• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اخبار پربازدید , بهداشت و سلامت » گلایه فردوسی ها ازسیستم نوبت دهی و شلوغی کلینیک
    کد خبر : 1963961

    گلایه فردوسی ها ازسیستم نوبت دهی و شلوغی کلینیک

    گلایه فردوسی ها ازسیستم نوبت دهی و شلوغی کلینیکReviewed by Aryan♥ on Dec 31Rating: با اجرایی شدن طرح تحول سلامت در کشور، امکان دسترسی ارزان و یکسان مردم به خدمات درمانی میسر شد که این موضوع خوشحالی مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه را به همراه داشت. در این طرح پزشکان متخصص ملزم شدند…

    گلایه فردوسی ها ازسیستم نوبت دهی و شلوغی کلینیکReviewed by Aryan♥ on Dec 31Rating:

    با اجرایی شدن طرح تحول سلامت در کشور، امکان دسترسی ارزان و یکسان مردم به خدمات درمانی میسر شد که این موضوع خوشحالی مردم به خصوص قشر آسیب پذیر جامعه را به همراه داشت.
    در این طرح پزشکان متخصص ملزم شدند تا تمام وقت به صورت دولتی در بیمارستانها و کلینیک ها کار کنند و از کار در مطب شخصی منع شدند.
    این کار گرچه به نفع عامه مردم است اما موجب شلوغی و تراکم بیماران در کلینیک ها شده و مشکلاتی را در نوبت دهی و ارائه خدمات درمانی بوجود آورده است.
    کلینیک بیمارستان شهید دکتر چمران فردوس نیز از این قائده مستثنی نبود و نبود مطب شخصی و حجم بالای بیمارانی که در طول شبانه روز به این مرکز مراجعه می کنند موجب بروز مشکلات و اتلاف وقت مردم و بعضا سردرگمی آنها شده است.
    به سراغ یکی از بیماران که در حال خروج از کلینیک است رفتم تا میزان رضایت مندی وی را از خدمات این مرکز جویا شوم. رمضان جابری گفت: گرفتن نوبت به صورت تلفنی از متخصصین کلینیک بسیار سخت است و برخی مواقع که تلفن آزاد می شود، می گویند نوبت تمام شده و هفته آینده تماس بگیرید.
    به گفته وی، برای کسانی که در شهر زندگی می کنند ممکن است از طریق دوست و آشنا و یا حضوری بتوان نوبت گرفت اما برای فرد روستایی که از راه دور می آید بسیار سخت است ضمن اینکه برخی مواقع که نوبت تلفنی می گیریم وقتی صبح در ساعت مقرر می آییم می گویند ثبت سیستم نشده که این هم نقصی است که باید برطرف شود.

    ** پیشنهاد یک شهروند برای ازدحام کمتر بیماران
    غلامی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به کلینیک با توجه به شلوغی که هر روز اتفاق می افتد پیشنهاد می دهد: مناسب است هر کدام از بیماران که نزدیک نوبتش باشد با یک تک زنگ به او اطلاع دهند تا موجب این همه شلوغی و تلف شدن وقت مردم نگردد.
    به گفته وی در گناباد هم همین سیستم هست اما به دلیل مدیریت خوب، چنین شلوغ نمی شود.
    وی نیز خواستار چاره اندیشی مسئولان برای حل این مشکل می شود.

    ** بخش متخصص زنان شلوغ تر از همه
    خانمی هم که به گفته خودش برای ویزیت متخصص زنان به کلینیک مراجعه کرده بود و حاضر به معرفی نشد نیز گفت: چون فعلا متخصص زنان یک نفر است خیلی شلوغ می شود و باید ساعت ها منتظر بمانی تا نوبتت شود.
    به گفته وی، گرفتن نوبت به صورت تلفنی نیز خود حکایتی دارد زیرا برخی مواقع تلفن مشغول است و درست زمانی که آزاد می شود می گویند نوبت از دکتر مورد نظر شما تمام شده است.
    وی تاکید می کند با توجه به اینکه از روستاها و حتی شهرهای همجوار به این کلینیک مراجعه می کنند ضروری است حداقل دو پزشک زنان خدمت رسانی کند تا مردم کمتر معطل شوند.
    به گفته وی نوبتی نیز که تلفنی داده می شود هنگامی که درساعت مقرر مراجعه می کنی بدلیل حجم بالای مریض باید ساعتی منتظر بمانی تا نوبتت شود.
    رئیس بیمارستان شهید دکتر چمران فردوس در پاسخ به گلایه های مردم گفت: سیستم نوبت دهی تلفنی نرم افزاری است که حجم تماس را افزایش می دهد و به تعداد خط تلفن بستگی ندارد.
    مهدی آریافر افزود: اخیرا نیز نرم افزار جدیدی نصب کردیم که تماس بیشتری را می تواند پذیرا باشد و این سیستم نوبت دهی هفته ای یکبار یعنی روزهای پنج شنبه بروز رسانی می شود.
    به گفته وی اکنون ؛ متخصص زنان زایمان ۲ نفر، اطفال ۳ نفر، ارتوپد و ارولوژی هر کدام یک نفر، جراح عمومی ۲ نفر آقا و خانم، جراح مغز و اعصاب یک نفر که یک متخصص هم مطب شخصی دارد، متخصص داخلی ۲ نفر، متخصصین گوش و حلق و بینی، قلب، رادیولوژی و پوست هر کدام یک نفر، روانپزشک و سه متخصص بیهوشی در کلینیک و بیمارستان به مردم خدمات رسانی می کنند که چشم پزشکی نیز به جمع این افراد پیوسته است.
    وی اضافه کرد: ۸۰ درصد به صورت نوبت تلفنی، ۱۰ درصد حضوری و قرار است ۱۰ درصد دیگر نیز به صورت اینترنتی نوبت داده شود که هنوز راه انداری نشده و معمولا اگر بیماری نوبت تلفنی گرفت و مراجعه نکرد جایگزین به صورت حضوری پذیرفته می شود.

    **کمبود فضا و نیرو مهمترین مشکلات پیش رو
    وی با بیان اینکه در دستورالعمل ابلاغی جدید به پزشکان اجازه کار در مطب شخصی داده نشده و باید تمام وقت در کلینیک یا بیمارستان کار کنند افزود: برای بالا رفتن کیفیت کار پزشکان و در راستای رسیدگی بهتر به بیماران، هر متخصص مجاز است در ساعت تعداد معینی بیمار را ویزیت کند.
    آریافر کمبود فضا و نیرو را مهمترین مشکل کلینیک بیمارستان دکتر چمران بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه پیش بینی های لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم در طرح تحول نظام سلامت نشده بود و امکانات موجود پاسخگوی حجم بسیار بالای مراجعه کنندگان نیست.
    وی افزود: از تمام امکانات و فضاهای موجود برای کلینیک استفاده کردیم اما حجم مراجعه کنندگان از شهر فردوس، روستاها و حتی شهرهای همجوار زیاد است.
    به گفته وی کلینیک جدید با هزار متر مربع وسعت در حال احداث است که امیدواریم با راه اندازی این مکان مشکلات مردم نیز به حداقل برسد.

    ** مردم برای کوچکترین بیماری خود به متخصص مراجعه نکنند
    وی به یک نکته مهم نیز اشاره می کند که مردم به دلیل ارزان بودن حق ویزیت پزشکان متخصص برای هر گونه بیماری خود ترجیح می دهند به آنها مراجعه کنند که این خود باعث بالا رفتن میزان بیماران و در نتیجه شلوغی کلینیک می شود.
    وی به مردم توصیه کرد: برای بیماری خود ابتدا به پزشکان عمومی مراجعه و درصورتی که پزشک مربوطه تشخیص دهد بیمار را برای ادامه درمان به پزشکان متخصص ارجاع می دهد.

    ** ظرفیت پایین پذیرش در بخش متخصص زنان
    رئیس بیمارستان دکتر چمران فردوس تصریح کرد: در پذیرش بخش متخصص زنان، ظرفیت کلینیک فعلا پایین است و اگر کسی مشکلی دارد به پزشکان بخش زایشگاه مراجعه کند تا پس از غربالگری چنانچه لازم باشد به متخصص ارجاع می شود.
    به گفته وی در خیلی از رشته ها فقط یک متخصص داریم که باید موارد اورژانس را نیز اضافه کرد به این معنی که ممکن پزشک مشغول ویزیت بیماران است که بلافاصه یک مورد اورژانسی به وی اطلاع داده می شود و مجبور است بیماری که نیاز آنی و سریع به متخصص یا جراحی و غیره دارد را در اولویت قرار دهد.
    وی تاکید کرد: متاسفانه مردم شرایط اورژانس و یا غیر اورژانس را درک نمی کنند که تشخیص آن با پزشک است.
    آریافر عنوان کرد: به تمام این موارد باید مرخصی پزشکان و یا بیماری خود آنها را نیز اضافه کرد.
    وی با بیان اینکه کمبودها و مشکلات را قبول داریم تاکید کرد: تمام راههای نوبت دهی را تاکنون آزموده ایم و سیستم فعلی بهترین راه است و در حال حاضر نیز با مشورت و آسیب شناسی تمام مشکلات در تلاش هستیم تا مردم طعم شیرین خدمات طرح تحول سلامت را بهتر و بیشتر بچشند.
    وی تاکید کرد: اگر مردم موردی مشاهده کردند که شخصی خارج از عرف موجود و نوبت دهی تلفنی و یا بعضا از طریق دوست و آشنایی اقدام به گرفتن نوبت از پزشک کرد و حق بقیه مردم ضایع شد سریعا با مستندات به بازرسی شبکه مراجعه و یا با تلفن ۳۲۷۲۲۸۰۱ اطلاع دهد تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهیانه حدود ۱۵ هزار بیمار ویزیت می شوند که نشان از حجم بالای خدمات رسانی به مردم می باشد.
    آریافر آمادگی مدیریت بیمارستان را جهت شنیدن هر گونه پیشنهاد و انتقادی در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم اعلام می کند.
    برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
    *۷۵۵۹*۲۰۴۷*تنظیم کننده-امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.