• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » عکس فیلم و سریال ها , نقد و بررسی فیلم و سريال » ده فیلم بزرگ تاریخ سینما که داستانشان در قرن هفدهم رخ می‌دهد + عکس
    کد خبر : 1829378

    ده فیلم بزرگ تاریخ سینما که داستانشان در قرن هفدهم رخ می‌دهد + عکس

    ده فیلم بزرگ تاریخ سینما که داستانشان در قرن هفدهم رخ می‌دهد . قرن جنگ‌ها، کلاه‌گیس‌ها و محاکمۀ جادوگران، محارب ، قرن میکروسکوپ، بستنی، گالیله و رنه دکارت

    ده فیلم بزرگ تاریخ سینما که داستانشان در قرن هفدهم رخ می‌دهد + عکسReviewed by Farnaz on Jul 9Rating:

    قرن هفدهم قرن جنگ‌ها، کلاه‌گیس‌ها و محاکمۀ جادوگران و محارب بود، سوژه‌هایی که جان می‌دهند برای فیلم‌سازی. به مناسبت نمایش فیلم تازۀ بن ویتلی «مزرعه‌ای در انگلستان» که دربارۀ جنگ‌های داخلی این کشور در قرن هفدهم میلادی است، ساموئل ویگلی ده فیلم بزرگی که داستانشان در قرن هفدهم رخ می‌دهد را انتخاب کرده است.

    قرن هفدهم با وجود جهشی عظیم در هنر و علم هنوز به نوعی تحت سیطرۀ آموزه‌های قرون وسطایی بود که خرافات و بی‌رحمی‌اش در سرکوب مخالفان را در قالبی تازه از سرگرفته بود. این‌‌ همان قرنی است که ایزاک نیوتن نیروی جاذبۀ زمین را کشف کرد؛ تلسکوپ کشف شد؛ میکروسکوپ و ماشین حساب مکانیکی اختراع شدند؛ بستنی اختراع شد؛ گالیله ماه‌های تازه‌ای را دور سیاره مشتری پیدا کرد؛ رامبراند به سوی نوعی عینیت تازه در نقاشی گام برداشت و رنه دکارت اندیشید، بدین سان «بود».

    اما در انگلستان شرایط کمی متفاوت بود، چرا که طاعونی فراگیر و مرگبار و به دنبال آن یک آتش‌سوزی عظیم در لندن کشور را به قعر کشاند. در همین بحبوبه بود که تب جادو و جنبل و شیطان‌پرستی بالا گرفت و گروه‌های ویژۀ پیدا کردن جادوگران و نابود کردن آن‌ها تشکیل شد.

    فیلم تازۀ بن ویتلی، «مزرعه‌ای در انگلستان»، به روزهای بعد از جنگ داخلی می‌پردازد و داستان گروهی از سربازان فراری را دنبال می‌کند. به بهانۀ نمایش این فیلم (که از فردا، جمعه، آغاز می‌شود) دست به انتخاب بهترین فیلم‌هایی زده‌ایم که داستانش در قرن هفدهم میلادی می‌گذرد:

    Rembrandt
    Rembrandt
    رامبراند
    (الکساندر کوردا، ۱۹۳۶)

    ساختۀ یکی از مهم‌ترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای انگلستان در دهه ۱۹۳۰ که در اصل مهاجری مجارستانی بود و مجموعه‌ای از فیلم‌های تاریخی بسیار موفق (بینشان «زندگی خصوصی هنری هشتم») را در این دهه ساخت که البته در آن مجموعه فیلم «رامبراند» از نظر تجاری شکست خورد.

    در نگاه امروز، «رامبراند» نه تنها فیلمی دربارۀ نقاش والامرتبه است، بلکه سبک او و رویکرد او به نور را در نور‌پردازی و صحنه‌آرایی فیلم تکرار می‌کند.

    Day of Wrath
    Day of Wrath
    روز خشم
    (کارل تئودور درایر، ۱۹۴۳)

    داستان در دانمارک زیبا و مناظر دلنشین روستایی اتفاق می‌افتد و به نقاشی‌های رامبراند می‌ماند، اما تاریکی و وحشت بر فراز این دنیای بهشتی سایه انداخته است. فیلم دربارۀ محاکمه و سوزاندن جادوگران است و زنی خانه‌دار که متهم به مشارکت در علوم شیطانی شده است. بسیاری فیلم را به عنوان استعاره‌ای از اشغال دانمارک توسط نازی‌ها دانسته‌اند.

    Mother Joan of the Angels
    Mother Joan of the Angels
    مادر جوان فرشته
    (یرژی کاوالروویچ، ۱۹۶۱)

    این فیلمِ ترسْ به جانْ اندازندۀ لهستاني بیشتر از این‌ها استحقاق شناخته شدن و دیده شدن را دارد. فیلم داستان کشیشی است که به اتهام ارتباط با شیطان سوزانده می‌شود و بعد روحش یا چیزی شیطانی به سراغ راهبه‌های آن دِیر می‌آید. فیلم از‌‌ همان داستانی اقتباس شده که کن راسل در ۱۹۷۱ فیلم «شیاطین» را بر اساسش ساخت.
    می‌توان این فیلم را با «مهر هفتم» اینگمار برگمان مقایسه کرد، چرا که هر دو فیلم به نوعی دربارۀ شک معنوی در دورۀ رواج خرافه‌پرستی‌اند.

    Harakeri
    Harakeri
    هاراکری
    (ماساکی کوبایاشی، ۱۹۶۲)

    در ژاپن سال ۱۶۳۰ یک سامورایی سرگردان (تاتسو ناکادایی) به اراضی یک ارباب فئودال وارد می‌شود و از او اجازه می‌خواهد که در زمین‌هایش خودکشی کند.
    استفاده کوبایاشی از پردۀ عریض خیره‌کننده است، و در عین حال او موفق شده اتمسفری از خشونت قریب‌الوقوع را در نقد رفتارهای اجتماعی تنگ‌نظرانۀ ژاپن آن دوران ترسیم کند.

    Witchfinder General
    Witchfinder General
    ژنرال شكارچي جادوگر
    (مایکل ریوز، ۱۹۶۸)

    یکی از فراموش نشدنی‌ترین روایت‌های سینمای بریتانیا از ناآرامی و هیستری جنگ‌های داخلی که به عنوان سرمشقی مهم برای «مزرعه‌ای در انگلستان» معرفی شده است.
    در این فیلم وینسنت پرایس نقش متیو هاپکینز را بازی می‌کند، مردی اهریمنی که شکار جادوگران را بهانه‌ای برای قدرت‌طلبی و گسترش حلقۀ وحشتش در شرق انگلستان قرار داده بود.
    ریوز در زمان ساخت این فیلم، که دومین کار بلندش بود، فقط ۲۳ سال داشت و چند ماه بعد از نمایش آن به خاطر اوردوز (overdose) در مصرف توامان الکل و مواد مخدر درگذشت.

    The Three Musketeers

    The Three Musketeers
    سه تفنگدار (ریچارد لس‌تر، ۱۹۷۳)
    از تولد سینما تا امروز، رمان کلاسیکِ الکساندر دوما دربارۀ توطئه‌چینی درباریان و دلاوری تفنگدارانِ قرن هفدهمی منبع اقتباس مطمئنی برای فیلم‌ها بوده و از داگلاس فربنکس و جین کلی بگیرید تا جان وین، چارلی شین و تام و جری به عنوان تفنگ‌دار ظاهر شده‌اند.
    در دهه ۱۹۶۰ لس‌تر می‌خواست بعد از «شب یک روز سخت» «سه تفنگ‌دار» (یا چهار؟) را با گروه بیتلز بسازد، اما موفق نشد و سرانجام در دهه ۱۹۷۰ با الیور رید، ریچارد چیمبرلین و مایکل یورک فیلمش را ساخت که هم مفرح است و هم سکانس‌های شمشیربازی‌اش نفس‌گیر.

    Winstanley
    Winstanley
    وینستنلی (کوین برانلو و اندرو مولو، ۱۹۷۶)
    بودجه این فیلم بسیار اندک بود، اما دستاورد‌هایش بزرگ. با سرمایۀ انیستتوی فیلم بریتانیا کوین برانلو (که بیشتر به عنوان مورخ سینمای صامت شناخته می‌شد) و اندرو مولو داستان دورۀ حساسی از بریتانیای قرن هفدهم، درست پس از پایان جنگ‌های داخلی، را بازگو می‌کنند و با استفاده از نابازیگران و دقت در جزییات تاریخی ایده‌آلیزم و عقاید سیاسی شخصیت‌ها، به جای لباس و گریم، در مرکز فیلم قرار می‌گیرد.
    فیلم به زیبایی به صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده و کلوزآپ‌های نابازیگرانش و لانگ‌شات‌های مناظر انگلستان یادآور درس‌هایی است که برانلو از سینمای صامت گرفته.

    The Draughtsman’s Contract
    The Draughtsman’s Contract
    قرارداد نقشه‌کش (پی‌تر گرین‌اِوی، ۱۹۸۲)
    دوباره انگلستان. هنرمندی پرانرژی به نام آقای نِویل توسط خانم ویرجینیا هربرت ماموریت پیدا می‌کند تا ۱۲ پلان برای ملک شوهر خانم هربرت طراحی کند. در عوض خانم هربرت – آن‌گونه که در قراردادشان مکتوب شده – خودش را در اختیار نقشه‌کش می‌گذارد.
    پی‌تر گرین‌اوی اولین موفقیت تجاری‌اش را با این درام [از نظر تاریخی] به دقت تحقیق شده، غیرمعمول و بازیگوشانه به دست آورد که موسیقی مشهوری از مایکل نایمن داشت و همینطور طراحی زیبایی برای لباس‌ها و دکور.
    لباس‌های رسمی و کلاه‌گیس‌های بیش از حد اغراق آمیز و تجملی و صورت‌های پودرمالی شده لایه‌ یخ نازکی می‌شوند روی دنیایی مضمحل که با بی‌عدالتی و فریب انباشته شده.

     Cyrano de Bergerac
    Cyrano de Bergerac
    سیرانو دبرژراک (ژان پل راپنو، ۱۹۹۰)
    نمایش‌نامۀ ادموند روستان به همین نام که در سال ۱۸۹۷ نوشته شده تصویر این شاعر و سرباز قرن هفدهمی خوش قلب و دماغ گنده را که عاشق دخترخاله‌اش است را ابدی کرد و اقتباس‌های متعددی در سینما قصه او را دنبال کردند، اما تا به حال این اقتباس پرخرج و محبوب یکی از نقاط اوج سینمای «میراث ملی» فرانسه باقی مانده است.
    ژرار دپاردیو در نقشی که گویی برای بازی کردن در آن متولد شده موازنه‌ای بی‌نقص برقرار می‌کند بین مردی پرجذبه با مردی که آفریده شده برای شکستن دل ما. ترجمۀ انگلیسی متن فاخر فیلم را آنتونی برجس انجام داد.

    The New World
    The New World
    دنیای نو (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
    یک قرن پس از کشف آمریکا توسط کریستوفر کلمبوس، قارۀ تازه مکشوف هنوز برای آن دسته از اروپایی‌ها که قصد سکونت در قارۀ نو را داشتند دنیایی فراخ و کشف نشده بود، حتی اگر بهره‌برداری‌های سودجویانه آن‌ها از زمین برای ساکنان بومی این سرزمین‌ها بهایی سنگین داشت. این فیلم ترنس مالیک با شکل گرفتن حول عشق بین دریانورد پیشگام اسمیت (کالین فارل) و یک پوکاهنتاس بومی، بازگشتی است به تم محبوب او، رانده شده از بهشت.
    از اولین نمای تکان دهنده فیلم که ورود کشتی پیشگامان غرب را به ساحل نشان می‌دهد، «دنیای نو» ثابت می‌کند که یک مرثیه‌ شاعرانۀ غنایی دربارۀ بهشتی زمینی است.

    منبع: سینما ما
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.