• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » ۱۵ خوراکی که باعث ریفلاکس معده میشوند
    کد خبر : 1855253

    مهم‌ترین مشکل و علامت ریفلاکس معده، احساس درد در قفسه‌ی سینه است

    ۱۵ خوراکی که باعث ریفلاکس معده میشوند

    ریفلاکس معده از بالا آمدن اسید معده به سمت مری بروز می‌کند. اسید معده نیز مخاط مری را ساییده و باعث آسیب و سوزش می‌شود. توجه داشته باشید که برخی مواد غذایی باعث بروز و تشدید این مشکل می‌شود. در این مطلب به این مواد غذایی اشاره می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

    ۱۵ خوراکی که باعث ریفلاکس معده میشوندReviewed by Farnaz on Feb 17Rating:

    ریفلاکس معده

    اسید معده

    اسید معده

    سبک زندگی و دقیق‌تر این که تغذیه یکی از عوامل مهم در بروز و همچنین تسکین علائم ریفلاکس معده است. کاهش وزن، ترک سیگار و خوابیدن در وضعیتی که سر کمی بالاتر قرار بگیرد می‌تواند برای کاهش علائم این مشکل موثر باشد. توجه داشته باشید که نوع ماده‌ی غذایی و همچنین میزان آن باعث تشدید سوزش معده می‌شود.

    اگر شما از مشکل ریفلاکس اسید معده رنج می‌برید باید سعی کنید که وعده‌های کم‌حجمی داشته باشد.  بهتر است به جای ۳ وعده ی غذایی، ۴ تا ۶ وعده ی کم حجم میل کنید. توجه داشته باشید که پر کردن زیاد معده می‌تواند باعث نفوذ اسید بیشتر به مری شود. بهتر است یک دفترچه ی کوچک تهیه کرده و مواد غذایی مصرفی خود و آن چه که باعث تشدید مشکل می‌شود را یادداشت کنید. البته نیازی نیست که مواد غذایی مشکل‌ساز را به طور کامل از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. اما باید بدانید که رعایت حد اعتدال در مصرف این مواد غذایی برای بهبود وضعیت تان کمک زیادی می‌کند. در ادامه ی مطلب مواد غذایی مشکل ساز را عنوان می‌کنیم. اگر شما نیز با مصرف هر کدام از این مواد غذایی دچار علائم ریفلاکس معده می‌شوید بهتر است در مصرف آن ها احتیاط بیشتری داشته باشید.

    مواد غذایی سرخ کردنی
    مواد غذایی چرب برای افرادی که دچار ریفلاکس اسید معده هستند مشکل ساز می‌شود. درست است که مواد غذایی سرخ کردنی ترد و خوشمزه هستند و البته طرفداران زیادی دارند اما باید بدانید که این مواد غذایی باعث بروز و تشدید بازگشت اسید از معده به مری می‌شوند. مواد غذایی سرخ کردنی سرشار از چربی هستند که مدت زمان زیادی در معده می‌مانند و هضم شدنشان طول می‌کشد. به این ترتیب نیز فشار زیادی به معده و مری وارد می‌شود. این مسئله نیز خطر بروز ریفلاکس معده را افزایش می‌دهد. توصیه می‌کنیم به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش‌های دیگری مانند کباب یا گریل کردن استفاده کنید. در این صورت میزان کالری و چربی مواد غذایی کمتر شده و مشکل ریفلاکس معده نیز کاهش پیدا می‌کند.
    غذای تند

    مواد غذایی تند و پرادویه
    سوزش معده با مصرف مواد غذایی تند تشدید می‌شود. اکثر مردم بعد از خوردن غذاهای تند و پرادویه از سوزش معده شکایت می‌کنند در حالیکه برخی دیگر می‌گویند غذاهای تند برای تسکین سوزش معده ی مزمن کمک کننده است.

    توجه داشته باشید که مواد غذایی و غذاهای تند میزان اسید معده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب نیز علائم ریفلاکس معده بروز کرده و بیشتر می‌شود. اگر متوجه شده‌اید که غذاهای تند سوزش معده تان را بیشتر می‌کند حتما مصرف آن ها را کاهش داده و از خوردن غذاهای تند و در عین حال داغ بپرهیزید.

    گوجه فرنگی
    مصرف گوجه فرنگی تازه یا کنسروی، می‌تواند عاملی برای سوزش معده شود.  با وجود اینکه گوجه فرنگی یک ماده ی غذایی مفید و سالم است اما در عین حال حاوی اسیدهایی است که می‌تواند باعث تحریک معده شود و به این ترتیب در حین هضم غذا ریفلاکس معده ایجاد کند. اگر از این مشکل رنج می‌برید لازم است که مصرف گوجه فرنگی را کاهش دهید. سس خوشمزه ی گوجه فرنگی و کلا محصولات غذایی حاوی آن باعث تشدید مشکل خواهد شد.

    اگر شما از مشکل ریفلاکس اسید معده رنج می‌برید باید سعی کنید که وعده‌های کم‌حجمی داشته باشد. بهتر است به جای ۳ وعده ی غذایی، ۴ تا ۶ وعده ی کم حجم میل کنید

    پرتقال
    آب پرتقال خوشمزه ی صبحانه امکان دارد در ادامه ی روز برایتان دردسر ساز شود و سوزش معده ایجاد کند. پرتقال نیز مانند مرکبات دیگر حاوی میزان زیادی اسید است که باعث افزایش ریفلاکس اسید معده می‌شود. می‌توانید به جای پرتقال از میوه‌های آلکانی مانند توت‌ها، سیب، گلابی و موز استفاده کنید. اگر نمی‌توانید از مصرف پرتقال یا آب پرتقال چشم‌پوشی کنید بهتر است آن ها را صبح خیلی زود مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که سوزش معده ی کمتری ایجاد شود. بهتر است بدانید که دراز کشیدن و چرت بعد از ظهر بعد از مصرف پرتقال باعث تشدید مشکل خواهد شد.

    اسید معده

    اسید معده

    نعنا
    نعنا و محصولاتش مانند چایی نعنا و آبنبات‌های نعنایی شهرت زیادی در تسکین معده درد دارد اما این گیاه می‌تواند باعث تشدید سوزش معده شود. خاصیت بی‌حس‌کنندگی نعنا می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر مری شود و به این ترتیب اسید از معده به سمت مری نفوذ کند.

    اگر شما به دنبال گیاهی برای تسکین سوزش معده تان هستید به جای نعنا از زنجبیل استفاده کنید. اگر از ریفلاکس معده رنج می‌برید و دچار حالت تهوع می‌شوید باید بدانید زنجبیل برای رفع حالت تهوع بسیار مناسب است. قبل از خواب حتما چای زنجبیل میل کنید تا در طول شب دچار ریفلاکس معده نشوید.

    گوشت گاو
    به نظر می‌رسد که گوشت قرمز ربطی به سوزش معده نداشته باشد. متاسفانه گوشت گاو معمولا حاوی میزان زیادی چربی است که می‌تواند باعث ریفلاکس اسید معده شود. فیله ی گوساله و استیک‌های مورد علاقه تان بیشترین میزان چربی را دارد. توصیه می‌کنیم که تا حدامکان از بخش‌های کم چرب گوشت استفاده کنید.

    الکل
    الکل به طور قطع یک عنصر تحریک کننده ی مشکل ریفلاکس معده است. نوشیدنی‌های الکلی باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و باعث می‌شود که اسید به راحتی بالا بیاید. این نوشیدنی‌ها آسیب‌های جدی به بدن می‌زند. متاسفانه الکل علاوه بر تشدید مسئله ی ریفلاکس معده، خطر ابتلا به سرطان زبان و حنجره را نیز افزایش می‌دهد.

    ادامه دارد….

    منبع: تبیان
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.