• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » مطالب دینی » نظر امام‌حسین(ع) درباره «حجربن عدی»
    کد خبر : 1815429

    نظر امام‌حسین(ع) درباره «حجربن عدی»

    نظر امام‌حسین(ع) درباره «حجربن عدی»Reviewed by Farnaz on May 7Rating: به گزارش ایران ویج به نقل از فارس، چند روز قبل، وهابیت كوردل مرقد مطهر «حُجر بن عدی» را تخریب كرده و قبر آن صحابی جلیل‌القدر را نبش كردند و پیكر او را بیرون كشیده و با خود به سرقت بردند. این اقدام زشت و…

    نظر امام‌حسین(ع) درباره «حجربن عدی»Reviewed by Farnaz on May 7Rating:

    Hujr_ibn_Adi's_Shrineبه گزارش ایران ویج به نقل از فارس، چند روز قبل، وهابیت كوردل مرقد مطهر «حُجر بن عدی» را تخریب كرده و قبر آن صحابی جلیل‌القدر را نبش كردند و پیكر او را بیرون كشیده و با خود به سرقت بردند.

    این اقدام زشت و شنیع، صرف نظر از مسائل ناراحت‌ كننده آن موجب شد بار دیگر نام و یاد حجر بن عدی بر سر زبان‌ها بیفتد و حتی كسانی كه این صحابی معروف پیامبر (ص) و امام علی (ع) را نمی‌شناختند، وی را بشناسند. (عدو شود سبب خیر، گر خدا خواهد)

    در این گزارش كوتاه، به شخصیت حجر بن عدی از چند منظر نگاه شده است.

    وصیت حجر بن عدی چه بود؟

    در كتاب كنز العمّال (از كتاب‏هاى معروف اهل سنّت) آمده است كه حُجر به هنگام شهادت چنین وصیّت كرد:

    «لَا تُطْلِقُوا عَنِّی حَدِیداً وَ لَاتَغْسِلُوا عَنِّی دَمَاً وَ ادْفِنُونِی فِی ثِیابِی، فَإِنِّی لاقٍ مُعاوِیَةَ بِالْجادَّةِ وَ إِنِّی مُخاصِمٌ؛ غل و زنجیر را از دست و پایم باز نكنید و خونم را نشویید و مرا در پیراهنم دفن كنید! چرا كه مى‏‌خواهم به این صورت معاویه را در قیامت براى دادخواهى در پیشگاه خدا دیدار كنم». (كنزل العمال ج 11 ص 353 حدیث 31724؛ همچنین اسدالغابه ج1 ص 386)

    نظر امام حسین (ع) درباره حجر بن عدی

    امام حسین علیه‌السلام در نامه‌‏اى به معاویه به شهادت حُجر و یارانش اشاره مى‏‌كند و مى‏‌فرماید:«أَلَسْتَ قَاتِلَ حُجْرٍ، وَ أَصْحابَهُ الْعابِدِینَ الُمخْبِتِینَ، الَّذِینَ كَانُوا یَسْتَفْظِعُونَ الْبِدَعَ، وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، فَقَتَلْتَهُمْ ظُلْماً وَ عُدْواناً، مِنْ بَعْدِ ما أَعْطَیْتَهُمُ الْمَواثِیقَ الْغَلِیظَةَ، وَ الْعُهُودِ الْمُؤَكَّدَةَ، جُرْأَةً عَلَى اللَّهِ وَاسْتِخْفَافاً بِعَهْدِهِ؛ (اى معاویه!) آیا تو همان نیستى كه حجر و یارانش را كه عابد و در برابر خدا متواضع بودند، به قتل رساندى؟ آنان كه از بدعت‏‌ها بیزار بودند؛ امر به معروف و نهى از منكر مى‌‏كردند؛ ولى تو آنان را از روى ستم و عداوت- پس از پیمان‏‌هاى محكم (در عدم تعرّض به آنان)- كشتى و این عمل را از روى‏ نافرمانى در برابر خداوند و سبك شمردن پیمان او انجام دادى». (الامامة و السیاسة ج1 ص 203 ؛ بحارالانوار ج 44 ص 213 )

    نظر عایشه درباره شهادت حجر بن عدی

    عایشه نیز در ملاقاتى با معاویه به وى گفت: چرا حُجر و یارانش را كشتى؟ معاویه پاسخ داد: مصلحت امّت را در آن دیدم! عایشه گفت: از رسول خدا شنیدم كه درباره آنان مى‌‏فرمود: «سَیُقْتَلُ بِعَذْراءَ نَاسٌ، یَغْضِبُ اللَّهُ لَهُمْ وَ أَهْلُ السَّماءِ؛ به زودى در منطقه «عذراء»، مردمانى كشته مى‌‏شوند كه خداوند و آسمانیان به خاطر آنان خشمگین مى‏‌شوند». (مختصر تاریخ دمشق ج6 ص 241 ؛ الاصابه ج 1 ص 315)

    نظر حسن بصری درباره شهادت حجر بن عدی

    از «حسن بصرى» نقل شده است كه مى‌‏گفت: معاویه چهار عمل زشت انجام داد كه هر یك از آنها به تنهایى جرم و جنایت بزرگى محسوب مى‏‌شود و براى تبهكارى معاویه كافى است … یكى از آن چهار مورد، كشتن حُجر بن عدى بود. سپس دو بار گفت: «وَیْلًا لَهُ مِنْ حُجْرٍ وَ أَصْحابِ حُجْرٍ؛ واى بر وى (معاویه) از ماجراى حُجر و یاران حُجر!». (تاریخ طبری ج4 ص 208 و كامل لبن اثیر ج 3 ص 487)

    نظر معاویه درباره شهادت حجر بن عدی

    ماجراى شهادت حجر به قدرى مظلومانه بود كه خود معاویه نیز- به ظاهر- از پى ‏آمد اخروى آن وحشت داشت!

    در كامل ابن اثیر به نقل از ابن سیرین آمده است كه معاویه به هنگام مرگ مى‏گفت: «یَوْمِی مِنْكَ یا حُجْرُ طَوِیلٌ؛ اى حُجر! روزى طولانى (براى محاكمه نزد خدا) با تو خواهم داشت». (كامل ابن اثیر ج 3 ص 487)

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.