• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی » اهمیت تشکیل نهاد مستقل بررسی حادثه هوایی
    کد خبر : 1950497

    اهمیت تشکیل نهاد مستقل بررسی حادثه هوایی

    اهمیت تشکیل نهاد مستقل بررسی حادثه هواییReviewed by on Dec 13Rating: روزنامه تعادل در ادامه این یادداشت به قلم علیرضا منظری نماینده پیشین ایران در ایکائو منتشر شد، آورده است: به همین خاطر کشورها زمانی که یک سانحه هوایی اتفاق می‌افتاد، علل وقوع آن را در دو بخش اصلاح امور بعدی و مسائل قضایی و…

    اهمیت تشکیل نهاد مستقل بررسی حادثه هواییReviewed by on Dec 13Rating:

    روزنامه تعادل در ادامه این یادداشت به قلم علیرضا منظری نماینده پیشین ایران در ایکائو منتشر شد، آورده است: به همین خاطر کشورها زمانی که یک سانحه هوایی اتفاق می‌افتاد، علل وقوع آن را در دو بخش اصلاح امور بعدی و مسائل قضایی و جزایی مربوط به مقصران وقوع حادثه مورد توجه و پیگیری قرار می‌دادند.

    زمانی که در سال ۱۹۴۴ کنوانسیون شیکاگو نوشته شد، بخشی به آن اضافه شد تا براساس آن، موضوع حوادث هوایی را یک موضوع بین‌المللی تلقی کنند و درباره آن مقررات وضع کنند.

    نهایتا بحث‌ها و دیدگاه‌هایی که کشورها در جریان پیش‌نویس کنوانسیون شیکاگو مطرح کردند، به جایی رسید که نشان می‌داد کشورها علاقه ندارند تا موضوع سوانح هوایی به موضوع بین‌المللی تبدیل شود و می‌خواستند موضوع سانحه هوایی به صورت ملی بررسی شود.

    اما در نهایت ماده ۲۶ کنوانسیون شیکاگو به عنوان خروجی نهایی دیدگاه‌ کشورهای عضو کنوانسیون به تصویب رسید و سوانح هوایی را به عنوان یک امر مهم و قابل توجه در سطح بین‌المللی تلقی شد و براساس این ماده مسوولیت بررسی سانحه را برعهده کشوری قرار داد که سانحه هوایی در آن اتفاق می‌افتد.

    پس به لحاظ بین‌المللی کشورها زمانی مسوولیت بررسی سانحه هوایی را دارند که سانحه یا حادثه در کشور آنها اتفاق افتاده باشد. البته این ماده به این موضوع نیز اشاره دارد که هنگام بررسی حادثه اگر هواپیما متعلق به کشور دیگری باشد یا افرادی که در هواپیما هستند تبعه کشور دیگری باشند طبیعتا این کشورها نیز می‌توانند به عنوان ناظر در فرآیند بررسی علل وقوع حادثه حضور داشته باشند.

    در چارچوب این ماده، سازمان ایکائو زمینه شماره ۱۳ را برای کنوانسیون شیکاگو نوشت که به تحقیقات مربوط حوادث و تصادفات هوایی که در این زمینه مقررات و استانداردهایی را وضع کردند.

    در واقع مطرح‌کنندگان این ماده مشخص کردند که هدف از بررسی سانحه امری قضایی نیست، بلکه کاری اصلاحی است تا دیگر سانحه‌یی شبیه آنچه اتفاق افتاده است اتفاق نیفتد که البته در این امر استدلال‌هایی نیز وجود داشت و افرادی که موضوع مشخص شدن هدف بررسی وقوع حادثه را مطرح کردند که ما مسوولیت حفظ ایمنی را بر عهده داریم و اگر موضوع را بررسی می‌کنیم به دنبال شناسایی و رفع نقاط ضعف که شامل نیروی انسانی یا ناوگان هوایی یا مسائل محیطی موجب وقوع حادثه شده‌اند هستیم. این زمینه با اجزایی که برای آن تعریف شده است، برای کشورها از جمله ایران که آن را تایید کرده و اختلاف عملکرد خود را نیز به ایکائو اعلام نکرده‌اند قابل اجراست.

    برای آنکه در هر کشوری برای این استانداردها رعایت شود نیاز بود تا نهادهای خاصی را مشخص کنند تا این نهاد مسوولیت بررسی علل وقوع حادثه را نیز بر عهده داشته باشند.

    در سال‌های بسیار گذشته عموما کشورها برای تامین چنین نهادی، همان نهادی که مسائل و موضوعات مربوط به هوانوردی کشوری را دنبال می‌کرد در بخش دیگر از مسوولیت‌هایش به بررسی دلایل وقوع حادثه بپردازد و نتایجش را اعلام کند.

    اما با گذشت زمان آثار و نتایج این کار مورد بررسی قرار گرفت و حتی ایکائو نیز به این نتیجه رسید که سازمان‌هایی که کار هوانوردی کشوری را انجام می‌دهند، نباید مسوولیت بررسی حادثه را برعهده داشته باشند.

    بسیاری از کشورها نیز به این نتیجه رسیدند و بخش بررسی علل وقوع سوانح هوایی را در اختیار در واقع نهاد مستقلی قرار دادند. در ایران نیز سازمان هواپیمایی کشوری کمیته‌یی را برای بررسی سانحه مشخص کرده بود تا پس از وقوع سانحه دلایل وقوع آن را مشخص کند. چون در طول بررسی چندین حادثه هوایی که در ایران اتفاق افتاده بود مشکلاتی به وجود آمد لازم بود برای رفع آنها اقدام مناسبی انجام شود.

    پیش‌تر نیز گفته شد چون نتایج و بررسی‌های دلایل وقوع حادثه از دو جهت اصلاح امور و حفظ ایمنی و بررسی قضایی و یافتن مقصر صورت می‌گرفت، زمانی که سانحه‌یی اتفاق می‌افتاد هر دو بخش به دنبال آن بودند تا سانحه را از دید خود بررسی کنند و به این معناست که مثلا بخش قضایی به دنبال این است تا اقداماتش را براساس آیین دادرسی انجام دهد مقصران وقوع حادثه را دستگیر کند و چون این کمیته در سازمان هواپیمایی کشوری قرار داشت موجب می‌شد تا افراد واقعیت‌ها را نگویند و برخی مسائل مربوط به سانحه ناگفته باقی بماند. زمانی که واقعیت‌ها پنهان ماند دیگر نمی‌توان علل اصلی وقوع سانحه را به دست بیاوریم تا در نهایت بر اساس آنها رویه‌ را اصلاح کنیم تا ایمنی پروازها تامین شود.

    در واقع باید به شکلی در رویه تصمیم‌گیری شود که نخست، بخش بررسی حادثه، حادثه را فارغ از اینکه چه کسی قصور کرده و مسوول وقوع حادثه است بررسی کند تا بتواند به علل اصلی و واقعی وقوع حادثه برسد. بعد از به دست آوردن نتایج، براساس آنها رویه قضایی انجام شود که لازم است این مشکلات حل شود.

    بررسی سانحه توسط واحدی در سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود و این بحث همیشه مطرح است. وقتی این واحد تحت تشکیلات سازمان هواپیمایی کشوری عمل می‌کند این امکان وجود دارد تا مسائلی که به نقصان‌ها و کمبودهایی که سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به آن مسوول است نادیده گرفته شود در واقع یک دستگاه نمی‌تواند هم مقررات را تدوین کند و هم مسوولیت نظارت را بر اعمال استانداردها انجام دهد و هم بررسی کند که آیا این دستورالعمل‌ها اجرا شده‌اند یا خیر چون نتایج بی‌طرفانه نیست و لازم است در کشور ما نهاد مستقلی برای بررسی سانحه و حوادث هوایی تشکیل شود.

    *منبع: روزنامه تعادل، ۱۳۹۵.۹.۲۳
    **گروه اطلاع رسانی**۹۱۱۷** ۹۱۳۱** انتشار دهنده: شهربانو جمعه

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.