• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اجتماعی , اخبار , گوناگون » شكلات بخوريد و لاغر شويد!
    کد خبر : 1844473

    شكلات بخوريد و لاغر شويد!

    شكلات بخوريد و لاغر شويد!

    ۱۰ يافته جالب و مهم محققان علوم غذايي در سال ۲۰۱۳ چه بود؟

    شكلات بخوريد و لاغر شويد! Reviewed by Farnaz on Jan 20Rating:

    در پايان هر سال ميلادي دانشمندان نتايج تحقيقات و دستاوردهاي تازه شان را به گوش دنيا مي رسانند به اين اميد كه شايد سبك زندگي مردم تغيير پيدا كند و بهتر شود. اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه دوست دارند اطلاعات علمي شما دست اول باشد و از نتايج اين تحقيقات به نفع سلامت شما استفاده كنند اين اطلاعات اختصاصي شما هستند!

    ۱. امگا۳ هميشه هم خوب نيست

    گاهي وقت ها آنقدر درباره نكات مثبت خبرسازي مي شود كه يادمان مي رود نگاهي هم به ويژگي هاي منفي بيندازيم. نتيجه اين شك كردن درباره امگا۳ نشان داد مصرف بيش از اندازه اين ماده باعث تغيير عملكرد سيستم ايمني بدن مي شود و سيستم دفاعي نمي تواند ويروس ها و باكتري ها را دفع كند! دانشمندان گفته اند مصرف همزمان غذاهاي دريايي، مكمل هاي غذايي امگا۳ و استفاده از مواد غذايي غني از اين ماده، مثل تخم مرغ يا آب پرتقال مي تواند خطر افت كاركرد سيستم ايمني را به دنبال داشته باشد.

    نكته تكميلي: حتي بهترين مواد غذايي هم اگر بي رويه مصرف شوند نتايج معكوس مي دهند.

    ۲. شكلات بخوريد و لاغر شويد!

    يكي ديگر از تحقيقات جالب سال گذشته ارتباط مصرف شكلات با كمر باريك شدن بود! تحقيقات دانشمندان اسپانيايي در مجله تغذيه نشان داد افرادي كه مقدار بيشتري شكلات مصرف مي كنند دور كمر باريك تر، اندامي لاغرتر و سوخت و ساز بدن بيشتري دارند.

    نكته تكميلي: در بين شكلات ها شايد بيشتر نتايج تحقيقي به شكلات تلخ برگردد. بعضي از متخصصان تغذيه مي گويند حضور شكلات تلخ در رژيم غذايي افراد واجب است! اين شكلات اثرات فوق العاده اي روي چربي سوزي مي گذارد!

    ۳. يك دليل ديگر براي اينكه قند خون تان را چك كنيد

    در سالي كه گذشت محققان اسپانيايي نشان دادند افرادي كه قند خون شان نسبت به بقيه بالاتر است ميزان تخريب سلولي شان هم بالاتر مي رود و به دست خودشان سلول هاي بدن شان را به داوطلباني براي بروز سرطان تبديل مي كنند. تحقيقي در انگلستان ثابت كرد ريسك ابتلا به مشكلات رواني يا سفاهت در افرادي كه قند خون شان بالاتر است بيشتر مي شود. اين تحقيق در يك دوره پنج ساله انجام شد و نشان داد كه حتي بدون داشتن ديابت نوع دو و تنها با بالا بودن قندخون احتمال ابتلا به اين مشكل بيشتر مي شود.

    نكته تكميلي: حواس تان به قند خون تان باشد و آن را به صورت منظم چك كنيد. در عين حال هم سعي كنيد رژيم غذايي تان را بيشتر از سبزيجات پر كنيد و كمتر سراغ ماكاروني، پاستا و برنج سفيد برويد اين گزينه ها مي توانند باعث بالا رفتن قندتان شوند.

    ۴. كم بخوابيد چاق مي شويد

    اگر از آن دسته افرادي هستيد كه شب ها به زور خواب شان مي برد و نهايتاً چهار پنج ساعت مي خوابند بهتر است در سبك زندگي تان تجديدنظر كنيد. اخيراً مركز پزشكي دانشگاه تگزاس اعلام كرده افرادي كه كمتر مي خوابند بيشتر مي خورند! عكس اين مسئله هم ثابت شده است.
    افرادي كه به مقدار كافي مي خوابند اشتهاي كمتري دارند، كمتر از كربوهيدرات ها استفاده مي كنند و در نتيجه لاغرتر هم مي شوند!
    طبق تحقيقات ديگر كه در دانشگاه تگزاس به عمل آمد، محققان دريافتند چهار ساعت و نيم خواب به جاي هشت ساعت و نيم اشتها و احساس گرسنگي را بيشتر مي كند. به خصوص در ساعات اوليه ظهر! پس تعجب نكنيد اگر وعده ناهارتان حجيم تر از هميشه است.

    نكته تكميلي: نه تنها سايز دور كمرتان به مقدار خواب شما وابسته است بلكه قدرت توليد مثل و همچنين عملكرد سيستم دفاعي بدن تان هم به دريافت خواب كافي مربوط مي شود! پس خواب هشت ساعته تان را فداي چيزي نكنيد.

    ۵. يك دليل ديگر براي اينكه فست فود نخوريد

    مركز پزشكي دانشگاه مي سي سي پي خبري را منتشر كرد كه واقعيت هاي ترسناكي را برملا مي كرد. محققان ناگت مرغ دو برند آمريكايي را مورد بررسي قرار داده بودند و متوجه شدند اغلب مواد تشكيل دهنده آنها شامل استخوان و بافت هاي رباطي چربي است.

    نكته تكميلي: با اينكه چنين خبري در مورد ناگت هاي ايراني منتشر نشده است اما باز هم دليل نمي شود رژيم غذايي تان را فست فودي انتخاب كنيد! مهم نيست چقدر سرتان شلوغ است. به بدن تان رحم كنيد و حتي الامكان از غذاهاي سالم و سريع كمك بگيريد. ديگر بيست دقيقه كه اين حرف ها را ندارد!

    ۶. از گوشت به سمت گياه!

    نترسيد قرار نيست گياهخوار شويد فقط قرار است به ميزان مصرف گوشت قرمز توجه بيشتري كنيد. چون دانشگاه هاروارد گفته افرادي كه ميزان استفاده آنها از گوشت قرمز بيشتر از سايرين است ريسك بالاتري براي ابتلا به ديابت نوع دوم دارند! همين نتايج را محققان فرانسوي هم بعد از يك تحقيق ۱۴ ساله ثابت كردند.

    نكته تكميلي: سعي كنيد تعادل را در رژيم غذايي تان رعايت كنيد و استفاده از گوشت سفيد و سبزيجات را هم در برنامه تان بگنجانيد. گزينه ديگري كه پيش رو داريد استفاده از پروتئين هاي گياهي است.

    ۷. رژيم غذايي روي اخلاق شما تاثير مستقيم مي گذارد

    سال ۲۰۱۳ سه تحقيق متفاوت در دانشگاه هاي معتبر جهان انجام شد كه هر سه يك نتيجه مشترك داشتند.
    تحقيق اول در ژانويه گذشته در مجله سلامت روان منتشر شد و مي گفت در بين بزرگسالان افرادي كه ميوه ها و سبزيجات بيشتري مصرف مي كردند خلق و خوي شان آرام تر بود و احساس خوشحالي و انرژي بيشتري مي كردند.
    تحقيق دوم نشان داد كه اگر حال روحي تان خوب نيست نبايد سراغ رژيم غذايي غلط برويد چون در اين صورت وضعيت روحي تان بدتر مي شود. اما آخرين تحقيق نتايج آزمايش هايي بيست ساله بود و ثابت كرد افرادي كه طي اين دوره، يعني بيست سال،‌ رژيم غذايي سرشار از دانه هاي سبز، پروتئين گياهي، ميوه ها و سبزي ها را رعايت كرده بودند ميزان ابتلاي شان به افسردگي بسيار پايين بوئده است. درست برخلاف افرادي كه از مواد غذايي فرآوري شده، سوسيس، نوشيدني هاي پر شكر مثل نوشابه و دسرها استفاده مي كردند. دانشگاه فنلاند اعلام كرد ريسك مبتلا شدن اين گروه به افسردگي بالاست.

    نكته تكميلي: جمله قديمي «شما همان چيزي هستيد كه مي خوريد» را سرلوحه برنامه غذايي جديدتان كنيد چون اين جمله رسماً درست است.
    هر چيزي كه مي خوريد نه تنها روي وضعيت روحي تان بلكه روي وضعيت جسمي تان هم تاثير مستقيم دارد. در نهايت يادتان باشد كيفيت حرف اول را مي زند. هر چقدر كيفيت مواد غذايي بالاتر باشد حال تان هم بهتر خواهد شد.

    ۸. نمك گير يا زمين گير؟!

    احتمالاً درباره بد بودن مصرف زياد نمك زياد شنيده ايد. اما خوب است از نتايج آخرين دستاوردهاي علمي هم باخبر شويد. دانشمندان اعلام كرده اند دريافت ميزان بيشتري از سديم باعث مي شود ريسك ابتلا به بيماري هاي خود ايمني و ديابت نوع اول بيشتر شود.

    نكته تكميلي: ۷۰ درصد نمك دريافتي بدن ما از خوراكي هاي بسته بندي شده يا فرآوري شده به دست مي آيد. بنابراين سعي كنيد هر چه سريع تر مقدار نمك غذايي تان را كم كنيد. يادتان باشد به جاي خريد يك قوطي كنسرو لوبياي پر نمك خودتان مي توانيد لوبياي خانگي و سالم تهيه كنيد پس خودتان را دست كم نگيريد!

    ۹. نوشابه هاي رژيمي سالم نيستند!

    مي رسيم به يكي از عجيب ترين و جالب ترين تحقيقات انجام شده در ۲۰۱۳، طي تحقيقاتي كه دانشگاه ييل انجام داد مشخص شد استفاده از شكر طبيعي بهتر از شيرين كننده هاي بدون قند است! طي اين تحقيق دو گزينه پيش روي موش هاي گرسنه آزمايشگاهي قرار گرفت: اولي شكر واقعي بود و دومي محصولاتي كه با شيرين كننده هاي مصنوعي درست شده بودند.
    انتخاب موش ها گزينه اول بود. دانشمندان نتيجه گرفتند كه با شيرين كننده هاي مصنوعي نمي شود مغز را گول زد! به خصوص كه استفاده از اين شيرين كننده ها ممكن است ميل استفاده از شكر را بيشتر و بيشتر كند! نتايج منتشر شده تحقيق ديگري در دانشكده پزشكي ميشيگان نتيجه اي مشابه را نشان داد. محققان به داوطلباني كه چاق بودند دو گزينه ارائه كردند. آب و نوشيدني هايي كه با شكر مصنوعي شيرين شده بودند. جالب است بدانيد بعد از مصرف شكر، انسولين افرادي كه گروه دوم را مصرف كرده بودند نسبت به آنهايي كه آب نوشيده بودند ۲۰ درصد افزايش پيدا كرده بود.

    نكته تكميلي: اگر آن قدر همت داشته ايد كه قيد نوشابه را بزنيد و به جايش از نوشابه هاي رژيمي استفاده كنيد حالا وقتش رسيده كه آب را جايگزين نوشيدني هاي رژيمي كنيد. بعد از يك مدت كوتاه نتايج مثبتي را تجربه خواهيد كرد.

    ۱۰. وقت ترك كردن رسيده!

    دانشمندان متوجه شدند با حذف مصرف نوشيدني هاي شيرين ريسك ابتلاي آمريكايي ها به بيماري هاي قلبي حداقل ۴۰ درصد كاهش يافته است! تحقيق ديگر در موسسه ملي سرطان هم نشان داد زناني كه ديرتر از بقيه يائسه مي شوند و مقدار شكر مصرفي شان هم بيشتر از بقيه است ريسك ابتلاي شان به سرطان رحم نسبت به بقيه ۷۸ درصد بيشتر است!

    نكته تكميلي: در بين ۱۰ خوراكي پر مصرف كه شكرشان طبيعي نيست، نوشابه ها جايگاه اول را دارند.

    منبع: افکار نیوز
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.