• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » سیاسی » حضرت آیت الله! بالاخره اقتصاد مهم است یا نه؟
    کد خبر : 1813220

    حضرت آیت الله! بالاخره اقتصاد مهم است یا نه؟

    در سالهای پیش رو مهم ترین تهدید پیش رو، تهدیدی است که از سمت لشگر بیکاران و فقرا متوجه نظام است. ما هیچ اولویتی بالاتر از انتخاب یک رییس جمهور توانا برای مواجهه با این چالش محوری و اصلی نداریم. هر انتخاب دیگری- با هر بهانه و مستمسکی که باشد- زمان را مانند هشت سال قبل از ما خواهد گرفت و کشور را دچار سرگرمیها و دعواهای بی حاصلی خواهد ساخت که هیچ نتیجه و عایدی نیز نداشته و فقط زمینه نزدیک تر شدن کشور را به مرزهای بحران واقعی فراهم می آورد.

    حضرت آیت الله! بالاخره اقتصاد مهم است یا نه؟ Reviewed by Farnaz on Apr 26Rating:

    حضرت آیت الله مصباح یزدی ظهر امروز پنج شنبه در دیداری که داشته اند، با بیان اینکه مردم شاخصه یک رئیس جمهور را توانایی در رفع بیکاری و گرانی می‌بینند عنوان کردند: این قبیل افراد که صرفاً به مادیات توجه دارند از ضعف فرهنگ اسلامی رنج می‌برند و متوجه نیستند برای چه زنده‌ایم و امام حسین(ع) برای چه کشته شد.

    راستش من به عنوان فردی که اتفاقا همین دیدگاه را دارم و معتقدم مهم ترین شاخصه یک رییس جمهور توانایی او در رفع بیکاری و گرانی است، قصد دارم در قالب چند سوال مواردی را از محضر ایشان استفسار نمایم: 

    الف) حضرت استاد بارها بر محوریت رهبر معظم انقلاب در تعیین خطوط اصلی حرکت انقلاب اسلامی تاکید فرموده اند. عدم اولویت مسایل اقتصادی از دید آیت الله مصباح یزدی در حالی است که رهبر معظم انقلاب چند سال متوالی است که شعار محوری سال را به مساله اقتصاد و رفع بیکاری و گرانی اختصاص داده اند، و اتفاقا بهبود این مسایل را از دولت و شخص رییس جمهور مطالبه فرموده اند. این در حالی است که اتفاقا وضعیت عملکرد این دولت در زمینه مسایل فرهنگی نیز هیچ نمره مطلوب تری از عملکردش در اقتصاد نمی گیرد و وضعیت شاخصه های عمومی فرهنگی جامعه نظیر فیلم های سینمایی و توجه به ارزشهای اخلاقی در جامعه موید افت مشهود و  آشکار این شاخصه ها ظرف سالیان گذشته است. با این حال، تاکید رهبر انقلاب بر محوریت اقتصاد و توجه ایشان به محوریت عرصه اقتصاد در مبارزه بین نظام اسلامی و دولتهای زورگوی عالم، آشکارا با دیدگاه آیت الله مصباح در تناقض است.

    ب) من نمی دانم کجای فرهنگ اسلام، حاکمان اسلامی را به بی توجهی به اقتصاد و تجویز هرج و مرج اقتصادی- که ثمره عملکرد دولت توصیه شده قبلی ایشان ظرف هشت سال گذشته بوده است- توصیه نموده است. آنچه ما از روایات و احادیث ماثوره و منقول از منبرهای خود عالمان دینی شنیده ایم این بوده است که فقر به کفر بسیار نزدیک است (کادالفقر ان یکون کفرا: امام صادق علیه السلام از قول پدرانشان). شنیده ایم که پیامبر اکرم، کسانی که پس از ایشان حکومت اسلامی تشکیل می دهند را به مبارزه مجدانه با فقر و ناداری مردم توصیه کرده اند، تا به سوی کفر و بی اعتقادی سوق داده نشوند (… و لم یفقرهم فیکفرهم)، شنیده ایم که امام علی علیه السلام- که حتما از دید استاد مصباح از ضعف فرهنگ اسلامی رنج نمی برده اند- در توصیف عملکرد حکومتشان از شاخصه رفاه یاد می کنند و با افتخار می فرمایند: ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزله، لیاکل البر و یجلس فی الظل و یشرب من ماء الفرات (امروز در شهر کوفه، همه در رفاه زندگی می کنند: پایین ترین افراد، نان گندم میخورند، خانه دارند و آب آشامیدنی خوب می آشامند). در این عبارت، حضرت امیر (ع) آشکارا به مادیات توجه دارند. جای تعجب است که حضرت استاد بدون توجه به این قبیل منصوصات آشکار در فرهنگ دین، توجه به مادیات را نشانه ضعف فرهنگ اسلامی میدانند.

    ج) ممکن است ایشان بفرمایند که تاکید ایشان بر این بوده است که نباید معیار انتخاب یک رییس جمهور “صرفا” توانایی وی در رفع بیکاری و گرانی باشد، بلکه باید دیگر شاخصه های -لابد- فرهنگی و مذهبی نیز در وی احراز شود. از دو حال خارج نیست. یا نامزدی پیدا می شود که نمره وی در همه موارد مذکور عالی باشد و یا باید از بین نامزدهایی با توانمندی های مختلف انتخاب نمود. مشخص است که اگر حالت اول باشد، همه عقلای مومن به وی رای خواهند داد. اما مساله و پرسش من از ایشان در حالت دوم است. گیریم که از بین نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان، برخی در معیارهای اسلامی و تدین – آن هم از دید جنابعالی- نمره بالاتری گرفتند، و برخی دیگر در رفع بیکاری و گرانی شایسته تر بودند. در این حالت تکلیف چیست؟ در اینجا باید به تقدم کدام معیار قایل شد؟ آیا این عقلایی است که از مردم بخواهیم از بین دو نامزد تایید شده شورای نگهبان که یکی در رفع بیکاری و اولیات اقتصادی آنها از دیگری تواناتر است و دیگری که در این معیارها ضعیف تر بوده و بجایش مثلا در ابتدای هر اجلاس جهانی دعای فرج می خواند، به دومی رای دهند؟

    د) خاطرم هست که در سال 77 یا 78 در جلسه ای ملاقاتی با ایت الله خوشوقت در محل بیت ایشان داشتم. ایشان در آن جلسه در پاسخ این سوال که منظور از رزق در آیه کریمه و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب چیست، فرمودند منظور همین رزق معمول  و مادی اصطلاحی است. بعد ادامه دادند تا این رزق تامین نشود سخن گفتن از رزقهای بالاتر بیهوده است. غرضم از بیان این خاطره، یادآوری این نکته است که بوده اند  اسلام شناسان دیگری که آنها نیز بر مساله اولویت و ضرورت تامین رزق مادی مردم  بر متوجه کردن آنها به سطوح عالی تر و عرفانی تر تاکید داشته اند. از قضا آیت الله خوشوقت این روزها زیاد نامشان در کنار آیت الله مصباح برده می شود.

    اینها که عرض شد، مواردی هستند که به گمانم بد نیست حضرت آیت الله مصباح یزدی یا احدی از شاگردانشان در توضیح و تفسیر آن به امثال بنده یاری دهند. من اما به دلایل زیر معتقدم از بین همه نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان اولویت اول با نامزدی است که در درجه اول بتواند با بیکاری و فقر مبارزه واقعی و نه عوام فریبانه انجام دهد. عمده دلایل من عبارتند از:

    1- رفع فقر و بیکاری دو شاخص اصلی جامعه اسلامی و حکومت واقعی اسلام است و امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب، لبه مبارزه اسلام  و کفر و ناکارآمد نشان دادن حکومت اسلامی متوجه اقتصاد و رشد فقر و فاصله طبقاتی و بالارفتن نرخ بیکاری و مفاسد تالی آن است. لذا با همه وجود معتقدم نامزدی که در این مسایل تواناتر است بر دیگر نامزدها اولی و مرجح است.

    2- اگر با یک نگاه سیستماتیک به مسایل جامعه نگریسته شود، بخوبی آشکار می شود که مردمی که اقتصادشان رنجور و ضعیف است، هیچگاه نمی توانند در فرهنگ، در تمدن، در خلق حماسه های جاویدان، و در اعتلای اعتقادات و ارمان هایشان به جایی برسند. نباید به مردم آدرس غلط داد. اگر می خواهیم اسلام سربلند شود، اگر می خواهیم ملتهای دیگر به ما به دیده عظمت نگاه کنند، این عظمت با گردنکشی های بی منطق در عرصه جهانی حاصل نمی شود، بلکه با کار و تلاش و میدان دادن به افراد لایق و کارکشته و کار بی امان کردن و رنج بسیار بردن حاصل میشود. به یاد بیاوریم جمله جاودانه شهید مظلوم دکتر بهشتی را که می فرمود: هیچ تبلیغی برای اسلام بهتر از ساختن یک جامعه نمونه ولو کوچک نیست. ما اگر توانستیم اقتصاد مردممان را تامین کنیم، مردم به طور خودکار علاقه شان به حکومتشان و نظامشان افزایش می یابد، خطرات امنیتی را خودشان رفع می کنند و خودشان بهترین مبلغ اسلام و حکومت اسلامی در جهان خواهند شد.

    3- در سالهای پیش رو مهم ترین تهدید پیش رو، تهدیدی است که از سمت لشگر بیکاران و فقرا متوجه نظام است. ما هیچ اولویتی بالاتر از انتخاب یک رییس جمهور توانا برای مواجهه با این چالش محوری و اصلی نداریم. هر انتخاب دیگری- با هر بهانه و مستمسکی که باشد- زمان را مانند هشت سال قبل از ما خواهد گرفت  و کشور را دچار سرگرمیها و دعواهای بی حاصلی خواهد ساخت که هیچ نتیجه  و عایدی نیز نداشته و فقط زمینه نزدیک تر شدن کشور را به مرزهای بحران واقعی فراهم می آورد. 

    موکدا از عالمان دینی و مشاوران خیرخواه آنها تقاضا می کنم شعاع و گستره نگاهشان را توسعه دهند و به این مساله توجه کنند که ارایه هر نوع رهنمودی در هر زمینه ای لزوما تکلیف شرعی این بزرگان نیست، اما خدای ناکرده ارایه یک رهنمود نادرست و هزینه هایی که متعاقب پذیرش آن نصایح متوجه کشور خواهد شد، می تواند زمینه سوال نزد خداوند متعال را پدید آورد. درنگی کنیم و به یاد آوریم که همه بزرگانی که علیرغم اصرار دیگر صاحب نظران و کارشناسان بر انتخاب رییس جمهور فعلی تاکید نمودند، اینک و در روزهایی که ایشان هر روزه بحرانهای نرم و تازه ای را برای کشور پدید می آورد، چه احساسی دارند و از بابت معرفی و انتخاب نامزدی که در حقیقت اصلح نبوده است، و مصایب و مسایل مختلفی را برای کشور پدید اورده است، برای عرض توضیح نزد خداوند متعال بیم ناکند. 

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.