• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » اقتصادی » خیابانی که با هزینه میلیاردی برای عبور ماشین‌ها سنگفرش شد!
    کد خبر : 1686759

    خیابانی که با هزینه میلیاردی برای عبور ماشین‌ها سنگفرش شد!

    خیابانی که با هزینه میلیاردی برای عبور ماشین‌ها سنگفرش شد!Reviewed by Farnaz on Jan 4Rating: تصمیمات یک‌شبه، ناگهانی و بدون برنامه مدیران و مسوولان دیگر کمتر کسی را متعجب می‌کند و برای شهروندان به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ چندان جای سوال نیست اگر صبح که از خواب بیدار می‌شوند با پروژه‌های جدید یا توقف آنها…

    خیابانی که با هزینه میلیاردی برای عبور ماشین‌ها سنگفرش شد!Reviewed by Farnaz on Jan 4Rating:

    تصمیمات یک‌شبه، ناگهانی و بدون برنامه مدیران و مسوولان دیگر کمتر کسی را متعجب می‌کند و برای شهروندان به ویژه ساکنان شهرهای بزرگ چندان جای سوال نیست اگر صبح که از خواب بیدار می‌شوند با پروژه‌های جدید یا توقف آنها مواجه شوند. پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان 17 شهریور که هزینه‌ برآورد اولیه آن 2 میلیارد تومان بوده هم تنها یکی از این نمونه‌هاست که با صرف هزینه‌ هنگفت و پس از گذشت تنها چند ماه به روز اول برگشت.

    اوایل مهر ماه بود که ساکنان و مغازه‌داران خیابان 17 شهریور در فاصله میدان امام حسین تا میدان شهدا با حضور نیروهایی از طرف شهرداری برای انجام دادن تغییرات وسیعی در این خیابان مواجه شدند و البته هر چه نارضایتی خودشان را اعلام کردند گوش شنوایی در کار نبود و با سنگفرش شدن این خیابان، راه به روی ماشین‌ها بسته شد. ممنوعیت عبور ماشین‌ها از این خیابان، برای خیابان‌های اطراف مشکل‌ساز شد به طوری که اهالی خیابان‌های مجاهدین، پیروزی، ایران و شهید قادری ناگهان با حجم چندبرابر خودرو و معطل شدن در ترافیک‌های چندساعته روبه‌رو شدند. تلاش‌های مسوولان راهنمایی و رانندگی هم برای نظم بخشیدن و کاستن از این ترافیک سنگین موفقیت‌آمیز نبود و حتی ایجاد دوربرگردان هم نتوانست چندان گره‌ای از کار باز کند و در نتیجه این خیابان مجددا برای تردد خودروها باز شد و گفته‌های مسوولان شهری مبنی بر کارشناسی بودن این طرح و یک دهه پشتوانه مطالعاتی داشتن آن را با سوال و اما و اگر مواجه کرد.

    untitled.png

    تردد خودروها موقتی است

    در  جواب این اما و اگرها، مدیران شهری بر درست بودن تصمیم برای پیاده‌راه‌سازی این نقطه از شهر خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند این خیابان به طور موقت به روی خودروها باز شده و دوباره به پیاده‌راه تبدیل خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این رابطه با اشاره به این که در حال حاضر تردد خودروها در خیابان 17 شهریور از محور شهبازی تا میدان شهدا انجام می‌شود، می‌گوید: به دلیل برخی مشکلاتی که در گردش به چپ‌های به سمت پیروزی و راستگردهای بهارستان داشتیم، با هماهنگی پلیس راهور تهران به طور موقت تردد در خیابان 17شهریور از خیابان شهبازی تا میدان شهدا انجام می‌پذیرد.

    محمد جواد شوشتری با بیان اینکه برای حل این مشکل ایجاد زیرگذر و تعریض خیابان شهبازی در دستور کار است، ادامه می‌دهد: در جلسه ای که با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نیز پلیس راهور پایتخت داشتیم، قرار بر این شد که فعلا این محور باز شود تا تصمیمات جدید در این زمینه اتخاذ و اجرایی شود.

    مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان این که از مسیر 1300 متری خیابان 17 شهریور تنها 250 متر آن یعنی از خیابان شهبازی تا میدان شهدا به طور موقت برای عبور خودروها باز شده است، گفت: با بهره برداری از بزرگراه امام علی در 5 خرداد ماه این مسیر به کارکرد اولیه خود بازمی‌گردد.

    همچنین مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه پیش بینی می کردیم که پیاده راه مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: به امید خدا با تکمیل بزرگراه امام علی (ع) این بازگشایی موقت، مسدود می شود و این خیابان به پیاده راه تبدیل خواهد شد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا تردد خودرو از روی سنگفرش‌ها آسیبی به آن وارد نمی‌کند، گفت: این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که با توجه به زیرسازی، بتن‌ریزی و سنگ‌هایی که در این مسیر به کار رفته است هیچ آسیبی به پیاده‌راه وارد نشده و مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

    نوش‌دارویی که همیشه دیر می‌رسد

    با دیدن نیمه پر لیوان میتوان اینطور گفت که این تصمیم که برای تسهیل رفت و آمد خودروها و رهایی مردم این منطقه از ترافیک سنگین گرفته شده به نوبه خود اقدام خوبی است چرا که می‌تواند نشان‌دهنده نوعی انعطاف در برخورد با مسائل و پذیرفتن اشتباه یا نقاط ضعف پیش‌بینی نشده باشد. اما با نگاهی واقع‌بینانه این سوال پیش می‌آید که آیا این مسائل قابل پیش‌بینی نبوده است؟ آیا دور از ذهن بوده که با بستن خیابانی که معمولا ترافیک روانی ندارد و حجم زیادی خودرو از آن تردد می‌کنند، این ترافیک به خیابان‌های اطراف منتقل می‌شود؟ و در حالی که مشکل تردد در خیابان‌های اطراف از همان روزهای اول وجود داشت چرا با این همه تاخیر و بعد از گذشت چند ماه این خیابان دوباره باز شد؟ آیا هنگام کارشناسی کردن این طرح به اثرات ترافیکی آن پرداخته نشده بود؟

    این در حالی است که هنگامی که در همان ابتدای اجرای این کار، درباره تاثیرات ترافیکی اجرای این پروژه بحث مطرح بود، مسوولان با دفاع از این آن اعلام کردند تمام جوانب پیش بینی شده و مشکل ترافیکی پیش نخواهد آمد.

    در همان شروع اجرای این پروژه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات ترافیکی اجرای پیاده راه سازی خیابان 17 شهریور گفته بود: با برنامه‌ریزی‌ها و اصلاحات هندسی که در خیابان‌های اطراف صورت گرفته است، مشکل ترافیکی وجود ندارد.

    سردار رحیمی با تاکید بر این که اصلاح هندسی و برنامه‌ریزی در خیابان‌های مجاهدین اسلام، هفده شهریور جنوبی، ایرانمهر، شهید مدنی، میدان امام حسین (ع) ، میدان شهدا و … صورت گرفته و حتی باعث شده است تا وضعیت خیابان های اطراف بهتر از گذشته باشد، به نقاط مثبت اجرای این طرح در تردد خودروهای عبوری اشاره کرده و گفته بود: نخستین نقطه مثبت آن است که سرعت حرکت افزایش یافته است؛ از این رو ضمن اینکه ترافیک قبلی در این محورها از بین رفته بلکه سرعت تردد خودروها نیز افزایش پیدا کرده است.

    این در حالی است که از همان روزها و ساعتهای ابتدایی اجرای این طرح، گفته‌ها و نارضایتی‌های ساکنان این مناطق و افرادی که قصد عبور از این خیابان‌ها را داشتند حاکی از قفل شدن خیابان‌های این محدوده و ترافیک سنگین ایجاد شده در این خیابان‌ها بود و آنها نه تنها شاهد سرعت حرکت خودرو نبودند بلکه شاهد بدتر شدن وضعیت عبور و مرور هم بودند و بارها مخالفتشان را اعلام کردند.

    آزمون و خطا به چه قیمتی؟

    علاوه بر کسبه خیابان 17 شهریور که نسبت به تغییر کاربری مغازه‌هایشان اعتراض داشتند و همچنین مخالفت ساکنان این خیابان برای چنین پروژه‌ای، شورای شهری‌ها هم با انجام این کار چندان موافق نبودند. این مخالفت‌ها علاوه بر مسائلی مانند توجه نکردن به نظر اهالی و کسب و کار مغازه‌داران و بار ترافیکی ایجاد شده، هزینه‌های سنگین اجرای چنین طرح‌هایی را هم نشانه می‌گرفت؛ هزینه جمع‌آوری خط ویژه اتوبوس، تغییر کاربری مغازه‌ها، آماده‌کردن خیابان‌های اطراف، سنگفرش کردن این خیابان و …

    حمزه شکیب یکی از مخالفان اجرای این طرح بود که درباره پروژه پیاده‌راه‌سازی حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع)، با اشاره به این که اگرچه این پروژه مصوبه کمیسیون ماده 5 داشته اما حتی این مصوبه بدون اطلاع شورای شهر اخذ شده است، گفته بود: در بودجه مصوب شهرداری تهران هم ردیف ویژه‌ای برای ساماندهی میادین و معابر خاص شهر تهران از جمله میادین تجریش، انقلاب و شهدا در نظر گرفته شده اما اسمی از میدان امام حسین در این ردیف برده نشده است.

    او با بیان اینکه کمیسیون عمران شورا از ابتدا با این پروژه مخالف بود، با اشاره به تماس‌های مکرر شهروندان درباره مشکلات ترافیکی پیش آمده در خیابان 17 شهریور گفته بود: شورای شهر خواستار هماهنگی شهرداری در اجرای پروژه‌های اینچنینی است و این رویه که شهرداری راسا و بدون توجه به شورا نسبت به اجرای پروژه‌ای اقدام کند، صحیح نیست.

    شهردار تهران اما به دفاع از این طرح پرداخته و اعلام کرده بود “این طرح را از اسفند سال گذشته اجرا کرده ایم و امروز که به مرحله اجرایی و اصلی رسیده‌ایم این طور انعکاس پیدا کرده است، ما با هماهنگی مغازه داران و شاغلان در این منطقه به نوعی رضایت آنها و حتی افرادی که منازل آنها در اطراف میادین است را جلب کرده ایم.”

    قالیباف به نمایندگان مجلس گفته بود اگر شما با استدلال خود ثابت کنید که این طرح مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است ما نیز اصراری بر انجام این کار نخواهیم داشت و راه‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.

    سوالی که حالا با باز شدن مجدد این خیابان برای شهروندان ایجاد شده این است که پروژه‌ای با صرف چنین هزینه‌های مالی و غیرمالی، آیا باید به آزمون و خطا گذاشته شود؟ و آیا این رسم معمول شهرداری‌ها در همه جای دنیاست؟

    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.