• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » از اشتباه احمدی‌نژاد تا ریاکاری مخالفان‌ روحانی/ماجرای خرید کِشتی از کره‌جنوبی+واکنش‌ها
    کد خبر : 1949685

    از اشتباه احمدی‌نژاد تا ریاکاری مخالفان‌ روحانی/ماجرای خرید کِشتی از کره‌جنوبی+واکنش‌ها

    از اشتباه احمدی‌نژاد تا ریاکاری مخالفان‌ روحانی/ماجرای خرید کِشتی از کره‌جنوبی+واکنش‌هاReviewed by on Dec 12Rating: آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- قرارداد ایران با گروه صنایع سنگین هیوندای کره برای ساخت ١٠ فروند کشتی، در حالی چندی پیش به امضا رسید که سازندگان داخلی آن را نادیده‌گرفتن توان داخلی می‌دانند. این گفته از سوی آنها زمانی مطرح…

    از اشتباه احمدی‌نژاد تا ریاکاری مخالفان‌ روحانی/ماجرای خرید کِشتی از کره‌جنوبی+واکنش‌هاReviewed by on Dec 12Rating:

    آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- قرارداد ایران با گروه صنایع سنگین هیوندای کره برای ساخت ١٠ فروند کشتی، در حالی چندی پیش به امضا رسید که سازندگان داخلی آن را نادیده‌گرفتن توان داخلی می‌دانند. این گفته از سوی آنها زمانی مطرح شده است که مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی تأکید کرده سازندگان داخلی درحال‌حاضر توان ساخت کشتی‌ با تکنولوژی‌های روز را ندارند. همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است “این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست.”(اینجا)
    به گزارش ایران ویج به نقل از آفتاب‌نیوز، معاون اول رئیس‌جمهور که از قضا در دوازدهمین گردهمایی مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) هم سخنرانی می‌کرد، با اشاره به انتقادات فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) راجع به انعقاد قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی اظهار کرد: در زمان انعقاد قرارداد(سال ۲۰۰۸) بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل تحمل تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نشد. طرف کره‌ای پس از دریافت ۲۵ درصد اولیه، کار کشتی‌سازی را آغاز کرده بود اما به دلیل عدم پرداخت پول از سمت ایران کار خود را متوقف و از ایران در دادگاهی شکایت کرد.
    همه ماجرای قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی و موج جدید دلواپسان علیه دولت
    جهانگیری با اشاره به فراهم شدن امکان نقل و انتقالات مالی پس از برجام، گفت:‌ بعد از برجام در جریان مذاکراتی که با کره‌ای‌ها انجام شد قرار شد که قرارداد قبلی با ۲۵ درصد کمتر از سمت آنها اجرایی شود.
    همچنین روزنامه شرق نوشته است که پیش از این نیز مشاور مدیرعامل کشتی‌رانیعلی‌اکبر غنجی، به ضرس‌قاطع گفته بود که دلالی و واسطه‌گری خرید لوازم و ماشین‌آلات، پشت این فرافکنی‌هاست. او به بدعهدی سازندگان داخلی اشاره کرده و گفته بود شرکت‌های داخلی، مونتاژکارند و ما خود بدون واسطه می‌خواهیم سفارش ساخت کشتی بدهیم و پول‌هایی را که در زمان تحریم در کره فریز شده بود زنده کنیم. 
    گفتنی است که اخیراً حالا فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفته بود: «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوی کشتی‌رانی ایران، خیانت است». سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی در نشست خبری خود به این قرارداد واکنش نشان داده و گفته: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد». او در سخنان گلایه‌آمیز خود از کشتی‌رانی ایران، به ارائه پیشنهادی پرداخته و گفته است: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و …به‌صورت EPCF با ٨۵ درصد فاینانس و ١۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».    
    چنین حرفی را پیش‌تر مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزائیکو) هم بیان کرده بود. او در ارائه پیشنهادی در نشست خبری خود گفته بود این مجتمع حاضر است به کشتی‌رانی‌های داخلی هر تعهدی را بدهد تا سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجی‌ها می‌دهند به ما بدهند.
    این گفته فرمانده خاتم‌الانبیا درحالی مطرح می‌شود که مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی ایران در گفت‌وگویی که پس از انعقاد قرارداد با هیوندای کره داشت، به جزئیات این قرارداد پرداخته و گفته بود: «در سال ٢٠٠٨، قراردادی با کره برای ساخت ١٧ کشتی منعقد شد و مبلغی در حدود ٢٢٧‌میلیون دلار پول هم به دو کارخانه STP و HHI، پرداخت شده بود که در زمان تحریم این پول‌ها در کره فریز و کشتی‌ها نیز ساخته نشدند.» همان نکته‌ای که معاون اول رئیس‌جمهور نیز بر آن تاکید کرده است.
    به گفته او، بعد از برجام، یکی از مهم‌ترین اقدامات کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران، پیگیری پول فریزشده در کره و اقامه دعوا علیه این کشور یا طلب کشتی‌های سفارش‌داده‌شده از این کشور بود، اما کره‌ای‌ها هم در مقابل ادعایی داشتند که تحریم‌ به دلیل مشکل کمپانی‌های سازنده کشتی کره‌ای نبوده و آنها هم به دلیل خرید مواد اولیه برای ساخت کشتی و کاربردنداشتن آن، دچار ضرر و زیان شده‌اند و اگر علیه آنها اقامه دعوا کنیم، این احتمال وجود دارد که ایران مجبور به پرداخت خسارت به کره هم بشود.
    مدیرعامل کشتی‌رانی دریای خزر با بیان اینکه مسئله دوم، نوع قرارداد ساخت کشتی در سال ٢٠٠٨ بین ایران و کره بود، ادامه می‌دهد: تیپ کشتی‌هایی که در آن زمان به کره سفارش داده بودیم، اکنون دیگر به درد صنعت حمل‌ونقل ایران نمی‌خورد. بنابراین تصمیم گرفتیم در شرایطی که کشتی‌رانی ایران از بازار بین‌المللی عقب مانده، با این کشور وارد گفتمان شویم. در نتیجه به این سو رفتیم تا در تعامل با کره، پولی که در این کشور بلوکه شده بود را زنده کنیم و در کنار آن، دیگر پولی به این کشور پرداخت نکنیم. به‌همین‌دلیل ساخت چهار کشتی کانتینری بزرگ و شش تانکر را به این کشور سفارش دادیم.
    غنجی در تشریح جزئیات این قرارداد می‌گوید: از ٢٢٧میلیون دلاری که در این کشور فریز شده بود، بخشی در اختیار شرکت STP قرار گرفته بود و حدود ١۵۴ میلیون دلار هم در اختیار شرکت HHI بود که درحال‌حاضر رقم ١۵۴میلیون دلار به‌عنوان رقم اولیه ساخت کشتی در اختیار شرکت HHI قرار گرفته و سایر پول‌ها هم قرار است از سوی فاینانسورهای بین‌المللی که اگزیم‌بانک کره و یک کنسرسیوم دیگر است، پرداخت ‌شود. از طرفی بانک ملت هم به‌عنوان ناظر حضور دارد که اگر ضمانت‌نامه خاصی نیاز است، بتوانیم ضمانت‌نامه بانک ایرانی را هم قبول کنیم.
    مشاور مدیرعامل کشتی‌رانی ایران تأکید می‌کند: «درحال‌حاضر هیچ پولی برای ساخت این کشتی‌ها در اختیار این کشتی‌ساز قرار نگرفته است. پول سوخته زنده‌شده و علاوه‌بر‌آن، کره‌ای‌ها از شکایت خود علیه ایران به خاطر خسارت ناشی از توقف این پروژه که به‌زعم آنها ناشی از فضای سیاسی ایران بوده، گذشته‌اند».
    همه ماجرای قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی و موج جدید دلواپسان علیه دولت
    خودمان را گول نزنیم/ ماجرای خودرو را تکرار نکنیم
    همچنین سایت عصرایران در همین‌باره نوشت:  اینک با قرارداد جدیدی که بسته شده است، نه تنها پول سوخت شده ایران احیا شده، بلکه باقی هزینه‌های ساخت نیز توسط طرف‌های خارجی فاینانس می‌ شود. بدین ترتیب ایران، کشتی‌ها را بدون پرداخت وجه نقدی زائد بر همان پیش‌پرداخت به کشتی سازهای کره‌ای تحویل می‌گیرد و سپس باقی‌مانده وجه را با بانک‌ها به تدریج تسویه حساب می‌کند.
    در چنین شرایطی، موجی علیه این قرارداد در کشور و از سوی یک جریان خاص آغاز شده است که چرا سفارش ساخت کشتی‌ها را به کشتی سازان داخلی نداده‌اید؟
    در بدایت بحث، اگر واقعاً کشتی‌سازان ایران می‌توانند بر اساس تکنولوژی روز دنیا و نظیر صنعت کشتی‌سازی کره جنوبی می‌توانند تولید کشتی داشته باشند، قطعاً حق با منتقدان است، اما آیا چنین است و این، همه ماجراست؟
    در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:
    ۱ – سیاسیون باید این را بفهمند که اقتصاد، الزامات خاص خود را دارد. شعار و تعارف هم در این علم جایی ندارد. بخش عمده‌ای از مشکلات کشور ما هم ریشه در این دارد که بسیاری از مسؤولان، کوشیده‌اند اقتصاد را با شعارگرایی و هیجان‌گرایی اداره کنند که نهایتاً معیشت مردم را به انواع گرفتاری‌ها دچار کرده‌اند. فارغ از این تذکر، واقعیت تلخ این است که در دوران تحریم‌های هسته‌ای، اقتصاد ایران آسیب‌های زیادی دیده است. این تن زخمی نیازمند درمان سریع است. اگر امروز برای صادرات و واردات، نیاز فوری به کشتی داریم، باید آن را هر چه سریع‌تر تهیه کنیم. نمی‌توانیم و نباید به بهانه تولید داخلی، صنعت کشتیرانی کشور را دچار تعویق کنیم.
    قطر را نگاه کنید: مقامات این کشور، وقتی شروع به اکتشاف یک میدان گازی جدید می‌کنند، همزمان با آن، تولید کشتی های حمل گاز (LNG) را سفارش می‌دهند تا چند سال بعد که گاز استخراج شد، کشتی هم آماده شده باشد. آنها خوب می‌دانند که حتی یک روز تأخیر در صادرات، خسارت های مالی فراوان دارد و باز می‌دانند که هزینه کشتی‌ها، در جریان صادرات، جبران می‌شود. اما در ایران چه؟ ما ۸ سال پیش به این کشتی‌ها نیاز داشتیم و قطعاً در این سال‌ها نیازمان نیز بیشتر شده است. حال باید چه کنیم؟ آیا باید هر چه سریع‌تر در صدد جبران مافات و تامین نیازهایمان باشیم تا از رقبای منطقه‌ای عقب نیفتیم یا به فکر منافع یکی دو شرکت خاص باشیم و بازی های سیاسی مان را از سر بگیریم و منافع ملی‌مان را قربانی کنیم؟!
    ۲ – خودمان را گول نزنیم. کشتی‌سازی ایران نمی‌تواند ۱۰ کشتی سفارش داده شده به کره جنوبی را با همان کیفیت و سر موعد مقرر تحویل دهد. وانگهی، کره‌ای‌ها دیگر از ایران پول نقد نمی‌گیرند بلکه طبق عرف معاملات بین‌‌المللی، هزینه را بانک‌های خارجی تأمین می‌کنند و ایران بعد از تحویل کشتی‌ها، با بانک‌های طرف قرارداد، تسویه حساب می‌کند. ولی آیا برای تولید کشتی‌سازهای داخلی چنین شرایطی وجود دارد؟! نباید قصه خودروسازی را در کشتی‌سازی تکرار کرد. سال‌هاست که به بهانه حمایت از تولیدات داخلی، انواع خودروهای بی‌کیفیت را به مردم ایران تحمیل کرده‌اند و گویا اینک می‌خواهند همان داستان را درباره کشتی تکرار کنند! ‌نتیجه نیز مشخص است: معطل شدن سیستم حمل و نقل دریایی در پیچ و خم کشتی‌سازی داخلی! فقط کافی است بدانید که طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ سال پیش سفارش ساخت ۵ فروند کشتی به داخلی‌ها داده شده و ۱۴۳ میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی‌ها را تحویل نداده‌اند(اینجا) و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟! آیا باید واردات و صادرات نفت و هزاران قلم کالا معطل چند شرکت کشتی‌سازی بماند؟ این ضررش بیشتر است یا ندادن پروژه به داخلی‌های بدقول؟!
    ۳ – مدیرعامل کشتی‌رانی دریای خزر درباره این قرارداد می‌گوید: تیپ کشتی‌هایی که در آن زمان به کره سفارش داده بودیم، اکنون دیگر به درد صنعت حمل‌ونقل ایران نمی‌خورد.با این قرارداد، مقرر شده است که کشتی‌های مدرن‌تری برای ایران ساخته شود.دقت کنید! صنعت کشتی‌سازی در این ۸ سال به حدی متحول شده است که کشتی‌های ۸ سال قبل، دیگر به درد نمی‌خورند. آیا واقعاً در سال‌های تحریم‌، صنعت کشتی‌سازی ایران بروز شده است و می‌تواند کشتی‌های مدرن بسازد؟اگر چنین است چرا هیچ کشوری به کشتی‌سازان ایران، سفارش‌های کلان کشتی‌سازی نمی‌دهد؟ اگر کشتی‌سازی ما‌، واقعاً کشتی‌سازی است چرا باید چشم به راه رانت دولتی باشد؟ مگر همین کره‌ای‌ها از کشورهای مختلف جهان سفارش نمی‌گیرند؟!
    خود را که نباید فریب دهیم!
    ۴ – کسانی که امروز دولت را می کوبند که چرا با کره‌ای‌ها قرارداد خرید کشتی بسته است، به دو سؤال پاسخ دهند: 
    اگر این قرارداد بد است، چرا ۸ سال پیش که دولت مطلوب منتقدان امروزی سر کار بود و قرار داد را با کره‌ای‌ها بست، این همه داد و قال راه نینداختند؟ سوال دوم این که چرا در همه این سال‌ها که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از پول مردم ایران در کره‌جنوبی بلوکه شده بود، دم بر نمی‌آوردند ولی حالا که پول سوخته احیا شده و قرار است تبدیل به کشتی شود به ایران برگردد، صدایشان بلند شده است؟!
    یک بام و دو هوا تا کی؟!
     این ها تا کی می خواهند جلوی جبران عقب افتادگی های کشور را بگیرند. یک روز می گویند نباید هواپیما بخریم، روز دیگر مانع از خرید کشتی می شوند، سال هاست که مردم ایران را از داشتن خودورهای معمولی دنیا محروم کرده اند، تلاش می کنند بیماران بیچاره ، صرفا با داروهای داخلی که بعضا بی کیفیت هستند روزگار سپری کنند و … گو این که الگویشان کره شمالی است: کشوری با دیواری بلند پیرامونش، جدا از جهان و با مردمانی فقیر. مردم اما بیدار هستند و این مهم ترین نقطه امید است.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.