• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اقتصادی » مهرآباد نفس پایتخت را بند آورد
    کد خبر : 1897889

    مهرآباد نفس پایتخت را بند آورد

    مهرآباد نفس پایتخت را بند آوردReviewed by Aryan♥ on Aug 22Rating: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در سال۱۳۱۷ ساخته شد؛ یعنی زمانی که شهر تهران وسعت کنونی را نداشت و در حاشیه آن جمعیتی با تراکم بالا ساکن نبود. به گزارش ایران ویج، حالا اما مهرآباد در همسایگی خانه‌های بسیاری قرار گرفته و نشست و برخاست بیش…

    مهرآباد نفس پایتخت را بند آوردReviewed by Aryan♥ on Aug 22Rating:

    e5e7323b1890cce4e0cf4133f67782a34eef7f22

    فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در سال۱۳۱۷ ساخته شد؛ یعنی زمانی که شهر تهران وسعت کنونی را نداشت و در حاشیه آن جمعیتی با تراکم بالا ساکن نبود.

    به گزارش ایران ویج، حالا اما مهرآباد در همسایگی خانه‌های بسیاری قرار گرفته و نشست و برخاست بیش از ۱۰۹هزار پرواز طی سال آلودگی صوتی و هوایی بسیاری را به همسایه‌ها و کل شهر تحمیل می‌کند. این در حالی است که بیم سقوط هریک از هواپیماها نیز می‌رود. نگاهی به تاریخچه حوادث فرودگاه مهرآباد مثل ۷مهرماه سال ۶۰با ۸۰کشته، ۹بهمن سال۷۱با ۱۳۴کشته، ۱۵آذر سال۸۴با ۱۲۸کشته، ۲۶آذر سال۸۵با ۳۶کشته و ۱۹مرداد۹۳با ۴۰کشته هراس تکرار چنین اتفاقاتی را در دل می‌اندازد.

    طی ۳۴سال اخیر ۴۳۴نفر به‌خاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داده‌اند.

    میزان آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد برای مناطق اطرافش دوبرابر اندازه مجاز است.

    نشست و برخاست هواپیماهای مهرآباد معادل تردد ۹۰هزار خودرو در روز آلودگی ایجاد می‌کند.

    فاصله محدوده باند فرودگاه تا محله‌های اکباتان، هاشمی و استاد معین بین ۲۵۰تا ۵۰۰متر است.

    بخشی از باند ۴هزار و ۳۰متری فرودگاه مهرآباد از روی رودخانه کن در منطقه۲۱عبور می‌کند که خود خطری نهفته به‌حساب می‌آید. چنانچه سیلاب در رودخانه کن مانند آبان‌ماه سال۹۱جاری شود، احتمال ریزش پایه‌های پل باند فرودگاه وجود دارد.

    پس از آنکه هواپیمای ایران ۱۴۰(آنتونوف) ۲سال پیش (۱۹مرداد۹۳) حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۴۰سرنشین آن کشته شدند، بحث انتقال فرودگاه مهرآباد و راهکارهای نحوه انجام آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در این بین مدیریت شهری به جد پیگیر این قضیه شد؛ اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز همزمان از یک طرح مطالعاتی خبر داد که از یک‌سال پیش از حادثه مذکور شروع شده بود. این طرح در حالی ارائه شد که گفت‌وگوهای متناقض از سوی برخی مسئولان نشان‌ می‌داد آنها چندان علاقه‌ای به خروج فرودگاه ندارند.

    حسین خانلری، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری (۳۰اردیبهشت۹۲): روزانه ۱۷۰سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می‌کند، به‌اندازه ۳هزار خودرو آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

    محمدعلی ایلخانی، سرپرست شرکت فرودگاه‌های کشور (۲۵مرداد۹۳): با توجه به رشد سالانه ۹درصدی جابه جایی مسافران هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران، به‌طور قطع تا ۱۰سال آینده امکان جابه‌جایی این فرودگاه وجود ندارد.

    علیرضا جهانگیریان، رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشور (۲۵دی۹۳): برای جابه‌جایی فرودگاه مهر‌آباد به ۵سال زمان نیاز داریم و طی این مدت باید ظرفیت فرودگاه امام به ۲۵میلیون مسافر برسد. باید فضای اطراف فرودگاه مهرآباد مناسب‌سازی شود.

    آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد فرودگاه مهرآباد با وجود عوارض تحمیلی به شهر، بهره‌وری اقتصادی لازم را ندارد. گفتنی است فرودگاه مهرآباد با مساحت زیربنایی ۵۸هزار مترمربع و با فضای کلی شامل فضای حریم باندها، آشیانه‌ها، پارکینگ هواپیماها و فضای بیابانی نزدیک‌به هزار هکتار وسعت دارد. بخشی از این زمین‌های بیابانی درصورت انتقال اغلب پروازها به فرودگاه امام و پیام، فضایی مناسب برای توسعه فضاهای خدماتی و اقتصادی به‌وجود می‌آورد. در این بین شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل در عدم‌جابه‌جایی پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی را تأمین منابع مالی دانست. آنطور که ۲سال پیش برآورد شده بود برای این اقدام دست‌کم ۱۲هزار میلیارد تومان نیاز است که با منابع مالی فعلی دولت و همچنین افزایش هزینه‌ها، از سوی وزارت راه و شهرسازی ناشدنی اعلام می‌شود. از سوی دیگر باید ظرفیت فرودگاه امام از ۶.۵میلیون مسافر فعلی به ۲۰میلیون در سال برسد. جالب اینجاست فرودگاه‌هایی که در شهرهای دیگر دنیا هستند که سالانه حجم مسافر بالایی از طریق آنها جابه‌جا می‌شوند اما عوارض زیست‌محیطی و حوادث‌شان به اندازه مهرآباد نیست.

    گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی به نقل از گروه تحلیلگران ENAC هرساله آمار دقیقی از پروازهای فرودگاه‌های بین‌المللی کشورهای مختلف ارائه می‌دهد. آمار این گروه در مورد ۵۰فرودگاه پرترافیک خاورمیانه و آفریقا جالب به‌نظر می‌رسد.

    فرودگاه‌ مهرآباد از میان ۵۰فرودگاه پرترافیک خاورمیانه و آفریقا از لحاظ اعزام و پذیرش مسافر رتبه نهم را دارد.
    ۱۳میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر در سال ۲۰۱۵ از طریق فرودگاه مهرآباد جابه‌جا شده‌اند.
    تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد در سال۲۰۱۵نسبت به سال گذشته ۲درصد کاهش یافته است.
    ۱۰۹ هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست هواپیما طی سال۲۰۱۵در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
    میزان جابه‌جایی بار فرودگاه مهرآباد در سال۲۰۱۵نسبت به ۲۰۱۴، با رشد منفی ۱۰درصد روبه‌رو بوده است.
    فرودگاه‌های دوحه، جده و تونس بالاترین میزان درصد رشد ارسال و پذیرش بار و پست در سال۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۴ را به‌خود اختصاص دادند.
    فرودگاه‌های دوبی، ژوهانسبورگ و دوحه از لحاظ تعداد نشست و برخاست هواپیماها جایگاه نخست تا سوم را کسب کرده‌اند.

    نام فرودگاه * ویژگی * تعداد مسافر سالانه
    شارل دوگل/ پاریس – دومین فرودگاه پرازدحام اروپا – ۶۳.۸ میلیون نفر
    شیکاگو اوهر – شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا با پرواز به ۲۰۰مقصد – ۶۹.۹ میلیون نفر
    بین‌المللی دوبی – شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا از نظر پذیرش مسافر خارجی – ۷۰.۴ میلیون نفر
    پرینسس جولیانا/ جزیره سینت مارتن – یکی از باندهای آن به منطقه ساحلی منتهی می‌شود اما تاکنون حادثه‌ای نداشته است. – ۴.۵میلیون نفر
    هانه‌دا/ توکیو – دومین فرودگاه پرازدحام آسیاست – ۷۲.۸میلیون نفر
    کپیتال / پکن – به ۱۲۰ مقصد مختلف جهان پرواز دارد – ۸۶.۱ میلیون نفر
    مهرآباد/ تهران – ۴۳۴کشته طی ۳۴سال – ۱۳میلیون نفر

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.