• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » فرهنگی و هنری » انتقاد به استفاده از استادان کم صلاحیت دردروس تعلیم وتربیت اسلامی
    کد خبر : 1955713

    انتقاد به استفاده از استادان کم صلاحیت دردروس تعلیم وتربیت اسلامی

    انتقاد به استفاده از استادان کم صلاحیت دردروس تعلیم وتربیت اسلامیReviewed by on Dec 22Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین دادگر در دومین روز ازدوازدهمین اجلاس سالانه سراسری سرپرستان پردیس ها، مراکز آموزشی عالی و مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه گفت:…

    انتقاد به استفاده از استادان کم صلاحیت دردروس تعلیم وتربیت اسلامیReviewed by on Dec 22Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین دادگر در دومین روز ازدوازدهمین اجلاس سالانه سراسری سرپرستان پردیس ها، مراکز آموزشی عالی و مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: هرجا که حوزه و دانشگاه به کمک ملت و نظام آمدند تعالی و رشد جامعه را شاهد بوده ایم و سعادت و کمال جامعه رقم خورده است و این روند باز هم میسر است. البته باید توجه داشت که نگاه سکولاریستی غربی و یا نگاه سکولاریستی متحجر مانع تعامل حوزه و دانشگاه است.

    وی افزود: یکی از نشانه های وحدت حوزه و دانشگاه، وجود و حضور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بوده که باید از این ظرفیت با همدلی و خوشبینی استفاده کرد. البته باید به مفهوم و محور وحدت توجه کرد که مجموعا به اقدام و عمل بیشتری نیاز داریم و باید با کار پژوهشی از اندیشه حوزه و دانشگاه در جامعه بهره بیشتری گرفت.

    مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه و تاکید بر سعادتمندی ملت و  نظام درگرو این وحدت، گفت: حضور عناصر نامطمئن و مخالف امام (ره) و نظام در دانشگاه فرهنگیان ممنوع است و البته بحمدلله جایگاهی هم ندارند.

    حجت الاسلام والمسلمین دادگر در ادامه ضمن تشکر از پژوهشگران و اهل قلم و نویسندگان بیان کرد: جایگاه رفیع پژوهش و قلم (ن والقلم و مایسطرون) و نقش آن ایجاب می کند برنامه ریزی ها و حمایت ها معطوف به پژوهش برای ارتقا کیفیت آموزش داشته باشیم زیرا پژوهش مبنای مشروعیت آموزش در دانشگاه است و کارکرد آموزش را ارتقا می دهد.

    مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در بخش بعدی عنوان کرد: اکنون ما در نظام آموزش عالی تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان علاوه بر رهنمودهای مهم امام خمینی (ره) و امام خامنه ای مدظله العالی، اسنادی همچون سند تحول بنیادین، سیاست های کلی حاکمیتی ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، اساسنامه دانشگاه، اساسنامه نهاد، سند راهبردی دانشگاه را داریم که لازم است همه مدیران این اسناد را به دقت مطالعه و انتظارات نظام را به خوبی دنبال کنند.

     وی گفت: نظام آموزشی کشور پوسیده و مبتنی بر حافظه محوری بوده و حتی علیرغم تاکیدات دلسوزان نظام از جمله رهبرمعظم انقلاب هنوز اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته و نیاز به تحول جدی و اقدامات عملی برای تحقق سند تحول بنیادین دارد. لذا نقش استادان دانشگاه فرهنگیان در ایجاد گفتمان تحول بنیادین و آسیب شناسی وضعیت موجود در آموزش و پرورش مغفول است.

    وی بیان داشت: امروز دانشگاه فرهنگیان در تلاش است تا با برنامه ریزی و جهاد و تداوم و ارتقا کمی و کیفی آن رسالت عظیم تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی را بر دوش بکشد. تردیدی نیست که شکل گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو هدایت صحیح نسل آینده است و دانشگاه فرهنگیان مفتخر است که از حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برخوردار است و این حمایت، مسئولیت مدیران و استادان دانشگاه را مضاعف کرده است.

    گزارش هایی درخصوص استفاده از استادان کم صلاحیت در دروس تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است

    وی در ادامه با اشاره به منظومه آموزشی و معماری برنامه درسی دانشگاه به اهمیت و جایگاه دروس تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از نگرانی های بنده وضعیت و شرایط ارائه این دروس است چرا که گزارش هایی در زمینه استفاده از استادان کم صلاحیت و یا فاقد صلاحیت رسیده و این نوع مواجهه با این دروس را ظلم فاحش به تربیت معلم می دانیم. از ۱۹واحد دروس تعلیم و تربیت اسلامی ۱۲ واحد مربوط به تعلیم و تربیت و هفت واحد آن مربوط به تربیت دینی است که در این حوزه نگرانی هایی جدی وجود دارد. طبعا لازم است حوزه معاونت آموزشی دانشگاه هر چه سریع تر از ارائه بی کیفیت و ضعیف این دروس جلوگیری کند و تکلیف ساماندهی و استانداردهای آنها را با استفاده از تجربیات استانداردسازی دروس معارف اسلامی روشن نماید، چون تاخیر موجب آفت است و ادامه این شرایط هدف و فلسفه این دروس را با چالش مواجه وحتی به ضد خودش تبدیل کند.

    مسئول نهاد و مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: دروس معارف اسلامی که ۱۶ واحد یعنی تقریبا یک دهم واحدهای درسی دوره کارشناسی است و این حجم بسیار بالایی است چرا که اولا همه دانشجومعلمان باید این دروس را بگذرانند و ثانیا ساختار فعلی گروه باتوجه به گستره کشوری نیاز به تمرکززدایی دارد. گرچه ساختار آن ابتدا با اهتمام  مدیریت و معاونت آموزشی دانشگاه و همکاری نهاد نمایندگی  مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تصویب شورای دانشگاه فرهنگیان و ایجاد معاونت به صورت ابلاغ انشایی تاسیس شد منتها با همکاری مناسب در دانشگاه و تصویب هیات امنا در هر پردیس پست معاونت در ساختار قرار گرفته که اقدام بسیار رهگشایی بوده و به زودی حکم انتصاب معاون مدیر گروه معارف در هر پردیس صادر و ابلاغ می شود و همزمان طرح ایجاد ساختار گروه معارف در هر استان با ترکیب مدیر و معاون و کارشناس گروه همانند سایر گروه های آموزشی ناظر به ضرورت ارتقاء کیفیت و تعمیق معارف دینی و کسب شایستگی های لازم آماده شده و در حال پیگیری است که پس از تصویب شورای دانشگاه به هیات محترم امناء دانشگاه جهت تصویب ارسال خواهد شد. طبعا کارکرد گروه معارف اسلامی دانشگاه (سازمان مرکزی ) متناسب با مباحث کلان گروه و تصویب در مجاری قانونی تغییر وضعیت خواهد یافت.

    صرفا استادانی که دوره آموزش شیوه «نیاز محور دروس معارف اسلامی» را گذرانده اند مجاز به استفاده از این شیوه آموزشی هستند

    حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: همکاری مناسب در اجرای طرح آموزش نیاز محور دروس معارف اسلامی به منظور پاسخ به نیاز و مساله دانشجو معلمان و مشارکت آنها درمباحث همچنان از اولویت های ما در نحوه ارائه دروس معارف اسلامی بوده و صرفا استادانی که دوره آموزش و بالندگی این شیوه را گذرانده اند مجاز به اقدام بر اساس این شیوه آموزشی هستند و انتظار می رود همچنان این شیوه را مد نظر قرار دهند. انتظار این است که ارزشیابی تدریس استادان را از طریق معاونان مدیر گروه معارف جدی گرفته و در عملکرد و ادامه همکاری استادان مدنظر قرار گیرد.

    وی از ساماندهی و تشکیل هسته پژوهشی در گروه معارف اسلامی دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: امکان ارائه ایده های پژوهشی و اولویت های پژوهشی از این طریق فراهم شده و در همین راستا پنج فصلنامه دارای امتیاز علمی- پژوهشی طبق گرایش های پنج گانه دروس معارف در دانشگاه معارف اسلامی که در قم استقرار دارد آمادگی چاپ مقالات استاندارد استادان معارف را دارد. همچنین سه مجله علمی – پژوهشی در پژوهشگاه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز این امکان فراهم است تا مقالات علمی- پژوهشی استادان معارف و سایر استادان رشته های تخصصی در حوزه علوم انسانی دانشگاه در زمینه های مطالعات معرفتی، مدیریت و فرهنگ در دانشگاه اسلامی را به چاپ برساند.

    مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: باراصلی آموزش در دروس معارف به عهده اساتید حق التدریس بوده که  با تدابیر لازم سیر نزولی پیداه کرده ولی فاصله بسیار فاحش بوده و ضرورت و اهتمام نسبت به جذب هیئت علمی باید سرعت بیشتری داشته باشد.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.