• خرید vpn
  • ما هنـوز به فـردایی روشـن امید داریم

    کد خبر : 10866

    ویژه نامه شب های قدر

    ویژه نامه شب های قدرReviewed by Aryan on Aug 20Rating: على «صالح المؤمنین‏» است   على «صالح المؤمنین‏» است جایى كه ولایت‏به خدا نسبت داده مى‏شود چه كسى پس از «الله‏» ولایت‏بر مؤمنین را دار است؟ همه تفسیر این آیه را مى‏دانید و تمام مفسران بزرگ آن را مخصوص على نقل كرده‏اند كه مقصود از…

    ویژه نامه شب های قدرReviewed by Aryan on Aug 20Rating:

    على «صالح المؤمنین‏» است

     

    ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)


    على «صالح المؤمنین‏» است جایى كه ولایت‏به خدا نسبت داده مى‏شود چه كسى پس از «الله‏» ولایت‏بر مؤمنین را دار است؟ همه تفسیر این آیه را مى‏دانید و تمام مفسران بزرگ آن را مخصوص على نقل كرده‏اند كه مقصود از «الذین آمنوا» كه در آیه ولایت آمده، على است، زیرا تنها او بود كه در حال نماز، به سائلى صدقه داد و خداوند آیه ولایت را درباره‏اش نازل كرد ولى در جاى دیگر نیز خداوند مى‏فرماید: «فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین‏» پس خداوند و جبرئیل و آن رادمرد شایسته از مؤمنان، ولى است.

    در این جا نیز پیش از مفسران شیعه، مفسران اهل سنت، غرض از صالح المؤمنین را در این آیه «على‏» دانسته‏اند و از رسول الله نقل مى‏كنند كه فرمود:«و صالح المؤمنین، على بن ابى‏طالب‏» و نه تنها سیوطى در «در المنثور»ش، كه صاحب «كنزل العمال‏» در صفحه 237 از جلد اول كتابش همین مطلب را نقل كرده‏اند. و ابن حجر در «صواعق‏»ش و هیثمى در «مجمع الزواید»ش نیز به تفصیل و با بیان بیش‏ترى نقل كرده‏اند.

    و على «انفاق كننده است در پنهانى و آشكار». ابن عباس در ذیل آیه شریفه «الذین ینفقون اموالهم باللیل والنهار سرا و علانیة‏» نقل كرده كه این آیه درباره على نازل شده، زیرا على چهار درهم داشت، یك درهم را شبانه و درهمى را روزانه و یك درهم را آشكارا و درهمى را مخفیانه، در راه خدا انفاق كرد. (اسد الغابة ابن اثیر ج 4 ص 25) زمخشرى در «كشاف‏»، سیوطى در «الدر المنثور»، هیثمى در «مجمع الزواید» و ابن حجر در «صواعق المحرقه‏» و ده‏ها مفسر و دانشمند همین را ذكر كرده‏اند. و على «خیر البریه‏» است. او بهترین مخلوقات و برترین آفریدگان آفریدگار متعال است. او والاتر و شریف‏تر و افضل همه انسان‏هاى روى زمین است. و پس از على بهترین مردم، پیروانش هستند. من این را نمى‏گویم كه مفسران اهل سنت مى‏گویند، پس چرا خود جز، پیروان على نمى‏شوند و چرا خود شیعه «خیر البریه‏» نمى‏شوند و چرا از او فاصله مى‏گیرند.

    على «رحمت‏خدا» است. و چه شیرین ست‏سخن حق كه مى‏فرماید: «قل بفضل الله و برحمته فبذلك فلیفرحوا هو خیر ما یجمعون، بگو به فضل خدا و به رحمتش امیداور باشند و این سان خرسند شوند كه این بهتر است از آنچه جمع مى‏كنند.» ابن عباس مى‏گوید: مقصود از فضل الله، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و مقصود از «رحمته‏» على علیه السلام است

     

    و على «اهل ذكر» است. پس هرچه را نفهمیدیم باید از پیشگاه على و آل على سؤال كنیم و باید از علوم آنان بهره ببریم تا پاسخ سؤال‏هایمان را دریابیم. جابر جعفى نقل مى‏كند كه وقتى آیه «فاسالوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون‏» نازل شد، على علیه السلام فرمود: نحن اهل الذكر، ما اهل ذكریم‏». (تفسیر طبرى، ج 17، ص 5) و على «رحمت‏خدا» است. و چه شیرین ست‏سخن حق كه مى‏فرماید: «قل بفضل الله و برحمته فبذلك فلیفرحوا هو خیر ما یجمعون، بگو به فضل خدا و به رحمتش امیداور باشند و این سان خرسند شوند كه این بهتر است از آنچه جمع مى‏كنند.» ابن عباس مى‏گوید: مقصود از فضل الله، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و مقصود از «رحمته‏» على علیه السلام است. (تاریخ بغدادى، ج 5، ص 15)

     

    و على «صدیق‏» است. هر جا سخن از رسول خدا است، پس از او به نحوى به على اشاره شده است. در سوره زمر مى‏فرماید:

    «و الذى جاء بالصدق و صدق به اولئك هم المتقون، و آن كسى كه صدق و راستى را آورد و كسى كه او را تصدیق نمود، آنان تقوا پیشگانند.» و در اینجا رسول خدا است كه دلیل راستین از سوى پروردگارش آورده و پیام خدایش را به مردم ابلاغ كرده و كسى كه از ساعت نخست، او را تصدیق كرد و به او ایمان آورد و در تمام مراحل دعوت همراه او و پشتیبان او بود، على بود. آنچه در اینجا فهرست‏وار یادآور مى‏شویم، كمتر از یكهزارم فضایل آن حضرت است كه تنها در برخى از كتابهاى اهل سنت دیده شده و اگر كسى بخواهد همه فضایل حضرت را از زبان حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم، به تنهایى یادآور شود، مثنوى هفتاد من مى‏شود.

    به خدا هرگاه ناله‏هاى على را مى‏خوانم، بیش از حادثه شهادتش دلتنگ و گریان مى‏شوم; گو اینكه شهادت على مایه آسایش و آرامش او بود كه از دست این نااهلان راحت‏شود و به وست‏بپیوندد. چه او آن قدر به مرگ علاقه‏مند است كه از كودك بر پستان مادر افزونتر. این سان على جهان را با قلبى پر از خون وداع مى‏كند و در شب قدر، رستگارانه به خداى كعبه مى‏پوندد.


    ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)


    آخرین روزهای زندگی امام علی(ع)

     

    یک حادثه ای مربوط به امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که نقل کرده اند در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان رخ داده است و آن این است که در روز سیزدهم ماه رمضان – و ظاهراً آن روز، روز جمعه بوده است – ایشان موعظه می کردند و خطبه می خواندند، برای مردم صحبت می کردند و مردم در مسجد نشسته بودند و از جمله کسانی که در مسجد نشسته بودند دو فرزند بزرگوارشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام بودند. یک مرتبه وسط صحبت خطاب می کنند به امام حسن، می فرمایند فرزندم حسن! چند روز از این ماه گذشته است؟ عرض می کند پدرجان! سیزده روز (معلوم است که مطلبی را می خواهد بگوید، خودش بهتر از دیگران می داند چند روز گذشته است). باز به امام حسین می فرماید: فرزندم! چند روز از این ماه مانده است؟ پدر جان ! هفده روز. آنگاه دستی به محاسن مبارکش می برد و می فرماید چیزی نمانده است که این محاسن به خون این سر خضاب بشود.

    امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این ماه مبارک رمضان به طور اشاره و کنایه و گاهی صریح ولی بدون اینکه جزئیات و خصوصیات و وقت (حادثه شهات خود) را دقیقاً تعیین بفرماید یک حالتی را نشان می داد که نگرانی کلی برای همه و در درجه اول برای خاندان ایشان به وجود آورده بود.

    متقى هندى نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانى ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت

    زمانى که امام آماده مى شد تا به سوى صفین حرکت کرده و جنگ جدیدى را با معاویه آغاز کند، صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 40 هجرى توسط شقى ترین انسانها، عبد الرحمان بن ملجم مرادى مجروح شده و سه روز بعد در 21 رمضان به شهادت رسید. بنا به نقل ابن سعد، سه نفر از خوارج با نامهاى عبد الرحمان بن ملجم، برک بن عبد الله تمیمى و عمرو بن بکیر تمیمى، در مکه با یکدیگر قرار گذاشتند تا امام على (ع) ، معاویه و عمرو بن عاص را بکشند. عبد الرحمان به کوفه آمده و با دوستان خارجى خود دید و بازدید مى کرد. یک بار به دیدار گروهى از طایفه «تیم الرباب » رفت. در آنجا زنى را با نام «قطام بنت شجنة بن عدى » دید که پدر و برادرش در نهروان کشته شده بود. ابن ملجم او را خواستگارى کرد. زن مهر خویش را سه هزار (دینار!) و قتل امام على (ع) قرار داد. ابن ملجم گفت که از قضا براى همین به کوفه آمده است. (طبقات الکبرى، ج 3، صص 38- 35) او چندى شمشیر خویش را به زهر آلوده کرده و با همان، ضربتى بر سر امام زد که به دلیل عمیق بودن زخم و سمى بودن شمشیر، امام را به شهادت رساند. گفته شده که ابن ملجم آن شب را در خانه اشعث بن قیس بوده است. (مقتل الامام امیر المؤمنین، ص 36، ش 13)

    روایات متعددى حکایت از آن دارد که امام در مدخل ورودى مسجد (در درون مسجد) مورد حمله ابن ملجم واقع شده است. (همان، ص 29، ش 4، ص 35، ش 12) در نقلهاى دیگرى آمده است که امام در حال بیدار کردن مردم براى نماز بود که مورد حمله قرار گرفت. (همان، ص 28، 33، ش 11)

     منابع موجود تاریخى بیشتر اشاره به نقل نخست کرده اند. در برابر روایات دیگرى وجود دارد که زمان حمله ابن ملجم را وقتى مى داند که امام مشغول نماز بوده است. در نقلى از میثم تمار آمده است که امام نماز صبح را آغاز کرده و در حالى که یازده آیه از سوره انبیاء خوانده بود ابن ملجم با شمشیر ضربتى بر سر امام زد. (همان، ص 30، ش 5) در نقل دیگرى از یکى از نوادگان جعدة بن هبیره- که این جعده فرزند ام هانى بوده و گاهى بجاى آن حضرت نماز مى خوانده و در برخى نقلها آمده که پس از ضربت خوردن امام، او جلو آمده و نماز را ادامه داد- گفته شده است که وقتى ابن ملجم ضربه را زد که امام در نماز بود. (همان، ص 30، ش 6)

    شیخ طوسى نیز روایتى نقل کرده است که همین مطلب را تایید مى کند. (الامالى، الجزء الثالث، ش 18) متقى هندى نیز روایت نقل کرده که ضمن آن آمده است که ابن ملجم زمانى ضربت خود را فرود آورد که امام سرش را از سجده برداشت. نقل دیگرى از ابن حنبل (9) که همان را ابن عساکر (کنز العمال، ج 15، ص 170، (طبع دوم) ، الامالى فى آثار الصحابه، صص 104- 103) نیز روایت کرده از همین مطلب را تایید مى کند. ابن عبد البر مى گوید: در این که آیا ابن ملجم در نماز ضربت را زده یا قبل از آن و نیز این که امام در آن هنگام کسى را جانشین خود کرده یا خود تمام کرده، اختلاف است. بیشتر بر آنند که آن حضرت جعدة بن هبیره را بجاى خود گذاشت تا نماز را تمام کند. (الفضائل، ص 38، ش 63 (طبع قم) )

    روایات فراوانى از طریق اهل بیت و اهل سنت نقل شده که نشان از وضعیت خاص روحى امام در شبى است که صبحگاه آن شب امام ضربت خورد از جمله روایتى از امام باقر (ع) که ابن ابى الدنیا نقل کرده آشکارا آگاهى امام را از شهادت خویش خبر مى دهد. زمانى که امام ضربت خورد فریاد زد: «فزت و رب الکعبه » به خداى کعبه رستگار شدم. ابن ابى الدنیا وصیت امام را از طرق مختلف نقل کرده است.

    پس از شهادت امام، حسنین، محمد بن حنفیه ، عبد الله بن جعفر و تنى چند نفر از اهل بیت، آن حضرت را شبانه به خارج کوفه (جایى که بعدها نجف نامیده شد) بردند و پنهانى دفن کردند. این کار براى آن بود که خوارج یا دیگران (بنى امیه) قبر امام را نبش نکنند

    قسمتهایى از آن در زمینه مسائل مالى و بخشى از آن، وصایاى دینى امام است. در این وصیت امام، توصیه به مسائل چندى کردند از جمله: صله رحم، ایتام، همسایگان، عمل به قرآن، اقامه نماز به عنوان عمود دین، حج، روزه، جهاد، زکات، اهل بیت رسول خدا (ص) ، بندگان، امر به معروف و نهى از منکر. در این نقل آمده است که امام در حالى که مشغول گفتن «لا اله الا الله » بودند، در آغاز شب بیست و یکم رمضان، در حالى که آیه «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره » را مى خواند به دیدار معبود شتافت. بنا به نقلى دیگر، پس از شهادت امام، حسنین، محمد بن حنفیه ، عبد الله بن جعفر و تنى چند نفر از اهل بیت، آن حضرت را شبانه به خارج کوفه (جایى که بعدها نجف نامیده شد) بردند و پنهانى دفن کردند. این کار براى آن بود که خوارج یا دیگران (بنى امیه) قبر امام را نبش نکنند.

    در اخبار شهادت امام آمده است که گروهى از غلات در مدائن با شنیدن خبر شهادت امام، از پذیرفتن خبر شهادت آن حضرت خوددارى کردند. این گروه منشا تفکرات غلو آمیز در میان شیعه هستند که در قسمتهاى بعدى، اشاراتى به آنها خواهیم داشت. چند نقلى که ابن ابى الدنیا در این زمینه آورده است، نشان از حضور فردى با نام ابن السوداء از قبیله همدان که او را عبد الله بن سبا مى نامیده اند دارد. در نقلى دیگر از عبد الله بن وهب السبائى یاد شده که این ادعا را در مدائن کرده است. این دو نقل نشان مى دهد که حتى نام این شخص مشخص نبوده است.

    ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)

    چند مداحی زیبا


    شاه نجف

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    وای علی كشته شد

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    تابوت ولی الله

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    سفره دار قدیمیم

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    آی كوفه

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    حیدر

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    روزگار غربت

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    دعای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)

    مجموعه ی ۲۵ صلوات زیبا برای موبایل

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/5ro5ti5wlvlrywk2y3b7.jpg

    http://upload.iranvij.ir/images_mordad/1wv9cyalk7dvc9gm4r3.gif

    پیامکهای مخصوص شب های قدر

    ویژه نامه شب قدر و شهادت امام علی (ع)


    شب قدر، فصل نزول انوار رحمانی بر بوستان جانهای روحانی است.

    شب قدر، آبستن سپیده فلاح و رستگاری انسانهای دل سپرده به مهر مهربانترین
    مهربانان است.

    شب قدر، شب حضور روح و ملایک در محضر امام زمان (عج) است.


    شب قدر، شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می کند.

    شب قدر، حاوی نهر نوری است که در زلال پر برکت آن جان مؤمنان از گناه تطهیر می
    شود.



    شب قدر، طلایه دار فلاح و رستگاری عارفان عاشق و عاشقان بیدل در بین شبهای سال
    است.

    شب قدر، آوای ایمان را در گوش جان مؤمنان به غیب نجوا می کند.


    شب قدر، شب شناخت قدر خویش است!

    شب قدر شبی است که باید شکواییه هجران را درنوردید و به امید وصل و دیدار،
    بیدار نشست و از جام طهور «سلام» تا مطلع «فجر» سرمست بود.


    شبی که باید در عاشقی ثابت‌قدم بود. در طلب کوشید و بیدار ماند و دیدار جست و
    احیا گرفت و به نیایش پرداخت و کار خیر کرد و صالحات به جا آورد و به نیازمندان
    رسید و دانایی طلبید و به دانش‌آموزی پرداخت.


    شب قدر، شبی که باید به یاد روی محبوب عزیز، آن یار پنهان رخسار، با
    دردمندی‌های عاشقانه نالید و دیدار او را از خدای طلبید.

    شب قدر، شبی که شیاطین در بند اسارتند و آدمیان ایمن از آنها.


    شبی که در آن خطاب می‌آید: کجایند جوانمردان شب‌خیز که در آرزوی دیدار، بی‌خواب
    و بی‌آرام بوده‌اند و در راه عشق شربت بلا نوشیده‌اند، تا خستگی ایشان را مرهم
    گذاریم و اندر این شب قدر ایشان را با قدر و منزلت گردانیم؛ که امشب، شب نوازش
    بندگان است و وقت توبه گنهکاران.


    شبی است که «لیلة البراتش» خوانند:

    دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند

    و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

    چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

    آن شب قدر که این تازه براتم دادند


    شب قدر، فصل نزول آیات رحمانی بر بوستان جان‌های روحانی است.


    شب قدر، گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر عرصه لب‌های تائب است.

    تصاویر ویژه لیالی قدر



     لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
    در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب كنید



    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

    کلیدواژه ها :
    دوره های نوروزی عصر شبکه

    مطالب مرتبط

    ویژه های ایران ویج

    دیدگاهها (۱۹)



    • noorani

      ممنون امیدوارم خداوند بهترینهارو براتون رقم بزنه .

    • زهرا

      سلام از این مطلب های خیلی جالبتون و عکس های خیلی زیباتون مچکرم

    • reza

      با سلام ایمیل شما در مورد لیالی قدر بسیار زیبا وخیلی کامل بود
      از زحمات شما متشکریم .

    • علی رضا

      باسلام
      ایول بابا واقعا دستت درد نکنه من یکی خیلی حال کردم بازحمت هایی که شما کشیدین. انشالله که کارتون ادامه داشته باشه.
      مرسسسسسسسسسسسسسسسی

    • nazanin

      kheyli ali bod mer300000000000000000000

    • naser

      واقعا دستت درد نکنه عالی بود
      انصافا خیلی زحمت کشیدی
      مرسی

    • sohil

      بسیار بسیار زیبا و عالی بود ممنون از اینهمه لطفتان امیدوارم همه ما در این شب لایق رحمت خدای منان باشیم ان شاءالله التماس دعا از همه دوستان

    • رویا

      خوب بودمطالب متحول کننده ای بود مرسی

    • تقی

      خیلی از شما سپاسگذارم بسیار زیبا بود امید وارم شما وبقیه دوستان ایران ویچ دراین شبهای پر از فیض ورحمت به همه جوان ها که کمی از خدا غافل هستند دعا کنید تا انشاالله شاهد سرزمینی پر از عشق وصفا با حضور آقا مون حضرت مهدی(عج) باشیم باز هم ممنون

    • saeed

      سلام دستتون درد نکنه جالب بود برا شبای قدر التماس دعادارم

    • elaheh

      سلام ايميل مناسبتي شب قدربسيار كامل وجامع بود .متشكرم

      • aida

        salam babate ersale mataleb vaghean mamnoon.mataleb va axa ziba hastan bazam mersii

    • سميه

      عالي بودن ممنون از زحمتي كه كشيدين

    • zamzam18

      با سلام و تشکر از زحمات گروه ایران ویچ

      چرا اینقدر روی عکس ها اسم سایت رو میزنید.

    • مجید

      ممنون خیلی عالی بود

    • kamrah

      سلام دوست عزیز از این که این مطالب را جمع آوری کردید و تحقیق انجام دادید و برای همه به نمایش گزاشته اید سپاس گزارم ولی یک مطلب هست که مدتها فکر من را مشغول کرده است که انشاالله بتوانید جواب من را بدهید آن روایتی از حضرت علی ع است گفته شده زمانی که ابوبکر خلافت را بدست گرفته است عده ای پیش امام علی آمدند و گفتند خلافت را به ناحق از شما گرفته اند و اگر شما بخواهید ما با شما بیعت میکنیم وخلافت را پس میگیریم امام در جواب گفتند نه این خلافت برای من هیچ ارزشی ندارد و من تازمانی که همه برای دعوت من به خلافت نیایند این خلافت را نمیخواهم . البته کاملا مشخص است که امام علی به خطر این که اختلاف و دو دستگی بین مسلمانها به وجود نیاید این سخن را گفته است. اگر این روایت درست است پس چرا ما به دستور امام علی گوش ندادیم و دین اسلام را چند پاره کردیم وسنی وشیعه و…. ساختیم

    • Anahita

      آقای زائری عزیز واقعاً عالی بود مخصوصاً دانلودهایی که گذاشته بود بینهایت ممنون و خسته نباشید. فقط اگه اشکالی نداره میخاستم بگم . حضرت علی علیه السلام یه مرد بزرگ هستن. نوشتن اسمشون به تنهایی بدون هیچ پیشوندوپسوند بنظرم جالب نیست. البته قصد جسارت یا رنجوندن شما رو ندارم فقط یه نظر بود.. ماها وقتی میخایم راجع به یه آدمی که تو اجتماع از یه جایگاه خاص برخورداره حرف بزنیم،البته توی جمع انقدر بهش پیشوندوپسوند اضافه مکنیم که یه قطار باید اونارو دنبال خودش بکشه.. چرا برای کسانیکه ارزشش رو دارند انجام ندیم… بازم عذر میخام قصد جسارت نداشتم البته.. و بازهم از مطلب فوق العاده زیباتون سپاسگذارم

      • زائری

        سلام دوست عزیز.از لطف شما سپاسگزارم

        نکته خوبی رو اشاره کردید و صحیح فرمودید.انشالا سعی می کنم در مطالب بعدی دقت بیشتری به خرج بدم

        • Anahita

          ممنون که ازم ناراحت نشدید.

    ;کانال تلگرام ایران ویج اصلاحات نیوز آموزشگاه مهندسی عصر شبکه

    آخرین اخبار و مطالب

    پربحث ترین های هفته

    Sorry. No data so far.