• خرید vpn

صفحه اصلی » گوناگون » عملیات کربلا ۴
    کد خبر : 1858227

عملیات کربلا ۴

عملیات کربلای ۴ نام عملیات نظامی تهاجمی نیروهای ایرانی در جنگ ایران و عراق می‌باشد. این عملیات با رمز محمد رسول الله در محور ابوالخصیب به صورت گسترده در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه انجام شد. لو رفتن این عملیات شکست سختی برای ایرانی‌ها به همراه آورد بطوریکه آن‌ها پس از حدود یک روز از آغاز عملیات با به جا گذاشتن تلفات فراوان عقب نشینی کردند.

عملیات کربلا ۴Reviewed by Aryan on Jun 21Rating:

این عملیات قرار بود با استفاده از تاریکی شب بصورت ناگهانی انجام گردد و هدف از آن گرفتن نقطه اتکایی در ساحل غربی آب راه اروند رود بود. پس از تسخیر ساحل غربی قرار بود تهاجم تا اشغال بصره ادامه یابد. این عملیات در واقع بخشی از عملیات کربلای ۵ بود که با شکست این عملیات٬ عملیات کربلای ۵ بصورت مجزا انجام شد. هدف ابتدایی تسخیر جزیره ام‌الرصاص و سایر جزایر و جاده‌های اطراف آن بود تا محاصره شهر بصره تکمیل گردد. از دلایل تاکید بر تعجیل در این عملیات تحت تاثیر قرار دادن کنفرانس سازمان همکاری اسلامی بود که در آن زمان در کشور کویت برگزار می‌شد.

عراقی‌ها خطوط دفاعی ایستای استواری را در اطراف شهر بصره ساخته‌بودند. این خطوط شامل پنج حلقه دفاعی بود که با آبراه طبیعی مثل اروندرود و آبگیر‌های مصنوعی همانند دریاچه‌های پرورش ماهی در اطراف رودخانه جاسم حمایت می‌شد. دریاچه پرورش ماهی٬ از مین٬ سیم خاردار زیر آبی٬ الکترود٬ و سایر موانع انباشته شده بود. علاوه بر این موانع٬ در پشت هر آب‌راهی و هر خط دفاعی سیستم توپخانه‌ای هدایت راداری٬ نیروی هوایی٬ هلی کوپتر‌های تهاجمی با قابلیت استفاده از گازهای شیمیایی از مواضع عراقی‌ها پشتیبانی می‌کردند.[۱]

کربلای 4

ناگفته های یکی از غواصان بازمانده عملیات کربلای ۴

محمد علی اسفنانی نماینده مردم فریدن در مجلس یکی از غواصان باز مانده از عملیات کربلای ۴ است که ناگفته هایی از آن عملیات را برای ما بیان کرد.

به گزارش ایرنا همزمان با تشیع پیکر ۱۷۵ غواص گردان یونس لشگر امام حسین در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسیدند و قرار است مراسم تشیع پیکر مطهر آنان تا ساعاتی دیگر برگزار شود با محمد علی اسفنانی نماینده فریدن که در این عملیات حضور داشت گفت و گو کردیم.

محمد علی اسفنانی که در عملیات کربلای ۴ هجده سال داشته متولد ۱۳۴۷ است و پیش از آن که سمت نمایندگی مجلس را بر عهده بگیرد قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه بوده؛ وی دارای مدرک دکترای حقوق تخصصی است.

اسفنانی که یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است در عملیات کربلای ۴ بعنوان مامور آموزشی غواصان حضور داشته است. وی در این عملیات به افتخار جانبازی نائل شده است. اسفنانی در عملیات هایی همچون کربلا ۳، نصر۴ و والفجر ۸ و … حضور داشته است.

محمدعلی اسفنانی که هم اکنون سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است درباره عملیات کربلای ۴ که در سال ۶۵ رخ داد می گوید: در این عملیات ۵ گروهان که شامل ۵۰۰ غواص بودند از گردان یونس لشگر امام حسین (ع) حضور داشتند.

وی افزود: پیش از آغاز عملیات ، غواصان ما آموزش های زیادی دیدند و به دلیل اینکه عملیات در زمستان رخ داد آموزش های غواصان ما بسیار سخت و در سرمای سوزان زمستان بود. در شب عملیات نیروها به شلمچه نهر عرایز رفتند.شب علمیات ارتباط معنوی که در میان غواصان دیدم در کمتر عملیاتی دیده بودم. صبح عملیات در دو ستون به سمت جزایر ام الرصاص و جزیره بلجانیه حرکت کردیم.

اسفنانی با تاکید بر اینکه غواصان نمی توانستند از کپسول اکسیژن استفاده کنند ادامه داد: از این رو غواصان به صورت شناور بر روی آب با ارتفاع بیست سانت در عمق آب فرو می رفتند و طناب هایی در آب دست داشتند تا مسیر را گم نکنند.

وی گفت: به دلیل اینکه ما باید از منطقه حساس عبور می کردیم ابتدا یک گروه تحت عنوان پیشتاز از سوی ما به سمت جزایر حرکت کردند تا مطلع شوند که آیا عراقی ها از حضور ما مطلع شدند یا خیر.

وی اضافه کرد: من جزو غواصانی بودم که به سمت جزیره بلجانیه حرکت کردم، شرایط بسیارسختی بود، در سمت چپ، راست و جلوی ما عراقی ها بودند و در پشت سرمان دریا قرار داشت که امکان برگشت ما را مشکل می کرد.

اسفنانی افزود: در همین زمان به یکباره منطقه کاملا روشن شد و هواپیماهای عراقی بر روی آب منور ریختند بطوریکه منطقه مثل روز روشن شد و عراقی ها ستون های ما را دیدند و آن زمان با تمام تجهیزاتی که داشتند ما را به گلوله بستند و رگباری از گلوله ها به ستون ما آمد.

وی افزود: در آن زمان بسیاری از غواص ها شهید شدند زیرا بسیاری از گلوله ها به سر آنان می خورد. ما هیچ راهی نداشتیم، نه می توانستیم از اسلحه استفاده کنیم و نه راه برگشت داشتیم . بسیاری از بچه ها مظلومانه در این فضا شهید شدند.

وی گفت: در آن زمان به دلیل آنکه عملیات لو نرود بسیاری تیر خوردند و مجبور بودند صدایشان در نیاید، اینگونه بود که بسیاری مظلومانه شهید شدند.

اسفنانی ادامه داد: با اینکه در آن زمان بسیاری از افراد شهید شدند ولی ما راه خود را ادامه دادیم تا عملیات به نتیجه برسد. به بلجانیه رسیدیم و دژ اول ، دوم و سوم را گرفتیم، بیشتر از آن چیزی که قصد بود انجام دهیم در آن عملیات انجام دادیم.

وی ادامه داد: پس از آنکه به سمت پتروشیمی بصره رفتیم من در نصف شب توسط یکی از تیرهای مستقیم عراقی ها از ناحیه سر مجروح شدم و با صورت به زمین خوردم. در آن زمان با یکی از افرادی که بعدا شهید شد به نام آقای دقاقزاده در کناری حضور پیدا کردیم و او به من توضیح داد که ما تنها هستیم و باید به عقب برگردیم، در حین مسیر آقای حجازی فرمانده گروهان را دیدیم که گفت باید مجروحان را به عقب بازگردانیم.

اسفنانی اضافه کرد: ما در آنجا جان پناهی درست کردیم و سپس به عقب بازگشتیم که در طول مسیر مجبور بودیم بدلیل آنکه سیم خاردارهای زیادی وجود داشت به صورت سینه خیز بازگردیم.

این غواص بازمانده از کربلای ۴ افزود: در آنجا بود که متوجه شدیم بسیاری از بچه های غواص در بخش های مختلف گروهان اسیر شدند.

وی گفت: در این عملیات بسیاری از نیروهایی که بعد از غواص ها با قایق آمده بودند نیز کشته و اسیر شدند. اکثر کسانی که غواص بودند در آن عملیات به صورت دست جمعی و یا تک تک شهید شدند. ما بعدها عکس هایی را که عراقی ها در روزنامه هایشان منتشر می کردند را دیدیم که اسرای غواص ما را دست بسته تیر باران می کردند.

وی اضافه کرد: عراقی ها تعداد کمی از اسرا را برای وجهه بین المللی با خودشان بردند که بعدها شنیدیم با این اسرا به شکل بدی رفتار کردند. آن ها را سوار اتومبیل کرده و در بصره می چرخانند و مردم به آن ها سنگ می زدند.

اسفنانی ادامه داد: در آن عملیات از ۵۰۰ نفر غواص شاید تنها ۲۰۰ نفر بازگشتند.

وی درباره ۱۷۵غواصی که قرار است امروز تشیع شوند گفت: هنوز تایید نشده که این شهدا زنده به گور شده اند.

کربلای 4

———–

لورفتن عملیات

فرماندهان وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از عملیات میزان غافلگیری نیروهای عراقی را متغییر و رو به کاهش براورد کرده بودند(نیازمند منبع). فرمانده وقت سپاه٬ محسن رضایی٬ بعدها گفته بود «تا یک هفته قبل از عملیات بر اساس ارزیابی فرماندهان، غافلگیری در حدود ۸۰ درصد بود، اما از یک هفته به عملیات هر چه به شب عملیات نزدیک می‌شدیم، این رقم کاهش می‌یافت تا حدی که شب عملیات به حدود ۵۰ درصد رسیده بود.» وی در چگونگی محاسبه رقم پنجاه درصد مدرک و سندی ارایه نداده است.[۲] با این حال با ناهماهنگی‌های بین فرماندهی کل جنگ و فرماندهان سپاه این عملیات انجام شد(نیازمند منبع). در باره عامل لو رفتن عملیات مجموعه‌ای از کمک‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به عراق٬ ستون پنجم سازمان مجاهدین خلق ایران٬ و پناهنده شدن برخی افراد رده‌بالای سیاسی به خارج از کشور ذکر شده‌است.[۳]

عملیات

مارشال عبدالحلیم ابوغزاله وزیر دفاع پیشین مصر در کتاب «جنگ عراق و ایران» کربلای ۴ را بدترین عملیات این جنگ از نظر سازماندهی و طراحی مانور خوانده است و آن را به «حمله پیادگان مأیوس و ناامید انگلیس و فرانسه و آلمان علیه نیروهای سنگر گرفته یکدیگر در کانالها و مواضع دفاعی مجهز به تجهیزات پیشرفته در جنگ جهانی اول» تشبیه کرده‌است.[۴]

در این عملیات ابتدا حدود ۱۵ هزار نفر از نیروهای ایرانی به رهبری گروهی از تکاوران و غواصان نیمهٔ جنوبی شط‌العرب (دجله) و نیمه شمالی اروندرود (کارون و دجله) را پشت سر گذاشتند و با گذر از جزیره‌های ام‌الرصاص، ام‌البابی، قطعه ۲ و سهیل (عرض این قسمت از رودخانه حدود ۴۸۰ متر و جریان آب آن آرام است و جزایر به صورت پی‌درپی در عرض رود قرار گرفته‌اند) به خاک عراق وارد شده و خط دفاعی حد فاصل سپاه سوم عراق در شرق بصره و سپاه هفتم در منطقه نزدیک شبه‌جزیره فاو را شکستند.[نیازمند منبع]

سپس حملهٔ حدود ۶۰ هزار نیروی سپاه و بسیجی ایران به سمت مواضع عراق در ساحل شرقی شط‌العرب ادامه یافت. هنگامی که این نیروها حرکت به سوی بصره را آغاز کردند با نبود آتش پشتیبان و آتش حمایتی نیروهای ایرانی در وضعیت آسیب پذیر قرار می‌گرفتند. وقتی این نیروها به استحکامات دفاعی عراقی‌ها شامل میدان‌ها مین و سیم‌های خاردار هجوم آوردند منطقه تبدیل به یک میدان کشتار شد. تا ۳۶ ساعت پس از آغاز عملیات حجم وسیع خساراتی که به ایرانی‌ها وارد شده بود از حمله اشتباه آنها به مواضع قوی و منظم دشمن حکایت داشت.[نیازمند منبع]

نیروهای عراقی برای از بین بردن نیروهای ایرانی فقط از سلاحهای مستقیم و توپخانه بهره نبردند بلکه هواپیماها و هلیکوپترهای مسلح را نیز علیه نیروهای بی‌سرپناه و آشکار در منطقه به‌کار گرفتند. بخش عظیمی از نیروهای آب خاکی ایران غرق شدند و ۱۲ هزار کشته و زخمی برای ایران برجا ماند البته عراق اعلام کرده بود که در برابر هر کشته عراقی، یکصد سرباز ایرانی کشته شده‌اند و خسارات تقریبی ایران بین ۶۰ تا ۹۰ هزار کشته و زخمی است.[۵]

این عملیات با لو رفتن طرح عملیات پیش از آغاز آن توسط هواپیماهای آواکس، مسدود کردن حفر کانال در معبر اصلی محور و پر کردن آن با مازوت جهت زمین گیر کردن نیروهای ایرانی به شکست نیروهای ایرانی منجر شد.

کشف اجساد غواصان ایرانی

در سال ۱۳۹۴، با گذشت ۲۹ سال از عملیات کربلای ۴، کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اجساد ۱۷۵ غواص ایرانی را که با دستان بسته کشته شده‌اند در منطقه ابوفلوس، عراق کشف کرده‌اند. فرمانده این ستاد همچینین اعلام کرد که برخی از اجساد کشف شده دارای هیچ جراحتی نیستند و نیروهای بعثی آن‌ها را زنده به گور کرده‌اند.[۶][۷] پیکر این غواصان به همراه ۱۰۰ رزمنده گمنام دیگر طی مراسمی در روز ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ در تهران و از میدان بهارستان تا معراج شهدا تشییع شد.[۸] برخی از چهره‌های سیاسی، نظامی، ورزشی و هنری نیز در این مراسم حضور داشتند.