• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار خودرو » جمعیت کابل ۱۰ برابر شده است/ تردد ۸۰۰ هزار خودرو عامل اصلی آلودگی هوا
    کد خبر : 1957880

    جمعیت کابل ۱۰ برابر شده است/ تردد ۸۰۰ هزار خودرو عامل اصلی آلودگی هوا

    جمعیت کابل ۱۰ برابر شده است/ تردد ۸۰۰ هزار خودرو عامل اصلی آلودگی هواReviewed by on Dec 24Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شهر کابل که در طول سال‌های متمادی در آتش جنگ سوخت و به ویرانه‌ای تبدیل شده بود، اکنون در آن ساختمان‌های بلندی ساخته شده که رنگ…

    جمعیت کابل ۱۰ برابر شده است/ تردد ۸۰۰ هزار خودرو عامل اصلی آلودگی هواReviewed by on Dec 24Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شهر کابل که در طول سال‌های متمادی در آتش جنگ سوخت و به ویرانه‌ای تبدیل شده بود، اکنون در آن ساختمان‌های بلندی ساخته شده که رنگ دیگری به این شهر بخشیده است.

    آلودگی محیط زیست، تخریب جاده‌ها، ازدحام ترافیکی، نبود امکانات شهری و سرازیر شدن روستانشینان به شهر از جمله مشکلاتی است که شهر کوچکی بنام کابل با آن مواجه بوده و چالش‌های زیادی را از این طریق متحمل شده است.

    همچنین معیاری نبودن ساخت‌وساز و ساخت ساختمان‌های بلند غیر معیاری سبب نگرانی مردم شده که عامل بروز اکثر مشکلات شهری در پایتخت نیز بوده و دولت در این مورد اندک توجهی نکرده است.

    برای بررسی وضعیت شهر کابل و چرایی اصولی نبودن ساخت‌وساز و عدم کیفیت در ساخت جاده‌ها خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با «عبدالقادر آرزو» سخنگوی شهرداری کابل به گفت‌وگو نشسته است.

    «عبدالقادر آرزو» سخنگوی شهرداری کابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته شهر کابل توسعه یافته است، گفت: کابل یکی از شهر‌های تاریخی افغانستان بوده و در ۳ دهه اخیر فراز‌ و فرودهای زیادی را پیموده و همین فراز و فرودها سبب شده تا این شهر با مشکلات زیادی مواجه شود.

    وی با بیان اینکه مردم کابل از فرهنگ شهرنشینی بی‌خبر هستند، افزود: برخی شهروندان میلیون‌ها دلار مصرف می‌کنند، اما از فرهنگ شهرنشینی بی‌خبر‌اند، بنابراین زمان زیادی نیاز است تا به ارزش‌ها و داشته‌های گذشته خود برگردیم.

    سخنگوی شهرداری کابل از همکاری شهردار استان «سمنان» ایران با شهرداری کابل خبر داد و تصریح کرد: هیئت رهبری شهرداری کابل ۲ ماه پیش سفری به استان «سمنان» داشتند که شهردار این استان متعهد به همکاری با ما شده و ما نیز توقع داریم تا ایران به عنوان همزبان و هم‌فرهنگ با ما همکاری کند.

    عبدالقادر آرزو در ادامه از تردد ۸۰۰ هزار ماشین در شهر کابل خبر داد و اظهار داشت: مواد سوختی این ماشین‌ها عامل عمده آلودگی هوا است، زیرا مواد سوختی آن معیاری نبوده و بی‌کیفیت است.

    آرزو با ابراز نگرانی از سرازیر شدن دست‌فروشان به خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها گفت: نبود فرصت کاری و مشکلات متعدد سبب شده تا تعداد زیادی از شهروندان برای امرار معیشت دست به فروش مواد خوراکی و پوشاک زده و پیاده‌رو‌ها را ببندند.

    وی افزود: برای پاکسازی شهر کابل حدود ۳ هزار و ۸۰۰ ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد که پاسخ‌گوی نیازمندی‌های این شهر نبوده و نیاز است تا حدود ۵۰ هزار ماشین برای پاکسازی پایتخت مورد استفاده قرار گیرد.

    سخنگوی شهرداری کابل در مورد ظرفیت شهر کابل تصریح کرد: ظرفیت شهر کابل بر اساس سامانه‌های شهری ۵۰۰ هزار نفر است، اما اکنون بیش از ۵ میلیون نفر با فرهنگ‌های مختلف در پایتخت زندگی می‌کنند که مشکل بزرگی برای مدیریت شهری و فرهنگی بوجود آورده است.

    وی از وجود ۵۲ پارک تفریحی در شهر کابل یاد کرد و اظهار داشت: حاکمیت فرهنگ زورسالاری سبب شده تا شهر کابل با مشکلات زیادی مواجه شود.

    عبدالقادر آرزو گفت: وزارت شهرسازی در نظر دارد تا با همکاری شهرداری کابل ساختمان‌های بلند را برای زندگی کوه‌نشینان بسازد و جایگزین سکونتگاه کنونی آنها قرار دهد، در حالیکه اکثر زمین‌های کوه‌نشینان غصب شده است.

    آرزو افزود: مشکلات کنونی در شهر کابل تحمیل شده از سوی خود ما بوده و رسیدگی به مشکلات شهر وظیفه تمام شهروندان مسئول است و با توجه به اینکه رهبران دولت وحدت ملی توجه خاصی به شهر دارد، امیدواریم شهر با صفایی داشته باشیم.

    *** مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است***

    فارس: با گذشت ۱۵ سال از بهبود وضعیت امنیتی در کابل، اکنون پایتخت از نگاه یک مسئول شهرداری چگونه شهری است؟

    آرزو: شهر کابل یکی از شهر‌های تاریخی افغانستان بوده و در ۳ دهه اخیر فراز و فرود‌های زیادی را پیموده و همین فراز و فرود‌ها سبب  شده تا این شهر با مشکلات زیادی مواجه شود.

    با وجودی اینکه تمام مشکلات این شهر در طول ۱۵ سال گذشته در حوزه ساخت‌وساز توسعه خوبی یافته و تغییراتی در سیما و چهره کابل رونمایی شده که این امر مدیون توجه دولت و ملت بوده است.

    مشکلات و موارد مختلفی سبب شد تا مردم افغانستان از روستا‌ها و ولایت‌های کشور به کابل سرازیر شوند که مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

    کابل در بخش فرهنگی فقیر بوده و اگر پایتخت را با ۴۰ سال پیش مقایسه کنیم، کابل در آن زمان دارای فرهنگ عالی شهری بوده و زباله‌ها برای شهروندان آن عیب بود.

    برخی شهروندان میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند، اما از فرهنگ شهرنشینی بی‌خبر بوده و به زمان زیادی نیاز است تا به ارزش‌ها و داشته‌های گذشته خود برگردیم.

    شهرداری کابل از راه‌های مختلف تلاش کرده تا فرهنگ شهرنشینی را تبلیغ کند که روی همین منظور نشریه‌ای را بنام «پامیر» راه‌اندازی کرده که نقش موثری داشته و در کنار آن برنامه‌ها و حرکت‌های گوناگونی برای بهبودی وضعیت فرهنگی کابل اجرایی کرده است.

    هیئت رهبری شهرداری کابل ۲ ماه پیش سفری به استان «سمنان» ایران داشتند که شهرداری این استان متعهد به همکاری با ما شده و ما نیز توقع داریم تا ایران به عنوان همزبان و هم‌فرهنگ با ما همکاری کند.

    برای حمل و نقل شهری برنامه منظم وجود نداشته و بر اساس دستور رئیس جمهور اداره‌ای در تشکیلات شهرداری کابل تحت نام «ترافیک شهری» برای حل مشکلات ترافیکی ایجاد می‌شود، زیرا اکنون ۸۰۰ هزار ماشین‌های بزرگ و خودرو‌ها در کابل تردد دارد.

    مواد سوختی این ماشین‌ها عامل عمده آلودگی هوا است، زیرا مواد سوختی آن اصولی نبوده و بی‌کیفیت است.

    نبود فرصت کاری و مشکلات متعدد سبب شده تا تعداد زیادی از شهروندان برای امرار معیشت دست به فروش مواد خوراکی و پوشاکی زده و پیاده‌رو‌ها را بسته کنند.

    برای حل این مشکلات و بر اساس دستور شهردار کابل مناطق سفید شهر شناسایی و دست‌فروشان به آن مناطق انتقال می‌یابند.

    تشکیلات شهرداری کابل قدیمی بوده و برای حل این مشکل پیشنهاداتی به ریاست جمهوری فرستاده شده تا به تشکیلات قدیمی و فرسوده این اداره توجه شود.

    برای پاکسازی شهر کابل حدود ۳ هزار و ۸۰۰ ماشین داریم که پاسخگوی نیازمندی‌های این شهر نبوده و نیاز است تا حدود ۵۰ هزار ماشین برای پاکسازی پایتخت مورد استفاده قرار گیرد.

    شهرداری کابل منبع عایداتی است، اما نبود آگاهی سبب شده تا این امر تضعیف شود، در حالیکه کابل باید به توسعه و رشد دست یابد.

    در بخش استخدام کارمندان، شهرداری کابل برای جذب کادر‌های جوان آمادگی داشته و تلاش دارد از انرژی جوان برای توسعه خدمات در شهر کابل استفاده کند که به همین دلیل ۶۰۰ جوان در شهرداری کابل جذب شده‌اند.

    فارس: جنگ‌های متمادی کابل را به ویرانه تبدیل کرده بود، نقش شهرداری کابل در بازسازی پایتخت چه بوده است؟

    آرزو: کابل در یک و نیم دهه اخیر توسعه غیراصولی داشته و اکنون سیمای کابل توسط زور و پول، خلاف ورزی و قانون‌شکنی‌ها ساخته  شده و اکثر ساختمان‌ها معیاری نبوده و در بخش خطرات طبیعی تحت تهدید است.

    نابسامانی‌های کنونی ناشی از عدم توجه مسئولان سابق شهردار‌ها بوده و برای حل این نابسامانی‌های کابل، به زمان بیشتری نیاز بوده و ممکن نیست یک شب ساختمان‌های غیر معیاری را ویران کنیم.

    اکنون یکی از معضلات جدی شهر کابل فروکش کردن آب است، مناطقی که در ۱۰ متری زیر زمین آب وجود داشت، اکنون در ۳۰ متری هم آب نیست که علت عمده آن تغییر اقلیم و عدم توجه شهرداران بوده است.

    برای حل ضایعات آب شهرداری کابل مناطق جذب آب را فراهم کرده و اجازه ساخت ساختمان‌های بدون نقشه را به هیچ شخص و یا اداره‌ای نخواهد داد و باید هر ساختمان مناطق جذب آب داشته و از ضایعات آن جلوگیری کند.

    فارس: شهر کابل برای زندگی چند نفر بوده و جمعیت کنونی پایتخت چند نفر است؟

    آرزو: ظرفیت کابل بر اساس سامانه‌های شهری ۵۰۰ هزار نفر است، اما اکنون بیش از ۵ میلیون نفر با فرهنگ‌های مختلف در این ولایت  زندگی می‌کنند که مشکل بزرگی برای مدیریت شهری و فرهنگی بوجود آورده است.

    فارس: در بخش مناطق سبز شهرداری کابل چه اقداماتی کرده و اکنون چند پارک تفریحی در کابل وجود دارد؟

    آرزو: در بخش مناطق سبز اکنون ۵۲ پارک در شهر کابل فعال است، اما پاسخگوی نیاز جمعیت این شهر نبوده و همین طور نیاز است تا  پارک‌های ویژه زنان ایجاد شود، زیرا اکنون پارک‌های اندکی ویژه زنان است.

    شهرداری کابل با همکاری وزارت کشاورزی برای ایجاد کمربند سبز از منطقه «بند قرغه» به کار آغاز کرده و در کوه‌هایی که ظرفیت رشد نهال را دارد، نهال غرس می‌کند که روی همین منظور سال گذشته ۲۱ هزار نهال در کوه «شیر دروازه» غرس شد.

    غرس نهال برای پاکی آب و هوا نقش موثری داشته و همین طور در حوزه تنظیم بازار نیز کابل با مشکلات فراوانی مواجه است و دست‌فروشان خیابان‌ها را اشغال کرده‌اند.

    فارس: در گذشته نیز شهرداری کابل برای فعالیت دست‌فروشان مکان‌های مشخصی را ایجاد کرده بود، اما توان انتقال دست‌فروشان به آن محلات را نداشت، آیا اکنون قادر به انتقال آنها هستید؟

    آرزو: فرهنگ قانون‌گریزی در افغانستان حاکم بوده و نیاز است تا سایر نهاد‌ها نیز با شهرداری همکاری کند، اما با توجه به اینکه سایر  کشور‌ها اداره یک شهر به شهرداری آن است، در افغانستان مدیریت شهر به چندین اداره تقسیم شده و شهرداری نیروی پلیس با خود ندارد و زمانی که پلیس نباشد، مهار قانون‌شکنی‌ها ناممکن است.

    همچنین زورمندانی در شهر کابل وجود دارد که به هیچ قانونی توجه نداشته و حتی در برخی مواقع کارمندان شهرداری کابل را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

    فارس: جاده‌های کابل پس از بازسازی بزودی تخریب می‌شود، در حوزه بهبود کیفیت جاده‌ها چه اقداماتی روی دست دارید؟

    آرزو: تجربه جاده‌سازی در افغانستان جدید بوده و شهرداری کابل مطابق با قانون تدارکات قرارداد ساخت یک جاده را با شرکت‌های  مختلف عقد می‌کند و نبود تجربه در ظرفیت این شرکت‌ها سبب تخریب دوباره جاده‌ها می‌شود.

    با وجود اینکه ظرفیت شرکت‌های جاده‌سازی بهتر شده، اما شهرداری کابل پس از عقد قرارداد و تکمیل کار جاده، تا یک سال جاده را تحویل نمی‌گیرد و هر مشکلی که در ساخت جاده بوجود بیاید، شرکت مکلف به پرداخت هزینه آن است.

    در همین حال تردد ماشین‌های سنگین نیز سبب تخریب جاده‌ها می‌شود در حالیکه ظرفیت جاده‌های کابل ۲۸ تن وزن را می‌پذیرد، پس از ساعت ۱۰ شب وسایل نقلیه سنگین تا ۸۰ تن وزن را در جاده‌های کابل انتقال می‌دهد.

    همچنین بسته بودن آبرو‌ها نیز سبب تخریب جاده‌ها می‌شود، زیرا مردم زباله‌ها را در آبرو‌ها انداخته و این امر سبب بسته شدن آن شده و آب به جاده سرازیر می‌شود.

    فارس: دیدگاه شما در مورد کوه‌نشین‌های شهر کابل چیست؟ آیا به آنها امکانات بیشتر فراهم می‌کنید و یا آنها را به مکان دیگری منتقل می‌سازید؟

    آرزو: کوه‌های کابل یک پدیده طبیعی بوده و هیچ شهردار حق نابودی این طبیعت را ندارد، اما اکنون باوجود زور و پول کوه‌ها اشغال شده  و زیبایی کابل را خدشه‌دار کرده و مدیریت شهری در چنین فضایی را دشوار کرده است.

    زباله و فاضلاب کوه‌نشین‌ها در هنگام بارش باران به شهر سرازیر شده و محیط‌زیست را به شدت آلوده کرده و برای رفع این معضل شهرداری کابل برنامه ۲۱ ساله را طرح کرده است.

    در بخش کوه‌نشین‌ها شهرداری کابل برنامه‌های خوبی دارد، اما مشکلات امنیتی و نبود توجه مدیران شهری سبب شده تا تعداد زیادی از پروژه‌ها ناکام بماند و روی همین منظور اکنون منطقه‌ای در شهر کابل وجود ندارد تا جایگزین سکونتگاه کنونی کوه‌نشین‌ها قرار گیرد.

    با این حال، وزارت شهرسازی در نظر دارد تا با همکاری شهرداری کابل ساختمان‌های بلندی را برای زندگی کوه‌نشینان بسازد و جایگزین سکونتگاه کنونی آنها قرار دهد، در حالیکه اکثر سکونتگاه‌های کوه‌نشینان غصب شده است، اما اکنون برای پیشبرد این روند برنامه‌ای نداریم.

    فارس: پیام شما به دولت و ملت افغانستان چیست؟

    آرزو: شهر ما خانه ماست، شهروندان کابل باید تلاش کنند تا ناظم شهر خود باشند نه ناظر شهر، زیرا نظارت از شهر ما را با مشکلاتی  مواجه خواهد کرد که عامل آن خود  هستیم.

    مشکلات کنونی شهر کابل تحمیل شده از سوی خود ما است و رسیدگی به مشکلات شهر وظیفه تمام شهروندان مسئول بوده و با توجه به اینکه رهبران دولت وحدت ملی توجه خاصی به شهر دارند، امیدواریم شهر با صفایی داشته باشیم.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.