• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » دو دیدگاه درباره انقلابی ها
    کد خبر : 1962292

    دو دیدگاه درباره انقلابی ها

    دو دیدگاه درباره انقلابی هاReviewed by on Dec 29Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "منبری ها"دو رویکرد در بین دوستان انقلابی دیده می شود که در این مقاله تنها به بیان و ریشه یابی فکری آن ها می پردازیم: دیدگاه اول: از نظر ما آنان…

    دو دیدگاه درباره انقلابی هاReviewed by on Dec 29Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "منبری ها"دو رویکرد در بین دوستان انقلابی دیده می شود که در این مقاله تنها به بیان و ریشه یابی فکری آن ها می پردازیم:

    دیدگاه اول: از نظر ما آنان دارای تفکر «محاسبه ی ایده آلیستی» هستند: خلاصه ی نگاه و روش آنان این است که باید برای هر کاری «دانش بنیان» عمل کرد. نباید «جاهلانه» وارد «عمل» شد. نیازمند «پژوهش» و بررسی هستیم. باید «راهبرد نگاری» کرده و «چشم انداز» تهیه کنیم.

    اصل «دانش بنیان» عمل کردن و «راهبرد نگاری» و «چشم انداز نویسی» بسیار خوب است. امّا گویا آن قدر این گروه در «اتاق» هایشان مشغول «فکر» و «نوشتن» هستند که اصلا برای «عمل» به آن نوشته ها، بیرون نمی آیند. چه بسا «بسم الله» چشم انداز نویسی آنان به «والسلام» نمی رسد و «راهبردنگاری» آنان تمامی ندارد.

    این گروه در بسیاری از موارد از «واقعیت» های جامعه به دورند و رویکردی «دانش زده» در بحث های انقلابی دارند.

    دیدگاه دوم: در نگاه ما آنان فکری با عنوان «تلاش پراگماتیستی» دارند. گرچه خودشان معتقدند «اسلام ناب» و «خط امام» یعنی همین «روش» و بس!

    علّت پیدایش این نگاه شاید این باشد که با طرفداران نظریه و روش اول مواجه شدند و احساس خطر کرده و آن قدر عقب عقب رفتند تا از آن طرف بام افتادند. وقتی در برخی فعالیت های فرهنگی و برخی رویداد های سیاسی (مثل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و جریان برجام و …) خود را شکست خورده دیدند، علاج کار را به برگشت به «مبانی و خط امام» دیدند و آن را در «تلاش پراگماتیستی» خلاصه کردند.

    برای روشن تر شدن دیدگاه ایشان، بیاناتی از آنان را نقل کرده و بعدا ریشه یابی، می کنیم:

    در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شکست خوردیم و دلیلش این بود که روشنگری سیاسی نکردیم، باید کار کرد، کار. گفتمان امام یعنی مبارزه با استکبار نه نشستن در حجره و اتاق و مطالعه کردن کردن. این همه و چند سال مطالعه در حوزه و دانشگاه چه تاثیری در فضای انقلابی کشور گذاشته است؟ چشم انداز نویسی و راهبرد نگاری تلف کردن وقت است؛ نمره را باید به «عمل انقلابی» داد. این قدر وارد مباحث انتزاعی نشوید. مباحثی چون خداشناسی، انسان شناسی و … انتزاعی است و هیچ فایده ی خارجی ندارد. تلاش کنید، کار کنید؛ اردوی جهادی بروید. کنگره ی شهدا بگذارید. مداحی، روضه و نوحه ای که در آن از «مبارزه با استکبار» و «مبارزه با اشرافیت» خوانده نشود، قطعا «اسلام آمریکایی» و «انجمن حجتیه ای» است. نباید به مضامینی پرداخت که اثر «عملی» و «سیاسی» ندارد. باید مردم را روشن کرد؛ این «هدف» نیازمند یک جهاد فرهنگی است. به «عمل کار بر آید» به «نوشتن راهبرد» و «سخنرانی» نیست. آیه ی قرآن می گوید «قیام لله کنید» (اشاره به آیه ی ۴۶ سوره ی سبأ)؛ یعنی اول حرکت کنید بعدا راه روشن می شود. نیاز نیست اول بشینیم و نقشه ی راه را به صورت تفصیلی بیان کنیم. همین که راه را برویم، بقیه اش روشن می شود. هدف تمام انبیاء، «اجرای عدالت اجتماعی» بود (اشاره به آیه ی ۲۵ سوره ی حدید). نه این کاری که حوزه های علمیه ی کنونی می کنند.

    اختلاف نظر این گروه با گروه های دیگر، صرفا در «روش» خلاصه نمی شود؛ بلکه اختلاف نظر آنان «مبنایی» است.

    مقداری که فکر آنان را ریشه یابی می کنیم به این می رسیم که آنان مشکل را از این جا می بینند که ما به «حکمت نظری» امام (ره) چسبیدیم و مدام بحث های نظری و انتزاعی کردیم. در حالی که باید به سمت «حکمت عملی» امام (ره) برویم.

    جملات آنان در مورد «حکمت عملی» بسیار مبهم است و «داوری» و «نقد و بررسی» را سخت می کند. امّا گویا مراد قلبی آنان – که در بین توضیحاتشان آشکار می شود – نوعی «ظاهر گرایی» در مقابل «عمیق شدن» است. یعنی فقط ظاهر کلمات امام خمینی و امام خامنه ای را ببینید. ایشان فرمودند «مبارزه با استکبار»، کافی است! فکر نکن! عمیق نشو! بررسی نکن! بر اساس آن ««««عمل»»»» کن. یعنی «عمل گرایی افراطی و انحرافی» که بر این اساس ما نام «تلاش پراگماتیستی» بر آن گذاشتیم.

    این «مبنا» نتایجی فکری و عملی دیگری را نیز به دنبال دارد:

    الف) بحث های فلسفه ی سیاست و امثال آن را پیچاندن مطلب می دانند. برای پی بردن به مباحث «سیاست اسلامی»، «اقتصاد اسلامی» و … تنها یک رجوع ساده – یا با اندکی تحقیق و پژوهش ساده – به «بیانات امام خمینی (ره)» در «صحیفه ی امام» و کلمات «امام خامنه ای» را کافی می دانند.

    ب) رجوع به مباحث علمی و آثار اشخاصی چون «علامه مصباح»، «علامه جوادی»، «علامه طباطبایی» و دیگران را نوعی التقاظ می دانند. چون معتقدند فکر را فقط باید از سرچشه و منشا اصلی – که تفکر امام خمینی و امام خامنه ای است – گرفت. حتّی مباحث تئوریک را باید مستقیما از «امام خامنه ای» دریافت کرد. مثلا برای مباحث اعتقادی معمولا به کتاب شریف و ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی» ارجاع می دهند و تمایلی به به خواندن کتب سایر بزرگان ندارند.

    در نتیجه هر کس از این اصول و نتایج و روش ها فاصله بگیرد، با صراحت یا با کنایه به عناوینی تند مثل طرفداری از «اسلام آمریکایی» و «اسلام انجمن حجتیه ای» و یا عناوینی ملایم تر مثل «فاصله گرفته از اسلام ناب» یا «کسی که خط امامی نیست» لقب گرفته می شود.

    مقدمه

    نقد دیدگاه اول کار سختی نیست و تقریبا هر مخاطبی که روش آن ها را ببیند، پی به ناقص بودن آن می برد. امّا به دو دلیل تنها به بررسی دیدگاه دوم می پردازیم:

    بر اساس شرایط خاص سیاسی و اجتماعی، «برخی» (نه بسیاری) اشخاص محترم و موثر – و البته مومن و انقلابی – جبهه ی انقلاب خواسته یا ناخواسته، چه بگویند و چه نگویند این دیدگاه را دارند.

    نکته ی بسیار مهم: ما نمی گوییم داشتن این دیدگاه یعنی کفر و تعداد زیادی این دیدگاه کفر آلود را دارند و مسیر انقلاب را به انحراف عمیقی برده اند؛ بلکه اولا تعداد آنان را زیاد نمی دانیم و ثانیا این انحراف در حال حاضر کوچک است ولی اگر این خشت اول گذاشته شود، دیوار کج بالا می رود و هر چه جلوتر می رویم، انحراف بیشتر می شود. در حال حاضر برخی کسانی که این دیدگاه را دارند را از «دوستان انقلابی» خودمان می دانیم و اصلا آن ها را «غیر خودی» نمی دانیم. این نقد ما یک «نقد درون گفتمانی» است.

    خودشان را با القاب «خط امام» و «انقلابی» و … مطرح می کنند. اگر این مباحث «مبنایی» مطرح نشود، تمام مباحث بالا به پای «امام خمینی» و «امام خامنه ای» گذاشته می شود و در نتیجه برخی «حزب اللهی» های متفکر و «مومن» و «انقلابی» که آن «مبانی» و «روش» ها را صحیح نمی دانند، با چوب «منحرف از خط امام و رهبری» رانده می شوند.

    به نظر ما «مکتب» و «نگاه» امام خمینی (ره) و امام خامنه ای چیزی غیر از دو نگاه بالاست. یعنی نه «محاسبه ی ایده آلیستی» صحیح است و نه «تلاش پراگماتیستی».

    پرداختن به بررسی این «دیدگاه» یک مقاله ی طولانی را در پی خواهد داشت. امّا این مقاله صرفا به اصل وجود چنین دیدگاهی اشاره دارد. در نهایت به توضیح «حکمت نظری» و «حکمت عملی» می پردازیم و نقد و بررسی را به مقاله ای با عنوان «تلاش پراگماتیستی یا تعمیق مبانی نظری و ارزش های انقلاب؟» محول می کنیم.

    حکمت نظری و حکمت نظری

    قصد ما این است که این دو واژه را به زبان ساده و به دور از کلمات و مباحث پیچیده ی علوم انسانی مطرح کنیم.

    گاهی از «هست» ها و «نیست» ها بحث می کنیم. یک چیزی یا در خارج هست یا نیست (ولی می تواند باشد). بحث می کنیم که هست یا نیست و اگر هست چرا هست. با چه ویژگی هایی هست. اگر نیست، چرا نیست؟ و … . در یک کلام «توصیف» می کند آن در خارج هست یا نیست. چه مادی باشد و چه غیر مادی؛ چه درون بدن یا روح ما باشد و چه بیرون از ما.

    مثلا بحث هایی از خدا شناسی، انسان شناسی، روان شناسی گرفته تا مباحث فیزیک و ریاضی و پزشکی همه از این دسته هستند که به آن ها «حکمت نظری» می گوییم.

    گاهی از «باید» ها و «نباید» ها سخن می گوییم. یعنی می گوییم «رفتار» و «اعمال» اختیاری ما «بهتر» است چگونه باشد؟ «شایسته» است در شرایط مختلف چگونه «عمل» کنیم؟ به بیانی دیگر، شامل «توصیه» هایی است که باید به آن عمل شود. نگاه و محل بحث، بر «رفتار انسان» است.

    «حکمت عملی» شامل این مباحث می شود و علومی چون «حقوق»، «سیاست»، «مدیریت»، «فقه»، «اخلاق» و بخش هایی از مباحث «اقتصادی» و «اجتماعی» هم چنین رنگ و رویی دارند.

    وقتی گفته می شود «حکمت عملی» امام (ره) خوانده شود، یعنی آن دسته از مباحث و بیانات امام (ره) را بخوانید که می گوید «چه باید کرد» و «چه نباید کرد». مثلا این که باید علیه مستکبرین قیام کرد می شود از حکمت های عملی امام (ره)؛ امّا مباحثی مثل امدادهای غیبی خدای متعال از مستضعفان، توحید، بسیار از مباحث اعتقادی، فلسفی و … ایشان را شامل نخواهد شد؛ چون از چیزهایی که هست و نیست سخن می گوید و «حکمت نظری» است.

    اگر مقداری از «حکمت های عملی» فراتر برویم و پرسش هایی در مورد ریشه ها، علت ها و مباحث نظری مربوط به آن مطرح کنیم، می گویند «چرا این همه انتزاعی و فلسفی می شوی؟ عمل کن!».

    آرش شادمان/ انتهای پیام

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.