• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , بین الملل » سرمایه گزاری ناموفق در بخش عمرانی پایتخت قطر+عکس
    کد خبر : 1849348

    سرمایه گزاری ناموفق در بخش عمرانی پایتخت قطر+عکس

    سرمایه گزاری ناموفق در بخش عمرانی پایتخت قطر+عکس

    باوجود شکوفایی صنعت ساخت وساز در قطر چرا شرکت های عمرانی این کشور همچنان در حال دست وپنجه نرم کردن با چالش ها هستند؟ به رغم اینکه قطر اجرای طرح های عمرانی در حوزه زیرساخت را آغاز کرده است اما شرکت های عمرانی قطری همچنان در حال دست وپنجه نرم کردن با چالش های پیش روی خود هستند.

    سرمایه گزاری ناموفق در بخش عمرانی پایتخت قطر+عکسReviewed by Farnaz on May 3Rating:

    باوجود شکوفايي صنعت ساخت وساز در قطر چرا شرکت هاي عمراني اين کشور همچنان در حال دست وپنجه نرم کردن با چالش ها هستند؟ به رغم اينکه قطر اجراي طرح هاي عمراني در حوزه زيرساخت را آغاز کرده است اما شرکت هاي عمراني قطري همچنان در حال دست وپنجه نرم کردن با چالش هاي پيش روي خود هستند. اين اتفاق درواقع هشداري است براي شرکت هايي که قصد سرمايه گذاري در اين کشور را دارند به اين معنا که اين شرکت ها بايد توجه داشته باشند که مبالغ ميلياردي هزينه شده توسط اين کشور لزوما به معناي ايجاد سود براي شرکت هاي سرمايه گذار نخواهد بود.

     

        کمک مالي 7/1 ميليارد دلاري ماه گذشته دولت قطر به بزرگ ترين شرکت عمراني اين کشور يعني «باروا» و نيز بازسازي و تقويت ديگر شرکت هاي معتبر عمراني اين کشور همچون«يونايتد دولوپمنت» و شرکت دولتي«ديار» حکايت از مشکلات مبتلابه اين صنعت دارند. «باروا» و«ديار» به منظور مديريت کردن بدهي هاي خود ناچار شده اند که دست به تعديل نيروي انساني خود بزنند ضمن آنکه علاوه بر آن به فروش برخي از دارايي هاي خود نيز دست زده اند. در ماه اکتبر گذشته «باروا» اعلام کرد که قصد دارد به منظور کاهش ميزان بدهي هاي خود مجددا برخي دارايي هاي خود در قطر و مصر را نيز به فروش برساند. اين نکته واضح است که قطر براي تبديل شدن به قطب اقتصادي منطقه در حال رقابت با دوبي است و براي نيل به اين مقصود از لحاظ مالي مشکلي ندارد؛ سرمايه هاي گازي قطر باعث شده اند تا اين کشور به يکي از ثروتمند ترين کشورهاي جهان مبدل شود.

     

        اما طي چند سال گذشته عملکرد بخش عمراني قطر اين ترديد را ايجاد کرده است که آيا اين کشور جمعيت و جذابيت لازم براي مبدل شدن به يکي از بازارهاي عمده شرکت هاي عمراني و همچنين تبديل شدن به مکاني امن براي سرمايه گذاري در حوزه ساخت وساز را دارد يا خير.

     

        اين کشور کوچک و کويري جمعيتي تقريبا معادل دو ميليون نفر دارد که از آن ميان تنها 250 هزار نفر آنها بومي اين کشور هستند. ترديدي نيست که از لحاظ جمعيتي اين ميزان شبيه به جمعيت دوبي است اما دوبي از حمايت امارات متحده عربي برخوردار است و حداقل تاکنون در عرصه رقابت به منظور بدل شدن به پايگاهي براي متخصصاني که پيرامون خليج فارس مشغول به کار هستند پيروز بوده است.

        متيو گرين، رييس بخش تحقيقاتي مرکز مشاوران املاک CBRE در دوبي مي گويد: «افراد هيچ انگيزه اي براي ماندن در دوحه ندارند. دوحه بايد ديگر بخش هاي مربوط به توريسم، مراکز تفريحي و سبک زندگي خود را بهبود بخشد. در حال حاضر يک مرکز تفريحي بزرگ در اين شهر وجود ندارد و اين تفاوت بنيادين دوحه با همسايه خود دوبي است.»

     

        پروازهاي صبح از دوحه به دوبي مملو از مديران و متخصصاني هستند که ترجيح مي دهند در دوبي زندگي کنند و هر روز پرواز يک ساعته اي براي رسيدن به محل کار خود در دوحه داشته باشند. يکي از مشاوران مستقر در دوبي که بنا به دلايل تجاري نخواسته نامش فاش شود، مي گويد: «يکشنبه صبح به دوحه پرواز مي کنم و چهارشنبه به دوبي بازمي گردم. زندگي در دوبي بسيار آسوده تر است و خانواده من هيچ گاه حاضر به زندگي در دوحه نشده اند.» شرکت هاي عمراني قطري اميدوارند که طي 10 سال آينده و با سرمايه گذاري معادل 140 ميليارد دلار روي سيستم راه آهن، يک فرودگاه و يک بندر جديد، صدها کيلومتر جاده هاي جديد و نيز استاديوم هايي که ميزبان جام جهاني فوتبال سال 2022 خواهند بود بتوان اين شرايط را تغيير داد. انتظار مي رود اين پروژه ها که منجر به ورود مهندسان و مديران توانمند و متخصص به اين کشور مي شود باعث افزايش جمعيت قطر در سال هاي آتي شود. نبايد فراموش کرد که دولت اين کشور اميدوار است که جام جهاني فوتبال، دوحه را به يکي از مراکز بين المللي مهم تبديل کند. با اين تفاسير هنوز مشخص نيست که قرار است چه ميزان از سرمايه گذاري هاي مذکور در حوزه زيرساخت به شرکت هاي عمراني قطري برسد، چراکه مقادير بسياري از اين مبالغ هنگفت به جيب پيمانکاران خارجي بزرگ و با تجربه خواهد رفت.

        به طور مثال اوايل ماه گذشته قطر چهار قرارداد طراحي و ساخت فاز اول مترو دوحه به ارزش 8/2 ميليارد دلار را به مناقصه گذاشت که شرکت ايتاليايي «ايمپرجيلو» و شرکت مهندسي و عمراني«SK» کره جنوبي در مجموع سه قرارداد را از آن خود کردند. با وجود اينکه شرکت قطري «گلفار ال ميسناد» موفق به کسب يکي از چهار قرارداد مناقصه شد اما اين امر باعث افزايش ارزش سهام «گلفار» نشد و ارزش سهام اين شرکت همچنان برابر با ميزان آن در پايان سال مالي گذشته است. نبايد فراموش کرد که از پايان سال 2012 تاکنون ارزش سهام «باروا» نيز سه درصد کاهش يافته است.

        شرکت هاي عمراني دوبي از پروژه هاي مسکن دست کشيده و وارد حوزه ساخت مراکز خريد، استراحتگاه ها و مراکز تفريحي شده اند که اين امر منجر به کاهش آسيب هاي وارده ناشي از نوسانات قيمت در بازار مسکن به آنها شده اما اين فرآيند تاکنون در قطر رخ نداده است. دانکن گري، سرپرست امور قطر در شرکت Colliers International مي گويد: «دوبي در حال ساخت تاسيسات تفريحي همچون پارک هاي آبي، هتل هاي بزرگ و ديگر مراکز تفريحي است تا به اين وسيله بخش توريسم خود را بهبود بخشد. اکنون در دوحه کمبود اينگونه تاسيسات وجود دارد و شواهد حاکي از اين هستند که دولت اين کشور تلاش چنداني براي بهبود بخش توريسم نکرده است.» برخي تحليلگران دليل اين مساله را وابستگي شرکت هاي عمراني قطري به دولت دانسته و مي گويند که اين وابستگي منجر به اين مساله شده است که شرکت ها به جاي تمرکز بر ايجاد سود براي خودشان بر سياست هاي دولت تمرکز و تکيه کرده اند – به عبارت ديگر مشکل اصلي اين است که شرکت هاي مذکور توسط سرمايه گذار اصلي، يعني دولت کنترل مي شوند. در ماه مي، «باروا» طرح 5/5 ميليارد دلاري خود براي احداث يک جزيره در نزديکي ساحل دوحه را رونمايي کرد، اين طرح که مشتمل بر ساخت ويلاهاي لوکس و پارک هاي آبي نيز هست ضمنا مي تواند منجر به ايجاد مکاني براي کناره گرفتن کشتي هاي مسافربري شود و در نتيجه محلي براي اسکان موقت تماشاچيان جام جهاني فوتبال مهيا کند؛ هر چند اين طرح مي تواند باعث رفع مشکل اسکان تماشاچيان در طي مسابقات جام جهاني فوتبال شود، اما نه سود چنداني براي «باروا» خواهد داشت و نه باعث بهبود شرايط زندگي در دوحه مي شود. 45 درصد از سهام «باروا» متعلق است به دپارتمان مسکن «صندوق سرمايه گذاري قطر» و اين شرکت توانسته در راستاي استراتژي«سرمايه گذاري برون مرزي قطر» دارايي هايي در فرانسه، سوييس، انگليس و ديگر کشورها کسب کند.

        گري مي گويد: «عمده پروژه هاي عمراني بزرگ در دوحه توسط دولت و سازمان هاي شبه خصوصي اجرا مي شوند.»

     

     

     

        برخي تحليلگران معتقدند بازار مستغلات مسکوني دوحه اساسا دچار کمبود است و اين امر بايد به معناي فرصتي براي شرکت هاي عمراني باشد. «Colliers» بر اين باور است که تا سال 2017 تقاضا براي مسکن به 242 هزارواحد مسکوني خواهد رسيد؛ بنابر تخمين هاي دولت و پروژه هاي عمراني کنوني، پيش بيني مي شود تا سال 2017 تنها
         138 هزار و 235 واحد مسکوني احداث شود. اکثر آپارتمان ها در دوحه واحد هاي دو يا سه خوابه بوده و کمبود شديد آپارتمان هاي يک خوابه و سوييتي وجود دارد.

    اين امر منجر شده است که کرايه ماهانه آپارتمان هاي يک خوابه در مناطق معمولي به دو هزارو740دلار نيز برسد. گري مي گويد: درحال حاضر مسکن هاي موجود براي اقليت متقاضيان بازار مناسب هستند و نه اکثريت آنها». اما طرح هاي تشويقي درنظر گرفته شده براي شرکت هاي عمراني که با هدف پرکردن اين خلاارايه شده اند محدوديت هاي خاص خودشان را دارند چرا که قوانيني در اين کشور وجود دارند که خريد املاک توسط خارجي ها را محدود مي کنند.

    در دوبي به دليل وجود مناطق آزاد بيشتر اين مشکل براي خارجي ها وجود ندارد و اين شهر با وجود بحران بازار مسکن در سال هاي 2010-2009 توانسته خود را به اين شکل به يکي از مقاصد سرمايه گذاران در خاورميانه بدل کند.

    امسال جهش نسبي قيمت املاک در دوبي منجر شد تا سرمايه هايي که ممکن بود به سوي قطر روانه شوند، جذب اين شهر شوند. گري مي گويد: «در حال حاضر در دوحه فرصت ها براي سرمايه گذاران محدود است. بازار اين کشور هنوز نسبتا نوپاست و از نظر ايجاد فرصت به بلوغ لازم نرسيده است اما در صورتي که توسعه اقتصادي اين کشور سرعت بيشتري به خود بگيرد، اين مشکل با گذر زمان رفع خواهد شد.»

    منبع: تهران پرس
    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.