• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , فرهنگی و هنری » فیلمنامه‌نویسی را از حاتمی‌کیا آموختم!
    کد خبر : 1728349

    فیلمنامه‌نویسی را از حاتمی‌کیا آموختم!

    فیلمنامه‌نویسی را از حاتمی‌کیا آموختم!Reviewed by Aryan♥ on Feb 5Rating: مسعود ده نمکی در نشست خبری فیلم سینمایی “رسوایی” با بیان اینکه ابراهیم حاتمی کیا اصول فیلمنامه نویسی را با همدلی به وی آموخته است، عنوان کرد: بازیگر در سینمای ایران به مثابه بلندگو در هیات است و مهم نیست که در عزا از آن…

    فیلمنامه‌نویسی را از حاتمی‌کیا آموختم!Reviewed by Aryan♥ on Feb 5Rating:

    مسعود ده نمکی در نشست خبری فیلم سینمایی “رسوایی” با بیان اینکه ابراهیم حاتمی کیا اصول فیلمنامه نویسی را با همدلی به وی آموخته است، عنوان کرد: بازیگر در سینمای ایران به مثابه بلندگو در هیات است و مهم نیست که در عزا از آن استفاده شود یا در عروسی.

    به گزارش ایران ویج  از خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی “رسوایی” به کارگردانی مسعود ده‌نمکی ظهر امروز در برج میلاد برگزار شد که در این نشست علاوه بر کارگردان، محمدرضا شریفی نیا، کامران تفتی بازیگران فیلم، علیرضا علویان صداگذار، مجتبی امینی یکی از بازیگران و مدیر تولید کار حضور داشتند.

    در ابتدای این نشست ده‌نمکی عنوان کرد: ایده اولیه “رسوایی” را قبل از “اخراجی‌ها” نوشته بودم و از فاصله زمانی بین “اخراجی‌های 3” به بعد مرحله دیالوگ‌نویسی را آغاز کردم که امسال وارد مرحله پیش‌تولید شد. برای تولید این فیلم شرایط سختی داشتیم چون در شهرک سینمایی نمی‌توانستیم کار را کلید بزنیم اما خوشبختانه با یک پیش‌تولید طولانی‌مدت توانستیم در کمتر از یکماه فیلمبرداری فیلم را به پایان برسانیم. این همکاری گروه تولید و بازیگران فیلم بود که فیلم با یک پیش‌تولید طولانی و زمان تولید کم به ثمر رسید.

    سلیقه من استفاده از دیالوگ‌های شعاری است

    ده‌نمکی در ادامه درباره شعاری بودن و مستقیم بودن دیالوگ‌ها گفت: این سلیقه من است. مخاطب‌های من نیز توده‌های مردم هستند بنابراین باید طوری حرف بزنم که همه اقشار مردم حرف من را بفهمند. در این فیلم قصد پیچیده‌گویی ندارم. 

    چون شخصیت فیلمم روحانی است، متین حرف می‌زنم

    وی درباره اغراق در شخصیت‌پردازی روحانی فیلم گفت: کسی که رسوایی را می‌سازد باید کمی هم شبیه شخصیت فیلمش شود بنابراین الان باید خیلی متین حرف بزنم اگر فیلم اخراجی‌ها بود می توانستم طور دیگری جواب این سوال را بدهم.

    ده نمکی ادامه داد: اگر اطرافمان را نگاه کنیم امسال ابوترابی را می بینیم که هم نماینده مجلس بود و هم فقیرانه زندگی می کرد. عده ای به من می گویند شما توقع مردم را با این فیلم از روحانیون بالا می برید نظر ما هم جز این نبوده است. این فیلم یک تلنگر و آیینه ای در برابر خود ماست چه روحانیت و چه رسانه ها چون در این سال ها روحانیت با درگیر کردن خودش در سیاست از طبقات مختلف مردم دور افتاده است.

    شریفی‌نیا: سال‌هاست به من پیشنهاد نقش حاجی‌های زن‌باره و طمعکار می‌شود

    در بخش دیگری از این نشست محمدرضا شریفی نیا درباره حضورش در این فیلم عنوان کرد: من از همان ابتدا درگیر این فیلم بودم و دلبستگی خاصی نیز به این اثر پیدا کرده بودم. ابتدا قرار بود نقش آقا یوسف روحانی فیلم را برعهده داشته باشم اما چون ساخت سریال ده نمکی به تعویق افتاد و من هم باید راکورد نقشم را در مجموعه کلاه پهلوی حفظ می کردم و نباید لاغر می شدم این نقش را از دست دادم. همچنین علاقه ای به بازی در نقش آقا شریف هم نداشتم چون سال هاست که از فیلم “دنیا” به بعد به من نقش حاجی های زن‌باره و طمعکار پیشنهاد می شود.

    شریفی نیا در ادامه صحبت هایش گفت: متاسفانه در جشنواره های دولتی به بازیگر جایزه نمی دهند بلکه این نقش است که جایزه می گیرد. 31 سال برگزاری جشنواره فجر ثابت کرده که به سراغ بازیگرانی که نقش منفی بازی کرده اند نمی روند چون متاسفانه فکر می کنند اگر از بازیگران نقش های منفی چون آقا شریف، عمر، عمروعاص و… تجلیل کنند، این شخصیت های منفی را بزرگ کرده اند.

     

    در ادامه فیلم کامران تفتی یکی دیگر از بازیگران فیلم درباره نقشش عنوان کرد: قرار بود نقش مجتبی امینی را در این فیلم بازی کنم و در عین حال هم عاشقانه عاشق آقا شریف بودم اما هرچه اصرار کردم ده نمکی نگذاشت که برای یکبار هم که شده من جای شریفی نیا را بگیرم و چون سنم جوان بود نتوانستم در این نقش بازی کنم.

    در بخش دیگری از این نشست مجتبی امینی بازیگر و مدیر تولید کار تصریح کرد: این پروژه قرار بود دو سال قبل آغاز به کار کند اما به امسال موکول شد و ما درگیر پیش تولید محکم و منسجم فیلم شدیم که حدود 4-5 ماه به طول انجامید.

    تست از 10 بازیگر برای روحانی شدن

    وی در ادامه عنوان کرد: حدود 10 بازیگر برای بازی در نقش روحانی تست گریم و تست دوربین شدند که با انتخاب اکبر عبدی برای این نقش پیش تولید ما سریعتر انجام شد.

    نامه شاکردوست به ده‌نمکی: برادر ده‌نمکی سلام علیکم!

    وی در ادامه نامه ای از طرف الناز شاکردوست که در این جلسه حضور نیافته بود خطاب به ده نمکی خواند. شاکردوست که نامه اش را با این جمله برادر ده نمکی سلام علیکم آغاز کرده بود در بخشی از این یادداشت عنوان کرد من نقش افسانه را در این فیلم بازی که نه بلکه زندگی کردم. متاسفانه سیاست زدگی این روزها دلیل دین زدگی شده است.

    وی در ارتباط با حضور نیافتن در نشست خبری، در این یادداشت عنوان کرده بود: بعد از یک دهه تلاش نادیده‌گرفته شده در عرصه بازیگری، خسته‌تر از آنم که در جمعی حضور یابم که تیزی قلم‌هایشان همیشه زخمی‌ام کرده است.

    ده نمکی در ادامه نشست درباره تشکر از ابراهیم حاتمی کیا در تیتراژ پایانی فیلم گفت: حاتمی کیا از معدود آدم هایی در سینما بود که به جای اینکه مچ ما را بگیرد دست ما را گرفت. وی بعد از “اخراجی های 1” در جلسه ای فیلم را به درستی نقد کرد و در مورد فیلمنامه و تکنیک فیلمنامه نویسی بسیار به من کمک کرده است. من از حاتمی کیا آموزش فیلمنامه نویسی فرا گرفتم. بنابراین حاضرم در پرده بندی اصولی فیلم با کارشناسان سینمای بحث کنم.

    ده‌نمکی مطالبه مردم را اخلاقیات دانست

    ده نمکی افزود: در سالن های سینما ازدحام جمعیت بسیار زیاد است پس وقتی یک فیلم گریه‌دار بتواند این طور مردم را به سینما بکشاند حتما این اثر درست از آب درآمده است. مهمترین مطالبات مشترک مردم ما اخلاق است که در فیلم “رسوایی” به آن پرداخت می شود. خوشحالم که این فیلم توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

    لابد خدا هم از خط قرمزها عبور کرده است

    وی افزود: “رسوایی” همان حرف هایی که بالای منبر می زنیم برای ما تصویر کرده است بنابراین فیلم عبور از خط قرمزها نیست. چون حتی در قرآن و قصه حضرت یوسف (ع) نیز خداوند زن شوهردار را در میزانسی با پیامبر قرار داده است. پس خدا هم از خط قرمز عبور کرده است.

    ده نمکی در پاسخ به این پرسش که تم فیلم چیست، به شوخی گفت: تم چیست من معنی آن را نمی دانم. من در یاد گرفتن اصول سینما هنوز به اینجاها نرسیده ام. البته می دانم تم چیست و شماها را سر کار گذاشته ام.

    وی متذکر شد: اگر این فیلم با مخاطب ارتباط برقرارکرده و قصه آن درآمده است یعنی کارم را درست انجام داده ام اما اگر من خدای میزانسن هم باشم وقتی فیلمم مخاطب جذب نمی کند فایده ای ندارد. در این فیلم اصلا قصه عشق و عاشقی مطرح نیست و نه قرار است قصه شیخ صنعان باشم نه میوه ممنوعه.  بخشی از نگاه های عرفان ستیز مطمئنا این فیلم را نقد خواهد کرد.

    مگر ده‌نمکی هم دچار ممیزی می‌شود؟

    ده نمکی در ادامه درباره پرسشی مبنی بر اینکه مگر ممیزی برای شما وجود ندارد ، عنوان کرد: به قول مجید سوزوکی فیلم اخراجی ها ساختن این نوع فیلم ها مجوز نمی خواهد، جیگر می خواهد. من بعضی از سکانس های فیلم را در دو مدل متفاوت گرفتم تا اگر مشکلی پیش آمد در فیلم تغییرات دهم.

    وی اشاره کرد: سعی می کنم همه حرف هایم را در فیلم بزنم چون ممکن است نگذارند فیلم بعدی ام را بسازم.  این فیلم عزت گذاشتن و تکریم روحانیون است نه زیر سئوال بردن آنها.

    ده‌نمکی تصمیم گرفت دیگر درباره مردم قضاوت نکند

    وی درباره قضاوت نکردن درباره آدم ها گفت: قضاوت کردن بر اساس شنیده ها و حرف درآوردن برای یکدیگر متاسفانه در کشور ما بسیار وجود دارد. تنها دلیلی که باعث شد نشریه ام را ببندم خواندن این حدیث از حضرت علی (ع) با این مضمون بود که “فاصله حق و باطل یک انگشت است شنیدن و دیدن” بنابراین تصمیم گرفتم که دیگر در مورد مردم قضاوت نکنم.

    ده نمکی در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: بازیگری در سینما به مثابه بلندگو است در هیات. نمی توان گفت که این بلندگو قبلا در عزا مورد استفاده قرار گرفته است یا عروسی. بازیگر هم همین طور است. بنابراین اکبر عبدی چون بین مردم عامه محبوب است باعث ایجاد همذات پنداری در آنها می شود پس با انتخاب او 50 درصد فیلم حل است. بنابراین اکبر عبدی که بیشتر در نقش های طنز بازی می کند به درستی برای بازی در نقش روحانی انتخاب شده است.

    شریفی نیا نیز در این باره عنوان کرد: به نظرم زیباترین اتفاقی که در سالهای گذشته افتاده حضور آنتونی کوئین در فیلم محمد رسول الله است که به زیباترین نقش ممکن ، نقش حمزه را در این فیلم ایفا کرد بنابراین باید ببینیم که یک بازیگر چقدر توانایی دارد برای ایفای یک نقش . اکبر عبدی به عنوان یک بازیگر طناز به زیبایی از عهده این نقش برآمده است و حتی از سکانس اول فیلم نیز هیچ تصوری از نقش های طنز قبلی اش ارائه نمی دهد.

    سید رضا علویان صداگذار فیلم نیز که در این جلسه حضور داشت عنوان کرد: امسال 9 فیلم در جشنواره دارم که 6 فیلم در بخش سودای سیمرغ است. به جز فیلم “اخراجی های 1” من در همه کارهای ده نمکی حتی مستندهای او با وی همکاری داشته ام. در این اثر تلاش کردیم که افکت بر موسیقی غلبه داشته باشد.

    این نشست خبری با حاشیه‌های جالب توجهی همراه بود. جمعیت زیادی در سالن نشست حضور داشتند که جا برای ایستادن عده زیادی وجود نداشت.
    جواد شمقدری معاون امور سینمایی نیز در این جلسه حاضر شده بود. مانیتورهای سالن نیز در ابتدا روشن نشده بودند که با اعتراض اهالی رسانه بعد از مدتی که از نشست گذشت مسئولان سالن مانیتورها را روشن کردند.
    محمد رضا شهیدی فرد مجری جلسه نیز در ابتدای نشست با گلایه از خبرهای رسانه ها و پرداختن به حاشیه‌های جشنواره در این چند روز عنوان کرد: ما آمدیم برای یکدیگر عزت کسب کنیم. حاشیه و جنجال کسی را به سعادت نمی رساند اگر به حاشیه ها بپردازیم در امانتی که به ما سپرده شده است خیانت کرده ایم. ده‌نمکی مهمان ما است امیدوارم که در این نشست خبری شرط مهمانی را به جا بیاوریم.
    . سخنان مجری برنامه با واکنش خبرنگاران در این نشست روبرو شد.
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.