• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , فرهنگی و هنری » سرانگشت جادویی انگشت‌شمار بود، وزیر در نیمه، اختتامیه را ترک کرد
    کد خبر : 1746476

    سرانگشت جادویی انگشت‌شمار بود، وزیر در نیمه، اختتامیه را ترک کرد

    سرانگشت جادویی انگشت‌شمار بود، وزیر در نیمه، اختتامیه را ترک کردReviewed by Aryan♥ on Feb 21Rating: بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با برگزاری اختتامیه‌ای طولانی منحصر به فرد پایان رسید تا در نقطه پایان مهمترین رویداد موسیقیایی ایران، در بسیاری از بخش‌ها چهره‌های برگزیده‌ای از سوی هیأت داوران معرفی نشود و جوایز اندکی به مدعیان…

    سرانگشت جادویی انگشت‌شمار بود، وزیر در نیمه، اختتامیه را ترک کردReviewed by Aryan♥ on Feb 21Rating:

    بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با برگزاری اختتامیه‌ای طولانی منحصر به فرد پایان رسید تا در نقطه پایان مهمترین رویداد موسیقیایی ایران، در بسیاری از بخش‌ها چهره‌های برگزیده‌ای از سوی هیأت داوران معرفی نشود و جوایز اندکی به مدعیان تعلق گیرد.

    به گزارش «تابناک»، جشنواره موسیقی فجر از بیست و پنجم بهمن ماه تا نخستین روز اسفند ماه، بیست و هشتمین دوره خود را در غیاب بسیاری از نام‌آوران موسیقی ایران و با حضور بسیاری از چهره‌های جوان پشت سر گذاشت تا پس از اجراهایی که در چهار بخش ۳۶ هزار مخاطب داشت، منتخبین شبانه‌های موسیقی ایران با اعلام هیأت داوران این دوره مشخص شوند.

    بنا بر این گزارش، آیین اختتامیه اما پیش از آن که مراسمی کوتاه برای تقدیر باشد، یک مراسم متفاوت چهار ساعته با مجموعه‌ای از اجراهای انفرادی و گروهی سبک‌های گوناگون موسیقی بود که در لابلای این اجرا‌ها، از برگزیدگان و پیشکسوتان جشنواره نیز تقدیر شد و انصافاً حسن ریاحی به خوبی این رویداد را مدیریت کرد و بحق دبیری دوره بعدی جشنواره نیز در اختتامیه با حکمی به وی سپرده شد تا ریاحی برای چهارمین دوره، تجربه دبیری این اتفاق مهم را بر عهده داشته بگیرد؛ جشنواره‌ای که در عین سادگی و با کمترین هزینه از جشنواره‌های دیگر و به ویژه جشنواره فیلم فجر منظم‌تر برگزار شد و به جهت طراحی پوستر و نوآوری در این بخش و همچنین تعامل با رسانه‌ها نیز این رویداد انصافاً یک سر و گردن بالا‌تر از جشنواره فیلم و تا حدودی بر‌تر از جشنواره تئا‌تر فجر بود.

    استاد احمدعلی راغب، آهنگساز و نوازنده عود، دکتر امیر اشرف آریانپور، استاد مطرح زبان فارسی و همچنین چهره پیشکسوت موسیقی کشورمان، استاد منصور نریمان از شاخص‌ترین نوازندگان عود در سطح جهان، سه پیشکسوتی بودند که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاه آبادی معاون امور هنری این وزارتخانه و حسن ریاحی دبیر جشنواره، با اهدای جوایز و لوحی مورد تقدیر قرار گرفتند.

    همچنین یادی شد از بسیاری از پیشکسوتان و چهره‌های مطرح موسیقی ایران که رخت از عالم خاکی بر بسته‌اند؛ اساتید فراوانی که جلال ذوالفنون و همایون خرم در میان آن‌ها بودند و به شدت از سوی حاضران تشویق شدند.

    در این باره، حسین ریاحی، دبیر جشنواره موسیقی فجر در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، در سخنانی جالب گفت: در زمان ما زمستان‌ها سرد بود و بی‌روح، نه جشنواره موسیقی برگزاری می‌شد و نه استعداد‌ها دیده می‌شدند، اما جوانان امروز با وجود جشنواره موسیقی فجر، فضایی مطلوب برای ارائه استعداد‌های خود دارند. جشنواره موسیقی فضایی را فراهم کرد تا بر‌ترین نخبگان هنر یگانه موسیقی گرد هم آیند و برنامه‌هایی سطح بالا و پر مخاطب را برای شنوندگان خود آماده سازند. در این دوره این رویداد، استعدادهای درخشان را ارج نهادیم و تلاش کردیم بدون اعمال سلیقه و با بهره‌گیری از داورهایی امین و طراز اول، این نخبگان هنری را به جامعه و علاقه‌مندان به موسیقی معرفی کنیم.


    تصاویر: علی علیزاده / تابناک

    وزیر فرهنگ و ارشاد نیز سخنرانی سنگینی در این مراسم انجام داد که تا اندازه‌ای از حوصله مخاطبان بیرون بود و با واکنش‌هایی از سوی برخی بینندگان شبیه آنچه در اختتامیه جشنواره فیلم فجر رخ داد، همراه شد و جالب این که در زمان اعلام برگزیدگان بخش اصلی جشنواره، وزیر ارشاد مراسم اختتامیه را ترک کرده بود و معاون هنری جشنواره با درخواست مجری مراسم برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شد؛ اتفاقی که در دوره پیشین نیز رخ داد و حسینی در جشن بیست و هفتم نیز تا پایان میهمان اهالی موسیقی نبود.

     

    اجرای کنترباس «رنو گارسیو فونس» نوازنده مشهور فرانسوی که صدایی شبیه صدای ساز رباب با ساز منحصر به فرد و پنج سیمش می‌نواخت، همچون اجرای در طول جشنواره، برای حاضران در اختتامیه نیز حیرت آور بود و در کنار این اجرا، تار نوازی کم نظیر یک دختر ده ساله گوش‌نواز بود؛ دختری که حسین علیزاده نیز نسبت به آینده‌اش بسیار ابراز امیدواری کرد.

    حسن ختام بخش موسیقی اختتامیه اما اجرای قطعات با مدیریت سامان احتشامی بود؛ قطعاتی که توسط شخص احتشامی ساخته و تنظیم شده بود و پیانو در اجرایشان نقش محوری داشت. در اجرای (تریو) سه نوازی یکی از این قطعات علاوه بر سامان احتشامی که پیانیست اصلی بود، یلدا صمدی نیز پیانو می‌زد و عمران فروزش نیز اجرایی ارزشمند با تنبک در همراهی با پیانو داشت.

    پیش از اشاره به برگزیدگان جشنواره، نخست باید به این نکته اشاره کرد که رقابت بسیار شدیدی و حتی به مراتب شدیدتری نسبت به جشنواره فیلم و تئا‌تر و هنرهای تجسمی در این رویداد وجود داشت که پیام‌های پیش و حین اختتامیه و ری‌اکشن‌های پس از اختتامیه برخی اشخاص راه نیافته به میان منتخبین که عکاس «تابناک» ناخواسته برخی از آن‌ها را ثبت کرده، حکایت از شدت این رقابت دارد.

    با این حال در بسیاری از بخش‌ها، هیأت داوران ترجیح دادند به هیچ گروهی جایزه ندهند و جوایز معدودی توزیع شد که علی الظاهر عدم اهدای این جوایز با در نظر گرفتن چهره‌های شاخص این حوزه بوده که در جشنواره حاضر نشده‌اند، حال آنکه طبیعتاً داوران می‌بایست در میان حاضران قضاوت و منتخبین جمع حاضر را معرفی می‌کردند و به نظر می آید از نگاه داوران، صاحبین سرانگشتان جادویی در این دوره انگشت‌شمار بودند.

    در بخش آواز جمعی، گروه کر فرهنگسرای بهمن به سرپرستی «آرش فلاحی» از تهران و گروه مهر وطن به سرپرستی «مسعود نکویی» از تهران مشترکا حائز ربه دوم شناخته شدند. گروه کر ملل به سرپرستی «دونا قوامی» از تهران و گروه موسیقی سیتا از ساری، رتبه سوم شناخته شدند. هیأت داوران در بخش آواز جمعی گروهی را حائز رتبه اول تشخیص نداد.

    هیأت داوران این دوره از جشنواره در گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، رتبه‌های بر‌تر را بدین شرح اعلام کرد: گروه‌ صبا به سرپرستی «فریدون محمد‌بیگی» از قزوین دارای رتبه نخست. گروه چنگ به سرپرستی «رامین صفایی» از تهران دارای رتبه دوم و گروه نسیم به سرپرستی «نسیم احمدیان» از اصفهان دارای رتبه سوم شناخته شد.

    هیأت داوران بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش گروه نوازی کلاسیک غیر‌ایرانی گروه‌های بر‌تر را بدین شرح اعلام کرد: کوارتت گیتار باران به سرپرستی «عمید عسگری» از تهران حائز رتبه اول. کوارتت زهی کادانس به سرپرستی «پویا بلوری» از تبریز دارای رتبه دوم شناخته شد. هیأت داوران در این بخش هیچ گروهی را رتبه سومی تشخیص نداد.

    در بخش موسیقی کلاسیک غیرایرانی هیچ اثری دارای رتبه شناخته نشد؛ اما داوران در بخش مسابقه آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی، مرتضی شیرکوهی و فراز خنافری را مورد تقدیر شایسته دانست. در بخش آهنگسازی در حوزه پایان‌نامه، بهرنگ خلیلی دارای رتبه بر‌تر شناخته شد.

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.