیه سیوندی صبح امروز در دوره ضمن خدمت کیفیت‎بخشی درس تربیت‎بدنی در جمع دبیران تربیت‎بدنی این شهرستان اظهار داشت: مدیران در مدارس ابتدایی نباید بیش از اندازه سخنرانی کنند، زیرا دانش‎آموزان در این سن سخنرانی بیش از حد را نمی‎پذیرند و به آن گوش نمی‎دهند.

    وی بیان داشت: نباید دانش‎آموزان را جریمه کرد، بلکه باید به جای جریمه کردن مسئولیتی به آن‎ها واگذار کنید تا با این کار دانش‎آموزان مسئولیت‎پذیر شوند.

    سیوندی با اشاره به ارزشیابی رفتارهای تربیتی کودک در حین بازی تصریح کرد: کودکان در حین بازی عواطف، احساسات، محبت، خشم، علاقه، نفرت و به طور کلی نشانه‎هایی از ضعف یا قوت درونی خود را ابراز می‎کنند.

    وی افزود: هر مربی علاقمند می‎تواند با دقت و توجه به این نشانه‎ها به روحیه کودکان پی ببرد و به تربیت یا اصلاح آنها بپردازد و این مهم‎ترین و اساسی‎ترین هدف تعلیم و تربیت و تربیت‎بدنی است.

    سیوندی با بیان سؤال‎هایی که یک معلم باید در هنگام مشاهده رفتار کودکان از خود بپرسد، عنوان کرد: سؤال‎هایی که یک معلم باید در هنگام مشاهده رفتار کودکان از خود بپرسد، این است که آیا در کلاس من کودکانی هستند که مایل باشند، اغلب در حاشیه فعالیت‎ها قرار گیرند یا تنها به میل و طریق دلخواه خود در فعالیت‎های اجتماعی شرکت کنند.

    مدرس دوره ضمن خدمت کیفیت‎بخشی درس تربیت‎بدنی با اشاره به اهداف سطح دانش این درس در دوره ابتدایی ادامه داد: آشنایی با وضعیت‎ بدنی «اطلاع از فرم صحیح بدن در هنگام ایستادن، نشستن، راه رفتن، خوابیدن، دویدن و آگاهی از محدودیت‎ها و قابلیت‎های حرکتی» و آشنایی با آمادگی جسمانی و برخی از آزمون‎های آن از جمله این اهداف است.

    وی ابراز داشت: آگاهی از موارد ایمنی «برخی از عوامل ایجاد صدمات ورزشی و رعایت اصول ایمنی» و آشنایی با رشته‎های ورزشی رایج آموزشگاهی و اصول و مبانی تربیت‎بدنی «آگاهی از اهداف تربیت‎بدنی در حد دبستان و اهمیت کار گروهی» از دیگر اهداف سطح دانش درس تربیت‎بدنی هستند.

    سیوندی در زمینه سطح مهارتی درس تربیت‎بدنی خاطرنشان کرد: مهارت در کسب آمادگی جسمانی و حرکتی، مهارت‎های بنیادی «حرکات انتقالی، غیرانتقالی و مهارتی»، مهارت در مقدمات ورزش‎های رایج آموزشگاهی «ورزش‎های گروهی و انفرادی»، مهارت در برخی شیرین‎کاری‎ها «حرکات تعادلی، تقلیدی، تشبیهی، ابداعی مربوط به رشته‎های ورزشی» و مهارت در شناخت مفاهیم «فضا، مکان، نیرو، جهت‎بندی، کندی سطح و از طریق فعالیت» و مهارت در اجرای بازی‎ها از برنامه‎های سطح مهارتی درس تربیت‎بدنی است.

    وی سطح نگرشی درس تربیت‎بدنی را نیز اینگونه بیان کرد و اذعان داشت: علاقه به رعایت نظافت و عادت‎های بهداشتی، فعالیت‎های تربیت‎بدنی و بازی‎ها، شرکت در بازی‎ها و فعالیت‎های گروهی و رعایت نظم و انضباط در کلاس ورزشی از مراحل سطح نگرشی هستند که‌ باید دانش‎آموزان رعایت کنند.

    سیوندی اضافه کرد: تمایل به همکاری و پذیرش مسئولیت در فعالیت‎های ورزشی و علاقه به کسب و توسعه مهارت‎های ورزشی از دیگر مراحل سطح نگرشی است.

    مدرس دوره ضمن خدمت کیفیت‎بخشی درس تربیت‎بدنی گفت: همچنین علاقه به رعایت اصول اسلامی و اخلاقی در ساعت درس تربیت‎بدنی، کسب آمادگی جسمانی و حرکتی و بهره‎مندی از تندرستی و سلامتی از دیگر مراحل سطح نگرشی است.

    وی با اشاره به ساختار برنامه تربیت‎بدنی در دوره ابتدایی بیان داشت: حرکات پایه یکی از مهم‎ترین جنبه‎های برنامه تربیت‎بدنی است که در وضعیت بدنی تأثیر بسیار دارد که ابتدا به صورت تعلیم حرکاتی مانند راه رفتن، دویدن و جهیدن صورت می‎گیرد و به تدریج به مهارت‎های پایه رشته‎های ورزشی می‎رسد.  

    سیوندی تصریح کرد: آمادگی جسمانی به عنوان یک نیاز اساسی برای زندگی سالم در تمام پایه‎ها مورد تأکید است.  

    این مسئول تغذیه و بهداشت ورزشی را به عنوان مکمل فعالیت‎های جسمانی دانست و افزود: تغذیه و بهداشت ورزشی مکمل فعالیت‎های جسمانی و رئوس مثلث تندرستی هستند و به همین دلیل مورد توجه برنامه است.  

    سیوندی عنوان کرد: بازی‎های ورزشی در تمام پایه‎ها علاوه بر آثار جسمانی و مهارتی و آشنایی با رشته‎های ورزشی وسیله‎ای برای تأمین و تقویت ابعاد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان محسوب شده و مورد توجه قرار می‎گیرد.

    وی با بیان اینکه بسیاری از یادگیری‎های ما از طریق چشم و گوش صورت می‎گیرد، ابراز داشت: «یک تصویر باارزش‎تر از چند کلمه است، اما یک تجربه برتر از چند تصویر است»، معنای تلویحی این جملات آن است که دانش‎آموزان از آنچه می‎بینند، تقلید می‏‎کنند و از طریق این تجربیات به اشتباهات خود پی می‎برند.  

    سیوندی خاطرنشان کرد: معلم باید بتواند در هنگام نیاز حرکات را نمایش دهد و تشخیص دهد که همواره به یک الگوی بصری از حرکت صحیح نیاز دارد.

    وی اذعان داشت: مهارت در بسیاری از رشته‎های ورزشی و مهارت‎های بازی باید در دوره‎های آموزش معلمان پیش‎بینی شود و اگر معلم نتواند، مهارتی را خوب اجرا کند، سرگروه‎ها را می‎توان، آموزش داد تا در مقابل کلاس آن را اجرا کند گرچه این کار تا حدودی از اعتبار معلم می‎کاهد.  

    سیوندی با اشاره به تشخیص مشکلات دانش‎آموزان اضافه کرد: در هر کلاس تعداد معدودی از دانش‎آموزان برای یادگیری مهارت مشکل دارند و دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد که‌ ممکن است این مشکل به دلیل گرفتاری‎های عاطفی، هماهنگی ضعیف ساختار بدنی و یا شرایط جسمانی باشد، بنابراین معلم در تشخیص مشکلات باید باتجربه و خبره باشد.  

    وی ادامه داد: معلم باید الگوهای حرکتی جدید را اعمال کند، زیرا وظیفه او تنها بازشناسی مشکل یادگیری نیست، بلکه باید دانش‎آموزان را به سمت آن هدایت کند، زیرا موفقیت در این کار یادگیری را سرعت می‎بخشد و در نتیجه وقتی دانش‎آموز راهنمایی‎های معلم را فرا بگیرد و به هدف برسد، به تکرار حرکات جدید که منجر به موفقیت می‎شوند، علاقمند می‎شود.

    سیوندی ادامه داد: در عین حال مربی باید بداند، فرم و صورت حرکت یک مسئله شخصی است و باید به دانش‎آموزان کمک کند تا مؤثرترین الگوهای حرکتی خویش را کشف کنند.  

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.