• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اخبار , سیاسی » سخنانی که احمدی‌نژاد برای شنیدنش وقت نداشت!
    کد خبر : 1705579

    سخنانی که احمدی‌نژاد برای شنیدنش وقت نداشت!

    سخنانی که احمدی‌نژاد برای شنیدنش وقت نداشت!Reviewed by Farnaz on Jan 16Rating: در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد پس از پایان سخنان خود، با بیان اینکه به رغم تمایل به شنیدن صحبت‌های نمایندگان، برنامه کاری‌اش فرصت این کار را نمی‌دهد؛ بنابراین، شنیدن انتقادات آنان را به وقت دیگری موکول و به همراه…

    سخنانی که احمدی‌نژاد برای شنیدنش وقت نداشت!Reviewed by Farnaz on Jan 16Rating:

    در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد پس از پایان سخنان خود، با بیان اینکه به رغم تمایل به شنیدن صحبت‌های نمایندگان، برنامه کاری‌اش فرصت این کار را نمی‌دهد؛ بنابراین، شنیدن انتقادات آنان را به وقت دیگری موکول و به همراه هیأت دولت مجلس را ترک کرد.

    به گزارش ایران ویج از «تابناک» پس از پایان سخنان احمدی نژاد، نمایندگان مجلس به سخنرانی پرداخته و در غیاب وی نظریات و انتقادات خود از کارکرد دولت را بیان کردند.

    رجایی: بخش کشاورزی نباید همانند دیگر بخش‌ها در کشور دیده شود

    رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای اجرای هدفمندی یارانه‌ها بر بخش تولید گفت: در این مدت هزینه تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته، در حالی که یارانه پیش‌بینی شده برای این بخش اختصاص نیافته است.

    عباس رجایی از حضور نیافتن رییس‌جمهور و نمایندگان دولت (هنگام صحبت نمایندگان) که به گفته وی، تصمیم‌گیر هستند، انتقاد کرد و گفت: افرادی که تصمیم‌گیر هستند، شاید این صحبت‌های ما را نشنوند.

    وی افزود: امروز پس از گذشت ۳۳ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، مشکل ما در همه حوزه‌های اقتصادی و غیره عنصر مدیریتی است، در حالی که اگر ما مسأله مدیریتی را در سیستم اجرایی کشور اصلاح می‌کردیم، بسیاری از مشکلات که به عنوان کلاف پیچیده‌ای به آن نگاه می‌کنیم، پیش نمی‌آمد.

    رییس کمیسیون کشاورزی با تأکید بر این‌که «بخش کشاورزی نباید همانند سایر بخش‌ها در کشور دیده شود» گفت: بخش کشاورزی با موجود زنده سر و کار دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم امروز این بودجه، کود، علوفه و این امکان وجود ندارد، زیرا موجود زنده همه این‌ها را نیاز دارد و عوامل حیاتی باید بموقع به آن تزریق شود، وگرنه از بین خواهد رفت.

    نماینده مردم اراک در مجلس افزود: بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها نمی‌تواند مسائل، مشکلات و هزینه‌های خود را به سایر اقشار منتقل کند و ما باید شرایط را به گونه‌ای طراحی کنیم که مسائل و مشکلات در این بخش حل و فصل شود و این بر خلاف بخش صنعت و بازرگانی است.

    وی از سخنان رییس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: ما انتظار نداریم آقای رییس‌جمهور در همه بخش‌ها تخصص داشته باشند، اما انتظار داریم در یک سخنرانی رسمی دادهایی که می‌زنند، دادهای تخصصی باشد، اینکه می‌گویند جنگل را به دست دامدار بسپاریم و دام از‌‌ همان جا تغذیه کند درست نیست. اگر جنگل، جنگل باشد علوفه ندارد، کف جنگل علوفه نمی‌روید و این حرف کاملا غیرتخصصی است. بر این اساس واگذاری جنگل به دامدار، یعنی قطع درخت، تابیدن نور به زمین، روییدن علوفه و چریدن دام!

    رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: اصلا چرا باید در شرایطی که می‌بایست از این پهنه سرزمین برای امنیت غذایی، حضور در بازارهای دنیا و در اختیار گرفتن بخشی از ظرفیت جهانی استفاده کنیم زمین‌های زراعی و مرتع را در اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که شاخص رفاه بقیه بالا برود. اینکه زمین بدهیم، ویلا و باغ‌شهر بسازند کجا حوزه کشاورزی است؟ یعنی ما داریم بخش کشاورزی را نابود می‌کنیم.

    رجایی با تأکید بر این‌که «حمایت از بخش کشاورزی باید واقعی باشد» ادامه داد: ما هشت میلیون تن گندم به قیمت متوسط هزار تومان خریدیم اما از روستایی خود این خرید را نکردیم و قیمت را آنقدر پایین آوردیم که یا از مرز خارج شد یا غذای دام شد.

    مصباحی‌مقدم: پرداخت یارانه‌های نقدی به جای کمک به رفع فقر به نفع ثروتمندان است

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رفع فقر و تأمین نیازهای ضروری مردم از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود، ولی با پرداخت یارانه‌های نقدی این اهداف هرگز محقق نشد و معضل فقر رفع نشد و تنها به نفع ثروتمندان شد.

    غلامرضا مصباحی مقدم گفت: پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی رییس‌جمهور که خوب هم بود، مناسب اوایل دولت آینده است؛ نه اواخر این دولت.

    نماینده مردم تهران با اشاره به ضرورت‌های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بر اصل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خدشه‌ای نیست و قانون باید تا تحقق کامل اهدافش اجرا شود. اما مراحل بعدی اجرای این قانون باید با ملاحظه آثار منفی و مثبت آن اجرا شود و نباید از مجموع آثار آن غفلت کرد و البته در اجرای هر مرحله نیاز به تفاهم و تعامل مجلس و دولت وجود دارد.

    رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برقراری عدالت در توزیع و اصلاح ساختارهای تولید و کاهش مصرف بود گفت: متأسفانه در مرحله اول این اهداف به درستی محقق نشد.

    مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه هر کمکی به تولید شود در اصل به مردم کمک شده است گفت: هر کمکی به تولید، کمک به مردم است و چرا اصلا بنا را بر این قرار دهیم که فقط پول در جیب مردم بگذاریم؟ باید به جای ماهی، ماهیگیری یاد مردم داده شود و قطعا اگر به تولید کمک شود و بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد شکاف بین ثروت و فقر کاهش یافته، کشاورزی رونق می‌یابد و رفاه مردم افزایش می‌یابد.

    نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه اهداف اصلاح ساختارهای تولید بسیار حیاتی است گفت: برای اصلاح ساختارهای تولید که از اهداف بسیار مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست نیاز به منابع مالی است. اجرای فاز دوم این منابع را در اختیار می‌گذارد و اصلا آیا مگر پرداخت نقدی بهترین شیوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌هاست؟

    مصباحی مقدم رفع فقر و تأمین نیازهای ضروری مردم را دومین هدف مهم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و افزود: پرداخت یارانه‌های نقدی هرگز در راستای رفع فقر و حل این معضل نبوده و البته در راستای تأمین ثروتمندان بوده است.

    مصباحی مقدم با بیان اینکه طرح‌های رییس‌جمهور باید با تفاهم دولت و مجلس پیش برود یادآور شد: اگر بنای دولت تعامل با مجلس باشد از آن استقبال می‌کنیم؛ مجلس به این دلیل از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها جلوگیری کرد که شرایط کشور را مساعد ندید، اما اگر شرایط تغییر کند، تورم کاهش یابد، وضعیت روانی جامعه تعدیل شود و دولت کمک کند، مشکلات رفع خواهد شد و قطعا برای رفع مشکلات نیازمند تفاهم و همفکری دولت و مجلس‌ هستیم.

    فولادگر: مجلس و دولت باید برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها راهکاری پیدا کنند

    رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، نظارت و پیگیری اصل ۴۴ گفت: مجلس معتقد است فاز دوم هدفمندی باید اجرایی شود و دولت و مجلس باید در این زمینه راه‌کاری پیدا کنند.

    حمیدرضا فولادگر افزود: درباره هدفمندی یارانه‌ها قطعا تحول اقتصادی در کشور انجام شد که علاوه بر آثار مثبت به دلیل نحوه اجرا آثار منفی نیز در بر داشت.

    وی افزود: در بحث جبران آثار تورمی بر روی اقتصاد خانوار باید گفت براساس آمار بانک مرکزی شاخص بهای مصرف‌ کننده از آغاز اجرای این طرح از ۱۰.‌۵ درصد به ۲۶.‌۵ درصد رسیده که این آمار مربوط به اوایل سال جاری است.

    رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ با بیان اینکه نحوه پرداخت نقدی ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان به تدریج مستهلک می‌شود گفت: برای جبران اقتصاد خانوار باید راه حل دیگری پیدا کرد؛ زیرا قانون فقط نقدی نیست؛ در واقع باید معیشت مردم را در نظر گرفت و با توجه به دو ماه پایانی سال جاری مجلس و دولت راه‌کاری در این زمینه پیدا کنند.

    فولادگر در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تولید اظهار کرد: رسما اعلام شده که تورم تولید ناشی از مسائل ارزی است و مربوط به هدفمندی نمی‌باشد، اما آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص بهای تولید ۱۰.‌۷ درصد بوده که به ۳۲.‌۵ درصد رسیده است؛ البته این موضوع برای قبل از تاثیرات نوسانات ارزی است.

    وی با تأکید بر اینکه باید بپذیریم که قطعا این امر تأثیرگذار بوده اظهار کرد: تورم ایجاد شده سهم تولید را ادا نکرده است و با توجه به آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت نیز تایید شده تا پایان شهریورماه ۲۲۰۰ میلیارد تومان ارز در طرح یارانه‌ها به تولید کمک شده است که این از محل افزایش قیمت‌ها نمی‌باشد؛ در واقع کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به محل افزایش قیمت‌هاست و مابقی از سایر منابع پرداخته شده است.

    رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ تصریح کرد: این میزان تا پایان شهریورماه نیمی از آن از تسهیلات ارزان‌ قیمت و نیمی دیگر از اصلاحات ساختاری به تولید داده شده است و آنچه که در سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد و میزان آن شانزده تا هفده هزار میلیارد تومان بود، درست نیست.

    فولادگر با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: مجلس معتقد است که باید اجرایی شود، اما فقط امسال اجرا نشد و تأکید رهبری نیز این است که در این مسیر همدلی دولت و مجلس بتواند راه‌کاری را پیدا کند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش به مؤلفه‌های محیطی فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت‌گران و تولیدگران درباره تأمین منابع بی‌ثباتی در قیمت‌ها و مواد اولیه و نقدینگی است که باید این مشکلات برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی محقق شود.

    فولادگر در ادامه ضمن نقدی به سخنان رییس‌جمهور در نشست علنی امروز مجلس گفت: وقتی از سرمایه‌گذار دعوت می‌شود، بالطبع عده‌ای به ثروت می‌رسند، اما در قبال آن تولید، کار و اشتغال ایجاد می‌شود؛ چطور می‌توان هم سیاست‌های اصل ۴۴ را اجرا کرد و هم اشتغال را در نظر گرفت؟ لذا باید دولت و مجلس کار کنند که موانع در چرخه تولید برداشته شود.

    توکلی: دولت باید به قانون برگردد

    توکلی در مورد وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت باید به قانون برگردد و از آغاز پروژه‌های بزرگ در زمان محدود باقی‌مانده خودداری کند.

    احمد توکلی گفت: از هشت سال دوره خدمت آقای احمدی‌نژاد، ۲۲ هزار و ۹۲۰ روز گذشته و ذئیسا روز مانده است. دولت در این زمان باقی ‌مانده به سراغ آغاز طرح‌های بزرگ نرود، چراکه تا در اجرای این پروژه‌ها به تفاهم برسیم زمان از دست رفته است.

    توکلی ادامه داد: دولت در زمان باقی ‌مانده طرح‌های موجود را به صورت قانونی انجام دهد تا خیر اجرای آن به ملت برسد.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص موادی از قانون اساسی، اظهار کرد: آنچه آقای احمدی‌نژاد در مورد قانون اساسی به آن اشاره کردند که محل اختلاف بوده است، طی نامه‌ای در سال ۸۹ که توسط احمدی‌نژاد نوشته شده، خدمت رهبری اعلام شد. رهبری نامه را به شورای نگهبان ارجاع دادند و جلسه‌ چهارجانبه‌ای مکمل از اعضای مجلس، دولت، شورای نگهبان و اساتید دانشگاه تشکیل شد. در هجده جلسه از این سری جلسات که هر کدام نزدیک سه تا چهار ساعت به طول انجامید، جمع‌بندی‌هایی شد که خدمت رهبری هم اعلام گشت و نظر آقای احمدی‌نژاد در خصوص اصول مورد اختلاف در قانون اساسی تایید نشد.

    وی ادامه داد: اگر برداشت آقای احمدی‌نژاد از اصل ۱۲۶ قانون اساسی درست باشد، نتیجه‌اش این می‌شود که اقدامات جدیدی مانند آنچه در مورد استخدام‌ها دیدیم انجام می‌دهند.

    نماینده مردم تهران در مجلس با خواندن بند ۱۱ ملحقات مصوبه مربوط به استخدام‌های جدید دولتی برای مجلس، گفت: در این بند آمده است که همه دستگاه‌های اجرایی بدون نیاز به هیچ امر دیگری و بدون نیاز به سایر الزام‌های قانونی و آنچه که در قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه‌های سالانه آمده است رأسا در مورد استخدام‌ها، تغییر وضعیت کارکنان و تغییر ساختار سازمان‌ها تصمیم‌گیری کنند.

    توکلی ادامه داد: آیا این درست است که رییس قوه مجریه دستور بدهد که بدون رعایت هیچ قانونی اقدامی انجام شود؟ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. ما باید به قانون برگردیم و خدمت را بیشتر و زحمت را کمتر کنیم.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری اشارات احمدی‌نژاد به لیستی از آمارهای تولید در کشور، گفت: من تأکید می‌کنم که عمران با توسعه متفاوت است. عمران با توسعه پایدار متفاوت است، عمران با توسعه پایدار انسانی متفاوت است، همچنین با پیشرفت اسلامی متفاوت است.

    وی با اشاره به خاطره‌ای از دولت سازندگی گفت: سال ۷۴ من خدمت جناب آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم، ایشان فهرستی می‌دادند از کارهایی که دولت انجام داده است که همه‌اش هم صحیح بود، اما من خدمت ایشان عرض کردم که آقای هاشمی وضع خراب است، مردم راضی نیستند. آقای هاشمی باز اشاره کردند که تولید شمش آلومینیوم در این حد است و تولید چیزهای دیگر در چه سطحی قرار دارد، من باز خدمتشان گفتم که فاصله بین شمش آلومینیوم تا سفره مردم کارهایی است که باید انجام شود و بعضی کارهاست که نباید انجام شود. حالا من به احمدی‌نژاد هم می‌گویم وضع خوب نیست، از نظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در انتهای خط وضع خوب نیست.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: کشور در تورم و رکود شدید به سر می‌برد، چشم‌پوشی از وضعیت فعلی اشتباه است. در آینده ممکن است وضع ما بهتر از چیزی که در حال حاضر در آنیم نباشد. کالاهای وارداتی با ارز گران شده به بازار می‌رسند و این منجر به سرایت گرانی ارز به قیمت‌های داخلی می‌شود.

    توکلی اظهار کرد: نرخ نقدینگی با رقم نقدینگی متفاوت است و ما می‌دانیم که این نرخ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. انتظارات در شرایط تورم رکودی روی پایه‌های جدیدی می‌نشیند، باید به فکر نجات مردم بود که آقای احمدی‌نژاد اشاره کردند که مستحق کرامت هستند.

    نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر این‌که «با پرداخت نقدی یارانه، جوابی نگرفته‌ایم و نمی‌گیریم» ادامه داد: در وضعیت تورم و رکود شدید باید از هر اقدامی که باعث تحریک تقاضا می‌شود جلوگیری شود.

    وی تصریح کرد: نگویید این الگو‌ها بومی نیست، این‌ها با اقتصاد ما سازگار است. یارانه نباید افزایش پیدا کند، نباید پولی از صندوق توسعه ملی برداشت شود. نیازمند چاپ اسکناس‌های پرقدرت هستیم، در غیر این صورت مردم به این نتیجه می‌رسند که «از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید».

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ثبات اقتصادی از ثبات در بازار ارز آغاز می‌شود. بازار ارز بر صادرات، واردات، تولید، بودجه، سرمایه‌گذاری، سطح قیمت‌ها و طراز تجاری ما تاثیرگذار است.

    توکلی تصریح کرد: نباید به ارز به عنوان ملک دولت نگاه شود. ارز ابزار اعمال سیاست است نه ابزار تأمین هزینه‌های دولت. باید با تصمیم‌گیری درست برای ارز، قدرت رقابت خارجی کشور را افزایش دهیم. بازار باید ثبات داشته باشد، سفته‌بازی و شکاف دونرخی ارز باید کاهش پیدا کند.

    نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر این‌که «ارز دو نرخی موجب فساد است» گفت: وقتی شکر با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد می‌شود این برای کشور رانت ایجاد می‌کند و دولت مجبور است واردات بیسکویت، شکلات، نوشابه و هر چیز دیگری را تا لب مرز کنترل کند، این مسأله امکان‌پذیر نیست.

    توکلی خطاب به نمایندگان گفت: قیمت ارز را یکسان کنید. باید برای مردم یک کالای غذایی تأمین کنیم، نگویید سهمیه‌بندی به مصلحت نیست.

    باید از تجربه‌های بشری استفاده کنیم. در آمریکا بیش از ۴۷ میلیون نفر بسته‌های غذایی در انواع مختلف برای طبقات مختلف دریافت می‌کنند. باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: پول نفت برای کشور ضرر دارد. ادامه روند دو نرخی بودن قیمت ارز به ضرر کشور است. باید از طبقات مختلف مردم با سیاست‌گذاری‌های مناسب حمایت شود.

    پزشکیان: مشکل مملکت تنها با انصاف و عمل به قانون حل می‌شود.

    مسعود پزشکیان اظهار داشت: ما اگر قرار است در برابر تهاجم و فشار ایستادگی کنیم جزء با تلاش، کوشش و مقاومت نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

    نماینده مردم تبریز اظهار داشت: من امروز اصول و استراتژی‌هایی را مطرح می‌کنم که فکر می‌کنم می‌تواند ما را از وضعیت کنونی خارج کند و حل نماید و اعلام می‌کنم ما در کمیسیون بهداشت و در بخش درمان هیچ چیزی را نمی‌خواهیم جز انصاف و قانون.

    وی افزود: در رابطه با بحث بهداشت و درمان تأکید می‌کنم اگر آن چیزی که مجلس مصوب کرده است، درست اجرا شود، هیچ انسانی و هیچ ایرانی در هیچ نقطه‌ای از این کشور برای گرفتن خدمت و حل مشکلات پزشکی و دارو به دنبال کسی نخواهد افتاد و نیازی به التماس کردن به پزشک و بیمارستان و داروخانه ندارد؛ این یعنی رسیدگی به محرومین و عدالت.

    پزشکیان تصریح کرد: در قانونی که خود دولت به مجلس ارائه کرد و مدعی اجرای آن است آمده که ۱۰ درصد خالص از هدفمندی به محرومین اختصاص داده شود، زیرا کسانی که مشکل دارند بدانند اگر وارد بیمارستان شدند از لحظه تولد تا لحظه مرگ خدمت و سلامت او رایگان خواهد بود و این یعنی هدفمندی و قانونی که اگر اجرا شود فرقی بین فقیر و غنی نخواهد بود و ۳۰ درصد اعتبارات آن نیز به صنعت و ۲۰ درصد آن به کشاورزی اختصاص دارد.

    وی تأکید کرد: اگر قرار است ما تفاهم بکنیم باید بر اساس قانون تفاهم کنیم؛ نه بر اساس سلیقه و سلایق انسان‌ها تا زمانی که به قانون و برنامه تبدیل شده باشد، محترم است و اگر تبدیل به قانون شد همه مکلف و موظفند. قانون را نعل به نعل اجرا کنند و هیچ فردی حق ندارد خلاف قانون عمل کند؛ حتی اگر رئیس جمهور باشد و اطاعت از قانون و همهٔ موارد آن نه بخشی که دوست داریم یک اصل است.

    وی ادامه داد: وقتی قانون را درست اجرا کنیم می‌توانیم به تفاهم برسیم و در کنار هم برای آبادانی کشور قرار می‌گیریم، اما وقتی قانون را به خوشایند خود بخواهیم اجرا کنیم قطعا اختلافات دامن زده خواهد شد و مشکلات بد‌تر خواهد شد و ما هم در کمیسیون بهداشت و درمان هیچ چیزی جز عمل درست و کامل به قانون هدفمندی یارانه‌ها نمی‌خواهیم.

    پزشکیان با اشاره به ترک مجلس توسط رئیس جمهور گفت: اگر ما قرار است با یکدیگر متحد باشیم باید صحبت‌های هم را گوش دهیم و اینکه ما بعد از صحبت خود مجلس را ترک کنیم و بعد مدعی شویم که باید با هم متحد شویم و دست به دست هم دهیم یک تناقض است و هر کسی از این اتفاق درمی‌یابد که این مجلس و دولت ممکن است با هم مشکل داشته باشند؛ چرا که رفتار این گونه نشان می‌دهد و نمی‌شود گفت در زبان متحد باشیم، اما در عمل حرف مردم را گوش نکنیم.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: چه چیزی مهم‌تر از این که دولت و مجلس با هم همپیمان شوند و با تلاش و کوشش مشکلات مردم را حل کنند؟ هیچ چیز مهم‌تر از این نیست و قانون است که ما را با هم متحد می‌کند و من سوال می‌کنم چطور ما خود قانون را زیر پا می‌گذاریم و مدعی می‌شویم طرفدار قانون هستیم؟ و باید بدانیم که مشکل مملکت ما تنها و تنها با انصاف و عمل به قانون حل می‌شود.

    باهنر: بیکاری خانواده‌ها را آزار می‌دهد

    نایب رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا در چند ماه باقی‌مانده دولت دهم به کمک مجلس به حل مشکلات روزمره مردم و یافتن راه‌حل‌های کوتاه مدت برای جبران فشار به اقتصاد خانوار بپردازد و برای گام‌های بلند‌تر فرصت بحث کار‌شناسی و تفاهم قائل شود.

    محمدرضا باهنر اظهار کرد: آنچه امروز نقل محفل است، راجع به هدفمندی است بار‌ها هم بحث شده که اجرای هدفمندی جزء آرزوهای دیرینه دولت‌ها و مجالس بوده و طرحی است که از اجرای آن ناگزیریم و باید آن را به سر منزل مقصود برسانیم به همین دلیل بود که مجلس همت بالایی گذاشت و دولت هم همت بالاتری تا مرحله اول هدفمندی کلید خورد.

    وی افزود: از ابتدا این اختلاف نظر وجود داشت که دولت ادعا می‌کرد، این طرح را یک دفعه اجرا کنیم و ما می‌گفتیم آن را به تدریج و ظرف پنج سال اجرایی کنیم، نمی‌خواهیم بگوییم یک طرف خیر مطلق و دیگری شر مطلق بوده، بلکه هر کدام از دو سناریو مزایا و معایبی داشت، ولی ما گفتیم یک مرحله از هدفمندی اجرا شود تا توان اجرایی، مدیریتی و تاب تحمل اقتصاد خانوار، بنگاه‌های اقتصادی و دولت برآورده شود و بعد از پایان مرحله اول اشکالات آن حل شود و بعد از آن قدم دوم برداشته شود.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تردیدی نیست که هدفمندی یارانه‌ها برخی از منابع را نصیب کرده و بالاخره باید مرحله بعدی آن آغاز شود، اما ما اشکالاتی در مرحله اول احساس کردیم که تا برطرف نشود و به تفاهم نرسیم ممکن است اجرای مرحله دوم کار را سخت کند.

    نایب رییس مجلس یادآور شد: اختلاف نظر کار‌شناسی این است که ما می‌گوییم تا جایی که ممکن است اقتصاد خانوار را با خدمات عمومی جبران کنیم. ما در بودجه ۹۱ هم تصویب کردیم که در مرحله دوم هدفمندی بخش سلامت، بیمه بیکاری و تقویت بنگاه‌های تولیدی در دستور قرار گیرد.

    نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: کار‌شناسان بخش سلامت و بهداشت بار‌ها گفته‌اند که اگر نیمی از نقدینگی که به خانوار می‌دهیم به بخش سلامت می‌دادیم می‌توانستیم بیش از ۹۰ درصد از شهروندان کشور را از هزینه‌های درمان معاف کنیم؛ درمان‌های سختی که بعضا یک خانوار را از هستی ساقط می‌کند و شاهدیم که درد بی‌پولی خانوارهایی که مریضان سختی دارند بسیار سخت‌تر از خود آن مرض است.

    وی همچنین با اشاره به آمار بیکاری در کشور یادآور شد: نمایندگان با همه وجود احساس می‌کنند بیکاری بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد از سوی دیگر ما با ۴۰ هزار تومان با اقتصاد خانواده آغاز کرده‌ایم و امروز به گفته خود مسوولان دولت مقدار زیادی از این پول مستهلک شده و این ۴۰ هزار تومان ارزش دو سال قبل را ندارد در این میان اگر ما ۴۰۰ هزار تومان هم یارانه بدهیم مجبور می‌شویم از جیب دوم مردم ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه تورم برداشت کنیم.

    باهنر با اشاره به وضع نامساعد بنگاه‌های تولیدی تصریح کرد: مسأله بیکاری و فروپاشی برخی از بنگاه‌ها برای ما اظهر من الشمس است. ما می‌خواهیم سیستم بانکی نقدینگی و بقیه موارد را اصلاح کنیم و فکر می‌کنیم روند هفت سال گذشته علی‌رغم بخش‌هایی که قابل دفاع است، اما برخی شاخص‌های اساسی کشور را متزلزل کرده است.

    نایب رییس مجلس در پایان اظهار کرد: در هفت، هشت ماه باقی مانده به پایان دولت دهم دست به دست هم دهیم و برخی مشکلات روزمره مردم را حل کنیم، زیرا اقتصاد خانوار تحت فشار است و دهک‌های زیادی هستند که نمی‌توانند هزینه‌های زندگی را جبران کنند بنابراین به همراه دولت راه‌حل‌های کوتاه‌مدتی بیندیشیم و برای گام‌های بلند‌تر فرصت بحث کار‌شناسی و تفاهم قرار دهیم.

    میرکاظمی: اگر طرح تحول اقتصادی به صورت کامل اجرایی شود تحول پدید می‌آید

    رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید به سرعت و بنا به شرایط موجود در قانون اجرایی شود، گفت: وابستگی روز‌افزون به نفت تهدیدی برای کشور به شمار می‌آید.

    مسعود می‌رکاظمی با بیان اینکه در ابتدای زمان اجرای قانون هدفمندی در دولت نهم بوده است، به توضیح در مورد اجرای این قانون پرداخت و گفت: طرح تحول اقتصادی در هفت محور نظام ارزی، بانکی، بهره‌وری، گمرک، هدفمندی و شبکه ارزی تدوین شد. این هفت محور اگر  کامل اجرایی شود، آنگاه می‌توان در کشور شاهد تحول اقتصادی یعنی اصلاح شاخص‌های کلان باشیم.

    وی با تأکید بر اینکه وابستگی روزافزون به نفت تهدیدی برای اقتصاد به شمار می‌آید، گفت: در سی سال گذشته به رغم تأکید تمامی دولت‌ها بر کاهش وابستگی به نفت شاهد بودیم که عملا روز به روز وابستگی به نفت بیشتر شده است. البته کشور احتیاج به نقدینگی دارد و بیشترین درآمد نیز از نفت حاصل می‌شود.

    میرکاظمی با بیان اینکه درآمد اصلی کشور از تبدیل دلارهای نفتی به ریال حاصل می‌شود، گفت: متاسفانه پایه پولی در چند سال گذشته به هم ریخته است. اگر بخواهیم کشور را از تورم خارج کنیم باید رشد اقتصادی باثبات داشته و به سمت اقتصاد غیرنفتی برویم.

    وی با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمندی باید بخشی از درآمد‌ها برای اصلاح ساختار اقتصادی اختصاص داده شود، گفت: متاسفانه آنچه در عمل رخ می‌دهد این است که بخشی از درآمدهای هدفمندی برای یارانه‌ها واریز می‌شود که در ‌‌نهایت شاهد کسری حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری شده‌ایم که باید این میزان از بودجه برداشت شود. این موضوع فشار را به نفت بیشتر می‌کند و به هم‌ریختگی شاخص‌های اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد.

    میرکاظمی با تأکید بر اینکه قانون هدفمندی باید به سرعت اما با شرایطی اجرایی شود، گفت: اگر قانون هدفمندی و طرح تحول اقتصادی که با کار کار‌شناسی به قانون تبدیل شد، به درستی اجرا می‌شد در آینده نزدیک شاهد مدیریت قوی اقتصادی در کشور می‌بودیم.

    رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر وجود مدیریت ارزی قوی در کشور، گفت: در سال گذشته ۶۲ میلیارد دلار واردات و ۴۴ میلیارد دلار صادرات بوده که در اینجا حدود ۱۸ میلیارد دلار تفاوت تزریق ارز وجود داشته است. از طرف دیگر بانک مرکزی ۸۰ میلیارد دلار تزریق ارز کرده است، حال پرسش این است که چرا باید بازار ارزی به هم بریزد؟ چرا در آن زمان سکوت وجود داشت؟

    میرکاظمی همچنین با تأکید بر اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ذیل طرح هفت‌گانه تحول اقتصادی گنجانده می‌شود، گفت: این قانون باید همزمان با اجزای دیگر طرح تحول اقتصادی اجرایی شود و از طرف دیگر باید به گونه‌ای حرکت کرد که منابع حاصل از هدفمندی برای ترمیم بودجه و مواردی همچون حمایت از بخش تولید و تأمین اجتماعی مطرح شود.

    وی همچنین تأکید کرد: طرح هدفمندی و طرح تحول اقتصادی به عنوان اصلاح ساختار اقتصادی باید نگاه شود؛ نه اینکه صرفا پولی بیاید و پولی به جایی رود و دعوا بر سر منابع باشد.

    نماینده قوچان: تعامل دولت و مجلس خروجی کار‌ها را بهینه می‌کند

    نماینده مردم قوچان در مجلس گفت: هم‌اندیشی برای رفع مشکلات و تعامل دولت و مجلس منجر به بهینه شدن خروجی کار‌ها می‌شود.

    هادی شوشتری با تشکر از حضور احمدی‌نژاد در مجلس با بیان این‌که «قانون اساسی تعامل و همکاری قوا را دقیقا طراحی کرده است و در بین سایر قوانین کشورهای دیگر ممتاز و شایسته است» گفت: نمایندگان بر اساس مفاد اصول ۱۲۱ و ۶۷ قانون اساسی سوگند خورده‌ایم تا از اصول قانون اساسی و حقوق مردم پاسداری کنیم.

    شوشتری با تأکید بر این‌که «تهیه بودجه مسأله امروز اقتصاد کشور است» گفت: بودجه سندی برای مدیریت کلان اقتصادی است که بنا به الزامات قانونی باید تا ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه می‌شد، اما با تأسف فراوان اکنون در آخر دی ماه هستیم و هنوز بودجه به مجلس تقدیم نشده است.

    وی با تأکید بر این‌که «بودجه باید به موقع به مجلس تقدیم شود تا بررسی‌های آن انجام شود» گفت: لازمه وجود امکان مدیریت اقتصاد این است که بودجه بموقع ارائه شود، آیا این منطقی است که دولت در ارائه بودجه در این شرایط اقتصادی خاص تا این حد تغییر داشته باشد؟

    نماینده قوچان در ادامه به مقالات و پژوهش‌های مختلف کار‌شناسی در مورد وضعیت اقتصادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: نقدینگی کشور به مرز بحرانی چهارصد هزار میلیارد تومان رسیده است، این سیل مهیب پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

    شوشتری همچنین به مشکلات واحدهای تولیدی و نبود نقدینگی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مردم همه جا شرمندهٔ آن‌ها هستند.

    وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد گفت: عدم سرمایه‌گذاری و عدم حمایت از تولید منجر به بیکاری هزاران جوان تحصیل‌کرده شایسته شده است که علاوه بر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند منجر به آسیب‌های امنیتی برای کشور شود.

    پورابراهیمی: باید در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به پیامدهای آن توجه جدی شود

    نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم می‌گویند ما یارانه‌های نقدی دریافتی را به دولت بازپس می‌دهیم، ولی دولت قدرت خرید ما را به ما برگرداند.

    محمدرضا پورابراهیمی گفت: پس از پرداخت یارانه‌های نقدی، قیمت‌ها به قدری افزایش یافت که مردم فقط می‌توانند با پول ثابت مانده‌شان ۴۰ درصد قدرت خرید دو سال قبل را داشته باشند.

    نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه پرداخت نقدی یارانه‌ها منجر به افزایش ثروت ثروتمندان شد، گفت: پرداخت نقدی یارانه‌ها به جای غنی‌تر شدن فقرا، موجب فقیر‌تر شدن آن‌ها و ثروتمند‌تر شدن ثروتمندان شد.

    وی افزود: باید در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به پیامدهای آن از طریق همکاری با کار‌شناسان توجه جدی شود و در این رابطه باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها باید در چند محور و تحولات اساسی لحاظ شود و فقط نمی‌توان این قانون را به تنهایی مبنای تمام تصمیم‌گیری‌ها محور قرار داد؛ دلیل آن این است که بدون توجه به اقدامات موازی با هدفمندسازی یارانه‌ها، پیامدهای منفی بسیاری در پی خواهد داشت.

    نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به دلیل سوء مدیریت در حوزه ارزی در کنار تشدید تحریم‌های بین‌المللی، ارزش پول ملی به شدت افت کرد.

    پورابراهیمی از مدیران اقتصادی کشور پرسید مگر در ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار نبود قیمت حامل‌های انرژی به فوب خلیج‌فارس نزدیک شود؟ ولی به دلیل ناتوانی در مدیریت ارزی قیمت حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته است، اکنون بنزین، گازوئیل و گاز با فرض دو دلار در هر لیتر نزدیک شش هزار تومان قیمت پیدا کردند و این در حالی بود که مدیریت ارزی همزمان با تغییر قیمت حامل‌های انرژی باید به درستی مدیریت می‌شد.

    وی با اشاره به پیامدهای ناشی از پرداخت یارانه‌های نقدی، تصریح کرد: کمک‌های اجتماعی در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مورد تأکید قانونگذار بود و اصلا یکی از عوامل افزایش نرخ تورم، تزریق شدید نقدینگی ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بود. از سال ۱۳۸۴ که حجم نقدینگی بالغ بر ۹۳ هزار میلیارد تومان بود پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت به خوبی نقش تزریق نقدینگی ناشی از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را نشان می‌دهد.

    نماینده مردم کرمان در مجلس خطاب به دولتمردان تأکید کرد: برای تبعات این موضوع باید برنامه‌ریزی کنیم؛ هر چند مجلس نیز در این خصوص پیشنهادهایی دارد.

    نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی‌ مردم از کاهش قدرت خرید، گفت: مردم می‌گویند در یک جیب ما پول گذاشته شد، ولی جیب دیگرمان با افزایش نرخ تورم، قدرت اقتصادیمان به شدت کاهش یافت. پس از پرداخت نقدی یارانه‌ها قیمت‌ها به قدری افزایش یافت که مردم با پول ثابت مانده‌شان که افزایش نیافت، فقط می‌توانند تا ۴۰ درصد کالاهای دو سال قبل را تهیه کنند. برخی مردم هم می‌گویند ما یارانه‌های نقدی دریافتی‌مان را به دولت بازپس می‌دهیم، ولی دولت قدرت خرید ما را به ما برگرداند.

    پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ارائه هر چه سریع‌تر لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ تأکید کرد و افزود: چه موضوعی مهم‌تر از اینکه موضوع لایحه بودجه باید سریع‌تر به مجلس بیاید؟ و اشکالی ندارد که دولت پیشنهادات یارانه‌ای خود را در قالب لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد دهد.

    وی خطاب به رییس‌جمهور تأکید کرد: آقای احمدی‌نژاد تکلیف اصلی شما ارائه لایحه بودجه است بنابراین به این وظیفه قانونی خود عمل کنید.

    نظری مهر: کاش رییس‌جمهور می‌ماند و سخنان نمایندگان را می‌شنید

    یک عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه فکر کردیم سخنان رییس‌جمهور در مراسم تحلیف وی است، گفت: اگر شعار نبود بسیاری از کار‌ها بر روی زمین نمی‌ماند.

    محمدجواد نظری مهر نیز در جلسه علنی امروز با اشاره به سخنان رییس‌جمهور گفت:‌ ای کاش رییس‌جمهور در این جلسه می‌ماند و سخنان نمایندگان را می‌شنید.

    وی تصریح کرد: نمایندگان که سخنانشان برخاسته از دل مردم است و حرف مردم را می‌گویند قطعا مشکلات مردم را از نزدیک لمس کرده‌اند و می‌توانند دست دولت را در اجرای این کار‌ها بگیرند.

    این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت در تذکر مربوط به اصول ۵۲، ۱۲۱ و ۱۲۲ قانون اساسی اظهار کرد: رییس جمهور نیز در جلسه امروز به سوگند خود اشاره کردند، اما به رییس‌جمهور مسائل و مصائبی را که در کشور وجود دارد می‌گویم: آیا بودجه که مهم‌ترین مسئله است را سر وقت به مجلس آوردید؟ ۲.‌۵ میلیون اشتغالی که قول دادید برای آنچه کردید؟ و این‌ها هم با ناکارآمدی مواجه شده و اشتغال در کشور هنوز مشکل اساسی است.

    نظری مهر خاطر نشان کرد: در مورد هدفمندی یارانه که قرار بود با شیب ملایمی جلو رود اما اجرایی نشد شما با توجه به سوگندی که خوردید آیا این کار‌ها را انجام داده‌اید؟

    وی تأکید کرد: فکر کردیم سخنان امروز رییس‌جمهور بیشتر مراسم تحلیف وی است و رییس‌جمهور تازه آمده و مطالبی را که عنوان می‌کند می‌خواهد تازه کار را شروع کند، ولی آقای رییس‌جمهور پایان کار شماست.

    نماینده مردم کردکوی در مجلس با بیان اینکه اگر شعار نبود بسیاری از کار‌ها بر روی زمین نمی‌ماند اظهار کرد: آیا تمام مسائلی که در استان‌های مختلف چه در بخش صنعت و یا اشتغالزایی وجود دارد اجرا شده است؟ چه کسانی باید کاملا در اجرا با تمام قوا کار‌ها را پیش می‌بردند؟

    نظری مهر ادامه داد: آقای رییس‌جمهور شما گفتید دانه درشت‌ها را معرفی می‌کنید چند نفر معرفی شدند؟

    وی در ادامه با اشاره به مسائل موجود در بخش بهداشت و درمان گفت: دانشگاه‌ها با کسری ۱۱۰۰ میلیاردی مواجه هستند، اگر بیمارستانی مشکل داشته باشد مردم چه باید بکنند؟

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.