صفحه اصلی » مجله نجوم , مطالب برگزیده سایت , هـوا و فضـــا ( نجوم ) » آموزش نجوم قسمت سوم(منظومه شمسی)

آموزش نجوم قسمت سوم(منظومه شمسی)

آموزش نجوم قسمت سوم(منظومه شمسی)Reviewed by Farnaz on Nov 22Rating:   به نام خداوند گردان سپهر خداوند ماه و ناهید مهر   مشتری(jupiter) مشتری (هرمز،زاوش،برجیس،ژوپیتر،اهورامزدا،سعداکبر،خطیب فلک ،قاضی فلک ،احور و….)پنجمین وبزرگترین سیاره منظومه شمسی است مشتری عمدتا از گاز تشکیل شده است به همین دلیل دو برابر گرمایی که از خورشید جذب میکند از خود…

آموزش نجوم قسمت سوم(منظومه شمسی)Reviewed by Farnaz on Nov 22Rating:

به نام خداوند گردان سپهر
    خداوند ماه و ناهید مهر

مشتری(jupiter)

مشتری (هرمز،زاوش،برجیس،ژوپیتر،اهورامزدا،سعداکبر،خطیب فلک ،قاضی فلک ،احور و….)پنجمین وبزرگترین سیاره منظومه شمسی است مشتری عمدتا از گاز تشکیل شده است به همین دلیل دو برابر گرمایی که از خورشید جذب میکند از خود نور ساطع میکند این سیاره جرمی در حدود 9.1در ده به توان 27 دارد که 318 برابر جرم زمین و 2.5 برابرمجموع جرم سیارت منظومه شمسی است.قطر مشتری 142800کیلومتر است که اندکی بیشتر از 11 برابر قطر زمین است .
    مشتری میتواند 1300 زمین را درخود جای دهد .میانگین فاصله ی آن از خورشید در حدود 788500کیلومتر است میتوان گفت 5 برابر فاصله زمین از خورشید.

سطح سیاره مشتری از ابر های ضخیم زرد،قهوه ای و سفید پوشیده شده که قسمت های روشن را ناحیه وقسمت های تیره را کمربند میگویند .مشتری علاوه براینکه از همه سیارات بزرگتر است از همه آنها نیز سریعبر به دور خود میچرخد.زمین برای هر بار چرخش به دور خودش 24 ساعت زمان لازم دارد در حالی که مشتری این نوع حرکت را فقط در حدود 9 ساعت و 50 دقیقه و 30 ثانیه انجام میدهد .با توجه به آنکه هر چه سسیاره به خورشید نزدیکتر باشد سرعت گردش آن به به دور خورشید سریعتر است . حرکت گردش عطارد -نزدیکترین سیاره به خورشید 88 روز طول میکشد فحرکت زهره -دومین سیاره 228 روز و زمین -سومین سیاره 365 روز و مریخ -چهارمین سیاره 687 روز و مشتری پنجمین سیاره 12 سال طول میکشد
    مشتری دارای 63 قمر است که 16 قمر آن قطری بیش از 10 کیلومتر دارند .گالیله (ستاره شتاس ایتالیایی )در سال 1610 ،4 شی نورانی را اطراف مشتری مشاهده نمود که امروزه این قمر هارا با نام قمر های گالیله ای میشناسند که به تر تیب فاصله از مشتری عبارتند از:آیو ،اروبا،گانیمد ،کالیستو.

این سیاره غول پیکر ،میدان مغناطیسی قوی نیزدارد که تقریبا 14 برابر زمین است.مشتری دارای 3 حلقه ی باریک در اطراف استوای خود است .این حلقه ها از ذرا ت ریزغبار ساخته شده اند .حلقه ی اصلی در حدود 300 کیلومتر ضخامت و6400کیلومتر عرض دارد این حلقه ها درسال 1980 توسط فضا پیمای ویجر 1 ناسا کشف شد و به نظر میرسد یکی از دلایل نورانی بودن این سیاره زیبا وغول پیکر همین حلقه هاست .

نویسنده: مریم خدادادی