ایران ویج » تحلیل برند وال مارت و خصوصیات کارآفرین

ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

صفحه اصلی » گزارش و مقاله » تحلیل برند وال مارت و خصوصیات کارآفرین
کد خبر : 1842916

تحلیل برند وال مارت و خصوصیات کارآفرین

تحلیل برند وال مارت و خصوصیات کارآفرینReviewed by Aryan♥ on Nov 24Rating: سام والتون در تاریخ 29 مارس 1918 در کینگفیشر اوکلاهوما متولد شد. وی به همراه خانواده اش تا سال 1923 در مزرعه پدری زندگی می کرد. او  برای کمک به خانواده کارهای روزمره مزرعه، مانند دوشیدن شیر، ریختن شیر دربطری و تحویل آن…

تحلیل برند وال مارت و خصوصیات کارآفرینReviewed by Aryan♥ on Nov 24Rating:

cache_special_pic_199_WaltMart03-300x0-bf

سام والتون در تاریخ 29 مارس 1918 در کینگفیشر اوکلاهوما متولد شد. وی به همراه خانواده اش تا سال 1923 در مزرعه پدری زندگی می کرد. او  برای کمک به خانواده کارهای روزمره مزرعه، مانند دوشیدن شیر، ریختن شیر دربطری و تحویل آن به مشتریان را انجام می داد. سام همچنین برای گذراندن زندگی روزنامه و مجله می فروخت. سام والتون تصمیم گرفت به منظور پیداکردن راهی بهتر برای حمایت از خانواده خود وارد دانشگاه شود و اینگونه شد که وی در دانشگاه ماسوری در رشته اقتصاد به تحصیل مشغول شد و بعدها به عنوان یکی از کارآفرینان بزرگ دنیا شناخته شد. سام والتون در آوریل 1992 درگذشت.

WaltMart08

 WaltMart07کارآفرین کیست؟

کارآفرین کسیت که سرمایه گذاری کرده و ریسک های مالی مربوط به آن را قبول می کند. به طور کلی کارآفرینان علاقه زیادی به آغاز پروژه های جدید ، سعی به خلق فرصت های جدید و استفاده از آن فرصت های بدست آمده را دارند.

 کار آفرین موفق معمولا توانایی تعریف یک مشکل و حل آن مشکل را پیش از آنکه شخص دیگری آنرا حل کند را دارا می باشد. کار آفرینان به عنوان افراد ریسک پذیر و نوآور شناخته می شوند که معمولا امنیت نسبی استخدام در شرکت های بزرگ به جهت ایجاد تجمل و ثروت را رد می کنند، آنها یک فرد خود محور و سازنده به شمار می آیندکه ترکیبات جدید از عوامل تولید را کشف می کند تا یک محصول جدید، یک بازار جدید و یا یک تکنولوژی جدید را معرفی کند.

دراین مورد سه سئوال اصلی مطرح می شود:

    1.کارآفرینان چگونه افرادی هستند؟ ( صفات، سلیقه ها و توانایی های آنان چیست؟)
    2.کارآفرینان چه می دانند؟ (سطح تحصیلات، آموزش، مهارت ها و تجارب آنها چیست؟)
    3.کارآفرینان چه کسانی را می شناسند؟ (شبکه های اجتماعی)

توانایی ها و مهارت ها

کارآفرینان توانایی خاصی جهت بدست آوردن مهارت های عمومی که بعدها در کسب و کار خودشان از آن استفاده خواهند کرد را دارا می باشند. از طرفی توانایی ها و مهارت های آنها به عنوان ویژگی فردی یک کارآفرین از مزایای اصلی او می باشد.

انگیزه موفقیت: کارآفرینان بواسطه انگیزه درونی که دارند هرگز نمی خواهند سوم باشند، نمی خواهند دوم باشند، آنها می خواهند و باید که اول باشند.

سخت کوشی: تفاوت بزرگ این است که شما نمی توانید یک کسب و کار را راه بیندازید، مگر اینکه سخت کار کنید.

قدرت رهبری فوق العاده: شروع یک کسب و کار جدید می تواند یک تجربه دردناک از بلاتکلیفی و یا ریسک بالا باشد و یک شروع هدفمند نیازمند مهارت رهبری می باشد.

عوامل اجتماعی

دیدگاه های متفاوت بر روی پرورش متغیر های جامعه شناختی که ذهن یک کارآفرین را تشکیل می دهند، تمرکز می کنند. نقش شبکه های اجتماعی در ارتقاء و یا ناامید کردن کارآفرینان در فعالیت هایشان بسیار قابل ملاحظه می باشد. شبکه های اجتماعی ممکن است به واسطه کانالهای متنوع مانند خانواده، اقوام، دوستان، گروه های اجتماعی عمومی و غیره ایجاد شوند.

WaltMart06

فروشگاه زنجیره ای وال مارت

وال مارت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تجاری جهان شناخته شده است. وال مارت در فروشگاه های خود از پوشاک گرفته تا ابزارآلات و حتی مواد غذایی را به فروش می رساند.  هدفمند بودن و شجاعت در سرمایه گذاری سام والتون از بزرگترین عوامل موفقیت وال مارت بود. والتون یک مرکز فوق العاده خرده فروشی را راه اندزی کرد و نیز در این کار برای اولین بار از استراتژی زنجیره تامین استفاده نمود که بوسیله آن فروشگاه ها فقط از انبار درخواست کالا می کردند و این بسیاری از هزینه های آنها را کاهش می داد ( کاری که امروز امری بدیهی به نظر می آید). والتون استاد هنر ارزان فروشی بود.

WaltMart05

ریسک بزرگ

سام والتون برای ساختن وال مارت ریسک بزرگی کرد. وی پول زیادی را در شرایطی که بانک ها درخواست وام او را رد کردند، قرض کرد. او در سال 1945 اولین فروشگاه خود را با قرض 20 هزار دلار و پس اندز 5 هزار دلاری افتتاح کرد. او سپس فروشگاه بن فرانکلین را که یکی از فرانچایزهای برادران باتلر بود، از آنها خرید.

روند تغییرات وال مارت

در سال 1983 وال مارت یکی از ابتکاراتی که به کار برد، از افرادی برای خوش آمدگویی به مشتریان هنگام ورود به فروشگاه استفاده کرد و در سال 1988، 90 درصد از فروشگاه های وال مارت از تکنولوژی بارکدخوان به منظور پایش انبار استفاده می کردند. در سال 2000 وال مارت توسط مجله فرچون به عنوان پنجمین برند امریکایی برگزیده شد و در سال 2006 در پاسخ به محبوبیت مواد غذایی ارگانیک، برنامه ریزی برای افزایش فروش مواد غذایی ارگانیک را آغاز نمود. در سال 2007 وال مارت شعار “پس انداز کنید، بهتر زندگی کنید” را به جای “همیشه ارزان” انتخاب کرد و در سال 2008 لوگوی خود را نیز تغییر داد.

WaltMart04

ویژگی های یک کارآفرین موفق

  1.  انرژی بالا
  2.  نیاز به کنترل مستقیم

تا زمانی که یک کارآفرین کنترل کامل اوضاع را در دست داشته باشد در پیشبرد اهداف خود موفق خواهد بود ولی در صورتی که کنترل خود نسبت به امور را از دست بدهد علاقه خود نسبت به آن کار را از دست می دهد ( که معمولا اینگونه نمی شود). آنها نیاز دارند با کنترل به تمام امور به سازندگی ادامه دهند.

    اعتماد به نفس

باورها و عقاید توانایی های پایه در مدیریت کسب و کار هستند.

    احساس فوریت

حس تمام نشدنی فوریت جهت انجام کارها که به طور مستقیم با سطح انرژی بالای یک کارآفرین در ارتباط می باشد.

    آگاهی کامل

آگاهی کامل به شرایط موجود بازار، کسب و کار، محیط کار و غیره…

    توانایی ادراکی بالا

توانایی درک بالای یک کارآفرین به او در تعریف ارتباط ها در شرایط پیچیده کمک می کند.

    ثبات احساسات

ثبات و پایداری در کنترل کردن استرس های کاری و شخصی

WaltMart03

 

چند مورد کلیدی یک کارآفرین موفق

  1.  دید جهانی
  2.  روح کار آفرینی
  3.  توانایی طراحی سازمانی
  4.  رهبر مانند معلم
  5.  دارا  بودن ارزش های پایه
  6.  استفاده درست از منابع
  7.  منتقد

سام والتون با هوشترین دانشجوی دانشگاه نبود ولی تشخیص داده بود که با سخت کوشی و مطالعه زیاد می تواند به بهترین نحو عمل کند. او دانشجوی مورد احترام دانشگاه بود و همیشه با دقت سعی داشت همه چیز را به طور درست و کامل یاد بگیرد. او فردی بود که از شانس استفاده کرد و هرگز نگفت هرگز.

WaltMart02

معرفی عوامل کارآفرینی موفق وال مارت

موفقیت تعاریف مختلفی دارد و افراد طبق برداشت خود از موفقیت آنرا تعریف می کنند. این تعریف به این بستگی دارد که آنها برای رسیدن به هدف خود چه چیزی نیاز دارند. موفقیت در کسب و کار با توجه به دستاورد شرکت ها نسبت به تلاش ها، برنامه ریزی و انتظارات ارزیابی می گردد.

WaltMart01

 

انتخاب مکان مناسب

انتخاب مکان یکی از عوامل مهم و پر اهمیت در موفقیت وال مارت بود. سام والتون تشخیص داد که عامل مکان در این سرمایه گذاری بسیار پر اهمیت می باشد و به همین خاطر به دنبال مکان های استراتژیک جدید برای افتتاح فروشگاه های خود بود. برای مثال: افتتاح فروشگاه جدید در سال 1950، کنار دهکده کوچک بنتونویل.

WaltMart

گسترش کسب و کار – امپراطوری بزرگ

والتون به دنبال میل به موفقیت سریعتر و گسترش کسب وکار، جستجو را برای پیدا کردن مکان مناسب برای فروشگاه های خود را آغاز نمود و با برداشت پول از سود فروشگاه های دیگر صاحب 15 فروشگاه شد.

یکی دیگر از کارهای بدون نقص وال مارت در راه موفقیت حمایت از فناوری های جدید در راه بهبود کارایی بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها بود. به طور مثال یکی از آنها استفاده از صندوق های مکانیزه فروش بود. والتون می دانست که کلید موفقیت در این کار کنترل مداوم میزان سود دهی بود.

در پایان می توان گفت موفقیت با پول و سرمایه زیاد بدست نمی آید، مگر با مدیریت صحیح، ولی در عین حال نگاه و پیش بینی آینده و استفاده از عوامل کمکی می تواند منجر به موفقیت شود. بش از 245 میلیون نفر مشتری در کل دنیا از وال مارت خرید می کنند و با حدود 8500 فروشگاه در کل دنیا و بیش از 440 میلیارد دلار فروش می توان سام والتون را به عنوان یک کارآفرین موفق در صنعت خرده فروشی در جهان خطاب کرد.

 

منبع: گروه تخصصی برندتک
نخستین مدرسه کسب و کار ایرانی

مطالب مرتبط

ویژه های ایران ویج

دیدگاهها (۰)



;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

آخرین اخبار و مطالب

پربحث ترین های هفته