• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار پربازدید , بهداشت و سلامت » اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای
    کد خبر : 1974174

    اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای

    اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ایReviewed by Aryan♥ on Jan 11Rating: چکیده:   زمینه و هدف: همزمان با افزایش میزان شیوع اختلال‌های روانی،  نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تاثیر آن بر  تحول کودک، در سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش…

    اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ایReviewed by Aryan♥ on Jan 11Rating:

    چکیده:  

    زمینه و هدف: همزمان با افزایش میزان شیوع اختلال‌های روانی،  نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تاثیر آن بر  تحول کودک، در سال های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته است و بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به  اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام گرفت.

    روش: روش پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه گواه بود. برای این پژوهش ۳۰ کودک پسر با اختلال نافرمانی مقابله‌ای با روش نمونه­ گیری غیراحتمالی در دسترس از آموزشگاه ­های شهر اصفهان انتخاب و سپس از مادران آن ها جهت شرکت در پژوهش دعوت شد. گروه آزمایش ده جلسه آموزشی درمان مبتنی بر دلبستگی را دریافت کردند، در حالی­ که گروه گواه از این آموزش بی­ بهره بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو، ۱۹۸۴)، پرسش نامه کیفیت دلبستگی (راندولف، ۲۰۰۴)، و پرسش نامه مهارت‌های اجتماعی ماتسن (۱۹۸۳) بود. داده­ های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس تک­متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته­ها: نتایج تحلیل نشان داد، آموزش متغیر مستقل بر مؤلفه­ های کیفیت دلبستگی و مهارت اجتماعی کودکان  مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای موثر بوده است (۰/۰۵=α).

    نتیجه ­گیری: بنابر یافته­ های حاصل از پژوهش، می ­توان از درمان مبتنی بر دلبستگی بر بهبود کیفیت دلبستگی و مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بهره برد.

    واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی، کیفیت دلبستگی، مهارت‌های اجتماعی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای

    نویسندگان:

    مریم صدری ، مهدی زارع بهرام آبادی، مهناز غیاثی

    فصلنامه سلامت روانی کودک – سال سوم، شماره ۷، تابستان ۱۳۹۵.

    برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.