• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار خودرو » دولت فقط نظاره‌گر ترافیک ده‌ها کیلومتری پایتخت است
    کد خبر : 1949579

    دولت فقط نظاره‌گر ترافیک ده‌ها کیلومتری پایتخت است

    دولت فقط نظاره‌گر ترافیک ده‌ها کیلومتری پایتخت استReviewed by on Dec 12Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، افزایش بار ترافیک که در طول سال مختص ایام خاصی همچون زمان بازگشایی مدارس و روزهای پایانی سال بوده حالا به افزایش زمان و تعداد روزهای آن ترافیک به معضل اصلی…

    دولت فقط نظاره‌گر ترافیک ده‌ها کیلومتری پایتخت استReviewed by on Dec 12Rating:

    به گزارش ایران ویج به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، افزایش بار ترافیک که در طول سال مختص ایام خاصی همچون زمان بازگشایی مدارس و روزهای پایانی سال بوده حالا به افزایش زمان و تعداد روزهای آن ترافیک به معضل اصلی پایتخت‌نشینان تبدیل شده است که با کوچک‌ترین بهانه‌ای معابر اصلی شهری قفل شده و رانندگان و مسافران ساعت‌ها در ترافیک شدید معابر گیر می‌کنند. حرکت لاک‌پشتی خودروها در ترافیک به حدی کند است که نقشه ترافیکی را در مسیر و معابر اصلی قرمز می‌کند و حالا پلیس اعلام کرده است که افزایش تعداد خودروها و استفاده از وسایل تک سرنشین سبب شده است تا بار ترافیک معابر دیگر گنجایش چندین میلیون‌ را نداشته باشد. براین اساس به دلیل بی‌توجهی به تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی از سوی دستگاه‌های متولی به خصوص نبود حمایت لازم از توسعه مترو توسط دولت سبب شده است تا معابر پایتخت دیگر جایی برای تردد و توقف خودروها نداشته باشد. این در حالی است که همچنان روزانه یک هزار دستگاه اتومبیل و موتوسیکلت وارد معابر شهری پرترافیک می‌شود.
               
    افزایش ترافیک‌های چند ده کیلومتری در پایتخت

    بارها با افزایش بار ترافیک معابر اصلی شهر و سایر معابر عبوری نیز با انبوه خودروها قفل شده و ترافیک‌های چند ده کیلومتری در پایتخت شهروندان و رانندگان وسایل نقلیه را ساعت‌ها در ترافیک سرگردان کرده است. در این زمینه پایتخت حتی ترافیک ۱۸۱ کیلومتری را نیز در ابتدای بازگشایی سال تحصیلی جدید تجربه کرد.

    حالا با هر بهانه‌ای شده بارش برف و باران یا لغزندگی معابر نقشه ترافیکی پایتخت قرمز می‌شود. ترافیک صبحگاهی و شبانگاهی در معابر اصلی پایتخت تا آنجایی گسترش یافته است که دیگر حضور پلیس هم جوابگوی تسهیل در رفت و آمد شهری نمی‌شود. حرکت لاک‌پشتی در ترافیک معابر اصلی پایتخت علاوه بر اتلاف زمان سبب افزایش آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. سردی هوا از یک سو سبب شده است تا شهروندان در ساعات اوج ترافیک از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند و از سوی دیگر نبود شبکه حمل و نقل عمومی و امکان دسترسی به نقاط مختلف پایتخت عامل دیگری است که بر بار ترافیک پایتخت افزوده و معابر شهری را به پارکینگ بزرگ خودروها تبدیل کرده است.

    راهکار پلیس برای روان‌سازی ترافیک پایتخت

    افزایش ترافیک در معابر شهری تا آنجایی گسترده شده که یک مقام پلیس در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد با توجه به آنکه روزانه یک هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت وارد معابر شهر تهران می‌شود، گنجایش معابر پایتخت به خصوص معابر اصلی تکمیل شده است و برای برون رفت از این مشکل و معضل باید دو راهکار را مدنظر قرار داد.  پلیس اجرای طرح زوج و فرد برای تمامی معابر اصلی شهر را یکی از این راهکارها عنوان کرد و راهکار دیگر را همکاری و مشارکت شهروندان در استفاده نکردن از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین بیان داشت. براین اساس از شهروندان درخواست کرد تا پلیس را در روان‌سازی ترافیک یاری کنند.  در حقیقت زمانی می‌توان از شهروندان درخواست همکاری و مشارکت کرد که بسترهای لازم برای تردد شهروندان در شهر و معابر شهری فراهم شده باشد و تا زمانی که این مهم انجام نشود نباید انتظار داشت که ترافیک روان گردد. با این حال اجرای طرح‌های زوج و فرد به صورت دائم برای خودروها نیز مسائل و مشکلات بسیاری را به همراه دارد که باید بسترهای لازم و تمهیدات در این زمینه دیده شود.

    اما آنچه می‌تواند به ترافیک شهری کمک کند، نگاه دولت به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهرها و به‌خصوص کلانشهرها است که می‌تواند کاهش بار ترافیک معابر شهری را به همراه داشته باشد و مشارکت شهروندان را افزایش دهد و تا زمانی که دولت نتواند و نخواهد به این مهم توجه کند ‌ ترافیک معابر شهری  را قفل کرده و تهران را به پارکینگ بزرگ خودروها تبدیل خواهد کرد؛ معضلی که لحظه لحظه به آن نزدیک‌تر می‌شویم!

    عدم تناسب کمی میان خودروهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی با جمعیت

    چندی پیش، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری کشور عنوان کرد: در یک دهه گذشته، تدابیر مطلوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اتخاذ شده که البته در حال حاضر آن اقدامات (در اثر مرور زمان و کارکرد) با استهلاک و فرسودگی همراه شده است.
    عدم تناسب کمی خودروهای سبک و سنگین فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی با جمعیت موجود، یکی دیگر از نارسایی‌های جدی در این حوزه محسوب می‌شود.

    رضا احتشام، کارشناس حمل و نقل‌به باشگاه خبر‌نگاران جوان می‌گوید:ناهمسانی کمی در تعداد خودروها با تقاضایی که برای دریافت خدمات وجود دارد، به تدریج به بار استهلاک خودروها می‌افزاید زیرا قاعدتاً در چنین شرایطی، خلأ کمبودها با کارکرد مضاعف و دو‌چندان ناوگان حمل و نقل پوشش داده می‌شود که این موضوع با آنچه از آن تحت عنوان ظرفیت خدمات‌دهی یاد می‌شود تناسب منطقی و مطلوبی نخواهد داشت.  وی می‌افزود: تحت‌الشعاع قرار گرفتن حریم عمومی، سلب آرامش و بعضاً برخوردهای فیزیکی و تنش‌های روحی و روانی ناشی از کثرت و حضور فراتر از ظرفیت مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی، از پیامدهای چنین نارسایی به شمار می‌رود که با شاخص‌های حمل و نقل توسعه‌یافته و استاندارد قابل تعریف نیست.

    احتشام با اشاره به سه عنصر جاده، خودرو و عوامل انسانی به عنوان اضلاع اصلی سوانح جاده‌ای می‌گوید: به واقع ایمنی نامطلوب برخی خودروها، استحکام ضعیف بدنه و همچنین غیر‌استاندارد بودن و و‌جود برخی نواقص در سیستم ترمز و… از دیگر عوامل مؤثر در تلفات و مصدومیت‌های جاده‌ای به شمار می‌رود و به طور یقین با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، به خصوص در حوزه برون‌شهری، بخشی از این تلفات و مصدومیت‌ها کاهش می‌یابد.
     
    طرح جامع ترافیک پایتخت راهکاری که باید اجرایی شود

    براین اساس لازم است تا طرح جامع حمل‌و‌نقل عمومی و طراحی اجرایی شود تا در فازهای زمانی پی در‌پی‌شریان‌های شبکه حمل‌و‌نقل تکمیل شود و شهروندان با کمترین طی مسافت کمتر از ۵۰۰ متر بتوانند به اولین وسیله حمل‌و‌نقل عمومی دسترسی پیدا کنند تا علاوه بر تکمیل حمل‌ و ‌نقل عمومی، سیستم‌های هوشمند حمل‌و‌نقل، مهندسی ترافیک، مدیریت سیستم‌های حمل‌و‌نقل و ایمنی ترافیک مدنظر قرار گیرد و مدیریت حمل‌و‌نقل شهری در سایه طرح جامع بتواند به اهداف و چشم‌اندازهای خود براین اساس دست یابد.

      چندی پیش سرانجام لایحه بازنگری طرح جامع، با اصلاحاتی به تصویب کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران رسید. در این زمینه سرخو، رئیس کمیته حمل‌و‌نقل شورا درباره لایحه «بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک» مصوب کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در کمیسیون شورا اعلام کرد که بیشتر اختلافات اصلی بر سر موضوع احداث خطوط مترو، ناوگان اتوبوسرانی، معابر و تقاطعات غیر‌همسطح تا افق طرح جامع، یعنی سال ۱۴۰۴ است. 

    سرخو در خصوص خطوط مترو افزود: کل خط متروی مورد نیاز شهر تهران طبق لایحه طرح جامع مصوب کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک ۷۴۷ کیلومتر است که از این مقدار، ۵۱۴کیلومتر در داخل شهر تهران و ۲۳۳ کیلومتر بیرون شهر تهران است که به ۷۶۰ کیلومتر تغییر یافته است یعنی ۱۳ کیلومتر خطوط سریع‌السیر ریلی (LRT) به خطوط حمل‌و‌نقل شهر تهران اضافه شده است که نهایتاً این خط سریع ریلی حذف شد.  رئیس کمیته حمل‌و‌نقل شورا در خصوص یکپارچگی مدل‌های حمل‌و‌نقلی اظهار داشت: تمامی مدل‌های حمل‌و‌نقلی باید یکپارچه دیده شوند و با یکدیگر همپوشانی داشته باشند بنابراین در طرح جامع باید این موضوعات کامل‌تر دیده شوند.
    ‌ 
      دغدغه ترافیک برای شهر ۱۳ میلیونی

    براساس آمار غیر‌رسمی جمعیت شهر تهران به ۱۳ میلیون نفر افزایش یافته است و تشدید بار ترافیک همچنان به عنوان اصلی‌ترین دغدغه شهروندان و مسئولان در شهر مطرح است و تا زمانی که آمد و شد شهری تسریع و تسهیل نشود و شبکه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تکمیل نشود نباید منتظر گرهگشایی از بار ترافیک بود.

    منبع: جوان

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.