• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » برای بم چه کرده‌ایم؟
    کد خبر : 1958524

    برای بم چه کرده‌ایم؟

    برای بم چه کرده‌ایم؟Reviewed by on Dec 25Rating: در ادامه این گزارش که به قلم مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات منتشر شد، می خوانیم: با این حال، این رویداد تاسف‌انگیز صرف‌نظر از دردهای جانکاهی که برای ما به جا گذاشت، درس‌های بزرگی نیز در زمینه امدادونجات به همراه داشت. در این یادداشت سعی…

    برای بم چه کرده‌ایم؟Reviewed by on Dec 25Rating:

    در ادامه این گزارش که به قلم مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات منتشر شد، می خوانیم: با این حال، این رویداد تاسف‌انگیز صرف‌نظر از دردهای جانکاهی که برای ما به جا گذاشت، درس‌های بزرگی نیز در زمینه امدادونجات به همراه داشت. در این یادداشت سعی شده به مشکلاتی که سال‌هاست ضمن تحقیقات و مطالعات پس از زلزله بم استخراج شده، اشاره شود: تنگ و ارگانیک‌بودن معابر شهر: نداشتن شبکه دسترسی کارآمد و تنگ بودن بسیاری از معابر باعث مسدودشدن راه‌های دسترسی در عملیات امدادونجات و کندشدن پیشرفت امدادرسانی شد.

    ناکافی بودن آموزش و مهارت در امر نجات مجروحان: به گفته اکثر کارشناسان، آمادگی فردی و خانوادگی در مواقعی که سرویس‌های اضطراری دولتی هنوز وارد عمل نشده‌اند، نقش بسیار حساسی در نجات آسیب‌دیدگان دارد اما در شهر بم دیده شد افراد محلی که از زلزله شهر جان سالم به در برده بودند، به‌دلیل عدم آموزش نتوانستند در ساعات طلایی اولیه به دیگران کمک‌‌های سریع و مؤثری برسانند.

    براساس برخی گزارش‌ها حتی نیروهای امدادی اعزامی که اکثرا آموزش لازم را ندیده بودند گاه خود موجب افزایش تلفات و خسارات شدند، به ‌طوری که باوجود انتقال نسبتا سریع مجروحان به شهرهای دیگر (که وجود فرودگاه به این امر کمک زیادی کرد)، متاسفانه بر اثر تریاژ نشدن مجروحان انتقالی (اصطلاحی است در پرستاری به معنی دسته‌بندی کردن بیماران پذیرش شده به گروه‌های مختلف) و انجام نشدن اقدامات و درمان‌های اولیه ساده برای بسیاری از آنان نظیر انتقال صحیح و بدون عارضه، ضدعفونی یا پاک‌کردن زخم‌های باز، وصل سرم برای بیماران درحال شوک و… به میزان قابل‌توجهی از آثار مثبت انتقال سریع کاسته و بر آمار صدمات و تلفات افزوده شد.

    فقدان تقسیم کار مناسب: نگاه به سیمای امدادرسانی در شهر بم باوجود این‌که نشانگر نکات مثبت فراوانی نظیر حضور وسیع و گسترده مردم، نهادها و سازمان‌های مختلف و کمک‌‌های نقدی و غیرنقدی فراوان مردمی است، برخی نکات را نیز نمایان کرد. گروهی از امدادگران از زیادی فعالیت و کار شبانه‌روزی؛ انرژی و توان خود را از دست داده بودند، درصورتی‌که تعداد دیگری از نیروهای امدادگر بیکار و بدون برنامه بودند. مسیرهای ورود و خروج شهر در روزهای اولیه به دلیل ترافیک سنگین مسدود شد و امنیت شهر، امدادگران و کمک‌‌های ارسالی در برخی مواقع دچار اختلال شد، در صورتی‌که نیروهای مسلح که مسئول نظم و امنیت هستند در امور دیگر شهر که بیشتر مرتبط با سازمان‌های دیگر بود، مشغول به فعالیت بودند.

    فقدان حضور سازمان‌های محلی در صحنه امدادونجات: به علت ویران شدن نهادهای مهم شهری نظیر فرمانداری، شهرداری، پلیس، بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی و… یا کشته و زخمی‌شدن مسؤلان‌شان، نهادها و سازمان‌های محلی در صحنه امدادونجات حضور نیافتند و به دلیل آشنایی نداشتن سازمان‌ها و مدیران معین و اعزامی با شهر بم و ویژگی‌های آن، مدیریت موثر و کارایی در ساعات طلایی (٧٢ ساعت ابتدایی حادثه) عرضه نشد.

    در‌ دسترس‌نبودن اطلاعات معتبر و به‌موقع در مورد شهر و حادثه: در روزهای اول امدادرسانی هیچ‌گونه نقشه و اطلاعات مستندی در مورد شهر، بافت آن، مراکز پرخطر، تراکم جمعیتی و… در دسترس نبود، لذا در این مدت عمده فعالیت تجسس و نجات در مناطق اصلی و آشنای شهر متمرکز شد و در نقاط دوردست و روستاها تا مدت‌ها کمک مؤثری صورت نگرفت. درحین امداد و کمک‌رسانی نیز ثبت اطلاعات و ایجاد شبکه ارتباطی و خبررسانی داخل سازمانی و بین‌سازمانی که می‌توانست باعث پیشرفت سریع‌تر و همه جانبه عملیات شود، در حد مناسبی نبود.

    ضعف هماهنگی، سازماندهی و برنامه‌ریزی مشترک بین گروه‌های امدادی: مدیریت بحران شامل سیستم جامعی است که تمامی عناصر جامعه به‌نوعی (کم یا زیاد)، (ضعیف یا مؤثر) در آن نقش دارند این سیستم زمانی موفق خواهد بود که تمامی تصمیمات و اقدامات صورت‌گرفته در وضعیت اضطراری جامعه را از پیش، از طریق سازوکارهای آموزشی، برنامه‌ریزی و… هدایت و هماهنگ کرده باشند. از شرایط بقای هر سیستم ازجمله سیستم مدیریت بحران داشتن هدف مشترک، نظم، فعالیت منسجم و هماهنگ است.

    در صحنه امدادونجات بم ارگان‌های امدادی اعزام‌شده به شهر از قبل توجیه و با یکدیگر هماهنگ نشده بودند و در حین فعالیت نیز ارتباطات بین سازمانی در حد کامل و کافی وجود نداشت. نبود آمادگی و فقدان برنامه و دستورالعملی توافق ‌شده میان سازمان‌های امدادرسان و نیروهای اعزامی به منطقه مشهود بود و نبود رهبری واحد در عملیات امدادونجات نمودی بارز داشت که باعث از دست رفتن ساعات طلایی امداد و نجات و افزایش تلفات انسانی و خسارات مادی شد، به‌خصوص در روزهای اول پس از سانحه به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی از پیش توافق شده و اجرا نشدن مانورهای مشترک امدادونجات، مدیریت کارا نداشتیم و عملا کارها، ما را اداره می‌کردند به صورتی که هر سازمان و فرد، کاری را که در هر لحظه با آن مواجه می‌شد انجام می‌داد و اولویت‌بندی معنای خود را از دست داده بود لذا برخی امور مورد توجه زیاد و برخی مورد غفلت قرار گرفت.

    ضعف در مدیریت منابع انسانی، تجهیزات و کمک‌‌های مردمی: بیش از ۴٠‌هزار امدادگر در مرحله امدادونجات به بم اعزام شدند که اکثر آنها فاقد تخصص کافی بوده یا به کاری خارج از تخصص خود پرداختند در صورتی که هزاران نفر متخصص در زمینه‌های نجات، پزشکی، بهداشتی و مهندسی باوجود تمایل شدیدشان، موفق به حضور در منطقه نشدند. این امر ناشی از نداشتن برنامه قبلی برای ثبت‌نام، دسته‌بندی و انتخاب داوطلبان، فقدان رهبری واحد در عملیات امدادونجات و نبود نیازسنجی منطقه بود که منجر به اعزام افراد بدون توجه به انتخاب کارآمدترین‌ها شد.

    ضمنا در برخی مناطق مرکزی شهر تراکم نیرو و تجهیزات بیش از نیاز بود در صورتی که در بسیاری از مناطق دوردست تا مدت‌ها امدادگران حضور نداشتند یا به علت نداشتن تجهیزات، کارآمد نبودند. جمع‌آوری کمک‌‌های مردمی نیز مانند تجربه‌های قبلی به صورت سنتی و بدون برنامه‌ریزی و توسط ارگان‌های مسئول و غیرمسئول انجام گرفت، به‌عنوان مثال بسیاری از نیروهای جمعیت هلال‌احمر وقت و انرژی خود را صرف جمع‌آوری کمک‌‌های مردمی در ایستگاه‌های ثابت و سیار کردند که‌ این امر می‌توانست به نهادی نظیر کمیته امداد امام خمینی واگذار شده تا از نیروهای هلال‌احمر استفاده تخصصی‌تری شود. علاوه بر این، تنوع و میزان کمک‌‌های جمع‌آوری شده منطبق بر نیازهای منطقه نبود که این امر باعث آشفتگی و صرف وقت و هزینه بسیار برای جمع‌آوری، حمل‌ونقل، جداسازی، انبار و توزیع اجناسی که بسیاری از آنها آسیب‌‌پذیر و فسادپذیر شد. در امر انتقال اجناس به منطقه و توزیع آنها نیز برنامه‌ریزی و نیازسنجی انجام نگرفت که باعث بروز نقص‌ها و نارضایتی‌هایی شد.

    آنچه گفته شد، مشکلاتی است که در زلزله بم تجربه شده است، با این حال تجربه عملیات، پاسخگویی و امدادرسانی زلزله بم با وجود همه کاستی‌ها و نارسایی‌ها به دلیل حمایت و حضور همه‌جانبه و در سطح ملی تأکید و توجه مسئولان نظام و بسیج منابع و مشارکت قوی نهادهای دولتی، نظامی، بخش خصوصی و غیردولتی به‌عنوان یک عملیات بسیار موفق جهانی ثبت و درس‌های آموخته شده از آن سال‌های متمادی در کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی جهانی و بین‌المللی مورد توجه بوده است.

    منبع: روزنامه شهروند، ۱۳۹۵.۱۰.۵
    **گروه اطلاع رسانی**۹۱۱۷**۲۰۰۲**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.