• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » مطالب برگزیده سایت , یادداشت » خلیج فارس و هویت ایرانی
    کد خبر : 1814135

    نام خلیج فارس ازجمله گران مایه­ترین "برند"های جغرافیایی ایران زمین

    خلیج فارس و هویت ایرانی

    دکتر شهریار شفیعی

    خلیج فارس و هویت ایرانیReviewed by Aryan on Apr 30Rating:

    خلیج فارس

    چوایران نباشد تن من مباد

    داریوش شاه می‌گوید من پارسی هستم، از پارس مصر را گرفتم، فرمان دادم این آبراه (کانال) را بکنند، از رودی به نام نیل که در مصر روان است، به سوی دریایی که از پارس می‌آید. آنگاه این آبراه کنده شد، همان‌گونه که من فرمان داده بودم و کشتی‌ها از مصر، از این آبراه به سوی پارس رفتند بنا بر خواست من.“کتیبه داریوش شاه”

    بی گمان مُهر هویت ونام ایرانیان چنان براین خطه ی خطیر نقش بربسته،که هیچ دست و داستانی یار ایزدودن آن نمی باشد؛هر چندکه هرگز نباید ازدسیسه دیگران ودوزبد گوهر انِدون پایه،غافل ماند. برماست که داشته ها وافتخارات پدران راپاس بداریم و نام  آوری ایرانیان را هرچه بیشتر و ازدیر باز تاریخ تا فراخنای جغرافیای مان،پر رنگ و رنگارنگ به منظر و نظر جهانیان عرضه نماییم.

    هویت ملی با احساس ملی عجین است و از وجود احساس مشترک یا وجدان و شعور جمعی در میان عده­ای از انسان­ها که یک واحد سیاسی یا ملت را می­سازند سخن می­گوید.این وجدان جمعی پیوند دهنده­ی رابطه و دلبستگی­های افراد معاصر و گذشتگان دور می­باشد.با وجود هویت ملی، یک ملت می­توانند به درک پاسخگویی به پرسش­هایی درباره خود،گذشته، خاستگاه،حوزه تمدنی،جایگاه سیاسی،اقتصادی و … دست یابند.امروزه توجه و التفات به تمامی المانهای هویتی یک سرزمینِ با اصالت، می­بایست در چارچوبهای علمی روز، یعنی شیوه علمی و نوین نام­آوری یا همان”مدیریت برند” مد نظر قرار گرفته شود.

    از سوی دیگر هویت هر برند، جوهر و اصالت آن است. اگر مجموعه­ای بخواهد تصویری ماندگار برای خود ایجاد کند، باید ابتدا هویت خود را به اثبات برساند، سپس بر مبنای این هویت، پیام­ها، که تصویر ذهنی هر چیزی را می­سازند را طراحی و سپس به سوی مخاطبان گسیل گرداند. به بیانیدرست­تر هویت برند عبارتست از معنا و مفهوم برند که باید مطرح و ارائه شود.

    مدیریت برند برای یک شهر،کشور و یا مکانهای با هویت یک سرزمین،متکی و نیازمند به بینشی فراگیر و بروز است که بس فراتر از ایجاد جاذبه­های سطحی و صرفا ظاهری می­باشد، در واقع می­بایست از ابتدا جوهر متمایز بودن در نهاد یک مکان وجود داشته باشد تا بتوان آن را برای مخاطبان ملموس ساخت. از این رو مدیریت برندِ مکانهای باهویت، به علت اهمیت و تاثیرگذاری آن در وجهه محلی و بین­المللی هر سرزمین، یکی از مهمترین محورهای ارتباطی با دنیای خارج می­باشد.

    در این راستا نگاهی داریم به یکی از با افتخارترین برندهای ملی سرزمینمان، برتریننامنیلگونتاریخاینمرزوبوم “خلیج فارس” در روز بزرگداشت آن، دهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و دو.


    اولین کانال سوئز در زمان هخامنشیان برای کوتاه کردن مسیر کشتی‌هایی که بین ایران و مصر رفت و آمد داشتند، به ابتکار داریوش بزرگ ساخته شد.کاربرد واژه «خلیج» به معنی «فرورفتگی آب در خشکی» در جغرافیا، متعلق به چند قرن اخیر است. در قدیم عرب‌ها آن را بحر­الفارسی می­نامیدند. گلادیوس بطلمیوس در قرن دوم میلادی، نام دریای پارس راPersicusیعنی پارسی نوشته است و در انگلیسی هم به Persian Gulf مشهور بود.

    در شاهنامه فردوسی هم خلیج فارس، دریای پارس گفته شده است:

    خلیج فارس

    ز شهر کجاران به دریای پارس / چه گویم ز بالا و پهنای پارس

      نام همه جزیره‌های خلیج فارس ایرانی است؛ کیش، قشم، هرمز، لاوان، خارک، تنب بزرگ، تنب کوچک، لارک، هنگام، هندورابی، فرور، سری، نخیلو و غیره؛ جزیره‌هایی هم که به‌ظاهر نام عربی دارند، نام قدیمی‌شان ایرانی بوده است.ایرانیان تنگه‌ای را که دو بخش دریای پارس را به‌هم پیوند می‌داد به نام خدا، اهوره مزدا یا هرمز نامیدند.

    باعنایت به آنچه آمد،گزاف نیست اگر که نام خلیج فارس راازجمله گران مایه­ترین “برند”های جغرافیایی ایران زمین بدانیم.

     

    منبع: دکتر شهریار شفیعی- عضو کمیسیون برند ایران
    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.