• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » انعقاد قرارداد برای ساخت کشتی در اوج تحریم‌های ظالمانه/دولت کشتی‌سازهای ایرانی را ناامید کرد
    کد خبر : 1950262

    انعقاد قرارداد برای ساخت کشتی در اوج تحریم‌های ظالمانه/دولت کشتی‌سازهای ایرانی را ناامید کرد

    انعقاد قرارداد برای ساخت کشتی در اوج تحریم‌های ظالمانه/دولت کشتی‌سازهای ایرانی را ناامید کردReviewed by on Dec 13Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمشهر، صنعت کشتی‌سازی در خرمشهر سابقه‌ای دیرینه دارد، در سال‌های حضور غربی‌ها و اروپایی‌ها در خوزستان با وجود اینکه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان کشتی‌های غول‌پیکر در خرمشهر…

    انعقاد قرارداد برای ساخت کشتی در اوج تحریم‌های ظالمانه/دولت کشتی‌سازهای ایرانی را ناامید کردReviewed by on Dec 13Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمشهر، صنعت کشتی‌سازی در خرمشهر سابقه‌ای دیرینه دارد، در سال‌های حضور غربی‌ها و اروپایی‌ها در خوزستان با وجود اینکه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان کشتی‌های غول‌پیکر در خرمشهر مستقر بود ولی دانش تولید این نوع کشتی‌ها در انحصار شرکت‌های غربی قرار داشت.

    با پیروزی انقلاب اسلامی و تکیه‌بر توان داخلی، جوانان توانستند مجدداً صنعت کشتی‌سازی را در کشور به‌ویژه در شهرستان خرمشهر که به‌واسطه دسترسی به اروندرود از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بود را راه‌اندازی کنند البته دیری نپایید که این صنعت به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها همچنین تحریم‌های ظالمانه با شکست مواجه شد.

    بعد از سال‌ها با تلاش و پیگیری مسئولان بار دیگر صنعت کشتی‌سازی در خرمشهر فعال شد، شرکت کشتی‌سازی اروندان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کشتی‌سازی‌های کشور مستقر در خرمشهر است، این شرکت در سال ۹۴ تکمیل شناورهای دوبدنه‌ای «کاتاماران» از پیشرفته‌ترین نوع کشتی‌های جهان را آغاز کرد.

    ارائه سفارش به کشورهای خارجی و کمبود نقدینگی دو چالش پیش روی صنعت کشتی‌سازی

    ارسلان غمگین مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی اروندان خرمشهر شهریورماه امسال در نشست بررسی مشکلات این شرکت گفته است که با بهره‌برداری از دو فروند شناور پیشرفته «کاتاماران» توسط شرکت کشتی‌سازی اروندان، ایران در ردیف هفتمین کشور دارای دانش تولید این‌گونه شناورهای پیشرفته قرار می‌گیرد.

    وی همچنین ارائه سفارش دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های خارجی و کمبود نقدینگی را یکی از چالش‌های اساسی پیش روی صنعت کشتی‌سازی برشمرده و بیان کرد: اگر دستگاه‌ها نیازسنجی کنند که چه میزان و برای چه مدت شناور نیاز دارند قطعاً تولیدکنندگان ایرانی توان تأمین نیاز بازارهای داخلی را دارند و نیازمند ارائه سفارش به شرکت‌های خارجی نیستند.

    تبدیل ایران به قطب کشتی‌سازی جهان

    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز که ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت یازدهم را عهده‌دار است مهرماه امسال در آئین تحویل کشتی اقیانوس‌پیمای ایران-کاشان در بندرعباس عنوان کرد: باوجود زیرساخت‌های مناسب، نیروی انسانی کارآمد و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای با تأمین سازوکارهای مالی مناسب، ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم کشتی‌سازی جهان تبدیل شود.

    وی با بیان اینکه فعالیت‌های دریایی، اشتغال‌زایی پردرآمد ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: قطعاً ایران باید به قطب صنایع دریایی و مرتبط با دریا تبدیل شود، این مهم باید آسیب‌شناسی شود چراکه تاکنون این امر محقق نشده است.

    انعقاد قراردادهای منافی اقتصاد مقاومتی

    ۱۹آذرماه ۹۵ انتشار خبر انعقاد سفارش ساخت ۱۰ کشتی با فاینانس خارجی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی بعد از توافق هسته‌ای به صنعت کشتی‌سازی کشور شوکی عمیق وارد کرد.

    بسیاری از صاحب‌نظران این قرارداد را متناقض با اقتصاد مقاومتی و شعار سال می‌دانند.

    عامر کعبی نماینده مردم آبادان، اروندکنار و چوئبده در مجلس شورای اسلامی نیز درباره صنعت کشتی‌سازی در خرمشهر و آبادان عنوان کرد: ما به امید ورود بخش خصوصی با حمایت جدی دولت به این صنعت «کشتی‌سازی» روی آورده‌ایم و امیدواریم شاهد تحولات اساسی در این زمینه باشیم.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین ۲۰ آذرماه در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم که آیا انعقاد قرارداد سفارش ۱۰کشتی با فاینانس خارجی مغایر اقتصاد مقاومتی است یا خیر؟ گفت: فعلاً از مفاد این قرارداد اطلاعی ندارم، باید مفاد را مطالعه و بعد اظهارنظر کنم، اما اگر مغایر با اقتصاد مقاومتی باشد موضوع پیگیری می‌شود.

    اگر این قرارداد لغو نشود خیانت است

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدنبی موسوی‎فرد امام‌جمعه خرمشهر با اشاره به فعالیت بیش از ۵شرکت موفق و بزرگ کشتی‌سازی کشور در شهرستان خرمشهر، اظهار داشت: متأسفانه گروهی از مسئولان تأثیرگذار غیرت ملی ندارند، یعنی دغدغه‌ای نسبت به اقتصاد داخلی و تقویت تولید ملی ندارند، سفارش شناورهایی که دانش ساخت آن‌ها در کشور وجود دارد خیانت برخی مقامات مسئول است.

    وی افزود: آن مقام مسئولی که در رسانه ملی باکمال گستاخی اعلام می‌کند که در ایران ساخت این‌گونه شناورها بیش از ۱۴سال طول می‌کشد بیاید از کشتی‌سازی‌های فعال در خرمشهر بازدید کند و با ظرفیت آن‌ها آشنا شود.

    امام‌جمعه خرمشهر بیان کرد: امروز شرکت‌های کشتی‌سازی خرمشهر با تکیه‌بر توان داخلی و متخصصان بومی توان ساخت شناورهای پیشرفته دنیا را دارند، در همین کشتی‌سازی اروندان خرمشهر شناورهای پیشرفته مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال ساخت هستند.

    وی با ابراز تأسف نسبت به نگاه غیرمسئولانه برخی مقامات نسبت به تقویت توان داخلی که منجر به شکوفایی اقتصادی و رونق اشتغال می‌شود، گفت: در سال اقتصاد مقاومتی انعقاد چنین قراردادی با شرکت‌های خارجی که در اوج تحریم‌های ظالمانه به کشورمان پشت کردند خیانت آشکار است، این قرارداد باید لغو شود.

    به گزارش ایران ویج به نقل از تسنیم، اعتقاد هیئت دولت به توانمندی ایران در ساخت صنایع دریایی از یک‌سو و اقدامات برخی مقامات دولتی در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی از سوی دیگر می‌تواند مهر تأییدی بر ناهماهنگی‌ها در اجرای صحیح سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری باشد.

    باید دید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در قبال این موضوع ملی چه واکنشی خواهند داشت و نیز باید دید دولت یازدهم در سال پایانی عمر دولت در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چه نمره‌ای خواهد گرفت؟

    گزارش از محمدرضا عبادی

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.