• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    کد خبر : 1833502

    مقدار کالری موجود در کل آش 4230 کیلوکالری می‌باشد.

    طرز تهیه آش رشته

    آش رشته یكی از آشناترین آش‌های ایرانی است كه علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراك از آن استفاده می‌شود. آشی كه تقریبا در تمام مناطق ایران از آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در وعده‌های غذایی گوناگون و فصول متفاوت سال‌ دارد

    طرز تهیه آش رشته Reviewed by Farnaz on Jul 31Rating:

    آموزش پخت آش رشته

    Ash reshte 2

    مواد لازم برای آش رشته

    عدس                                نصف کاسه ماست‌خوری

    لوبیا چیتی                         نصف کاسه ماست‌خوری

    روغن                                 یک فنجان

    پیاز                                    دو عدد

    نمک، فلفل و زردچوبه        به مقدار لازم

    نعناع                                 دو قاشق

    رشته آش                          400 گرم

    سبزی آش                         4 کاسه ماست‌خوری

    سیر                                  یک عدد

    کشک                               یک لیوان

    عصاره مرغ  و گوشت         یک بسته کوچک

    زعفران                             نوک قاشق چای‌خوری

    طرز تهیه :
     
    لوبیا چیتی را حدود یک روز خیس می‌کنیم و آب خیس خورده را دور می‌ریزیم.

    با این مقدار مواد لازم تعداد 15 کاسه ماست‌خوری از “آش رشته “خواهیم داشت.
     

    نصف کاسه ماست‌خوری عدس، در صورت تمایل یک بسته کوچک عصاره مرغ و گوشت
     
    نصف کاسه ماست‌خوری لوبیا چیتی حدود صد گرم، دو عدد پیاز متوسط حدود 200 گرم
     
    روغن یک فنجان حدود صد گرم، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

    چهار کاسه ماست‌خوری سبزی آش خرد کرده (400 گرم سبزی خرد کرده) شامل: اسفناج، جعفری، تره و گشنیز؛ معادل 700 الی 900 گرم سبزی پاک نکرده نیاز می‌باشد. دو قاشق غذاخوری نعناع آسیاب شده، برای تهیه نعناع داغ

    یک‌هشتم قاشق چای‌خوری زعفران برای تزئین، یک عدد سیر

     

    آش رشته
     

    چهار صد گرم رشته آش، نصف یک بسته 800 گرمی رشته آش که در بازار موجود است. یک لیوان سر پر کشک حدود 250 گرم
     
    لوبیا چیتی را حدود یک روز خیس می‌کنیم و آب خیس خورده را دور می‌ریزیم.

    لوبیای خیس خورده، عدس، نمک، فلفل، زردچوبه و آب را در یک قابلمه ریخته تا حدود 4 الی 6 ساعت بپزد.

    سبزی آش را اضافه می‌کنیم تا حدود نیم ساعت بپزد.
     

    پیاز خرد شده را در روغن داغ شده می‌ریزیم تا پیاز داغ با شعله زیاد سرخ و برشته شود. بعد از سرخ شدن، سریع پیاز داغ را در یک آبکش ریخته تا روغن آن جدا شود و پیاز داغ بدون روغن را در ماهیتابه برگردانده و آن را پهن می‌کنیم تا پیاز داغ خشک و برشته شود.

    دو قاشق از روغن پیاز داغ را روی شعله گذاشته، داغ می‌کنیم و یک قاشق آرد به آن اضافه کرده هم می‌زنیم. سپس یک لیوان آب را کم کم به آن اضافه کرده، هم می‌زنیم تا یک محلول یکدستی از آرد و آب به دست آید.

    محلول آب و آرد را به آش اضافه کرده، هم می‌زنیم.

    رشته‌ها را خرد کرده، در آش می‌ریزیم. بعد از پختن و نرم شدن رشته‌ها، شعله را خاموش می‌کنیم. آش یک ساعت بماند تا لعاب بیاندازد. در این مدت آن را چند مرتبه هم می‌زنیم.

    سیر خرد شده را در بقیه روغن پیاز داغ ریخته، آن را سرخ می‌کنیم و بعد روغن سیر داغ را جدا می‌‌کنیم و با آن نعناع داغ درست می‌کنیم.

    آش را در ظرف می‌کشیم و روی آن را با کشک، نعناع داغ، زعفران، سیر داغ و پیاز داغ تزئین می‌کنیم.

     نوش جان

    کالری موجود در آش رشته

    مقدار کالری موجود در کل آش  4230 کیلوکالری می‌باشد.

    مقدار کالری موجود در یک کاسه ماست‌خوری آش رشته 270 کیلوکالری می‌باشد.

    مقدار کالری موجود در یک کاسه ماست‌خوری آش رشته بدون کشک 210 کیلوکالری می‌باشد.

    مقدار کالری موجود در یک کاسه ماست‌خوری آش رشته بدون کشک، نعناع داغ و پیاز داغ 150 کیلوکالری می‌باشد.

    خواص آش رشته

     در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود كه در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند.

    آش رشته یكی از آشناترین آش‌های ایرانی است كه علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراك از آن استفاده می‌شود. آشی كه تقریبا در تمام مناطق ایران از آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در وعده‌های غذایی گوناگون و فصول متفاوت سال‌ دارد. این آش از استفاده به عنوان عصرانه و ناهار گرفته تا استفاده در سفره‌های نذری و افطاری، از دعاخوانی و آرزوی بازگشت به سلامت مسافرانمان با پخت آش پشت پا گرفته تا كاسه‌های آش خاص نذری برای برآورده شدن دعاهایمان، جایگاه خود را‌دارد.

    ارزش تغذیه‌ای آش رشته‌ای

    در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود كه در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند. اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندكی‌دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل كرد.

    استفاده از مواد اولیه متنوع یكی از ویژگی‌های منحصر به فرد این آش قدیمی‌است. به كار گرفتن حداقل یك ماده غذایی از هر یك از گروه‌های اصلی غذایی موجب افزوده شدن ارزش تغذیه‌ای آن شده است. استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای كه آش در آن پخت می‌شود و بالاخره كشك یا ماستی كه به آن اضافه می‌شود، مجموعه كاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای ایرانی فراهم می‌كند. در همدان و برخی از مناطق غربی كشور نوع خاصی از آش رشته تهیه می‌شود كه در اصطلاح به آن آش رشته‌ترشی گفته می‌شود. در این آش به غیر از كشك و ماست مقادیری از میوه‌های خشك به‌این مجموعه اضافه می‌شود تا از گروه میوه‌ها نیز در پخت این غذا استفاده شده باشد.

    لازم به ذكر است كه هریك از اقلام اضافه شده ‌دارای ماده مغذی مخصوص به خود از انواع ویتامین‌ها گرفته تا املاح، پروتیین، كربوهیدرات و… است كه آن را در همین وعده غذایی در اختیار سلامت ما می‌گذارد. با وجود این با اضافه كردن مواد غذایی دیگری به عنوان تزیین می‌توان به‌این ارزش غذایی افزود اما باید به یاد داشته باشیم كه روی آشمان یك وجب روغن نباشد كه در این صورت از ارزش تغذیه‌ای آن می‌كاهیم و به دست خودمان قاتق نانمان را به قاتل جانمان تبدیل می‌كنیم.

     
    منبع: تبیان
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.