• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    کد خبر : 1866446

    روزه اولی رمضان

    روزه اولی رمضانReviewed by Iranvij-1 on Jun 12Rating: نوجوان‌هایی که امسال برای نخستین بار روزه می‌گیرند، اگرچه شرایط دشواری را تجربه می‌کنند اما ساعت‌های طولانی گرسنه و تشنه بودن، با ذوق و شوقی که این روزه اولی‌ها دارند، قابل تحمل می‌شود. با این حال باید پذیرفت که شرایط بدنی این نوجوان‌های تازه کار و دوران…

    روزه اولی رمضانReviewed by Iranvij-1 on Jun 12Rating:

    نوجوان‌هایی که امسال برای نخستین بار روزه می‌گیرند، اگرچه شرایط دشواری را تجربه می‌کنند اما ساعت‌های طولانی گرسنه و تشنه بودن، با ذوق و شوقی که این روزه اولی‌ها دارند، قابل تحمل می‌شود.

    با این حال باید پذیرفت که شرایط بدنی این نوجوان‌های تازه کار و دوران رشدی که در آن به‌سرمی‌برند، روزه‌داری را برای آنها حساس‌تر از بزرگسالان می‌کند. یادمان باشد بعد از یک‌ماه روزه‌داری،نوجوان‌ها قرار است به رشد و سلامت جسمی و روحی برسند و اشتیاقشان برای روزه‌داری در سال‌های بعد، بیشتر شود. درباره اصول روزه‌داری نوجوان‌ها با سمیرا تاجدینی، کارشناس ارشد تغذیه گفت‌وگو کردیم. او معتقد است روزه برای نوجوانان نه‌تنها ضرری ندارد بلکه حتی از نظر بهداشتی می‌تواند باعث دفع سموم و ایجاد تعادل در بافت چربی بدن شود و به سلامتی بیشتر آنها کمک کند.

    سحری را اینطوری بخورید
    بعضی از نوجوانان به بهانه سیر بودن یا خواب آلودگی قید سحری خوردن را می‌زنند اما حذف وعده سحری، می‌تواند آسیب‌های زیادی در پی داشته باشد. تقریبا تمام انرژی مورد نیاز شما در طول روز از طریق سحری تأمین می‌شود و با حذف آن، بدن مجبور به سوزاندن عضلات خواهد شد. پس سحری را سر فرصت، بدون عجله و خواب‌آلودگی بخورید و سعی کنید همه مواد مورد نیازتان را در این وعده بگنجانید. در واقع این مهم‌ترین نکته‌ای است که در سحری روزه اولی‌ها باید درنظر گرفته شود. نوجوانان بیش از بزرگسالان نیاز به تأمین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای رشد دارند. بنابراین باید وعده‌های غذای‌شان کامل باشد و حتی اگر لازم است، با مشورت پزشک در‌ماه رمضان از مکمل‌های خوراکی (مثل قرص‌های کلسیم، شربت‌های آهن، قرص‌های مولتی‌ویتامین و…) استفاده کنند. از طرف دیگر، زیاد خوردن سحری هم همانقدر مضر است که نخوردن آن. این وعده باید متعادل و مهم‌تر از آن متناسب مصرف شود؛ یعنی تمام گروه‌های غذایی در آن وجود داشته باشد و نیازهای جسمی نوجوان درنظر گرفته شود. مصرف نان سبوس‌دار، شیر و لبنیات، گوشت و سبزیجات در وعده سحری الزامی است و می‌تواند وعده غذایی سالمی برای نوجوان فراهم کند.بهتر است در وعده سحری بیشتر از غذاهایی مثل عدس پلو و لوبیاپلو که برنج‌های مرکب هستند استفاده شود.

    یک افطار سبک و سالم
    یک افطار سالم، افطاری است که معده شما را سنگین نکند و در عین حال مواد مورد نیاز را به بدنتان برساند. بزرگ‌ترین مشکلی که روزه‌دارها در افطار دارند این است که ناگهان قند خونشان بالا می‌رود یا ناگهان معده‌شان که ساعت‌ها خالی بوده پر می‌شود و دیگر نمی‌توانند از جا تکان بخورند. پس بهتر است الفبای افطار سالم را رعایت کنید و اگرنوجوان روزه اولی شما آن را رعایت نمی‌کند، به او آموزش دهید. افطارتان را با شیر گرم، یک عدد خرما یا چند دانه کشمش شروع کنید و یک کاسه سوپ رقیق بخورید. بهتر است در سوپتان رشته وجود نداشته باشد چون باعث سنگینی‌تان می‌شود. یک تا ۲ساعت بعد از افطار، می‌توانید شام سبکی بخورید. خوردن سرخ کردنی‌ها و سوسیس و کالباس، کباب و غذاهای پرادویه در‌ماه رمضان ممنوع است چون باعث تشنگی بیشتر می‌شود. سراغ شکلات، قهوه و چای هم نروید چون کافئین آنها عطش می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم یک لیوان آبمیوه طبیعی میل کنید و قبل از خواب حتما یک لیوان شیر گرم بخورید. اگر در فاصله افطار تا سحر، خوردن میوه برایتان سخت است، میوه‌های خشک شده مثل برگه زردآلو که سرشار از آهن است یا آلو که حاوی روی زیادی است بخورید. چیپس میوه اگرچه به اندازه خود میوه مؤثر نیست اما برای کسانی که مایل به خوردن هله هوله هستند یا میلشان به میوه نمی‌رود، مناسب است.

    هله هوله‌ ماه رمضانی بسازید
    چند جمله هم بگوییم به نوجوانان روزه اولی؛ شاید در طول روز هوس خیلی از خوراکی‌‌ها را داشته باشید. اگر اهل هله‌هوله‌خوردن هم باشید، ممکن است دلتان بخواهد به محض افطار کلی چیپس و پفک و بستنی و شکلات بخورید اما باید حواستان باشد که حساب ‌ماه رمضان از ماه‌های دیگر جداست و در این‌ماه باید با احتیاط بیشتری سراغ این خوراکی‌ها بروید؛ اصلا بخشی از روزه‌داری، همین تمرین چشم‌‌پوشی‌کردن از خوراکی‌های مورد علاقه است. هله هوله‌ها ارزش غذایی کمی دارند و فقط شکم شما را پر می‌کنند، بدون آنکه نیازهای بدنتان را برآورده سازند. پس تا می‌توانید سراغ آنها نروید. حتی خیلی از خوراکی‌های خاص ‌ماه رمضان هم مضر هستند؛ مثل زولبیا و بامیه که پر از چربی و شیرینی هستند و ارزش غذایی پایینی دارند. اگر روزه‌داری باعث ضعف و افت قندتان می‌شود، خودتان دست به‌کار شوید و یک خوراکی مقوی بسازید. کافی است یکی ‌دو مشت مغز آجیل بو نداده را آسیاب کرده، با چند خرمای پوست گرفته له‌شده مخلوط کنید و هر شب بعد از افطار یکی‌دو قاشق از آن بخورید. این خوراکی خوشمزه جایگزین خوبی برای شیرینی‌های مضر ‌ماه‌رمضان است. کره بادام‌زمینی و ارده هم منابع پروتئینی خوب و سرشار از مواد مغذی هستند که هم ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را در‌ماه رمضان تأمین می‌کنند و هم کالری بالایی دارند و اجازه نمی‌دهند گرسنه شوید. یک نکته که باید بدانید این است که در این ماه، احتمالا کمی لاغر می‌شوید اما لازم نیست نگران باشید. همین که ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را به‌طور منظم دریافت کنید، صدمه‌ای نخواهید دید و وزن از دست رفته هم بعد از‌ماه رمضان برمی‌گردد و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

    ورزش کنید اما کم
    تحرک، عنصر جدایی ناپذیر نوجوانی است. نمی‌شود نوجوان را مجبور به یک جا نشستن کرد اما این تحرک نباید انرژی روزه‌داری او را هدر بدهد. برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در‌ ماه رمضان، قید انجام حرکات ورزشی سنگین را در ساعات روزه‌داری بزنید و به جای آن در ساعات بعد از افطار، با پیاده‌روی و شنا کم تحرکی طول روز را جبران کنید. به این ترتیب، به هاضمه بهتر، رفع یبوست و جلوگیری از گرفتگی عضلات‌فرزندتان هم کمک کرده‌اید. یادتان باشد باید علاوه بر شدت تمرینات، تعداد دفعات تمرین را هم کم کنید؛ مثلا آن را به یک‌بار در هفته برسانید.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.