• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » آخرین خبر , مذهبی , مطالب برگزیده سایت » توسل مجرّبی که امام زمان(عج) هرگز آنرا رد نمی کند!
    کد خبر : 1870082

    شرحی متفاوت بر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

    توسل مجرّبی که امام زمان(عج) هرگز آنرا رد نمی کند!

    توسل مجرّبی که امام زمان(عج) هرگز آنرا رد نمی کند!Reviewed by Iranvij-1 on Jun 23Rating: امروز می بینیم که این اعمال خوب و زحمات طاقت فرسای مذاکره کنندگان به نتایج پیشبینی شده منتج نشده و این بدان معناست که برجام عمل خوبی بود ولی صالح نبود! در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است….

    توسل مجرّبی که امام زمان(عج) هرگز آنرا رد نمی کند!Reviewed by Iranvij-1 on Jun 23Rating:

    ۵۷

    امروز می بینیم که این اعمال خوب و زحمات طاقت فرسای مذاکره کنندگان به نتایج پیشبینی شده منتج نشده و این بدان معناست که برجام عمل خوبی بود ولی صالح نبود!
    در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
    دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان:
    «أَللّـهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الاْعْـمالِ وَ اقْـضِ لى فیهِ الْحَـوآئِجَ وَ الآمـالَ یا مَنْ لایَحْتاجُ اِلَى التَّفْسیرِ وَ السُّؤالِ یا عالِماً بِما فى صُـدُورِ الْعالَـمینَ صَلِّ عَلى مُحَـمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِـرینَ.»
    «خدایا مرا امروز به کارهاى شایسته راهنمایى کن، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، اى که به تفسیر و سؤال بندگان نیاز ندارى، و از آنچه درون سینه جهانیان نهفته است آگاهى، بر پیامبر و دودمان پاک او دورد فرست.»
    ۶ خصوصیت عمل صالح
    اولین دعای روز هفدهم دستیابی به اعمال صالح است. اما عمل صالح چیست؟ به طور کلی اعمال صالح یعنی کارهای خوب و پسندیده، کار به موقع و پر فایده برای دنیا و آخرت.
    البته یادمان نرود عمل صالح همان عمل خوب نیست. شاید کاری خوب باشد ولی منتج به نتیجه نباشد که در این صورت آن کار ولو خوب است ولی صالح نیست. مومن باید اهل تشخیص باشد که از این تشخیص تعبیر به بصیرت می کنند. بصیرت یعنی بدانیم کدام عمل به نفع خود ما و جامعه است. حال چه در بُعد فردی و چه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی. در دنیای کنونی مساله بصیرت و تشخیص عمل صالح و خوب از یکدیگر بسیار مشکل است. لذا باید در دعا از خدا بخواهیم قدرت تشخیص حق از باطل و خوب و بد و حتی خوب و صالح را به ما بدهد.

    برجام، نمونه بارز عدم تشخیص عمل خوب و صالح
    رهبر معظم انقلاب قبل از توافق با ۱+۵ بارها نسبت به نوع تعامل با دشمن هشدار داده بودند لکن همان عدم تشخیص عمل خوب و صالح نتایجی به بار آورد که امروز می بینیم ما به تعهداتمان عمل کرده ایم و دشمن مدام با امروز و فردا کردن از انجام تعهداتش سر باز می زند. مذاکره عمل خوبی است، تعهدات مشخص شده روی کاغذ هم خوب بودند لکن تشخیص اینکه فردا دشمن با برجام و تعداتش چه می کند نیاز به بصیرت دارد. مذاکرات خوب و تعهدات مناسب و خوب کافی نبودند و امروز می بینیم که این اعمال خوب و زحمات طاقت فرسای مذاکره کنندگان به نتایج پیشبینی شده منتج نشده و این بدان معناست که برجام عمل خوبی بود ولی صالح نبود!
    معظم له در سخنرانی ابتدای سال در حرم رضوی فرمودند:
    «آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند… ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز می‌زند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.»

    خصوصیات عمل صالح
    عمل صالح چند خصوصیت دارد از جمله اینکه باید:
    – متناسب، به موقع و شایسته یعنى هماهنگ با نیاز و شرایط خاص زمان و مکان باشد.
    – در جهت اجتماع و در راه خدا باشد.
    پس، ایمان حقیقى، با شناخت نیازها، امکانات، وسایل کار، جهت، ارزیابى موقعیّت، «عمل صالح» را نتیجه مى دهد که سودمند و بجا باشد و با در نظر گرفتن «اولویّت»ها انجام گیرد.
    آنچه در «عمل اسلامى» ارزش آفرین است، زمینه عمل، انگیزه و چهارچوب آن و نیّت است، نه تنها منافع و سود حاصل از آن. پس خدا باید بصیرت دهد تا کار بجا وشایسته انجام دهیم.

    توسل مجرّبی که امام زمان (عج) هرگز آن را رد نمی کند!
    خواسته و دعای دوم برآورده شدن حاجتها و تأمین نیازها و تحقّق آمال و آرزوهاست. دعا می کنیم:
    «حاجتها و آرزوهایم را برآور، اى که به تفسیر و سؤال بندگان نیاز ندارى، و از آنچه درون سینه جهانیان نهفته است آگاهى.»
    حقیقت این است که در دعا کردن و حاجت خواستن، در ارتباط با خدا، نیازى به گفتن نیست، اما در قرآن کریم فرموده که «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» پس نفسِ خواستن ما مطلوب اوست.
    در دعا داریم: «إلهى… کَفى عِلمُک عَنِ المَقال، وَکَفى کَرَمُک عَنِ السُّؤال.» خدایا علم تو کفایت می کند از گفتن من و کرامت تو کفایت می کند از درخواست من.
    خواجه عبداللّه انصارى: چه زیبا گفته:
    الهى!… ابوجهل را از کعبه مى آرى و ابراهیم را از بتخانه.
    چون کار به عنایتست، چه جاى بهانه!؟
    ما را هم از دوستان شِمُر، نه بیگانه.»
    و حافظ هم زیبا سروده است:
    هواخواه توام جانا و می دانم و که می دانی
    که هم نادیده می بینی و هم ننوشته می خوانی
    مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در خصوص در خصوص آرزو و درخواست از خدا می فرمود که اگر امید داری کس دیگری دعایت را استجابت می کند، دعایت مستجاب نمی شود. اگر می‌خواهی که دعایت مستجاب شود ببین در دلت اگر به هیچ کس امید نداری، خدا را صدا بزنی، خدا حاجتت را می دهد. توسل هم پیدا کنید مخصوصاً به حضرت «نرجس خاتون» که مادر حضرت ولی عصر (عج) است. وقتی به پسرش بگوید که کسی به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد.
    حجت الاسلام علی تبریزی، پژوهشگر دینی

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.