• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » تغذیه » سرطان و بهبود تغذیه
    کد خبر : 1855043

    برای اینکه انرژی بگیرید باید غذایتان پرکالری و سرشار از پروتئین باشد

    سرطان و بهبود تغذیه

    سخن آخر اینکه سرطان آخر دنیا نیست. خیلی‌ها توانسته اند با ایمانی قوی پشت این بیماری را به خاک بمالند. لازم است امیدوار باشید و به خدا توکل کنید. ما نیز برای سلامت و بهبودی تان دعا می‌کنیم.

    سرطان و بهبود تغذیهReviewed by Farnaz on Feb 6Rating:

    متاسفانه این روزها همه در بین نزدیکان، دوستان و آشنایان حداقل یک بیماری سرطانی می‌شناسیم و خوشبختانه اینکه برخی افراد با حفظ روحیه و امید به آینده توانسته اند این بیماری را به زانو دربیاورند.

    سرطان

    تغذیه و سرطان

    بیماران سرطانی تحت درمان‌های سنگینی قرار می‌گیرند و باید به تغذیه شان اهمیت ویژه‌ای داده شود. همیشه خطر سوءتغذیه وجود دارد که اثر نامناسبی در روند درمان به جا می‌گذارد. اگر شما هم خدای نکرده دچار این بیماری شده اید در این مطلب نکاتی را برای بهبود تغذیه ی تان گوشزد می‌کنیم. لطفا با ما همراه شوید.

    اثرات داروهای سرطانی روی تغذیه

    اکثر داروهای شیمی درمانی باعث ایجاد حالت تهوع می‌شوند و روی اشتها و ذائقه تان تاثیر منفی می‌گذارند. این داروها شما را بی اشتها کرده و خیلی زود باعث سیری‌تان می‌شود. به طوری که با مصرف میزان خیلی کمی غذا احساس سیری می‌کنید. اگر این اثرات تاثیر مستقیم داروها باشد، احساس خستگی و افسردگی نیز به آن اضافه شده و بیش از پیش اشتهایتان را از بین می‌برد. می‌دانیم که شیمی درمانی سخت است. می‌دانیم که درد دارید. اما سعی کنید غذا بخورید.
    البته در این خصوص اطرافیان باید هشیارتر باشند و بیمار را به زور وادار به غذا خوردن نکنند.

    تقسیم بندی وعده های غذایی

    برای کاهش حالت تهوع بهتر است به جای ۳ وعده ی غذایی ۴ تا ۶ وعده ی غذایی کم حجم در طول روز داشته باشید. از آنجایی که زود سیر می‌شوید این روش برایتان بهتر خواهد بود. حتما از غذاهایی استفاده کنید که میل و اشتهای بیشتری به مصرف آن دارید

    غذایتان باید مغذی‌تر باشد

    برای اینکه انرژی بگیرید باید غذایتان پرکالری و سرشار از پروتئین باشد. حتما به غذاهایتان کره، پنیر، روغن زیتون، زرده ی تخم مرغ و هر آنچه دوست دارید اضافه کنید. سالادهایتان را با سس مایونز میل کنید. سوپ و پاستا در وعده های غذایی تان داشته باشید. حتما هر روز به عنوان میان وعده از بادام، بادام هندی، گردو، پودر بادام، پسته و کلا آجیل ها استفاده کنید. شما باید برای هر کیلوگرم وزن تان روزانه ۳۰ کیلوکالری دریافت کنید. به عنوان مثال اگر ۷۰ کیلوگرم وزن دارید لازم است که روزانه ۲۱۰۰ کالری دریافت کنید.
    برای اینکه انرژی بگیرید باید غذایتان پرکالری و سرشار از پروتئین باشد. حتما به غذاهایتان کره، پنیر، روغن زیتون، زرده ی تخم مرغ و هر آنچه دوست دارید اضافه کنید
    از غذایتان لذت ببرید و اصول تغذیه ی سالم را فراموش کنید

    داروها باعث می‌شوند که حس چشایی‌تان دستخوش تغییراتی شده و به اصطلاح طعم دهان تان عوض شود. احتمالا از گوشت قرمز بیزار شده‌اید. البته امکان دارد از مواد غذایی دیگر نیز بدتان بیاید. نیازی نیست خودتان را وادار به مصرف غذاهایی کنید که دیگر میلی به آن ها ندارید. بهتر است از غذاهای سرد استفاده کنید. اصول تغذیه ی سالم را به کل فراموش کنید. شما نیازی به رژیم ضدکلسترول، ضددیابت و رژیم‌های غذایی بی‌نمک ندارید. لازم است که وزن تان را حفظ کنید. چون شما در مرحله ای هستید که به این بیماری دچار شده اید و از مرحله ی پیشگیری گذشته اید. هر غذایی که هوس کرده اید را با اشتها میل کنید. هیچ ماده ی غذایی ممنوع به جز گریپ فروت برایتان وجود ندارد. چون اگر پیوند مغز استخوان داشته باشید این میوه باعث مسدود شدن سوخت و ساز داروهای بعد از پیوند می‌شود. البته اگر پزشک متخصص تان غذایی را برایتان ممنوع کرده باشد باید از خوردن آن خودداری کنید.

    بهداشت را رعایت کنید

    اگر توصیه می‌کنیم که اصول تغذیه ی سالم را کنار بگذارید و بر حسب و میل و اشتهایتان غذا بخورید، در عوض توصیه ی اکید داریم که سیگار را ترک کنید. چون باعث کاهش اشتها شده و حس چشایی‌تان را بیش از پیش به خطر می اندازد. توصیه می‌کنیم روزانه بیست دقیقه پیاده روی و یا ورزش های مورد علاقه تان را انجام دهید. این کار باعث افزایش اشتهایتان می‌شود و اجازه نمی‌دهد توده ی عضلانی تان بیش از اندازه تحلیل برود. علاوه بر این باید حواستان بیشتر به رعایت بهداشت دهان و دندان تان باشد تا اختلالات چشایی را به حداقل برسانید.

    آیا نیازی به مصرف مکمل های غذایی هست؟

    مصرف مکمل های غذایی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. پزشک باید شما را از نحوه ی استفاده آن ها به خوبی آگاه کند. نباید خودتان را وادار به مصرف ویتامینی بکنید که از خوردن آن اذیت می‌شوید. بهتر است بدایند که بیش از ۱۵۰ نوع مکمل با طعم و بافت مختلف وجود دارد که می‌توانید بر حسب شرایط و نیازهای بدنی‌تان از آن ها استفاده کنید.
    وزن کردن

    چه زمانی باید نگران کاهش وزن شد؟

    اگر کاهش وزن از ۵ درصد بگذرد(برای هر ۷۰ کیلوگرم، ۳.۵ کیلوگرم کاهش وزن) جای نگرانی دارد. در این صورت باید توجه ویژه ای به تغذیه تان بکنید و حتما تحت نظر متخصص تغذیه باشید.

    در هر حال اگر به موقع و زودهنگام جلوی کاهش وزن گرفته شود سریع‌تر می‌توانید کاهش وزن را جبران کنید. بیمارانی که ۲۵درصد وزن خود را از دست می‌دهند در جبران وزن دچار مشکل می‌شوند که برای روند درمان و اثربخشی آن لازم است.

    اثرات سوءتغذیه روی درمان

    سوءتغذیه تاثیر منفی روی تحمل داروها خواهد داشت. در این صورت نیز یک دور باطل به وجود می آید. هر چه بیشتر در دام سوءتغذیه بیفتید عوارض داروها بیشتر، اشتهایتان کمتر و قدرت تحمل درمان کاهش می‌یابد. متاسفانه سوءتغذیه اثربخشی داروها و روند درمان را نیز کند می‌کند. توصیه می‌کنیم به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برحسب سن، جنسیت و شرایط بیماری تان شما را در داشتن تغذیه ی بهتر راهنمایی کند.

    سخن آخر..

    سخن آخر اینکه سرطان آخر دنیا نیست. خیلی‌ها توانسته اند با ایمانی قوی پشت این بیماری را به خاک بمالند. لازم است امیدوار باشید و به خدا توکل کنید. ما نیز برای سلامت و بهبودی تان دعا می‌کنیم.

    منبع: تبیان
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.