• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی , اخبار پربازدید » مبارزه با افراط‌گرایی نباید به مبارزه با دین، بدل شود/ «داعش»، ربطی به اسلام ندارد
    کد خبر : 1977850

    مبارزه با افراط‌گرایی نباید به مبارزه با دین، بدل شود/ «داعش»، ربطی به اسلام ندارد

    مبارزه با افراط‌گرایی نباید به مبارزه با دین، بدل شود/ «داعش»، ربطی به اسلام نداردReviewed by Aryan♥ on Jan 14Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آی نور عبدالرسول قیزی، رئیس مرکز تحقیق و تحلیل امور ادیان وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان در گفتگو با پایگاه…

    مبارزه با افراط‌گرایی نباید به مبارزه با دین، بدل شود/ «داعش»، ربطی به اسلام نداردReviewed by Aryan♥ on Jan 14Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آی نور عبدالرسول قیزی، رئیس مرکز تحقیق و تحلیل امور ادیان وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان در گفتگو با پایگاه خبری e-islam.kz، با تاکید بر این که «تروریسم هیچ ربطی به دین ندارد» به تشریح علل و معرفی عوامل آن‌هایی پرداخته است که سعی دارند خشونت را در بین اعتقادات اسلامی نهادینه کرده و خون‌ریزی را امری معمول و تعبدی معرفی کنند. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانیم.

     

    گفت‌وگوی ما در مورد بحران امروزه در خاورمیانه، از جمله در مورد فعالیت سازمان تروریستی داعش است، در این زمینه و دیدگاه خود پیرامون شکل‌گیری تروریسم افراط‌گرا برایمان بگویید.

    برخوردهای خاور میانه امروز به وجود نیامده و مشکل تنها خاورمیانه نیست. تاریخ توسعه بشریت طی این قرن ها نشان می دهد که "جنگ ها همواره برای ایده ها بودند". به نظر من، امروزه، جنگ ها برای ایده ها برگزار نمی شود. جنگ های امروزه، نتایج غم انگیز تضاد منافعی است که از حدود خود خارج شده اند. ریشه مشترک آنها، علاقه جغرافیای سیاسی است که در هر زمان و هر مکان منعکس می شود. هم دولت و هم فردی با نفوذ، می تواند در این موضوع نقش مهمی ایفا کند.

    در حال حاضر ما به این نتیجه رسیدیم که مشکلات خاور میانه تنها مشکلات آن منطقه نیست. هر شهروند کشور ما از دوران مدرسه، تاریخ کشورهای خاورمیانه که سال های متمادی مستعمره اروپا بودند، را می داند. منطقه خاور میانه به عنوان مرکز داخلی و مبارزه برای آزادی طی چندین قرن تبدیل شده است. در نتیجۀ این درگیری ها، در پایان قرن ۲۰، در این منطقه صلح و ثبات برقرار شده بود.

    اما نیروهایی که ثبات داخلی را تضعیف کردند، با استفاده از روش های جدید، محیطی متشنج را ایجاد کردند. افراط گرایی با تحریف اصول اساسی دین به عنوان یکی از ابزارهای مناسب برای تضاد منافع طرفین تبدیل شده است. داعش یکی از نتایج فرآیندهای غم انگیز آن می باشد.

     

    به نظر شما، طرفداران طرفین برخوردها، این را درک می کنند؟

    رهبران گروه های افراطی به خوبی می فهمند که اقدامات و فعالیت های آنها هیچ ربطی با دین ندارد. برای آنها روشن است که ایدئولوژی دینی تنها ابزاری برای جذب پیروان جدید و پنهان کردن اهداف واقعی خود است.

    بخش عمده ای از پیروان ایدئولوژی افراطی، علاقمند به درآمد و یا به دین هستند اما به طور کلی، بین آنها کسانی که کورکورانۀ ایده دینی و نیز کسانی که بدنبال بدست آوردن درآمد هستند وجود دارد.

     

    کدام یک از آنها خطرناک تر هستند؟

    هر دو خطرناکند. همانطوری که حماقتِ کوچک یا بزرگ وجود ندارد، خطر نیز کوچک و بزرگ ندارد. انجام جنایت علیه بشریت به اسم دین، فاجعه عصر ماست.

    اما علاوه بر خطر تهدیدات امروزه، می بایست به جنبه های دیگری از این مشکل توجه نمود و آن اینکه اقدامات تروریستی در چارچوب سازمان داعش و منطقه که با فاجعه ای بزرگ مواجهه شده محدود نمی شود. (یعنی اقدامات تروریستی، از داعش و نیز از منطقه خاورمیانه فراتر رفته است)

     نیروهای تهدید کننده که در هر لحظه آمادگی انجام اقدامات تروریستی برنامه ریزی شده را دارند، در بسیاری از نقاط مختلف جهان موجب کشتار می شوند. این موضوع نگران کننده است. فرآیند جهانی شدنِ برگشت ناپذیر، نه تنها درب سیاست مرزهای باز و دسترسی آزاد به فضای اطلاعاتی را باز نموده، بلکه منجر به توسعه روندهای منفی نیز شده است. متاسفانه، در این دوره مهم توسعه تمدن، بشریت، مجبور به زندگی در میان این تهدیدات است.

    البته چنین تهدیدات خونریزی آمیز، موجب همگرایی نیروهای امنیتی شده و به طور مستقیم بر مبارزه مشترک، متحد و تلاش در فعالیت های پیشگیری از تروریسم بین المللی و تشکیل مکانیزم موثر برای مبارزه با این تهدیدات تاثیر گذاشته است. حس حفاظت از مردم و دولت ها و همچنین نهادهای امنیتی، موجب این نتیجه وحدت در تلاش ها شده است.

     

    باید چکار کرد؟

    با توجه به اینکه ما همیشه اعلام می‌کنیم که تروریسم هیچ ربطی به دین ندارد و رهبران اسلامی و کل جامعه مسلمانان به شدت تروریسم را محکوم می کنند، اما در فضای اطلاعاتی موجود، اقلام بسیاری از مواد آموزشی که اسلام هراسی را توسعه می دهد، وجود دارد.

    نگرش نفرت نسبت به اسلام، بر مسلمانان معمولی تاثیر می گذارد و موجب ظهور عصبانیت، خشم و نارضایتی در میان مسلمانان عادی نسبت به غیرمسلمانان می شود.

    بنابراین، یکی از زمینه های کلیدی مبارزه با تروریسم، حفاظت فضای اطلاعاتی از اطلاعات منفی که بین شهروندان احساسِ اسلام هراسی را توسعه می دهند، می باشد. می بایست بطور مداوم اطلاعات دقیق و پر از ماهیت واقعیِ دین و مقررات تنظیم جامعه را ارائه کرد.

     

    در مورد موضوع مسدود کردن کتب افراطی صحبت کنیم؟

    بهبود طرح مسدود کردن کتب افراطی و تروریستی، از جمله در اینترنت، یکی از مشکلات امروزه می باشد. اما چنانکه رئیس جمهور اعلام نمود، می بایست درک کرد که "مبارزه با افراط گرایی نباید به مبارزه علیه دین تبدیل شود". متاسفانه، امروزه برای انسان، نحوه زندگی نسبت به حالت روحی بیشتر اهمیت دارد. باید توجه کرد که امروزه تنها از نظر حفظ امنیت، اظهاراتی در مورد نیاز به آزادی دینی بیان می شود. اما این روش یک رویکردی محدود است و محدودیت مانع توسعه است. همچنین روش محدود همیشه عامل تحریک به نفرت و جنگ است.

    لذا مشکلات در حوزه دین تنها از نظر تامین امنیت مورد بررسی قرار می گیرد.

     

    در کنفرانس مطبوعاتی، شما نظر جداگانه ای در مورد اصطلاحات افراط گرایی دینی و تروریسم دینی اعلام کردید. یعنی چه؟

    معمولا ما تاکید می کنیم که دیدگاه های افراطی، ویژگی های مخصوص به دین نیست، به طور کلی در دین هیچ جایی برای افراط گرایی و تروریسم وجود ندارد. دولت در این زمینه اقدامات زیادی را انجام می دهد. همچنین نمایندگان روحانیت سنتی سهم خود را ادا می کنند. همزمان ما از اصطلاحات "افراط گرایی دینی" و "تروریسم دینی" استفاده می کنیم. در این ارتباط، دولت باید با هدف محافظت شهروندان از ایده ها و عقاید متضاد و همچنین تشکیل دیدگاه های عمومی سالم، مفهوم این اصطلاحات را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. می بایست عبارت های "افراط گرایی دینی" و "تروریسم دینی" را بررسی نمود و تعاریف صحیح و مرتبط به این واقعیت را ارائه کرد. ما خودمان دیدگاه های افراطی و عملیات جنایتکارانه را به دین نسبت می دهیم، چراکه در اصول این عملیات تروریستی، تحریف مقررات و اصول دین وجود دارد.    

    رشد علاقه به دین به خاطر نیاز انسان به دین بوجود آمده است. مسائل دینی تنها از طریق فهم دین حل و فصل می شود. تنها در صورت پذیرش کامل دین به عنوان یکی از پایه های درک و آگاهی اجتماعی و به عنوان یک پدیدۀ فرهنگ معنوی و نیز به عنوان یک نیرویی که زندگی انسان را با معنا و سعادت پر می کند و همچنین به عنوان نیاز ثابت بشریت و نیز بخشی جدایی ناپذیر و پشتیبانی طبیعی آن، روش ها و کلیشه های مربوط به دین تغییر می یابند، ارتباط با جامعه برقرار می شود و دین به عنوان ابزار الهام و معنویت زندگی انسان تبدیل می شود. در این مورد، پدیده های افراط گرایی دینی به صورت غیر ارادی و خودبخود قدرت خود را از دست می دهند. بنابراین، می بایست مشکلات دینی را از نظر ارزش و معنویت حل و فصل کرد.

     

    پدیده های افراط گرایی دینی یعنی چه؟

    اگرچه وضعیت داخلی کشور با ثبات باشد، هیچ دولتی نمی تواند ادعا کند که "مشکلات اجتماعی و اقتصادی به طور کامل حل و فصل شده است". در قزاقستان نیز به اندازه کافی مشکلات وجود دارد.

    هر کشور در طول تاریخ در روند توسعه خود است، تعداد شهروندان و نیازهای آنها تغییر می یابد، دولت از فرآیندهای توسعه جهانی عقب نمی ماند و نیاز به رشد فن آوری نیز وجود دارد، همه این روندها به طور مداوم باعث ایجاد مشکلاتی است که باید توسط هر کشوری حل و فصل شود.

    اما مشکلات در امور روحانی و معنوی، یک مورد خاصی است. این مشکلات نتیجه عوامل مختلفی است، از جمله درجه درک تجربه تاریخی، سطح معنوی تشکیل شده براساس آن تجربه، نیازهای معنوی شهروندان و ارتباطات داخلی و خارجی دولت. این فرایند تداوم دارد.

    در حال حاضر، قزاقستان با فرآیندهای افراط گرایی نیز روبرو است. با درک پیش زمینه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی فرآیندهای افراط گرایی، اقدامات جلوگیری از آن، مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین مشکلات را نباید تنها از جنبه های اجتماعی بررسی نمود، می بایست به برخی از مشکلات فردی نیز توجه کرد.

     

    یکی از جنبه های مشکل در انسان است؟

    هر شهروند به عنوان شخصیت انسانی دارای خوی خاصی است. حتی اگر ایدئولوژی یا حوزه آموزش و پرورش قوی باشد، طبیعت انسان، ویژگی های خود و خواص ذاتی آن را از دست نمی دهد و نیز به طور کامل از معایب خلاص نمی شود. ابتلا به دیدگاه های افراطی به طور مستقیم نه تنها به شرایط زندگی و سواد دینی، بلکه به ویژگی های خوی انسان بستگی دارد. به عنوان مثال، با توجه به نتایج تحقیقات اجتماعی و روانی، بر اساس ویژگی های شخصیت، افراد تشنه به قدرت، پول پرست و نمایندگان متعصب دینی، بیشتر تحت نفوذ ایدئولوژی افراطی قرار می گیرند.

    ویژگی های کلی هویت افراد تحت نفوذ دیدگاه های افراطی و فعالیت های تروریستی، عبارتند از: سرخوردگی و نارضایتی از وضعیت اجتماعی، تمایل به متهم کردن دیگران (از جمله دولت)، میل به تغییر محیط، تمایل به ارتکاب رفتار مخاطره آمیز، میل به خودنمایی، تمایل به اثبات توانایی های خود و ….

    بنابراین، حتی با حل و فصل تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی، با رفاه جامعه، همیشه محرکین و حامیان اندیشه های مخرب و دیدگاه های بیگانه وجود خواهد داشت.

     

    یعنی "جامعه ایده آل وجود ندارد"؟

    بشریت هنوز مکانی و زمانی در جهان که در آن هیچ درگیری بین ایده ها، اختلافات و مشکلات در جامعه وجود نداشته باشد، پیدا نکرده است. در هر دوره، نیروهای مخرب که دارای شکل خود در هر دوره تاریخی بوده و برای اجرای ایده های خود تلاش می کنند، وجود داشته است. فرایند رادیکالیزه، مشکل قرن بیست و یکم است. اندیشه های مخرب، خاص دوره مورد بحث است.

    افراط گرایان با استفاده از دین که دارای محتوای عمیق و گسترده است، تلاش بر گسترش تحریف ماهیت دین می کنند که منجر به این واقعیت است که شعور عادی بدلیل عدم آمادگی، سفید و سیاه را تشخیص نمی دهد.

    این منطقی است. اما هیچ کشوری پیش بینی چنین گسترش سریع افراط گرایی در سراسر جهان و آمادگی برای آن را نداشته است.

    اگر براساس تجربه تاریخی جهان استدلال کنیم، می بینیم که بشریت نهایتا راهی برای خروج از این مشکلات پیدا خواهد کرد. اما می بایست درک کرد که نیروهای مخرب هر زمان برای به دست آوردن اشکال جدید، تلاش می کنند. من معتقدم که افراط گرایی، مشکل مربوط به دین نیست، مشکل اجتماعی و سیاسی است.

     

    مشکل اجتماعی و سیاسی یعنی چه؟

    اگر اعوجاج اصول دین و استفاده از آن با اهداف سیاسی، جنبه اول این مشکل باشد، پس جنبه دوم، اجرای این اهداف، توسط شخصی است که با مشکلات اجتماعی روبرو است.

    در مورد اینکه از دین بهره برداری سیاسی می شود، زیاد صحبت شده است. به خاطر منافع ژئوپلتیک و استراتژیک، اعوجاج اصول دین و تبدیل آن به ایده مبارزه مسلحانه (به عنوان مثال "جهاد" داعش) صورت می گیرد. تصور اشتباه در مورد ایجاد دولت ایده آل"دولت اسلامی" گسترش می یابد. لازم است در مورد وضعیت اجتماعی افراد تحت تاثیر رادیکالیسم و ویژگی های فردی آنها که تا حدی علل افراط گرایی آن می باشد، اشاره کنم.

    لاله شکیموا روانشناس قزاق در طی مطالعه بر روی افرادی که در سازمان و یا انجام اقدامات تروریستی در کشور شرکت کرده اند، چهره اجتماعی و روانی آنها را ترسیم و تشریح کرده است.

    طبق توضیحات ارائه شده توسط وی، در میان طرفداران ایدئولوژی افراطی، تعداد افراد خانواده های تک والد ۱۸ درصد، دارای آسیب های روانی ۳۹ درصد، دارای آسیب به سر ۳۶ درصد، دارای سابقه محکومیت ۳۲ درصد، اعتیاد به الکل ۶۱ درصد، معتادان به مواد مخدر ۲۷ درصد، اعتیاد به قمار ۴۳ درصد است. البته، در میان آنها بسیاری از افراد هستند که دچار چند فقره از عوامل فوق هستند. به عنوان مثال، افرادی هستند که ضربه به سر، وابستگی به الکل و همچنین قمار دارند.

    در میان افرادی که تحت تاثیر ایدئولوژی تروریستی هستند، ۵۲ درصد شغلی دائمی نداشتند، ۳۸ درصد سطح پایین زندگی داشتند و۵۲ درصد بی خانمان هستند. همچنین بین حامیان ایدئولوژی افراطی، ۳۶ درصد دارای آموزش متوسطه و ۱۸درصد دارای آموزش عالی بوده اند. به طور کلی، ۸۴ درصد از تروریست ها، آموزش دینی نداشتند.

    متاسفانه، اکثریت تروریست ها، افرادی جوان هستند. معلوم است که افراد جوان که دارای حس حداکثرگرایی (ماکسیمالیسم) در تمام زمینه های زندگی، از جمله در حوزه روانی، تمایل به قهرمانی و تغییرات و همچنین دارای وقت آزاد و اوقات فراغت فراوان نسبت به نسل بزرگ تر می باشند، آسان تر و سریعتر تحت تاثیر ایدئولوژی خطرناک بیگانه قرار می گیرند. در میان افراد تحت تاثیر ایدئولوژی افراطی، ۴۸ درصد در سن ۲۶ تا ۳۵ و ۱۹ درصد زیر ۲۵ سال می باشند.

    همه این موارد نشان می دهد که چگونه عوامل اجتماعی و فردی افراط گرایی، مهم است. چه میزان درک صحیح اصول دین، افزایش سطح سواد دینی و دین شناسی و جلوگیری از گسترش ایدئولوژی بیگانه مهم است. همینطور حل و فصل مشکلات اجتماعی و روانی در تمام سطوح جامعه برای سازگاری با شرایط زندگی و ورود آنها به جامعه مهم است.

    البته، استدلال براساس منابع اطلاعات رسمی ارائه شده که در صفوف داعش حدود ۴۰۰ شهروند قزاقستان که نیمی از آنها زنان و کودکان می باشند، هنوز امکان پذیر نیست. همچنین امکان ترسیم چهره اجتماعی روانی آنها وجود ندارد. اما تجزیه و تحلیل ذکر شده می تواند خصوصیات افرادی که تمایل به افراط گرائی و رادیکالیسم دارند را تعیین کند.

     

    ترجمه: رایزنی فرهنگی ایران در قزاقزستان

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.