• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    صفحه اصلی » دانستنیهای پزشکی » دانستنی هایی جالب درباره وزن بدن
    کد خبر : 14157

    دانستنی هایی جالب درباره وزن بدن

    دانستنی هایی جالب درباره وزن بدنReviewed by Aryan on Sep 29Rating: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تاکنون برای کم کردن وزنتان راه حلی پیدا نکرده اید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید، چرا که مطمئنا به نکاتی اشاره می کنیم که به احتمال زیاد تا امروز چیزی درباره…

    دانستنی هایی جالب درباره وزن بدنReviewed by Aryan on Sep 29Rating:

    اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تاکنون برای کم کردن وزنتان راه حلی پیدا نکرده اید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید، چرا که مطمئنا به نکاتی اشاره می کنیم که به احتمال زیاد تا امروز چیزی درباره آنها نمی دانستید.

    ۱) وزن واقعا ژنتیک است: هنگامی که دانشمندان اولین بار آن را در موش های چاق ویژه ای کشف کردند، آنها آن را به سادگی «ژن چاقالو» نام نهادند. سال ها بعد، هنگامی که ژنوم انسان را برای یافتن نشان گان هایی که سبب آسیب پذیری بیشتر در برابر دیابت نوع۲ می شوند، جستجو می کردند، ژن چاقالو (که اکنون FTO نامیده می شود) در آنجا هم خود را نشان داد. در واقع آشکار شد که افراد دارای دو رونوشت از این ژن، نسبت به آنهایی که این ژن را ندارند با احتمال ۴۰درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع۲ و ۶۰درصد بیشتر در معرض دچار شدن به چاقی هستند. همچنین افرادی که فقط یک رونوشت از این ژن را دارا هستند، نیز دارای اضافه وزن هستند. اکنون دانشمندان بر این باور هستند که تعداد زیادی ژن چاقی وجود دارد. دکتر کلود بوچارد، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه ایالتی «لوئیزیانا» می گوید: ممکن است تا ۱۰۰ ژن مرتبط با چاقی وجود داشته باشد، که هریک مسبب اضافه کردن یکی دو پوند (هر پوند ۴۵۴ گرم است) به وزن انسان می شود. اگر توجه کنیم که در این شرایط چقدر کالری بیشتری باید بسوزانیم، این مقدار قابل ملاحظه می شود.

    ۲) برخی مردم دارای سلول های چربی بیشتری هستند: این واقعیت است که برخی مردم دارای سلول های چربی بیشتری هستند و محدوده این تفاوت نیز خیلی گسترده است. مثلا بعضی ها تا ۲ برابر دیگران سلول چربی دارند. این مطلب را «کرستی اسپالدینگ»، پزشکی از مرکز «کارولینسکا» در استکهلم بیان می کند. حتی اگر شما چند کیلو وزن از دست بدهید، یا اضافه کنید، شمار سلول چربی شما باقی می ماند، محکم به چربی موجود درون می چسبد و همیشه شما را تشنه پر شدن با مقدار بیشتری غذا می کند. برای نمک پاشیدن به زخم ما، سلول های چربی افراد چاق و دارای اضافه وزن، چربی بیشتری را نگه می دارند. سلول های جدید چربی در دوران کودکی ظاهر می شوند اما به نظر می رسد که در نوجوانی آنها متوقف می شوند. از میان ما، آنهایی که سرنوشت شان داشتن تعداد زیادی از این سلول ها است، احتمالا از ۲سالگی شروع به تولید آنها می کنند. سرعت رشد سلول ها ممکن است بیشتر باشد حتی اگر بچه ها دریافت کالری را محدود کنند.

    ۳) شما قادر به تغییر سوخت وساز خود هستید: یک گروه اسکاندیناویایی دیگر به دنبال فهم این بودند که هنگام اضافه شدن وزن، در سطح سلولی چه اتفاقی می افتد. دکتر کرسی پیتیلاینن، دانشیار تغذیه در بیمارستان دانشگاه «هلسینکی»، بر روی تعدادی دوقلو که یکی از آنها چاق و دیگری لاغر بود مطالعه نمود و دریافت که سلول های چرب در قل های سنگین تر متحمل تغییرات متابولیکی می شوند که سوزاندن چربی را دشوار می سازد. گروه پیتیلاینن بر این باورند که اضافه وزن کمی به اندازه ۱۱ پوند (حدود۵ کیلوگرم) می تواند سوخت وساز را کند کند و شما را بصورت گردآبی به درون یک چرخه شیطانی هل بدهد. هرچه چربی بیشتری می اندوزید، از دست دادن آن دشوارتر می شود.

    ۴) استرس شما را چاق تر می کند: مستقیم ترین راه سندروم غذا در دهان است و شرایط پراسترس اشتها برای غذاها و تنقلات غنی از کربوهیدرات ها را شعله ور می کند. کربوهیدرات ها هم به نوبه خود هورمون های استرس را آرام می کنند. در یک مطالعه علمی وقتی محققان غذاهای پرکربوهیدرات را از موش های مضطرب دور کردند، هورمون های استرس آنها ناگهان افزایش یافتند. هورمون های استرس ذخیره چربی را هم زیاد می کنند. برای پیشینیان ما در ماقبل تاریخ، استرس به معنای خشکسالی و قحطی یا نزدیک شدن ببرها بود، و فرآیند ذخیره سازی سریع معنی و مفهوم داشت، زیرا برای زنده ماندن در دوره های کم غذایی یا جنگیدن نیاز به انرژی اضافه داشتند. امروزه، ما این استرس ها را نداریم و کالری های مصرف نشده در اندام میانی ما جمع می شوند. برای تراش دادن خودتان و برگشت به سایز مناسب، علاوه بر برنامه مرتب ورزشی خود، باید زمانی را نیز برای رهایی از استرس کنار بگذارید، خواه بصورت کلاس یوگا باشد یا صرف وقت با اعضای خانواده.

    ۵) نقش دوران بارداری مادران بر سرنوشت فرزندان: سیگار کشیدن مادران، ریسک کمبود وزن تولد نوزادان را افزایش می دهد و الکل می تواند به مغز بچه آسیب بزند. بنابراین چرا نباید غذاهای ناسالم هم چنین ضربه هایی وارد کنند. حجم بزرگی از مطالعات علمی وجود دارند که در آنها اظهار می شود که غذاهای چرب و شیرین، که در دوران پیش از تولد شما توسط مادرتان مصرف می شوند می توانند چنین نتایجی به بار آورند. یک مطالعه انجام شده بر روی جوندگان، نشان داده که ماده های دارای اضافه وزن در مقایسه با آنهایی که وزن طبیعی دارند، دارای سطح بالاتری از گلوکز و اسیدهای چرب آزاد در رحم خود هستند. این مولکول ها سبب آزاد کردن پروتئین هایی می شوند که می توانند سیستم های کنترل اشتها و متابولیک را در مغز در حال رشد، مختل نمایند.

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۰)



    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.