• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , رادیو و تلویزیون , فرهنگی و هنری » نوشته جالب مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو پس از بازگشت کلاه قرمزی
    کد خبر : 1944000

    نوشته جالب مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو پس از بازگشت کلاه قرمزی

      آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما در یادداشتی به تعریف از مجموعه کلاه قرمزی پرداخت. آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک شبکه دو از کلاه قرمزی گفت آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما نوشت: داشتن سنت و تکیه بر آن در هر امری یقینا مساوی با موفقیت…

     کلاه قرمزی

     

    آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما در یادداشتی به تعریف از مجموعه کلاه قرمزی پرداخت.

    آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک شبکه دو از کلاه قرمزی گفت

    آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما نوشت: داشتن سنت و تکیه بر آن در هر امری یقینا مساوی با موفقیت است. سنت یعنی ریشه و عقبه‌ای که هر چیزی به خصوص امور و پدیده‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی اگر صاحب آن باشند راه برای موفقیت عمقی و پله پله آنها باز است.

    هنوز کمتر از دو دهه از روزهایی نمی‌گذرد که صندلی‌های لهستانی و رادیوهای لامپی قدیمی خانه‌های مادربزرگ‌های‌مان را به بهانه کهنگی و «مد» نبودن سر کوچه گذاشتیم و جایش را با مبلمان «ال» و استیل و انواع اثاثیه «مدرن» پر کردیم و به سرعت بعد از چند سال، همان صندلی‌ها و رادیوها را در ویترین عتیقه فروشی‌ها دیدیم و با حسرت به آنها نگاه کردیم!

    و عجبا که این رفتار در بیشتر شوون اجتماعی ما رواج دارد یعنی حذف هر پدیده موفقی به جرم کهنگی و جایگزینی‌اش با نمونه تقلید شده و ناپخته‌اش، به عوض آنکه همان داشته قدیمی و ریشه‌دار را با مقتضیات روز پیش ببریم. اجازه پیشرفت در بستر زمان و مکان را به آن بدهیم و به همین دلیل است که وقتی یک برنامه تلویزیونی، انتشار یک نشریه یا اجرای یک تئاتر بیش از دو یا سه سال ادامه پیدا می‌کند و هنوز مخاطب دارد باید بسیار خوشحال بود، بسیار خوشحال. چرا که می‌توان امیدوار بود کم‌کم آنچه از روز اول پایه‌گذاری شده تبدیل به تجربه و سنتی قابل استفاده شده و این اتفاقی است که در مجموعه کلاه قرمزی رخ داده. یعنی ادامه پیدا کردن حضور کلاه قرمزی، پسرخاله و آقای مجری به عنوان محور این برنامه در بین مخاطبان بیش از دو نسل که در نتیجه قابلیت انتقال بسیاری از مفاهیم به روز را نیز در اختیار سازندگان این برنامه از طریق این عروسک‌ها به مخاطب ایجاد می‌کند.

    کلاه قرمزی و پسرخاله که کاراکترهای اصلی این برنامه هستند شخصیت‌های کودکانه، پاک و ساده‌ای دارند که نمونه شیطنت‌ها و سادگی‌های کودک ایرانی است و به همین دلیل مستقیما با کودک درون بزرگ‌ترها و ذات کودکانه کودکان مخاطب برنامه ارتباط برقرار می‌کند و همین ارتباط بهترین پل است برای انتقال مفاهیم مورد نظر برنامه‌سازان.

    جنبه تربیتی این برنامه و بده بستان‌های مجری و عروسک‌ها از روز اول تا سال‌های بعد تبدیل به محور محتوایی برنامه و در نهایت سبکی خاص شد که سایر عروسک‌هایی را هم که وارد این مجموعه شدند خواه و ناخواه همرنگ و هماهنگ با این فضا کرد. مانایی عروسک‌های کلاه قرمزی برای نخستین بار نشان داد که حتما نباید میکی ماوس تولید کرد و کمپانی والت‌دیزنی بود که یک کاراکتر ماندگار بسازی بلکه با کمی ذوق و از همه مهم‌تر شناخت درست مخاطب هر زمانه می‌توان کاراکترهای ماندگار ساخت.

    وجود ابزارهایی که بتوان مسائل مختلف را از طریق آن به مخاطب (در اینجا کودکان و نوجوانان) منتقل کرد بسیار با اهمیت است. کلاه قرمزی و پسرخاله به خوبی نقش این ابزار ارزشمند را به عهده گرفتند. آنها نمونه خوبی برای سنت‌سازی از طریق حفظ و به روز کردن داشته‌های هنری و به خصوص عروسک‌ها و کاراکترهای هنری بودند. کلاه قرمزی و دوستانش از تلویزیون‌های رنگی آنالوگ خانه‌ها سفری آرام و جذاب را آغاز کردند و همراه مخاطبان‌شان به تلویزیون‌های دیجیتال و فضای مجازی و تلگرام راه یافتند و این کار کوچکی نیست، بلکه یک سنت و نمونه موفق هنری است؛ نمونه موفقی که باید قدر آن را دانست و به ماندگاری‌اش بها داد.

    منبع: روزنامه اعتماد
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.