• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , اقتصادی » خطر فربه شدن دولت پس از برجام
    کد خبر : 1894623

    خطر فربه شدن دولت پس از برجام

    خطر فربه شدن دولت پس از برجامReviewed by Aryan♥ on Aug 15Rating: بنا بر سیاست‌های کلی ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید از فربه بودن به دولتی کوچک و چابک تبدیل شود و این موضوع زمینه گسترش مالکیت عمومی مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی را فراهم آورد. این سیاست‌ها که در سال ۸۳…

    خطر فربه شدن دولت پس از برجامReviewed by Aryan♥ on Aug 15Rating:

    IMG08432228

    بنا بر سیاست‌های کلی ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید از فربه بودن به دولتی کوچک و چابک تبدیل شود و این موضوع زمینه گسترش مالکیت عمومی مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی را فراهم آورد. این سیاست‌ها که در سال ۸۳ از سوی رهبر معظم انقلاب به رؤسای سه قوه ابلاغ شد، قانون بسیار مهمی را برای پیشرفت همراه با عدالت پیش پای مسؤولان نظام قرار داد.

    در واقع به دلایل بسیار از جمله کارایی نبودن سیستم دولتی و همچنین توزیع ناعادلانه ثروت باید دولت کوچکتر شود و از انجام فعالیتهای بیشمار اقتصادی منع گردد. با وجود تصویب قوانین بسیار و پس از ۱۲سال اجرای این قوانین، کاستیهای فراوانی در عملکرد قوای مختلف بخصوص قوه مجریه شاهد هستیم. یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید کوچک شدن دولت بود، حتی رئیس جمهور بارها از مدیران و مسؤولان دولتی گلایه کرده است که چرا حاضر به خصوصی سازی واقعی نیستند. بدون شک راه توسعه همه جانبه کشور از مسیر بزرگ شدن دولت نمیگذرد، اما در ماههای اخیر پس از اجرای برجام، دولت به صورت درونزا در حال فربه شدن است، مسأله وقتی بحرانیتر میشود که دولت در لایحه برنامه ششم توسعه رشد سالانه بودجه عمومی را ۲۱ درصد برآورد کرده است. در این میان آزمونهای استخدامی فراوان نیز ادعای استمرار بزرگشدن دولت را تقویت میکند.

    در سالهای گذشته دولت به دلیل رکود و تحریمها با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم میکرد، اما در چند ماه اخیر با آزاد شدن برخی منابع مالی و همچنین فروش قابل ملاحظه نفت، درآمدهای دولت افزایش چشمگیری داشته است.

    به نظر میرسد افزایش درآمدهای نفتی موجب ایجاد وسوسه ورود هر چه بیشتر دولت به فعالیتهای اقتصادی شده است. از طرفی دولت سهم صندوق توسعه ملی را از درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۵ بر خلاف برنامه پنجم افزایش نداد. افزایش نیافتن سهم صندوق توسعه ملی به معنای دست درازی به داراییهای نسلهای آینده و خرج کردن این منابع در زمان کنونی است.

    بنابراین از ظواهر امر به نظر میرسد دولت خودش میخواهد برای رشد اقتصادی وارد کارزار فعالیتهای اقتصادی شود. در نگاه نخست، دولت میتواند با صرف منابع حاصل شده زمینه ساز رشد اقتصادی شود، اما این رشد پایدار نخواهد بود و پس از دورهای جز بزرگشدن بیشتر دولت دستاوردی نخواهد داشت. در چند روز گذشته دولت لایحه برنامه ششم توسعه را برای تصویب به مجلس برد. بنا بر این لایحه، بودجه عمومی دولت در سال ۹۴حدود ۲۰۴ هزار میلیارد تومان است که طبق برنامه ششم در سال ۹۹ به بیش از ۵۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و رشد سالانه ۳/۲۱ درصدی بودجه عمومی طی ۵ سال برنامه ششم مشاهده میشود. هر چند بخشی از این افزایش مربوط به زیر ساختهای اقتصادی میشود، اما در هر صورت آثار منفی آن برجا خواهد ماند. برگزاری آزمونهای استخدامی دولتی نیز بار مالی بسیار در سالهای آتی روی دوش دولت قرار خواهد داد. استخدام گسترده سازمان مالیاتی با توجه به مکانیزه شدن سامانههای مالیاتی و اجرای طرح تحول مالیاتی در بهمن ماه امسال پرسش‌های بیشماری در پی داشت است. با تمام تفاسیر به نظر میرسد راهبرد مشخصی برای کوچک سازی دولت در حال حاضر از سوی قوه مجریه وجود ندارد و دولت تمام فکر و ذهنش  را به موضوع خروج از رکود و رشد اقتصادی به هر قیمتی متمرکز کرده است. مسلم است هر چه دولت بزرگتر شود، کوچک شدنش سختتر و کار برای دولتهای آینده دشوارتر خواهد شد. یادمان نرود اقتصاد دولتی به معنای افزایش فساد، ناعدالتی وکاهش بهرهوری در اقتصاد خواهد بود و بخش عظیمی از سرمایههای انسانی و مالی در این بین از بین خواهد رفت.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.