• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » دانشگاه » دانشگاه آزاد در رتبه 89 دانشگاه‌های جهان
    کد خبر : 1834207

    دانشگاه آزاد در رتبه 89 دانشگاه‌های جهان

    دانشگاه آزاد در رتبه 89 دانشگاه‌های جهانReviewed by Aryan on Aug 5Rating: بر اساس تازه ترین رتبه بندی «سایماگو»، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر از لحاظ تعداد مقالات به ترتیب پنج دانشگاه برتر ایران معرفی شدند که در جمع 513 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. به گزارش سرویس…

    دانشگاه آزاد در رتبه 89 دانشگاه‌های جهانReviewed by Aryan on Aug 5Rating:

    دانشگاه آزاد

    بر اساس تازه ترین رتبه بندی «سایماگو»، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر از لحاظ تعداد مقالات به ترتیب پنج دانشگاه برتر ایران معرفی شدند که در جمع 513 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

    به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر مهراد، رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این مطلب گفت:

    رتبه این دانشگاه ها در سطح بین المللی به ترتیب 89، 234، 366، 461 و 513 است که با توجه به رتبه بندی بیش از 2000 دانشگاه در این نظام رتبه بندی جایگاه درخور توجهی به حساب می آید.

    وی خاطرنشان کرد: «سایماگو» نظامی است که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین المللی چاپ می شود ارزیابی و رتبه بندی می کند. ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس مقالات علمی توسط ترکیه تحت عنوان «رتبه بندی آکادمیک بر اساس عملکرد پژوهشی» و رتبه بندی «لایدن» در هلند نیز صورت می‌گیرد. در هر سه نظام یاد شده ملاک ارزیابی تنها مقالات منتشر شده است، اما هر کدام با روش های مختلف خاص خود عمل رتبه بندی را انجام می دهند.

    سرپرست ISC اظهار داشت: سایماگو در جدید ترین رتبه بندی سال 2013 میلادی، مقالات علمی دانشمندان و پژوهشگران را در بازه

    زمانی 2007 تا 2011 پردازش کرده است.

    رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: عمده شاخص های مورد توجه در این رتبه بندی – شامل شاخص برونداد یعنی تعداد کل مدارک منتشر شده در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس -، شاخص همکاری بین المللی – حاکی از سهم تولیدات علمی یک موسسه است که در همکاری با موسسات خارجی تولید شده است – شاخص تاثیر نرمال سازی شده – ارتباط بین میانگین تاثیر علمی یک موسسه و میانگین جهانی – شاخص انتشارات با کیفیت بالا – نشان دهنده سهم آن قسمت از تولیداتی است که دانشگاه در پرنفوذترین نشریات علمی دنیا منتشر می کند – شاخص تخصص – نشان دهنده میزان تمرکز یا پراکندگی موضوعی تولیدات علمی یک موسسه است – شاخص نرخ برتری – نشان دهنده آن میزان از تولیدات علمی یک موسسه به درصد است که در مجموعه 10 درصد برتر از پراستناد ترین مقالات در رشته های علمی مرتبط با آنان قرار گرفته اند و شاخص رهبری علمی است که نشان دهنده تعداد مقالاتی است که در آن ها نویسنده مسوول به موسسه مورد نظر تعلق دارد.

    مسوول رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران افزود: بر اساس شاخص های بالا، پنج دانشگاه اول جمهوری اسلامی ایران در سال 2013 میلادی و در بازه زمانی مورد نظر به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند که رتبه منطقه‌یی آنها به ترتیب اول، سوم، ششم، نهم و سیزدهم است که جایگاهی بسیار رفیع و ارزشمند است.

    مهراد خاطرنشان کرد: وقتی رتبه های ملی، منطقه‌یی و بین المللی این پنج دانشگاه را در سال 2012 میلادی و در بازه زمانی 2010 – 2006 مقایسه می کنیم، نتایج درخشانی به دست می آید به این معنی که هر پنج دانشگاه در حالی که جایگاه خود را از نظر ملی حفظ کرده اند، اما دانشگاه آزاد در سطح منطقه از رتبه دوم به رتبه اول، دانشگاه تهران از رتبه پنجم به رتبه سوم، دانشگاه علوم پزشکی تهران از رتبه هفتم به ششم، دانشگاه صنعتی شریف از رتبه دهم به نهم و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه 16 به رتبه 13 ارتقا یافته اند. این ارتقا نشان دهنده شکل گیری برنامه های استراتژیک آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دیگر، آماری که از تولید علم ایران توسط نظام های استنادی گزارش می شود و تا به حال به طور مستمر رو به افزایش بوده با نتایج این رتبه بندی تایید می شود.

    رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: رتبه های ششم تا دهم در سال 2013 میلادی به دانشگاه‌های تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص دارد. رتبه منطقه‌یی این 5 دانشگاه برتر در همین سال به ترتیب 17،20، 24، 31 و 32 می باشد.

    سرپرست ISC افزود: مقایسه عملکرد این پنج دانشگاه از نظر رتبه منطقه‌یی با سال 2012 میلادی و در فاصله سال های 2010-2006 به استثنای دانشگاه تربیت مدرس و علم و صنعت ایران که در هر دو سال رتبه یکسانی دارند، ارتقاء رتبه دانشگاه های شیراز از 33 به 24، فردوسی مشهد از 40 به 31 و شهید بهشتی از 44 به 32 را به وضوح نشان می دهد.

    به گزارش ایسنا، مهراد ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2013 میلادی در مقام 11 رتبه بندی دانشگاه های ایران قرار گرفته است در حالی که رتبه این دانشگاه در سال 2012 بر اساس شاخص های اعلام شده در نظام سایماگو رتبه 9 بود. رتبه های 12 تا 20 در سال 2013 به ترتیب به دانشگاه های شهید بهشتی (12)، خواجه نصیرالدین طوسی(13)، تبریز (14)، علوم پزشکی شیراز (15)، علوم پزشکی تبریز (16)، پیام نور (17)، علوم پزشکی اصفهان (18)، دانشگاه اصفهان (19) و علوم پزشکی مشهد (20) تعلق دارد. رتبه های منطقه‌یی این دانشگاه های برتر ایران در بین صدها دانشگاه بزرگ و کوچک منطقه به ترتیب 33، 39، 43، 46، 50، 59، 60، 62، 64 و 74 می باشد.

    مسوول رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران خاطر نشان کرد: برنامه های راهبردی از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است، برنامه پنج ساله پنجم ، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و حتی معیارها و شاخص های رتبه بندی ISC به عنوان نقشه راه عمل می کند.حضور موفق دانشگاه ها در عرصه های تولید علم و نظام های رتبه بندی، اجرای موفقیت آمیز سیاست های راهبردی در حوزه های علم و فناوری را می نمایاند.

    مهراد افزود: دولت یازدهم خدمت خود را در حالی آغاز می کند که حرکت های علمی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به دلیل تحریم ها متوقف نشده و نمود آن را می توانیم در رشد دانش های استراتژیک مانند فناوری نانو، بیوتکنولوژی، فناوری های اطلاعاتی، سلول های بنیادی، فناوری هسته‌یی، داروسازی، صنایع نظامی، انرژی های نو و نیز تولید مقالات علمی که روندی صعودی دارند مشاهده کنیم. رشد تحقیقات علمی تنها به رشته های یاد شده محدود نمی شود بلکه پیشرفت های حاصل در علوم مهندسی، فیزیک، شیمی، پزشکی، ریاضیات، محیط زیست و اکولوژی نیز در خور توجه است.

    رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: سیاست های حاکم بر توسعه علمی کشور از سوی برنامه ریزان آموزش عالی و تحقیقات علمی در وزارت علوم با جدیت پی گیری می شود و جامعه دانشگاهی اکنون جامعه ای است متحرک و پویا که تعداد دانشجویان آن نیز رو به افزایش است.

    مهراد در پایان افزود: گرچه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در سال های گذشته با توجه به پیشرفت های علمی اخیر افزایش پیدا نکرده است، امیدواریم دولت یازدهم خصوصا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این موضوع با اهمیت توجه ویژه ای معمول کند تا رشد علمی ایران در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور فراگیر و کروی باشد.

     

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.